PDA

View Full Version : clapton+blackie elementen



EC
14 mei 2006, 10:35
hey,,

er wordt een strat voor me gebouwd, hij moet er hetzelfde uit komen zien als Blackie van clapton...!!!

Maar nu heb ik een vraagje over de pickups die in blackie zaten... Weet iemand welke picpups dat waren ?

Maar lijkt me sterk dat die elementen nog gemaakt worden ?? En ik zoek elementen die een beetje dezelfde sound hebben als blackie,

ik heb al aan kinnman elementen zitten denken, of fender 57/62 ...

iiemand nog meer suggesties ?

t wordt dus een exacte kopie ( tenminste probeer )

grtz

drap
14 mei 2006, 10:52
De elementen die in de "echte" Blackie zitten zijn Lace Sensors en worden nog steeds gemaakt. De Blackie die je nu kan krijgen zitten Fenders noiseless elementen in. Ik heb ze ooit es in bestelling gehad, maar na een x aantal maand had ik ze nog niet. Ik heb ze toen maar afgezegd. Die Kinman's zijn een veel betere keus, want ik heb ze nu ook :D

LordRiffenstein
14 mei 2006, 10:55
Blackie is een 50'ger dacht ik dus dan zou ik je de Suhr V54 pickups aanraden, klinken werkelijk subliem!

LordRiffenstein
14 mei 2006, 10:56
De elementen die in de "echte" Blackie zitten zijn Lace Sensors en worden nog steeds gemaakt.

LOL

In Clapton´s Blackie zitten ZEKER geen Lace Sensors.

http://www.stratcollector.com/scnimages/christiesclapton/blackie2.gif

MichaelSS
14 mei 2006, 10:57
Even offtopic.

Is er ook een site waar je de elementen sounds kan horen ?

biels
14 mei 2006, 10:58
op de site van seymour duncun staan wat van die geluidssamples maar die zeggen niet zo heel veel

no 1 hops
14 mei 2006, 11:02
misschien zeg ik het wel verkeerd, maar pickups uit die tijd waren iedergeval geen noisless.
dus treu single coils is what you need.
lees deze review eens , gaat wel over tele pickups, maar even om het idee
http://www.tdpri.com/reviewpost/showproduct.php?product=175

zo maken ze ook een complete set voor strat die rond de 80 euro zou kosten.

MichaelSS
14 mei 2006, 11:02
Ok bedankt,

EC
14 mei 2006, 11:08
in blackie lace sensors ?? Die bestonden toen nog niet !!! :)

maar die Suhr V54 pickups ga ik opzoeken op internet, soundclips enz...


grt en tnx voor je antwoord

Paultje-k
14 mei 2006, 12:51
Gebruikt Clappy zijn Blackie gitaar eigenlijk nu nog wel?

Gearjunkie
14 mei 2006, 12:54
Niet meer live. Blackie is met pensioen.

Toaster
14 mei 2006, 12:58
Blackie is toch ooit onder de hamer terechtgekomen bij Sotheby's ?

AlterEgo
14 mei 2006, 13:01
Dacht ik ook, volgens mij is blackie verkocht voor een half miljoen dollar ofzo

Kamicolo
14 mei 2006, 13:20
Eric sold Blackie on 24 June 2004 at Christie?s Auction House, New York to raise funds for Crossroads Centre Antigua (an alcohol and drug treatment centre)he founded. Blackie sold for $959,500 and holds the record for world’s most expensive guitar.

Ganjaman
14 mei 2006, 14:03
de echte blackie is verkocht ja, net als de originele 'crossroads' Es-335, die bracht iets minder op (8,5 ton ofzo)

Rick trodat
14 mei 2006, 14:20
Eric clapton's blackie wordt vaak door de war gehaald met die andere zwarte gitaar die wel lace sensors heeft. In één van zijn clips ''forever man'' zie je blackie. Daar heeft de strat echt nog dat bijtende sound. EC wilde echter een wat zachtere sound. En die andere strat met LC zorgte o.a. voor wonderful tonight, pretending en bad love.

