PDA

View Full Version : Fender Mex tuners



Wimvdb
13 mei 2006, 21:22
Hoi , een vriend van mij heeft dus mijn fende MIM overgenomen met de typische mexico tuners, hij wou vandaag de snaren verwisselen maar het lukte hem niet , hoe doe je dat bij mex tuners ( zo half open )
http://img.loquo.com/img/bcn/179345.jpeg
http://www.elderly.com/images/fmic/30N/FJVS-OW_headstock-front.jpg

Ook heeft hij nogal veel last van ruis , maar hij zegt er wel bij dat hij met een heeeeeel oud stopcontact werkt , dit lijkt mij voor de hand liggend dat dit het probleem is?

Wimvdb
14 mei 2006, 08:55
hij had het graag vandaag geweten

screamindemon
14 mei 2006, 09:11
Snaar afknippen, een paar centimeter voorbij de tuner. Snaar in gaatje steken midden in tuner, draaien en ondertussen snaar vastklemmen op tuner. Net zolang
draaien totdat snaar op spanning is. Het is een beetje pielen met de lengte van de snaar, te veel wikkelingen om de tuner komt de stemvastheid vaak niet ten goede.

grayfink
14 mei 2006, 09:15
hij had het graag vandaag geweten

Niet drammen


Ook heeft hij nogal veel last van ruis , maar hij zegt er wel bij dat hij met een heeeeeel oud stopcontact werkt , dit lijkt mij voor de hand liggend dat dit het probleem is?

Onzin, 50 hz AC 230 V is 50 hz AC 230 V. Lijkt mij eerder een kwestie van een slechte kabel, of omdat hij van humbuckers naar singlecoil overgaat, die sowieso wat meer bijgeluid hebben.

Over die stemmechanieken: google es ff. Ikzelf leg de snaar er in, buig hem om en draai aan terwijl ik de snaar naar beneden houd, als ik 1 x heb rondgedraaid zo'n beetje laat ik het uiteinde er onderdoor lopen, zodat door de snaarspanning het uiteinde naar beneden gedrukt blijft. Koop goedkope snaren, en spendeer er eventueel een setje aan om het te oefenen.

grayfink
14 mei 2006, 09:18
Snaar afknippen, een paar centimeter voorbij de tuner. Snaar in gaatje steken midden in tuner, draaien en ondertussen snaar vastklemmen op tuner. Net zolang
draaien totdat snaar op spanning is. Het is een beetje pielen met de lengte van de snaar, te veel wikkelingen om de tuner komt de stemvastheid vaak niet ten goede. Zit geen gaatje in, maar een sleufje. Qua aantal wikkelingen: ongeveer 2 a 3 op de omwonden snaren, zeker 3 op de g, en 4 of 5 op de b en hoge e. Teveel wikkelingen is slecht voor de stemvastheid, bij te weinig komt er teveel spanning op, het plekje waar de snaar in de tuner gaat, waardoor hij snel knapt. Op de b en e snaar ben je wat meer wikkelingen nodig, omdat hij anders wegglijdt.

Wimvdb
14 mei 2006, 09:27
Lijkt mij eerder een kwestie van een slechte kabel, of omdat hij van humbuckers naar singlecoil overgaat, die sowieso wat meer bijgeluid hebben.


Ik had totaal geen last van ruis op quasi dezelfde versterker ( spier II vs Flextone ) , maar hij heeft me gezegd dat zijn noisegate niet aanstond, en toch op metal ( groen ) of insane zelfs

Elke keer als hij aan iets van metaal komt is de ruis trouwens weg , dus lijkt me wel degelijk slechte aarding

Dirk W
14 mei 2006, 11:17
Dat is goede aarding, het hoort zo. De aarde staat in contact via jou. Dan moet je wel de snaren/brug/tuners/wat dan ook aanraken