PDA

View Full Version : 1/2 step down tunen



spiko
13 mei 2006, 21:45
vaak zie je bij een bepaald nummer staan dat je je gitaar een "1/2 step down moet tunen". Kan iemand mij uitleggen wat ze daar mee bedoelen?

Harald
13 mei 2006, 21:52
Je gitaar staat dan een halve toon lager gestemd, dus ipv EADGBE wordt het dan Eb Ab Db Gb Bb Eb. Relatief staat je gitaar hetzelfde, alleen zijn alle snaren een halve toon lager.

Philippe
13 mei 2006, 21:53
Dan stem je je gitaar niet in
E, A, D, G, B, E
maar
Eb, Ab, Db, Gb, Bb, Eb
Je stemt dus elke snaar een halve toon (of 1 vakje) lager.
De E snaar moet je dan stemmen naar het 8e vakje op de A snaar.
Daarna moet je gewoon op de normale manier stemmen, dus A snaar naar het 5e vakje op de E snaar; D snaar naar het 5e vakje op de A snaar enzovoorts.
Of je pakt een stemkastje die ook met halve tonen "werkt".

Ik hoop je genoeg te hebben geïnformeerd.

EDIT: Damn Harald ;)

Boom-chick-Franky
13 mei 2006, 21:54
Volgens mij bedoelen ze hiermee dat je je gitaar een halve toon omlaag moet stemmen.(dacht ik)
Maar erg vaak komt dit niet voor toch?!?!?! :dontgeti:
Groeten Frank.

woutB
13 mei 2006, 23:39
Dat wordt meestal gedaan om de zang tegemoet te komen.

whitecat
14 mei 2006, 19:54
Volgens mij bedoelen ze hiermee dat je je gitaar een halve toon omlaag moet stemmen.(dacht ik)
Maar erg vaak komt dit niet voor toch?!?!?! :dontgeti:
Groeten Frank.

Dit wordt heel vaak gebruikt. Ik speel hier zovaak mogelijk in :) Speelt heerlijk warm...

Basseytje
15 mei 2006, 19:04
en het speeld heel erg soepel. en je kan er veel guns n roses mee spelen. en jimmi hendrix speeld vaak ook zo

Boom-chick-Franky
15 mei 2006, 20:27
AHA,!
Weer wat geleerd!
Het wordt alleen lastig als je met andere instrumenten wil gaan meespelen.
Ik weet wel dat Emmanuel zijn EBG808 zelfs een kwart toon hoger (444 hrz) stemt.
Maar dit zal wel zijn omdat anders alle snaren wegrammelen ! :p

Frank.

Philippe
16 mei 2006, 23:43
De jongens van Metallica wilden in hun vroegere jaren ook nog wel eens de gitaren net ¼ noot hoger stemmen.