PDA

View Full Version : Vraag over distortionpedalen ...



Erwinovich
13 mei 2006, 20:04
Hoi mensen,

Om te beginnen ben ik geen gitarist maar een toetsenist. Ik ben veel bezig met synthesizers, maar ik wilde iets vragen over distortionpedalen.

Ik wil namelijk on stage makkelijk een buizenversterker-achtig geluid uit mn synth kunnen krijgen, voor als ik een solo wil breien met een fout synthesizergeluidje. Weten jullie welke pedalen een volle, warme distortion geven? Prijs is geen punt.

Groet,
Erwin

Negative K3 fan
13 mei 2006, 20:23
hey erwin, hoe wil je dat pedaal gaan aansluiten? vanuit technisch oogpunt is er misschien een obstakel

veel (lees: allemaal) distortion pedalen zijn gemaakt om tussen de gitaar en versterker te plaatsen, die is een heel hoog impedant signaal, de uitgang van jouw keyboard is waarschijnlijk heel anders electronisch gezien, daarom is het nog maar de vraag of een distortion pedaal zonder meer werkt bij een keyboard... Daarnaast denk ik dat je het verst komt door het gewoon uit te proberen, aangezien het bij synths helemaal anders werkt dan bij gitaar kun je er niet vanuit gaan dat wat op gitaar goed klinkt, op synth ook goed klinkt.

Bij de meeste gitaarwinkels hebben ze een redelijk assortiment aan distortion pedalen die je vast zonder al te veel moeite kunt uitproberen...

Erwinovich
13 mei 2006, 20:28
input is niet zo'n punt, ik heb ook al ns een crybaby op dat ding aangesloten, dat werkte best goed.

Hoewel distortion natuurlijk weer iets anders werkt :-/

Negative K3 fan
13 mei 2006, 20:37
dan gewoon testen

FruscianteFan
13 mei 2006, 20:52
De bassist van Kashmir heeft een keyboard met pedalenplank eronder. Op die plank stond o.a. een EHX Big Muff Pi. Ik heb hem alleen dat ding niet zien gebruiken..

Succes met je zoektocht.

nielsduursma
13 mei 2006, 21:07
ik had een tijdje terug een oud yamaha ding geleend. en daar zat alleen zo'n standaard sofsynth geluidje in. toen had ik de headphone uitgang via een distortion en een overdrive pedaal aan een versterker gehangen. en dat klonk heel erg goed eigenlijk.

B_2_the_a
13 mei 2006, 22:10
russische big muff is een mogelijkheid, die wordt ook voor bas gebruikt

gewoon tussen de uit van keyboard en de versterker mikken :)

Nitefly7
13 mei 2006, 22:38
DS-1 komt ook best vaak bij toetsenisten voor..

up-guitarman
14 mei 2006, 00:18
Ik heb op de piano en synth van een vriend ook eens wat FX getest, SD-1, crybaby, TR-2, ...
Kan je heel leuke dingen mee doen. Zo kan je je synth heel spacey (met een phaser e.d.) of juist erg vintage (tremolo bvb.) laten klinken !!!

Erwinovich
14 mei 2006, 13:19
Jah, synthesizers en effecten is echt de shit :P Vooral moogerfoogers zijn erg leuk.

Iig wel bedankt voor de tips, ik ga die dingen ff checken en testen. Thanks alot! :D

Joey Handsome
14 mei 2006, 13:47
Maatje in m'n band gebruikt voor zijn MS20 een amerikaanse big muff. Klinkt echt te gek op dat ding. Maar ja, die is analoog he, een digitaal signaal door een distortion gooien klinkt niet altijd even lekker, ook is ie monofoon. Ik denk niet dat je alle polyfone geluiden echt lekker door een distortion heen kan gooien en het tegelijkertijd lekker smooth kan houden.

Moet je even op m'n sig klikken en 'Het Spookhuis' luisteren, daar hoor je ms20 + big muff (en deluxe memoryman, maar die zit er maar heel licht over, klein delaytje). Klinkt best lekker, zeker als je bedenkt dat een ms20 van zichzelf rauw en ranzig klinkt en nu opeens lekker smeuig. Big Muff Power! haha

paulusdeBKB
14 mei 2006, 13:53
Als je niet te gek veel distortion wilt dan kun je ook de goedkopere buizen-channelstrips eens overwegen. Dat zijn preamps met ingangen (ook) op lijnniveau. Zit vaak ook nog een compressor/limiter/exciter in dus best een handig apparaat.

Ellert Driessen (van Spargo) gebruikt een Joe Meek compressor voor zijn JD-8000 (zo heet dat ding toch?), niet om te oversturen maar vooral om de sound wat aan te dikken en te laten opleven.

skabouter
14 mei 2006, 14:25
denk er ook om dat je synth waarschijnlijk Stereo is, en (vrijwel) ieder overdrive pedaal is mono! zou je er 2 moeten hebben, of mono moeten spelen over je synth.

hier weet ik zo 123 geen oplossing voor, 19" (buizen)preamps hebben meestal wel 2 uitgangen (stereo), maar hebben maar 1 input, omdat het vaak het eerste component in een racksetup is.