tmcm
14 mei 2006, 14:30
Clapton had een aantal late fifties strats gekocht - gingen voor 100 dollar per stuk- en uit de beste onderdelen assembleerde hij een strat, Blackie dus.
De pickups erin zijn dus gewoon fenders, 2 uit '57 en eentje uit 1970 en de gitaar klinkt nogal donker, waarschijnlijk het resultaat van het mixmatchen van onderdelen.
http://www.artfact.com/features/houseLot.cfm?iid=Ft3c8F98

Er zijn manufactures die blackie pickups maken die dat instant geluid zouden moeten geven. (en waarom ook niet)

http://www.bareknucklepickups.co.uk/ZS-slowhand.html

EC
14 mei 2006, 15:45
ehj tnx,


misschien zijn die 57/62 ook wat ??

EC
14 mei 2006, 15:53
en die slowhand pickups lijken me ook wel wat :)

no 1 hops
14 mei 2006, 17:42
zou je kunnen stellen dat blacky eigenlijk net zoiets is als een blackmore strat van rond die tijd?
strat ws strat, niks geen lace en andere zaken.
gewone singles met ruis, maar dat het geluid meer te maken heeft met de vingers en alles wat na de gitaar komt

tmcm
14 mei 2006, 17:55
zou je kunnen stellen dat blacky eigenlijk net zoiets is als een blackmore strat van rond die tijd?
strat ws strat, niks geen lace en andere zaken.
gewone singles met ruis, maar dat het geluid meer te maken heeft met de vingers en alles wat na de gitaar komt

euh, een early seventies strat is een iets ander beestje dan een late fifties... andere radius, essen ipv elzen, andere lak, ander tremelo block, andere pickups..
totaal anders eigenlijk.
lijkt me niet dus.
Maar zoals K Richards al zei, je hebt een gitaar, een amp en your own asshole.

tmcm
14 mei 2006, 18:04
ehj tnx,


misschien zijn die 57/62 ook wat ??

de 57/62 geven een ongecompliceerd classic airy "tom petty" strat tone. Een wat donkerder blackie geluid krijg je met bijvoorbeeld van Zandt blues, Duncan Texas hot antiquities of Fenders Texas specials, althans.. ik ken alleen maar 461 Ocean Boulevard en dat is geen Tom Petty.

EC
14 mei 2006, 18:43
he ik heb een filmpie gevonden van blackie, je hoort hem clean...

http://www.youtube.com/watch?v=R_9N2K8JoCw&search=clapton

tijdens de solo hebt ie een beetje schel geluid, maar zal wel door die wah komen

maar die intro, die sound wil ik, en welke pickups moet ik hebben dan ??


en die van zandt pickups zijn toch beetje SRV ?

MichaelSS
14 mei 2006, 18:54
hmm dat was blackie in zijn jonge jaren.

EC
14 mei 2006, 19:40
ja wel kick he..@@!!

mooiste gitaar ooit ( vindt ik )

tmcm
14 mei 2006, 21:14
... maar die intro, die sound wil ik, en welke pickups moet ik hebben dan ??
en die van zandt pickups zijn toch beetje SRV ?

Ach SRV.. define that.
Er zijn niet zoveel varianten in strat pickups.. paar soorten magneten en paar soorten draad en daarin kan je een aantal combinaties mee maken.
Van Zandt blues klinken een beetje zoals Texas Specials maar dan zonder die nare midhump, topend is ook smoother. Of een pickup goed is voor jou hangt af van wat je wil horen en in wat voor gitaar je hem hangt. D'r is geen andere manier dan uitproberen en verkopen als ze tegenvallen, doet iedereen.

Dat je die intro sound mooi vind okee.. maar roepen wat voor pickupje daarvoor moet hebben, zo werkt dat niet.
Gelukkig maar. Houd de weg open voor een eigen geluid.

Kamicolo
14 mei 2006, 21:17
hmm dat was blackie in zijn jonge jaren.

nou als hij hem gebruikte van 1970 tot 1985 is dat juist zijn laatste jaar? Dit concert is uit 1985

Maar de strat signature van clapton is dacht zo rond 1989 begonnen, en volgens mij zat in de vroegere versies nog geen noiseless pickups. Zouden die niet erg veel klinken zoals het videofragment?

