PDA

View Full Version : Schakel ellende



BlackSun
14 mei 2006, 12:13
Hey all,

Ik zit met een best wel irritant probleem.... Ik speel in een rockcoverband, als enige gitarist en ik moet dus veel verschillende geluiden tot mn beschikking hebben.

Nu heb ik een multieffect, en een pedaal om mn vertserker te schakelen(clean/distortion/lead). Maar het komt meer dan eens voor dat ik van lead naadloos naar een clean met een chorus wil. Dat betekend voor mij minstens 2 pedalen intrappen in minder dan een halve seconde...dat werkt dus niet.

Ik heb begrepen dat je je bijvoorbeeld met een BOSS GT-3/5/6 tegelijk je versterker kan schakelen tesamen met je effecten. klopt dit? EN zijn er nog meer van deze mogelijkheden?

Scali
14 mei 2006, 12:35
Ja, er zijn twee manieren om via een multifx een versterker te schakelen:
- Met een kabeltje van de multifx aangesloten op de versterker in plaats van het voetpedaal.
- Met midi.

Ik weet niet precies wat die GT-serie ondersteunt.
Ik had zelf een Zoom 8080, die ondersteunde allebei. In het eerste geval kon je dan de twee 'ringen' van de stereo-jack inprogrammeren per patch. Daar kon je dus twee dingen mee switchen. In mijn geval kon ik daarmee de overdrive en chorus van m'n versterker aan/uit switchen. Met een driekanaals-versterker zul je het wel zo in kunnen stellen dat je alledrie de kanalen kunt schakelen (en nog een vierde optie 'over' hebt).

Maar ik gebruikte de midi-optie. In mijn geval ging dat heel simpel. Als ik een nieuwe patch koos, werd het nummer van de patch via een program-change commando verzonden. Ik hoefde dan in m'n versterker alleen maar voor ieder program te kiezen welk channel ik wilde gebruiken, en dat in het geheugen opslaan. Dan schakelde de versterker dus altijd terug naar dat kanaal zodra ik die patch koos.

Er zijn echter maar weinig versterkers die standaard midi hebben ingebouwd. Je kunt wel een midi-interface kopen. Die converteert als het ware het midi-systeem naar het eerdergenoemde systeem. Je sluit de midi-interface dus aan op de footswitch-ingang van de versterker, en dan kun je op de midi-interface inprogrammeren voor welke patch ie welke switches moet 'indrukken'.

Dus, moet je maar even uitzoeken welke methoden je kunt gebruiken met jouw multifx en versterker.

DarknessAwaits
14 mei 2006, 13:09
De gt-8 heeft 'amp-control', dat is gewoon een relais wat de functie van de voetschakelaar over kan nemen. Simpel aan/uit dus, en te programmeren bij iedere patch.

Ik gebruik 'm sinds een half jaar en het bevalt me uitstekend. Je zou ook (als je 19" zou willen gebruiken) een G-Major kunnen nemen, die heeft 2 van deze relais. Dat is wel wat fijner als je bijv. een 3 kanalen amp hebt.

armageddon
14 mei 2006, 16:24
Of de GT-Pro, heeft er ook 2 geloof ik.

BlackSun
14 mei 2006, 16:33
Bedankt voor de info iedereen!

Ik denk dat voor mijn situatie midi iets te overdone is, aangezien mn versterker ook niet midi is (Randall RH100), en ik dan weer externe apparatuur moet aanschaffen.

De Gt-8 heeft het dus. Weet iemand of de eerdere series het ook hebben?

hassent
14 mei 2006, 19:27
@Scali

Weet je waar je die midiswitches kan krijgen, of eventueel merk en type? Dan kan ik m'n TSL ook met midi aansturen.

Scali
14 mei 2006, 19:36
Niet echt...
Ik heb alleen wel eens gehoord dat Engl ze maakt.
Volgens mij is dat deze: http://www.engl-amps.com/z11.html

DarknessAwaits
14 mei 2006, 23:32
Nobels maakt ook (weer) midi-switchers. Waar je ze kan kopen weet ik ook niet precies, maar bij Rackgear kunnen ze je wel verder helpen denk ik.

