PDA

View Full Version : Goed opnemen met crappy microfoon



L.
13 mei 2006, 21:52
Hey mensen,

Ben nu sinds een jaartje heel veel aan het gitaarspelen, ben dus vorig jaar begonnen en vond het tijd worden om mezelf eens te gaan beluisteren om vooral de punten van kritiek in mijn spel te kunnen horen en benoemen.

Wil daarvoor eigenlijk helemaal niets kopen, de opnames zijn puur en alleen om mezelf te kunnen beluisteren. De opname kwaliteit hoeft dan ook niet heel goed te zijn ofzo, maar met mijn crappy microoon en gedownloade trial version van een goedkoop opneemproggie krijg ik te veel ruis te horen.

Nou heb ik geen verstand van opnemen dus wil ik jullie de vraag stellen wat moet ik doen om het geluid in ieder geval optimaal te laten zijn ?

Ligt het aan het proggie, de microfoon, mijn pc (geluidskaart?) of is het misschien een combi van die dingen ?
En wat zou ik het beste kunnen doen om het geluid een beetje zuiver te krijgen ?

Bij voorbaat bedankt voor de hulp,

L.

chloortablet
14 mei 2006, 00:10
Zelf neem ik ook op met een crappy mic. Gaat op zich goed, zolang je de "mic boost" maar uitzet.

Start
control panel
sound/audio devices

>properties for recording


hiermee krijg je je recording volume panel. dan kan je sowieso de boost uitzetten en dan bv de mic op 75% volume zetten. Je zal wel hard moeten spelen, maar het is zeker de moeite waard.

zelf heb ik gewoon 50x iets opgenomen op diverse standen, mic zacht en dan amp hard en vica versa, net zolang todat het maximaal klonk met zo min mogelijk ruis.

Wat je ook kan doen is een tweedehands M-audio kaart kopen, zijn niet echt duur. Het opnemen van je gitaarspel is echt net zo belangrijk als met een band spelen, je leert ontzettend veel, dus zeker de moeite waard om iets in te investeren.

Rude Perception
14 mei 2006, 09:26
heb je geen line-out op je versterker zitten? Ok, is ook niet alles, maar t werkt bij mij beter dan m'n crappy mic.

L.
19 mei 2006, 22:40
Ik speel akoestisch, zonder versterking...

Iemand nog gedachtes over hoe een zuivere sound te krijgen ?

Han S
19 mei 2006, 22:42
Heb je de post helemaal boven aan deze pagina gelezen en ook de links gebruikt?

L.
19 mei 2006, 22:55
Ja ik werk me erdoorheen, en vele vragen worden ook beantwoord, maar vind het toch fijn om erover meer informatie te vergaren en verschillende meningen te horen. Vooral omdat ik met het opnemen weer een nieuwe weg insla en ik een grote noob ben op dit vlak.

El Capitain
20 mei 2006, 01:46
Heb je geen minidisc of zo?
Werkt voor mij altijd prima. Ff computermicrofoontje in de minidisc en je hebt zuiver geluid. En het werkt lekker snel.

L.
20 mei 2006, 13:05
Ik heb een minidisc jah, niet gedacht dat dat met dezelfde mic een beter geluid zou geven, ga het gelijk eens proberen.

L.
20 mei 2006, 21:53
Zal iets duidelijker zijn, heb dus een akoestische gitaar zonder element.
Van de link helemaal boven aan de pagina begrijp ik dus dat ik alleen een microfoon en mijn pc nodig heb, en een programma om mee op te nemen.

Ik las dat de software het geluid niet zuiverder maakt, dit kan een betere geluidskaart dus wel doen ? En een betere microfoon kopen ? Helpt dat ?

PS> Mijn minidisc wil om de een of andere vage reden niets meer opnemen.

harrie-beton
20 mei 2006, 23:15
betere microfoon (20 euro) en mini mengtafel als voorversterker en je kunt prima opnemen.

Er is een vers topic hierover.