Erwinovich
15 mei 2006, 18:39
Mja, stereo is inderdaad een probleem met die dingen, maar die Big Muff klinkt wel erg lache! Ik wil het pedaaltje gebruiken voor een MS2000 (grote broertje van de ms20, mentioned above), hoewel ie wel digitaal, denk ik dat zo'n big muff een hoop kan helpen, bedankt voor de tip :D

Joey Handsome
15 mei 2006, 18:52
Mja, stereo is inderdaad een probleem met die dingen, maar die Big Muff klinkt wel erg lache! Ik wil het pedaaltje gebruiken voor een MS2000 (grote broertje van de ms20, mentioned above), hoewel ie wel digitaal, denk ik dat zo'n big muff een hoop kan helpen, bedankt voor de tip :D

Hé lachen man, die maat van me heeft ook een MS2000 (overigens totaal niet te vergelijken met een MS20). Maar ik denk dat je daar best distortion overheen kan gooien, maar dat het niet bij alles even goed werkt. Basloopjes en solodingetjes kunnen wel, maar ik zou er rekening mee houden dat sommige dingen echt een brei kunnen worden. Ach, je komt er gauw genoeg achter. Ik denk iig niet dat je je een miskoop zult doen wanneer je een Big Muff koopt, wordt veel gebruikt voor synth.

hoofd
15 mei 2006, 18:53
bij de MS2000 is de L-output ook een mono-output als de R-output niet wordt gebruikt, dus dan gooi je aan die mono-output je effecten en speel je gewoon lekker mono. Overigens laat een ProCo RAT ook alles ranzig rauw lofi klinken, blijft mijn favo distortion voor alles :D

Joey Handsome
15 mei 2006, 18:55
Overigens laat een ProCo RAT ook alles ranzig rauw lofi klinken, blijft mijn favo distortion voor alles :D

Ook een goed plan, eigenlijk zou je het even in een muziekwinkel moeten testen, bij de meeste muziekzaken hebben ze Big Muff (wel USA nemen trouwens), Rat en MS2000 wel op vooraad. Big Muff klinkt naar mijn idee iets zoeter. Rat is misschien iets veelzijdiger, en meer gecompressed.

Dastard
15 mei 2006, 19:20
Mijn broer/toetsenist gebruikt ook vaak een Flanger en een Phaser op zijn synths, het is helemaal geen probleem.

Erwinovich
15 mei 2006, 19:21
Ik denk dat zo'n USA Big Muff beter past bij wat ik speel, een echt lofi shredder geluid heb ik niet zo nodig. Dat fragmentje in je sig was echt lache trouwens! Echt een hip geluidje. Dit weekend maar ns naar een muziekzaak toe :)

skabouter
15 mei 2006, 22:23
bij de MS2000 is de L-output ook een mono-output als de R-output niet wordt gebruikt, dus dan gooi je aan die mono-output je effecten en speel je gewoon lekker mono.

Yeah, there`s always that! maar ik heb ook een MS2000, en stereo klinkt ie toch wel het vetst natuurlijk! zonde om dat niet te doen toch:P

pedaaltjes heb ik er nooit tussen gehangen, maar ik speel wel vaak keyboard of synth met mijn G-major en Boss GX700 ertussen. en dan leuk met filters en flangers kloten enzo, dat is erg spacy! maar dat blijft dus wel stereo, das erg cool!

hoofd
15 mei 2006, 22:30
Ik ken het fijne niet van de MS2000, maar bij de EA die ik heb gehad kon je aan L en R twee aparte synth geluiden koppelen...kan je L een vette bas maken, en R de leads, met over L een dist en over R een filter/flanger/wah/chorus/whatever.

ruezzz
15 mei 2006, 22:43
En een Line6 POD XT, is dat niet wat?
Leipe effecten, waaronder ook fuzzes, (buizen)amp simulaties etc.
En ook nog via midi aan te sturen, lijkt me ook in een toetsenomgeving - zeker met presets wisselen - niet verkeerd.

En je komt (waarschijnlijk) toch uit een digitale omgeving (qua signaal, dus qua analoog/digitaal conversie zul je minder last hebben - er even van uitgaande dat je niet op een analoge Moog speelt...

Erwinovich
15 mei 2006, 23:21
Ja, stereo is opzich wel het vetst met dat ding. Maarja ...

2 big muffs dan maar? :P

Die PodXT is wel lache inderdaad ... hoewel het feit dat je eindeloze settings heeft niet pér se nodig is, want ik speel live op 2 toetsenborden waar ik door mn patches heen scheur als een gek, en als ook nog ns een podxt aan moet gaan sturen kan ik wel extra voeten laten implanteren. Ik heb iets nodig wat in 1 keer aan is en in 1 keer uit, wat voor mij het juiste effect geeft.

Hoewel ik moet toegeven dat Midi wel erg bevorderlijk is.

ruezzz
16 mei 2006, 11:47
Met midi kun je toch het hele zaakje synchroniseren?
Je wijst een plank als masterkeyboard aan - en vervolgens kun je bij een presetwissel toch de andere plank en eventueel de POD laten meeswitchen?
Zelfs de functie van een expressie-pedaal zou je moeten kunnen laten wisselen tussen de toetsen en de POD lijkt me.

Joey Handsome
16 mei 2006, 20:00
Maar ja, met zo'n pod heb je niet dat dikke fuzzige sloopwerk wat een Big Muff je biedt, het is toch smeuiger hoe je het wend of keert en wat moet je met die andere effecten uit een pod als je een synth hebt waar al flange en al die andere rotzooi inzit?

nielsduursma
16 mei 2006, 20:02
vox heeft toch ook zoiets als een tonelab voor keyboards. tonelab vintage keys dacht ik dattie heette. anders moet je daar ook maar is naar kijken.