En zit er trouwens niet een zachte distortion overheen? Ik krijg bijna ut zelfde geluid eruit bij mijne (maar speel nog maar jaar dus heb nog geen super gehoor:P)

Letsgo21
14 mei 2006, 22:18
Die intro sound is top!!!
Exact hetzelfde zul je nooit verkrijgen, maar met die noiseless kom je wel in de buurt!

no 1 hops
15 mei 2006, 07:42
als ik river of tears hoor op diezelfde youtube
http://www.youtube.com/watch?v=QWTxI5CVpOQ
dan zit dat geluid wat je zoekt daar ook wel in
vooral die scheur van foreverman zit er op de achtergrond in.
het blijft moeilijk, budy guy gaf ook aan dat de ene strat soms wat meer had dan de andere.
komt omdat de controle op pickup windingen gewoon toen lang niet zo was als nu.
daarzaten wel eens hottere tussen.
ben wat dat betreft wel met tmcm eens.
uitproberen, uithuilen, inruilen en opnieuw beginnen.

ewout
15 mei 2006, 08:06
Grappig, ik ben de laatste tijd ook wat aan het zoeken naar pickups voor de blackie sound voor mn tweede strat - tis ook een blackie, alleen dan met ebben toets, maargoed. Ik heb wat dingen gevonden...

Ik denk dat je hieraan wel wat hebt: soundclips!

http://www.acmeguitarworks.com/webpage.aspx?webpage_id=1

Volgens mij zijn die custom shop '54 of fat fifties wat het meest in de buurt komt. Voor m'n gevoel klinkt die blackie wat vetter dan de '54 maar ook weer niet zoveel als die fat fifties. De kinman traditionals mk2 komen best heel erg in de buurt van die sound; jaren 50 met een veel strakkere sound. Ik heb die nu in de halspositie van m'n eerste strat, dus ik weet niet precies hoe de middle en neck klinken. Het komt allemaal heel erg in de buurt, maar dat zegt nog niet zoveel...

Een goedkoop idee wat ikzelf overweeg is GFS pickups

http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html

ze maken veel verschillende sets voor weinig en die dingen krijgen heel veel positieve reviews op het officiele fender forum. Die premium overwound staggered zou wel eens heel dicht in de buurt kunnen komen, of juist die 1960's repro set. Met deze prijzen kun je meerdere sets kopen en de juiste houden, of gewoon even naar Guitarfetish mailen.

tmcm
15 mei 2006, 09:27
Ik denk dat je hieraan wel wat hebt: soundclips!

http://www.acmeguitarworks.com/webpage.aspx?webpage_id=1

. Een goedkoop idee wat ikzelf overweeg is GFS pickups

http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html

.

Tis natuurlijk een super service van Acme om al die clips er op te zetten maar, het kan aan mij liggen, net zoals de clips bij Duncan hoor ik maar bar weinig onderling verschil, hoogstens als je 2 uiterststen als de '69's en Texas Specials na elkaar hoort. Bovendien zou je alle pickups in dezelfde gitaar moet horen he (Guitarplayer deed een aantal jaren geleden een grote pickup shootout en dat was een van de problemen, strats uit dezelfde produktiebash klonken onderling al verschillend) Maar tis in ieder geval iets.

Die guitarfetish produkten ken ik niet zelf maar op het Fenderforum en HC zijn het voornamelijk de niet financieel draagkrachtige beginners die er laaiend enthousiast over zijn, onder de oldtimers zijn de custom '54's en Duncan broadcaster (voor tele) populair.

Misschien zou je ook moeten realiseren dat Clapton tijdens zijn Blackie periode voornamelijk op Musicman versterkers speelde, dat klinkt toch weer anders dan een twin.

EC
15 mei 2006, 15:56
he tnx voor je tips..!!

die "noisless pickups" zijn er toch ook in "hot vintage noisless pickups" is die laatste ook nog een optie, b.v hals en middel pickup gewone noisless pickups
en een extra hete in de brug ??

iemand ervaringen met die Hot noisless pickups ??

en over die fat 50`s en 54`s zit ik ook aan te denken

grtz

Jorikjet
15 mei 2006, 17:25
Grappig, ik ben de laatste tijd ook wat aan het zoeken naar pickups voor de blackie sound voor mn tweede strat - tis ook een blackie, alleen dan met ebben toets, maargoed. Ik heb wat dingen gevonden...

