PDA

View Full Version : Verschil Fat en pickup squier tele



Ehick
13 mei 2006, 22:08
hallo,

bij Squier heb je twee types Telecaster standard... namelijk de 'Fat' Telecaster en de 'pickup' telecaster. het verschil zit het hem in in de elementen, de Fat tele heeft een humbucker in neckpositie, en de 'pickup' tele heeft een pickup elementje in neckpositie. Door deze verschillen zullen ze vast andere geluiden creeeren, kunnen jullie me uitleggen hoe 'erg' het verschilt, en wat voor geluid uit een fat tele komt. en welke gitaar is volgens jullie het meest geschikt om muziek zoals Rolling Stones en Golden Earring te maken?

fat
http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0321300509_xl.jpg

pickup
http://www.squierguitars.com/products/prod_images/guitars/0321200592_xl.jpg




ik hoor graag jullie reactie....

Paultje-k
13 mei 2006, 23:53
De bovenste heeft een humbucker als hals element en de onderste een single coil..

humbuckers zijn dikker qua geluid.. en single coils zijn wat ieler..

en geluid zit niet alleen in de elementen maar vooral in je versterker!! the stones gebruiken volgens mij singlecoils en hebben een redelijk dik geluid.. same goes for Iron Maiden maar dat is niet echt jouw genre :D

up-guitarman
14 mei 2006, 00:37
Keith Richards (Stones) speelt op een tele met humbucker in de nekpositie volgens mij !!!

En Iron Maiden speelt op strats met zo van die humbuckers in single coil formaat (in de brugpositie) ...

Een tele single coil nekelement kan je echter ook redelijk dik en vol laten klinken !!!

vulvasonic
14 mei 2006, 00:39
Keith Richards heeft honderden gitaren en neem er zo'n 60 tot 70 mee op tour, waarvan een groot deel wordt gebruikt als back-up voor de gitaren die hij mee het podium opsleept.

Echter, de gitaar waar hij altijd mee geassocieerd wordt en ook het meest op speelt, is een oude telecaster uit 1955 (als ik niet vergis), waar jij een humbucker heeft laten zetten in de halspositie. Ook een wat modernere tele waarmee hij veel gezien wordt heeft een vergelijkbare configuratie.

Wat dat betreft zou ik dus die eerste kiezen.

Realiseer je wel dat de kwaliteit enorm verschilt, dat de specificaties in vrijwel ieder detail (behalve in de vorm van het model) anders zijn en dat zijn geluid voor het grootste deel uit z'n versterkercombinaties komt plus een belangrijk deel uit zijn stijl van spelen.
Met andere woorden; laat bovenstaand 'advies' niet leidend zijn in je beslissing. Neem iemand mee met kennis van zaken (als je die hebt uiteraard) en koop de beste gitaar voor het geld dat je kunt missen.

De telecaster is ook mijn favoriet, maar de kracht van een goed geluid zit in de combinatie van goede spullen (gitaren, versterkers, effecten) en je eigen spel.
Staar je niet blind op deze twee gitaren. Voor dat geld zijn er genoeg alternatieven te vinden. Wil je per se een telecaster, dan zou een London City zelfs een betere optie zijn (of anders een tweede handse mexicaanse telecaster).
Maar kijk ook eens naar andere modellen. Want eigenlijk maakt het voor je ontwikkeling geen donder uit waar je mee begint, zolang de kwaliteit maar goed is (het beste binnen je budget uiteraard).

Succes!

up-guitarman
14 mei 2006, 00:50
Absoluut eens met vulva, je geluid komt voort uit allerlei factoren.
En idd, check zeker de London City tele-modellen !!! Of die van richwood met eventueel andere elementen erin !!!

Hector_Tsolodimos
14 mei 2006, 12:31
Stones, Earing. Klink als humbucker sound als je het aan mij vraagt. Ik zou dan voor die humbucker gaan, ook al vind ik op die foto's die single coil een stuk mooier.
Verschil tussen die 2 elementen: een humbuckers scheurt veel meer dan een single coil, en ja, dat scheelt veel.

d'oh
14 mei 2006, 16:00
ik heb donderdag nog op die fat tele van squier gespeeld, en het klonk op zich best wel aardig, maar de bespeelbaarheid was klote (mening) en de electronica plopte nogal bij schakelen (feit)

ik (en een maat) kwamen eigenlijk voor een london city tele voor die maat van mij maar die hing niet in de shop, maar dat is sowieso een superfijne gitaar, ik zou die zeker maar eens gaan bespelen

Luke-wannabe
14 mei 2006, 23:18
De bovenste heeft een humbucker als hals element en de onderste een single coil..

humbuckers zijn dikker qua geluid.. en single coils zijn wat ieler..

en geluid zit niet alleen in de elementen maar vooral in je versterker!! the stones gebruiken volgens mij singlecoils en hebben een redelijk dik geluid.. same goes for Iron Maiden maar dat is niet echt jouw genre :D
Niks ieler! Gewoon anders.. Humbuckers klinken warmer, gepolijster. Singel coils helderder en rauwer.