PDA

View Full Version : kapotte buizen



drap
13 mei 2006, 22:04
Raar geval vind ik zelf. Ga ik vandaag naar de gitaarzaak om es te vragen hoe het met m'n versterker staat, dit omdat er twee nieuwe eindversterkerbuizen in zouden worden gezet met biassen enzo (ik heb 't toch maar laten doen). Vertellen ze me dat er 1 gelijk al kortsluiting heeft gemaakt!!! Zegt die beste man ook nog dat dat het risico is van buizen via internet bestellen. Er zaten volgens hem altijd wel een paar niet deugdelijke buizen bij een levering, alleen konden ze, als ik gewoon buizen bij hun had gekocht, de buizen ter plekke vervangen. Nou heb ik ze bij Dr. Tube bestelt, die voor zover ik weet erg goed bekent staat. Ik kan me dus haast niet voorstellen dat ze niet getest zijn voor ik ze kreeg. Mijn vraag is dan ook, hoe denken de kenners hier over dit voorval? Klopt het verhaal van de medewerker dat er altijd wel een aantal slechte buizen tussen een levering zit?

nicoverduin
13 mei 2006, 22:31
Bij mij 1 x voorgekomen met grote een partij JJ's voorversterkers. Buisje was niet goed. Zou kunnen dat de buizen niet goed verpakt waren en er nogal gegooid wordt met pakketten bij TPG. Kan ook zijn dat ze niet op je zaten te wachten doordat je de buizen niet bij hun had gekocht. De reputatie van DR Tube is uitstekend dus lijkt het mij de laatste optie eerder van toepassing.

nicoverduin
13 mei 2006, 22:32
Vraag die buizen maar terug en laat ze door een van ons testen evt.

drap
13 mei 2006, 23:42
Bij mij 1 x voorgekomen met grote een partij JJ's voorversterkers. Buisje was niet goed. Zou kunnen dat de buizen niet goed verpakt waren en er nogal gegooid wordt met pakketten bij TPG. Kan ook zijn dat ze niet op je zaten te wachten doordat je de buizen niet bij hun had gekocht. De reputatie van DR Tube is uitstekend dus lijkt het mij de laatste optie eerder van toepassing.

Dat laatste ben ik ook bang voor. Het gekke is alleen dat de zaak waar ik m'n versterker aan heb toevertrouwd ook goed bekent staat :o Ik ga ze sowieso terug vragen en ze opsturen naar Dr. Tube. Ik mag hopen voor de betreffende zaak dat hun bevinding juist was. Wat ik dus eigenlijk kan opmaken uit je post is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de buizen, of in ieder geval 1 van de 2 niet goed waren/was?

Frits van Mourik
14 mei 2006, 01:58
D.O.A? Kan altijd gebeuren, hoor, met wat-dan-ook.
Maar da's toch niet jouw probleem?
Je reparateur had ogenblikkelijk een nieuw lampje moeten bestellen om zo snel mogelijk jouw amp in orde te maken !!!
"Het risico van bestellen via internet", duh.. Wat maakt dat uit dan?
Hoe dan? Per postkoets? Per trekschuit?

drap
14 mei 2006, 02:17
D.O.A? Kan altijd gebeuren, hoor, met wat-dan-ook.
Maar da's toch niet jouw probleem?
Je reparateur had ogenblikkelijk een nieuw lampje moeten bestellen om zo snel mogelijk jouw amp in orde te maken !!!
"Het risico van bestellen via internet", duh.. Wat maakt dat uit dan?
Hoe dan? Per postkoets? Per trekschuit?

Nou, ik denk niet dat ik aanspraak maak op nieuwe buizen via deze reparateur gezien ik niet de buizen via hem heb besteld maar via Dr. Tube. Al met al mooi kut dus. Ik vraag me alleen af, hoe verkrijgt zo'n zaak dan hun buizen. Toch ook via internet en opgestuurd via TPG Post of DSL of whatever. Het lullige is ook, ik kan die buizen niet eens via de betreffende gitaarzaak krijgen, als ze überhaupt momenteel nog na te bestellen zijn. Het betreft namelijk niet een standaard EL34 setje

nicoverduin
14 mei 2006, 06:04
wat zoek je dan?

drap
14 mei 2006, 10:34
Het setje wat erin had moeten komen was een paar JJ KT77's. Vrij nieuwe buizen van JJ en niet van andere merken te krijgen. De spoeling is ook nogal dun van die buizen. Komt bij dat die zaak waar ik dus m'n versterker heb staan volgens mij alleen Groove Tubes bestelt. Ik hoef geen buizen die bij wijze van drie keer de oceaan over zijn gegaan wat de klant dus moet betalen. Goeie buizen hoor, Groove Tubes, maar veel te duur

nicoverduin
14 mei 2006, 11:03
Heb je Dr Tube al gemaild....Als het een DOA is krijgt hij vanzelf van JJ nieuwe (ik wel tenminste) bij zijn volgende bestelling. Hij zal die oude wel terug moeten sturen.

