PDA

View Full Version : bias probe vraagjes



strontraper jos
14 mei 2006, 13:23
Hallo, ik heb een bias probe besteld bij tubetown. Dat lijkt me een tamelijk veilige manier om zelf m'n eindbuizen te biassen.

Nu moet ik die weerstand solderen op pin 8 van de socket.

nu is het in de handleiding nogal onduidelijk wat pin 8 nu is. Moet je de socket van boven of van onder bekijken?

vraag 2: ik moet ook het platevoltage meten, in de handleiding van tubetown kan ik opmaken dat je gewoon de eindbuizen mag uittrekken om dat te meten. Mijn elektronicakennis is niet zo gevorderd, dus ik wilde voor alle zekerheid even navragen of dat zomaar kan en of je het eventueel op een andere manier kan meten.

alvast bedankt!

Franc
14 mei 2006, 13:25
Je moet de socket van onderen bekijken, alsof je tegen de onderkant van de buis aan kijkt.
Je begint dan met de klok mee te tellen met 1 vanaf de eerste pin na het nokje.

Franc
14 mei 2006, 13:26
Platevoltage meet je met de buizen erin, als je het meet zonder buizen krijg je een afwijking.

Voorzichtig he ;) dat is een spanning van een paar honderd Volt.

strontraper jos
14 mei 2006, 14:20
ok, dat van die pinnetjes brengt al veel duidelijkheid :)

ik zie nu net dat in de handleiding van tubetown van bovenaf bekeken wordt, m'n Duits is niet dat :D

ik las ook dat je best je lampen maar aan +/- 75% van hun capaciteit laat werken om ze langer te laten meegaan.

is dat aan te raden, of verlies je daardoor veel aan geluidskwaliteit?

Negative K3 fan
14 mei 2006, 15:24
ok, dat van die pinnetjes brengt al veel duidelijkheid :)

ik zie nu net dat in de handleiding van tubetown van bovenaf bekeken wordt, m'n Duits is niet dat :D

ik las ook dat je best je lampen maar aan +/- 75% van hun capaciteit laat werken om ze langer te laten meegaan.

is dat aan te raden, of verlies je daardoor veel aan geluidskwaliteit?

nee dat klopt, klasse a/b versterkers moeten in rust ongeveer 70% van hun maximale dissipatie verstoken voor een optimale werking, als je daar wat meer over wilt weten zou ik wat gaan lezen, er is genoeg over gezegd op internet.

strontraper jos
15 mei 2006, 18:11
ok, bedankt voor de info!