PDA

View Full Version : Klein gitaartje



Dridon
14 mei 2006, 12:09
Ik wil dit gitaartje:

Gitaartje (http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=24873)

gaan kopen om ergens lekker in de wildernis te kunnen spelen, en overal mee naartoe te kunnen nemen zonder me echt zorgen te hoeven maken dat ie kapot gaat of verlies. Maar nu vroeg ik me dus af. Wat houd mensuur lengte in? Hoe groot is deze gitaar in zijn geheel. Kunnen er gitaar nylon snaren op, en klinkt ie hoger als een normale gitaar?

Thanks!

JanB
14 mei 2006, 13:37
Mensuur is de lengte van brug tot kam. BIj de doorsnee nylon gitaar is dat 65 cm. Deze is 58 cm. Dat heeft geen gevolgen voor de toonhoogte, je stemt immers op dezelfde frequenties, wel op de snaarspanning, deze is namelijk lager. Als een lagere snaarspanning (dus slappere snaren je niet bevalt) kun je high tension of extra high tension nylon snaren proberen. Punt van aandacht is daarbij wel dat de gitaar of in dit geval het gitaartje) die extra spanning aan moet kunnen.

Jan

Dridon
14 mei 2006, 14:07
Mensuur is de lengte van brug tot kam. BIj de doorsnee nylon gitaar is dat 65 cm. Deze is 58 cm. Dat heeft geen gevolgen voor de toonhoogte, je stemt immers op dezelfde frequenties, wel op de snaarspanning, deze is namelijk lager. Als een lagere snaarspanning (dus slappere snaren je niet bevalt) kun je high tension of extra high tension nylon snaren proberen. Punt van aandacht is daarbij wel dat de gitaar of in dit geval het gitaartje) die extra spanning aan moet kunnen.

Jan

Ok!

Hoe weet ik of deze gitaar de spanning aan kan? Gezien ik er dan wel extra high tension op zou willen leggen.

Dridon
14 mei 2006, 14:14
Zie net trouwens ook deze staan op feedback. Zou dat wat zijn?

Gitaar klikkie (http://www.feedback.nl/?id=55&b=PLAYJTJ)

Dridon
14 mei 2006, 14:18
Zie net trouwens ook deze staan op feedback. Zou dat wat zijn?

Gitaar klikkie (http://www.feedback.nl/?id=55&b=PLAYJTJ)

En als mensen dit gitaartje hebben gekocht, zat er toen een hoes of gitaartas bij?

RAW
14 mei 2006, 20:46
Die twee gitaartjes zijn niet hetzelfde......de eerste is voorzien van Nylon snaren, de tweede is bedoeld voor stalen snaren. Toch wel even ander geluid dus!!

Dridon
14 mei 2006, 22:27
Ja had ik gelezen, ik las ook wat reviews op internet, over de tweede gitaar, die heeft alleen al een plastic fretboard wat me niet aanstaat, de eerste heeft een mapple body, een nato neck en mahogany fingerboard. Dat staat me al wat meer aan. Nylon vind ik sowieso lekker spelen, en als ik er high tension of super high tension op leg zal deze vast nog redelijk kunnen klinken.

Dus ga denk ik wel voor de eerste, gezien die ook een bijpassende gig bag heeft...

Bram+
14 mei 2006, 22:36
Die Ukeleles uit de eerste advertentie zie je steeds meer, ook in de winkels. Lijken me ook leuke dingen, en voor 40 euro of zoiets kun je er niet echt een buil aan vallen denk ik.

marcelca
15 mei 2006, 21:13
als je zoietsgekocht hebt laat dan even weten of het wat is ( begrijp alle waarde naar het geld natuurrlijk )

lijkt me wel wat voor de vakantie`s en hoef idd dan niet bang te zijn als ie kapot zou gaan

grtz marcel

Dridon
15 mei 2006, 22:19
als je zoietsgekocht hebt laat dan even weten of het wat is ( begrijp alle waarde naar het geld natuurrlijk )

lijkt me wel wat voor de vakantie`s en hoef idd dan niet bang te zijn als ie kapot zou gaan

grtz marcel

Ok! Tuurlijk, moet alleen even wachten tot ik weer mijn centjes binnen heb :D...

Dridon
16 mei 2006, 19:02
Argh! Ik word gek...

Ben vanmiddag langs drie zaken geweest, Feedback in Utrecht, Staffhorst, Eiland muziek in Arnhem.

Nu zit het zo. Bij feedback heb ik op de Playmate JTJ gespeeld (deze kost 30 euro), leuk dingetje, komt veel geluid uit, maar heb op internet gelezen dat ie heel snel ontstemt, en een hele slechte intonatie heeft, dus ik vroeg of ze de Playmate JT hadden, dit is dezelfde versie alleen dan voor 60 euro, deze heeft een houten fretboard, weet zo niet wat voor soort. Maar de JT hadden ze dus niet, ik besteld, zou over 2 weken binnenzijn. Waarom heb ik dan deze besteld ipv de JTJ. De JT is ietjes groter (de JT vond ik wel heel erg klein), ontstemt veel minder, en intonatie is beter. Dus hier maar even op wachten...

Verder winkel 2, eigenlijk niet veel boeiends, een paar leuke 1/2 en 3/4 nylon gitaartjes gezien, maar speelde niet lekker, of er kwam geen klank uit :S.

3e Winkel, Eiland muziek. Hier hadden ze 4 gitaartjes staan, dacht 2x 1/2 en 2x 3/4. Heb er ongeveer een half uur op staan spelen, toen viel de goedkoopste al af (40 euro) deze had last van fretbuzz, en veels te dof geluid, dit was een 4/3 gitaartje. Voor 80 euro een leuk 1/2 gitaartje gezien, met nylon snaren, en klonk en speelde wel aardig. Toen nog een voor 130 euro gezien, en die klonk echt heel erg goed voor zijn grote, speelde ook goed, en derg.

Nu zit ik echt met een dilemma, wat ga ik nu in godsnaam kopen. Wil niet al te veel uitgeven (zon 60 euro ofzo en ik weet dat je daar toch echt wel een redelijke 1/2 gitaar voor kunt krijgen) maar wil toch ook een redelijk gitaartje...

Zo dat moest er even uit :D

Heb trouwens ook nog even op een Taylor gespeeld bij Feedback, man, die dingen zijn echt cool :D

kornelius
16 mei 2006, 19:49
je zou op marktplaats kunnen kijken (bij de akoestische gitaren, trefwoord "kinderen").
een tweedehandsje is altijd goedkoper.