Ik denk dat je hieraan wel wat hebt: soundclips!

http://www.acmeguitarworks.com/webpage.aspx?webpage_id=1

Volgens mij zijn die custom shop '54 of fat fifties wat het meest in de buurt komt. Voor m'n gevoel klinkt die blackie wat vetter dan de '54 maar ook weer niet zoveel als die fat fifties. De kinman traditionals mk2 komen best heel erg in de buurt van die sound; jaren 50 met een veel strakkere sound. Ik heb die nu in de halspositie van m'n eerste strat, dus ik weet niet precies hoe de middle en neck klinken. Het komt allemaal heel erg in de buurt, maar dat zegt nog niet zoveel...

Een goedkoop idee wat ikzelf overweeg is GFS pickups

http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html

ze maken veel verschillende sets voor weinig en die dingen krijgen heel veel positieve reviews op het officiele fender forum. Die premium overwound staggered zou wel eens heel dicht in de buurt kunnen komen, of juist die 1960's repro set. Met deze prijzen kun je meerdere sets kopen en de juiste houden, of gewoon even naar Guitarfetish mailen.

idd, ik heb sinds vorige week ook een setje premium overwound staggered pickups van gfs, en ze komen erg dicht in de buurt van de clapton sound tijdens die intro van cocaine op dat filmpje :)

EC
15 mei 2006, 17:33
ik zit op ddie site te kijken, en ga ze ook proberen...

welke moet ik dan hebben ??? want er staan een paar ..

grtz

Jorikjet
15 mei 2006, 18:09
http://store.guitarfetish.com/provalstpiou.html

Eko
15 mei 2006, 21:14
Vergeet niet dat EC er op speelde. Dat was ongeveer 80% van het geluid. De rest is afhankelijk van de axe,amp,snaren en afstelling. Ik durf de stelling aan dat een goede standaard strat met een goed afgestelde amp een exacte replica qua geluid kan geven.
Hebben jullie wel eens een Bassman met alleen de mid open gehoord? Tesamen met het halselement van een goede strat? Of een originele `57 Twin met dezelfde afstelling? Werkt meer en beter dan andere elementen. En oh, ja de amp moet dan wel bijna over z`n nek gaan, doet ome Eric ook. Krijg je de mooie harmonics en sustain die je zoekt.

EC
16 mei 2006, 12:13
ja das waar, heb nog niet me pro junior voluit kunnen testen :((

maar als die op z`n hards staat krij ie toch een hele andere sound dan dat je hem zacht zet ??

tmcm
16 mei 2006, 20:41
Vergeet niet dat EC er op speelde. Dat was ongeveer 80% van het geluid. De rest is afhankelijk van de axe,amp,snaren en afstelling. Ik durf de stelling aan dat een goede standaard strat met een goed afgestelde amp een exacte replica qua geluid kan geven..

hu?
80% is EC maar.. met elke goede standaard strat + amp kan je het exacte geluid krijgen?
hogere wiskunde denk ik dan maar.


Of een originele `57 Twin met dezelfde afstelling?
... heb er nog eentje in het schuurtje staan. morgen gelijk proberen!

Eko
16 mei 2006, 23:32
Wat ik er mee probeerde te zeggen, is dat het veel meer aan de speler ligt dan de meesten willen weten. Ik heb een opname van EC op de originele Blackie tijdens een show met Carl Perkins. Gewoon lekker kaal op de amp en open die bak.
Eric heeft een tijd geprobeerd dat geluid vast te houden door de versterkers zo te gebruiken dat alleen de mid open stond ( op 12). Bass en treble stonden dicht. Probeer de verschillen maar eens uit. Door zo met de amp te spelen op verschillende volumes vanaf de gitaar kom je heel erg ver. De vingers blijven echter van EC zelf. Stijl bepaalt heel erg veel van het geluid.

tmcm
16 mei 2006, 23:59
Achja, zit een beetje te dollen, ben het wel eens met je
Heb meer dan eens meegemaakt dat zo'n rackgitarist rechtstreeks in mijn vibrolux of AC-15 inplugt en dan achterover valt van hoe simpel het is een goed geluid uit een gitaar, een snoertje en amp te krijgen.
"yep" zeg ik dan, "Timetested & true".
en zo is het maar net.
Overigens, die midtone trick, dat werkt alleen maar op circuits die a la Fender ook als tone/volumepot werken. Op een Vox bijvoorbeeld niet. Heck, die heeft helemaal geen mid. Die klinkt al goed van zichzelf.