BlackSun
15 mei 2006, 13:55
Hassent, je kaapt mn topic! :p

Om mn vraag nog even aan te passen:
Volgens mij hebben de oudere Boss Gt-pedalen de amp switch functie niet, aangezien er niks over te vinden is, alleen bij de GT-8. Hebben andere moderne pedalen deze functie wel? (Vox, Zoom oid?)

skabouter
16 mei 2006, 00:16
idd, oudere GT`s dan de GT8 hebben geen relaisswitches!

hey, wat voor FX unit heb je nu? een floorboard met midi in toevallig? want dan is het beste wat je kan doen misschien wel een Behringer FCB1010 nemen, die schakelt dan via MIDI je FX`s, en via relais gelijk je amp (want hij heeft 2 relaisswitchjes ingebouwd. het ding kost je 2e hands 75/100 euro.

hassent
16 mei 2006, 08:41
Hassent, je kaapt mn topic! :p


Sorry, ik ga weer terug in m'n hok...:cooler:

fhensen
16 mei 2006, 08:57
Nobels en Englz beiden te bestellen via www.thomann.de . Werkt perfect, bestel ik alles. Als het op voorraad is heb je het 2 dagen later in huis.

En, Duitse prijzen, die over het algemeen lager zijn dan in Nederland. Zeker in het geval van Nobels en Engl die beiden van Duitse makelij zijn.

BlackSun
16 mei 2006, 14:01
hey, wat voor FX unit heb je nu? een floorboard met midi in toevallig? want dan is het beste wat je kan doen misschien wel een Behringer FCB1010 nemen, die schakelt dan via MIDI je FX`s, en via relais gelijk je amp (want hij heeft 2 relaisswitchjes ingebouwd. het ding kost je 2e hands 75/100 euro.

Ik heb een Korg Ax1500G voor de effecten, niets bijzonders, maar er zitten wel goeie effecten in. Nadeel is dat hij geen midi ondersteund...
Dus maar op zoek naar iets anders. Ben volgens mij genoodzaakt een Boss Gt-8 te kopen (niet dat ik dat erg vind :cooler: .... alleen financieel..)

Scali
16 mei 2006, 14:08
GT-8, GNX3000, Tonelab SE, PodXT Live en G9.2tt zijn allemaal ongeveer dezelfde prijs, rond de 450-500e. Dus keus genoeg :)
De GNX3000 en PodXT Live hebben echter geen externe loop om je eigen preamp te gebruiken, dus die vallen af, wat mij betreft.

BlackSun
16 mei 2006, 14:59
De rest valt ook af omdat ze geen relais switching hebben...
Wil mn amp zonder midi gelijk kunnen schakelen he, daar ging het om :satisfie:

Scali
16 mei 2006, 15:02
Dan kun je ook wel een Zoom 8080 kopen... toevallig heb ik er nog eentje :)

skabouter
16 mei 2006, 16:00
De rest valt ook af omdat ze geen relais switching hebben...
Wil mn amp zonder midi gelijk kunnen schakelen he, daar ging het om :satisfie:

lees mijn stukje ff dan, das denk ik de beste oplossing! mits je een FXbak met midi hebt tenminste.........welke heb je?

BlackSun
16 mei 2006, 16:04
Je heb PM...:)

skabouter
16 mei 2006, 16:22
zekers! maar nie van jou........................

The Fourth Horsemen
16 mei 2006, 16:30
Bestaat er ook iets dat de kanalen van amp schakelt, maar ook een aantal loopjes voor losse pedaaltjes heeft? Zodat je bvb van clean met chorus naar distortion met phaser kunt gaan? Wat? Hoeveel kost dat ongeveer?

BlackSun
16 mei 2006, 16:42
lees mijn stukje ff dan, das denk ik de beste oplossing! mits je een FXbak met midi hebt tenminste.........welke heb je?

ALs jij mijn stukje dan ook ff leest had je gelezen dat ik geen fx- bak met midi-mogelijkheden heb :satisfie: (KorgAX1500G)

Dat van die pm was voor scali, zag niet dat er een post van jou boven stond :P

skabouter
16 mei 2006, 17:50
ohw, foutje blacksun...........dan weet ik nie meteen een oplossing. hehe :D

en verder, de TC G-system heeft effecten, midiboard en loops voor pedaaltjes (zelfs voeding) in 1. die is zeer compleet, maar ook wel duur. 1200 euro geloof ik

BlackSun
16 mei 2006, 19:37
Probleem opgelost:

In een onbedwingbare GAS-aanval een G-Major + Minor besteld ......
Ik durf neit naar mn bankrekening te kijken, en toch voel ik me gelukkig, een mooi iets, dat GAS.

skabouter
16 mei 2006, 23:00
Way to go dude