PDA

View Full Version : Pickup polarity



Orpheo
13 mei 2006, 21:12
ik vroeg me af. wat voor sound krijg je als je de magneet van je nekhum omdraait?? zoals peter green deed in de greeny bv...

Jeanken
13 mei 2006, 22:17
Uit fase..

Mattia
13 mei 2006, 22:46
Magnetisch uit fase, maar niet electrisch. Geen idee. Electrisch uit fase (flip the leads) is een klank die ik volstrekt nutteloos vind. Heb 'm op een van mijn gitaren, doe er nooit iets mee.

piezo
13 mei 2006, 23:33
Magneet van een humbucker omdraaien maakt niets uit, tenzij je bepaalde gecombineerde splitschakelingen wilt maken zoals die op een PRS met 5-standen draaischakelaar.

Orpheo
13 mei 2006, 23:48
maar peter green's greeny en de joe perry boneyard hebben een reversed polarity humbucker in de hals. omgekeerde magneet dus. wat is er dan voor anders aan aan de sound?? iemand? fase kende ik nl wel...

Negative K3 fan
14 mei 2006, 15:17
dat is van belang als je bijvoorbeeld meerdere elementen parallel schakelt...

Orpheo
14 mei 2006, 17:55
dat is van belang als je bijvoorbeeld meerdere elementen parallel schakelt...

aha. thnx.

Jeanken
14 mei 2006, 21:37
dat is van belang als je bijvoorbeeld meerdere elementen parallel schakelt...

En parallel is toch hoe je elementen staan gewoon beiden aan op de 3standenschakelaar?
En vergis ik me met iemand anders of staat Peter Green bekend om zijn neuzige uit fase geluid? Dacht dat er een verhaaltje achter stak van een zelf vervangen pickup en die dan per ongeluk verkeerd gemonteerd was.
Ik weet wel dat ik met mijn Phat Cats een schema'tje meekreeg waar op stond dat als het geluid dun was of een volumedrop ofzo in de gedeelde schakelstand dat ik een van de twee 180 graden moest draaien.

savecracker85
14 mei 2006, 21:50
En vergis ik me met iemand anders of staat Peter Green bekend om zijn neuzige uit fase geluid? Dacht dat er een verhaaltje achter stak van een zelf vervangen pickup en die dan per ongeluk verkeerd gemonteerd was.

idd ja, zoiets heb ik ook gelezen..Hij heeft een keer zn hele gitaar uit elkaar gehaald en bij het terugzetten zn elementen per ongeluk verkeerd terug gezet.. Maar uiteindelijk beviel die sound wel :)
Hij heeft die les paul trouwens later aan Gary Moore verkocht, die hem nog steeds in zn bezit heeft

Negative K3 fan
14 mei 2006, 22:28
En parallel is toch hoe je elementen staan gewoon beiden aan op de 3standenschakelaar?
En vergis ik me met iemand anders of staat Peter Green bekend om zijn neuzige uit fase geluid? Dacht dat er een verhaaltje achter stak van een zelf vervangen pickup en die dan per ongeluk verkeerd gemonteerd was.
Ik weet wel dat ik met mijn Phat Cats een schema'tje meekreeg waar op stond dat als het geluid dun was of een volumedrop ofzo in de gedeelde schakelstand dat ik een van de twee 180 graden moest draaien.

parallel zijn idd standje 2 en 4 bij strats, 2 elementen tegelijk. een uit fase geluid is heel zacht, iel en dun, zelf vindik er niets aan, maar het is vast ergens wel bruikbaar voor.

Orpheo
14 mei 2006, 22:45
idd ja, zoiets heb ik ook gelezen..Hij heeft een keer zn hele gitaar uit elkaar gehaald en bij het terugzetten zn elementen per ongeluk verkeerd terug gezet.. Maar uiteindelijk beviel die sound wel :)
Hij heeft die les paul trouwens later aan Gary Moore verkocht, die hem nog steeds in zn bezit heeft


nee NIET mee! :D hij heeft 'm onlangs verkocht overigens die les paul. naar verluidt tegen de 8 miljoen dollar was de opbrengst, maar das speculatie. degene die 'm kocht heeft er een onbekend bedrag voor betaald. maar in ieder geval meer dan blackie van clapton.

savecracker85
15 mei 2006, 00:17
hmm..daar was ik nog niet van op de hoogte..maar idd, ik heb ff op google gezocht en kwam op deze link van de huidige bezitters :)
http://www.maverick-music.com/scripts/vintage-guitars.asp?idProduct=1211