Die show met Carl Perkins.. is dat met ook Setzer? (misschien in de war met de Roy Orbison..)
talkin' about tone!

EC
17 mei 2006, 09:09
is het dit concert ??

http://www.youtube.com/watch?v=DE03gfToaD0&search=clapton%20perkins

wel kicke sound, volgens mij heeft ie er nog een pendaaltje achterstaan....

of is dat die versterker die van zichzelf zo goed klinkt ??

is toch een 57`twin ??? tenminste als ik het goed zag...:)

Kamicolo
17 mei 2006, 13:13
is het dit concert ??

http://www.youtube.com/watch?v=DE03gfToaD0&search=clapton%20perkins

wel kicke sound, volgens mij heeft ie er nog een pendaaltje achterstaan....

of is dat die versterker die van zichzelf zo goed klinkt ??

is toch een 57`twin ??? tenminste als ik het goed zag...:)

Ja dat is enige concert wat hij met Perkins doet (op montserrat na) ik heb de dvd daarvan geluid is wel wat beter op de dvd en daar loopt het natuurlijk synchroom :P

Daarna spelen ze nog een nummer:P wat betere vind ik daar hoor je blackie echt goed lekkere solo lijkt me wel distortion wat erop zit, maar meer kan ik ook niet vertellen erover (btw bij die solo gebruikt ie ook ff zijn pink tijdens het soleren dat heb ik hem nog nooit eerder zien doen)

drap
17 mei 2006, 18:08
he tnx voor je tips..!!

die "noisless pickups" zijn er toch ook in "hot vintage noisless pickups" is die laatste ook nog een optie, b.v hals en middel pickup gewone noisless pickups
en een extra hete in de brug ??

iemand ervaringen met die Hot noisless pickups ??

en over die fat 50`s en 54`s zit ik ook aan te denken

grtz

Die hot vintage noiseless pickups zitten volgens mij in de Jeff Beck signature strats. Maar pin me er niet op vast want de "Blackie" elementen had ik ook fout :D . Ik dacht namelijk altijd dat Clapton's signature strat ook "Blackie" genoemd werd, vandaar. Op zich klopte m'n verhaal wel van die Lace Sensors en die noiseless pickups, maar zaten/zitten die dus in de Clapton signature strat en niet in "Blackie"

Eko
17 mei 2006, 18:41
TMCM,
Nee ik ben niet in de war. De DVD heet Carl Perkins and friends. Hier spelen behalve Carl ,blue suede shoes,Perkins ook mee,
Dave Edmunds
Ringo Star
George Harrison
Eric Clapton
Stray cats ( behalve Brian Setzer)
en nog een rits muziekanten.
Is al een oude opname. Heerlijk gewoon stereo. Carl draagt een bril die rechtstreeks uit de voorruit van een OADbus gezaagd is. Maar swingen met die hap.

Stratman70
17 mei 2006, 19:01
Jezelf verliezen in details....

...sorry, maar zo zie ik dit soort discussies over welke elementen je het beste op een strat kun zetten om het geluid van een oude strat te krijgen.

Er komt ZOVEEL meer bij kijken bij het uiteindelijke geluid, dat je gerust kunt stellen dat een doorsnee strat-element gewoon volstaat. Ieder die de zoektocht naar 'het perfecte' element gaat houden, zal helaas ALTIJD bedrogen uitkomen.

Het geluid zit namelijk ook in zijn vingers, wat je bijna niet nagedaan krijgt, als je aanslag al erg van het zijne afwijkt. Dan natuurlijk de versterker.
Waar ik ooit erg het geluid van Clapton's Blackie mee benaderde, was met behulp van de Boss equaliser, waarbij ik de schuifjes om en om hoog/laag zette.