drap
14 mei 2006, 20:16
Ik heb inderdaad es een mailtje gestuurd naar die beste man van Dr. Tube met dit hele voorval. Even afwachten dus. Ik kan me werkelijk haast niet voorstellen dat die man me een gebrekkige buis heeft opgestuurd en nu al helemaal niet gezien ook jouw opgedane ervaring met JJ buizen.

drap
15 mei 2006, 19:43
Heb je Dr Tube al gemaild....Als het een DOA is krijgt hij vanzelf van JJ nieuwe (ik wel tenminste) bij zijn volgende bestelling. Hij zal die oude wel terug moeten sturen.

Ik heb 'm gemaild en antwoord terug gekregen. Wat ik al verwacht had is dat Dr. Tube ze eerst heeft getest en er dus niets aan de hand was. Hij kon mij ook vertellen dat ie al duizenden JJ's heeft verkocht met bijzonder weinig problemen. Een grid-short, oftewel sluiting in de grid heeft hij nog nooit meegemaakt met JJ's! Dit komt dus aardig overeen met jouw bevindingen met JJ's. Als het verhaal, wat ik dus nu al helemaal niet meer geloof, klopt, kan ik ze wel gewoon opsturen en krijg ik gewoon weer netjes nieuwe. Hij heeft in tegenstelling tot jou trouwens nog nooit een defecte buis gecrediteerd gezien van JJ. Alleen vindt hij dat mijn probleem niet, wat natuurlijk erg netjes is.

nicoverduin
15 mei 2006, 22:48
Ze crediteren niet, ze sturen gewoon een nieuwe mee met de volgende zending. Maar ik weet niet hoe hij inkoopt (mogelijk bulk) dan gelden er andere afspraken. En ik ben het helemaal met je eens. Dit is nooit een probleem van de klant.

strontraper jos
16 mei 2006, 17:53
om even in te pikken op dit onderwerp:

ik kreeg gisteren m'n buizen aan van tubetown,

een heel verhaal trouwens: ik had E34L besteld

ik krijg EL84, ik stuur ze terug
ik krijg 6L6, ik stuur terug
ik krijg eindelijk E34L, nu blijkt het volgende:

als ik met 1 van de buizen lichtjes schud, hoor ik een raar geluid, alsof er iets los zit binnenin, bij de ander is dit niet het geval.

ik vermoed dat er dan iets mis mee is en ik durf ze niet in m'n amp steken.
wat denken jullie dat er aan de hand is,
ik durf ze bijna niet meer terugsturen, da's de derde keer dan al :(

nicoverduin
16 mei 2006, 18:30
om even in te pikken op dit onderwerp:

ik kreeg gisteren m'n buizen aan van tubetown,

een heel verhaal trouwens: ik had E34L besteld

ik krijg EL84, ik stuur ze terug
ik krijg 6L6, ik stuur terug
ik krijg eindelijk E34L, nu blijkt het volgende:

als ik met 1 van de buizen lichtjes schud, hoor ik een raar geluid, alsof er iets los zit binnenin, bij de ander is dit niet het geval.

ik vermoed dat er dan iets mis mee is en ik durf ze niet in m'n amp steken.
wat denken jullie dat er aan de hand is,
ik durf ze bijna niet meer terugsturen, da's de derde keer dan al :(
Speling in de micas waarschijnlijk. Hoeft niets te betekenen. Kan evt. gaan ratelen.

strontraper jos
16 mei 2006, 18:31
owkej, dan plug ik ze zo dadelijk eens in!

strontraper jos
16 mei 2006, 18:48
mmm, er gebeurde het volgende:

ik heb zo'n biasprobe van tubetown in elkaar geflanst:

eerst getest met m'n oude buizen:
platevoltage: +/- 500
biasinstelling: 30mv gemeten met die probe

ik plug daarna de nieuwe buizen in

de meting via die probe geeft het volgende: de waarde begint te stijgen en te stijgen, k had het eerst niet zo snel in de gaten, maar ik schrok me een bult toen ie aan 80 (!) zat en bleef stegen, dan maar onmiddelijk uitgezet.

kheb op m'n amp (H&K Tube 50) van die indicatorledjes met 'tube failure status' en 1 van de ledjes lichtte op. dus waarschijnlijk is er dan toch iets mis

zou tubetown die nog terugnemen nadat ik ze in m'n amp heb gehad?

nicoverduin
16 mei 2006, 18:54
zou niet weten waarom niet. Ding is defect.

Negative K3 fan
16 mei 2006, 19:01
9ik merk dat ik tenminste niet de enige ben die problemen heeft gehad met tube town...