PDA

View Full Version : Potmeters schoonmaken



Arjo
14 mei 2006, 15:19
Ik heb al een aantal jaartjes een H&K Attax 100 combo, deze heeft last van krakende potmeters. Ik heb al weet ik hoe vaak gedraaid en ook regelmatig contactspray gebruikt maar het komt steeds terug.
Nu ben ik het dus echt zat en ik wil ze schoonmaken, heb hier gelezen dat dit kan maar een rotklus is (verder helaas niets over kunnen vinden)

Mijn vragen:
Ze zitten vast op de printplaat, kan ik ze gewoon los solderen? misschien nog handige tips waar ik moet letten?

Als ik ze los heb kan ik de potmeters dan voorzichtig ontleden of is hier ook een handigheidje voor.

Ik weet het nieuwe is makkelijker maar dan moet ik er gelijk 13 vervangen en ik wil eerst kijken of dit lukt (scheelt ook weer wat centjes), vervangen kan altijd nog.

Als iemand andere tips heeft zijn die natuurlijk ook welkom.

Arjo

matto
14 mei 2006, 19:05
Heb je die versterker al eens helemaal laten controleren?
Als ALLE potmeters kraken dan is er of iets anders aan de hand of ze zijn inderdaad ALLEMAAL versleten en dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

bert k
14 mei 2006, 19:22
Potmeters openmaken is geen beginnen aan. Ten eerste lukt dat niet zonder schade, ten tweede, als je ze open hebt tref je daar een versleten koolstofbaantje aan, en daar kan je niks mee, dus moet je ze toch vervangen.

Arjo
15 mei 2006, 12:44
Ik hoor het al, een slecht plan dus.

Is er een simpele manier voor mij om erachter te komen of het dan idd de potmeters zijn (ik denk het zelf wel omdat ik er eerst met contactspray wel vanaf ben geweest).

Arjo

JoostBaksteen
15 mei 2006, 14:16
Potmeters openmaken is geen beginnen aan. Ten eerste lukt dat niet zonder schade, ten tweede, als je ze open hebt tref je daar een versleten koolstofbaantje aan, en daar kan je niks mee, dus moet je ze toch vervangen.

Je moet dan dat pinnetje / taper verschuiven zodat hij over een ander deel van de koperbaan gaat, als dat mogelijk is. Maar een nieuwe is beter ja.

Dirk_Hendrik
15 mei 2006, 18:06
Potmeters openmaken is geen beginnen aan. Ten eerste lukt dat niet zonder schade, ten tweede, als je ze open hebt tref je daar een versleten koolstofbaantje aan, en daar kan je niks mee, dus moet je ze toch vervangen.


Ik refereer even aan dit stukje lezenswaardig voer:
http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm

bert k
15 mei 2006, 18:24
Geweldig! Waar je al geen hobby in kan vinden.

hadv
15 mei 2006, 21:40
zo heb ik dus ook pot's gerepareerd
& geeft een goed resultaat, want je kunt het vuil er echt afhalen.
ook dat vervangen van koolstofbanen is leuk, maar neem van mij aan, als je vervangende pots kunt kopen is dat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slimmer

ook nog gekkere dingen mee gedaan, koolstofbaan vervangen door printplaat en zo een draaischakelaar gemaakt

maar je constructie verzwakt door het gewrik wel, dus als je het nog nooit hebt gedaan blijf er dan van af

Arjo
16 mei 2006, 13:27
Ik refereer even aan dit stukje lezenswaardig voer:
http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm

Hey das best interesant, ga mischien toch een keer proberen. Vervangen moet ik ze uiteindelijk toch.
En ik weet het vervangen is slimmer maar iets slopen en proberen te fixen is veel leuker :D
Zal wel eerst ff checken of en waar ik nieuwe kan vinden.

Arjo

Arjo
23 januari 2007, 21:58
ok ik haal ff een oud topic boven.

Aangezien mijn zelfbouw tele klaar is wil ik deze natuurlijk bespelen, maar je snapt het al die versterker is nog steeds k*t

Ik wil de potmeters eraf halen maar ze zitten dus op een printplaat, kan ik ze gewoon voorzichtig los solderen? ik ben bang dat ik de printplaat namelijk beschadig.

Arjo

H.Manback
23 januari 2007, 23:47
Ja het kan, maar hoe goed het gaat is afhankelijk van een aantal dingen.

Ervaring is belangrijk, nadat je een paar prints naar de kloten hebt geholpen leer je wel wat je wel en wat je niet kan ;), maar ook leer je hoe je snel dingen desoldeert. Het is vaak een kwestie van te lang de bout er op houden waardoor de print los komt van het bord.

Materiaal, zeer belangrijk. Met een bout die niet goed genoeg stookt is desolderen zeer lastig, waardoor je het gevaar loopt te lang de print baan te verhitten waardoor hij los laat. Goed litzedraad is ook van belang (daarmee desoldeer je, het zuigt het tin op).

De print zelf, sommige printplaten kunnen er beter tegen dan anderen. Welke soorten printplaat goed tegen solderen/desolderen kunnen weet ik niet zo goed, maar het zal veel te maken hebben met de koper dikte en het bord materiaal.

Als je het schema hebt, of de print goed kan volgen, dan zou het in principe niet het einde van de wereld moeten zijn als je een potmeter er niet meer goed op kan solderen, met wat draad is het dan nog wel aan elkaar te prutsen meestal. Bevorderlijk is het uiteraard niet, en afhankelijk van hoe je je draden dan trekt kan je nog wat oscillatie krijgen ook.

Als je er 13 moet doen en je hebt nog nooit gedesoldeerd, dan is het misschien handiger om het te laten doen. Ook voor je bloeddruk trouwens, desolderen vind ik persoonlijk meestal niet de meest geweldige klus :satisfie:

Persoonlijk heb ik wel eens een optische muis vermoord door 1 keer te vaak de LED te proberen te vervangen, maar ik heb ook een keer wonder boven wonder een scanner tot leven gebracht door een weerstand te vervangen en daarna de kapotte smd condensator te zoeken die de weerstand liet door branden.

bert k
24 januari 2007, 12:53
Aanrader is een desoldeerpomp. Kost een paar euro en is erg handig. Met de ene hand maak je het soldeer heet, met de andere zuig je het weg. Vooral fijn bij componenten met meer dan twee pootjes. (Zoals potmeters.)

Arjo
24 januari 2007, 15:41
top thx, hier kan ik wat mee.

Wat betrefd verbrande printplaten.....been there, heb ooit eens geprobeerd mijn autoradio te fixen....geen suc6 dus.

In dit geval zeker met zo'n pompje erbij en een hoop geduld moet ik een heel eind kunnen komen, zelf heb ik de insteek "ik heb niets te verliezen" en het lijkt me een leuk project om die potmeters te vervangen (misschien dat ik zelf nog even de schoonmaaktruuk probeer). Als het allemaal niet lukt heb ik een versterker die niets meer doet, das niet heel anders als 1 die het af en toe een beetje doet (vind ik). En je moet toch wat doen om van de straat te blijven :D



Arjo