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat van hoe je strat is geworden uiteindelijk. Ga je ook zover dat je persé de lak-craquelé wil hebben op je gitaar, zoals bij Blackie? En een versleten laklaag op de toets etc? ben ik wel benieuwd naar.

EC
17 mei 2006, 19:12
hey,,

hij wordt precies hetzelfde lak beschadigingen en de neck die zo versleten is,--> maar de neck moet nog wel bespeelbaar zijn natuurlijk!!

de neck wordt ook een extreme V shape en zo`n vintage tinted, sigarette aanslag enz ..

ik wil ook zo`n verroeste brug en veren enz..

Nu heb ik dat zelf zitten doen met die brug om hem een beetje roestig te krijgen, maar is niet gelukt, krijg ook de slagplaat niet veroudert met koffie..

misschien kan ik dat ook laten doen bij de gier....

foto`s volgen zeker als ie klaar is !!

grtzz

tmcm
17 mei 2006, 20:25
[QUOTE=Eko]TMCM,
Nee ik ben niet in de war. De DVD heet Carl Perkins and friends. QUOTE]

Nee, ikke in de war. Zit zo. George speelt tijdens dit concert op een twin reverb met een laag serienummer waarie helemaal weg van was. Bleek de twin van Setzer te zijn. Setzer zelf speelt op de tribute Orbison show mee.

tmcm
17 mei 2006, 20:43
[QUOTE=Stratman70]Jezelf verliezen in details....

...sorry, maar zo zie ik dit soort discussies over welke elementen je het beste op een strat kun zetten om het geluid van een oude strat te krijgen.

Er komt ZOVEEL meer bij kijken bij het uiteindelijke geluid, dat je gerust kunt stellen dat een doorsnee strat-element gewoon volstaat. Ieder die de zoektocht naar 'het perfecte' element gaat houden, zal helaas ALTIJD bedrogen uitkomen.

QUOTE]

aja, de grap van zo'n forum is natuurlijk het geklets over details he. Als je op het Fender forum gaat vragen wat de beste pickup is voor je Highway tele krijg je 10.000 antwoorden en ze zijn allemaal waar.
Er bestaat dan wel geen holy grail, het ene pickkupje klinkt anders dan de ander en dat kan je matchen met een gitaren die ook allemaal anders klinken. En opeens heb je een prachtige combinatie. Zo gaan die dingen.

no 1 hops
18 mei 2006, 14:47
en vergeet het gehoor niet.
als je frequenties kwijt ben, kan je voor jouw idee dE sound gevonden hebben , maar hoort een ander dat er niet in.
trouwens net een setje treu single coil keystone besteld (geen noisless).
70 euro voor drie stuks incl verzenden en ook nog eens gemaakt door Bill lawrence.
ben zeer benieuwt wat dat gaat worden.

EC
19 mei 2006, 09:42
kijk hier hoor je hem goed clean..

http://www.youtube.com/watch?v=CoLibGwmnUA&search=clapton%20jeff%20beck

maar zeg is hoe de toon van die gitaar is, donker ?? denk ik wel... maar ik weet niet goed nog wat output is enz..

dus is het veel output ?? ik denk ook dat er veel mid inzit !!

grtz

levi
21 november 2008, 00:14
Eric sold Blackie on 24 June 2004 at Christie?s Auction House, New York to raise funds for Crossroads Centre Antigua (an alcohol and drug treatment centre)he founded. Blackie sold for $959,500 and holds the record for world’s most expensive guitar.


die gitaar van gary moore die was ander half miljoen toch?
of ben ik nou gek?

Orpheo
21 november 2008, 00:37
die gitaar van gary moore die was ander half miljoen toch?
of ben ik nou gek?

nee, hij was bijna 6 miljoen zelfs, maar t was de duurste gitaar tot dan toe geloof ik, of zoiets vaags.

blindfaith85
21 november 2008, 15:28
6 miljoen voor een gitaar? :S:S:S:S das toh niet normaal, moet je der mee?