PDA

View Full Version : welke kant is de plus van een condensator



domie
10 november 2002, 21:38
hallo, zoals jullie misschien wel weten, ben ik bezig met het maken van een effect (distortion)
Ik had even een vraag.
Sommige condensatoren hebben een + en een -
Dan is namelijk het een pootje langer dan de andere. Maar welke is nou de plus, de lange of de korte?

aadplagiaat
10 november 2002, 21:43
De lange is de plus. Maar als je de pootjes van een condensator op maat knipt is dat niet meer zo. Dan kun je dat nog herkennen aan de behuizing van de condensator.
Bij een radiale elco (condensator), beide pootjes komen aan dezelfde kant uit de behuizing staat er een duidelijke streep op de behuizing. Dat is de kant van het min pootje.
Bij een axiale elco is het nog makkelijker. Daar is de behuizing een beetje ingefelst. Er loopt zeg maar een "gootje" rondom in de behuizing. Die kant is de plus.

FragDaddy
10 november 2002, 21:44
en voorzichtig met de soldeerbout he :razz:

domie
10 november 2002, 21:48
jep bedankt voor de info. Nu heb ik nog maar 1 probleem. Bij van die transistors zitten soms 3 pootjes. Hoe kan je zien welk pootje waar naar toe moeT?

aadplagiaat
10 november 2002, 22:06
Dat verschilt per soort transistor. Het gaat te ver om hier alvast alle types uit te leggen. Dus vertel........ :smile:

domie
11 november 2002, 17:01
nou, het lijkt me knap als je het weet:

de 2N3906 TRANSISTOR
en de PNP GE (Germanium) transistor..

Dirk_Hendrik
11 november 2002, 20:00
De 2N3906 dus
Hmm dat staat op dezelfde computer dus even applicatie opstarten:
Je neem de tor en zet em op zijn kop met de pootje naar boven en de platte kant naar je toe. De aansluitvolgorde is dan Collector (links), Basis (midden), Emitter (rechts). In je schema is de emitter die ene met het pijltje en je basis de middelste.
Wat is die andere tor ook al weer? Een AC128 is het niet? Zelfde opzet, Emitter Basis Collector met het puntje (of deukje op de behuizing met schroefgat) bij de collector

#Include <AadPlagiaat.H>
IF abovewrong
Correct(AadPlagiaat)
ENDIF

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-11-11 20:03 ]</font>

aadplagiaat
11 november 2002, 21:34
Op 2002-11-11 20:00, schreef Dirk_Hendrik:
De 2N3906 dus
Hmm dat staat op dezelfde computer dus even applicatie opstarten:
Je neem de tor en zet em op zijn kop met de pootje naar boven en de platte kant naar je toe. De aansluitvolgorde is dan Collector (links), Basis (midden), Emitter (rechts). In je schema is de emitter die ene met het pijltje en je basis de middelste.
Wat is die andere tor ook al weer? Een AC128 is het niet? Zelfde opzet, Emitter Basis Collector met het puntje (of deukje op de behuizing met schroefgat) bij de collector

#Include &lt;AadPlagiaat.H>
IF abovewrong
Correct(AadPlagiaat)
ENDIF

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-11-11 20:03 ]</font>


:smile: klopt volgens mij,

domie
11 november 2002, 22:33
ok, hartstikke bedankt. kan ik weer verder bouwen tot het volgende probleem zich weer opdoet...

Phizer
14 november 2002, 14:15
succes!
ik zat er laatst ook aan te denken om zelf een effect pedaaltje na te maken maar het lijkt me nogal veel werk... en qua geld zal het weinig besparen denk ik zo (als je een goede behuizing wilt)

domie
14 november 2002, 16:19
het werk valt wel mee. Tenminste, ik ben nu de easy face van http://www.tonepad.com bezig, en heb nou ongeveer in 2 uur al zeker de helft gedaan. Het heeft me 17 euro gekost.
Valt toch wel mee of niet?

MADdie86
14 november 2002, 22:56
Zelf dingen maken : Bloed, zweet, tranen en een klein budget
Dingen kopen : Bloed, Zweet, tranen, veel werken en dan geld krijgen.

Kijk ik ben eerst begonnen met simpele schema's waarna ik in de audo ben gerold als gitarist zijnde. En nu ook ben ik nog bezig met een enkele fx voor leden van deze site :wink:

Maar nu ben ik ook bezig met een digitaal mengpaneel, 20 kanalen, stereo/mono, ingebouwde FX, externe loop, met de PC via USB afstel baar. Heel wat werk en idd veel oefenen op die oude radio's :wink:

Als iemand ooit zelf wil gaan kloten kan me altijd mailen voor hulp.

Dirk_Hendrik
15 november 2002, 11:37
Digitaal of digitaal aangestuurd?

domie
15 november 2002, 14:27
hey, maddie, zal wel even een mailtje sturen, want ik heb wel wat vragen ja.

domie
16 november 2002, 11:10
waar kan je iemands emailadres vinden? kan alleen een priveberucht sturen

MADdie86
18 november 2002, 12:53
Och prive berichten mag ook wel :wink:
Maar in iemands profiel kan je een mail adres vinden.

domie
18 november 2002, 16:48
had je een privebericht gestuurd, blijkbaar niet gelezen? en bij jouw staat er geen emailadres.

Nou ik heb me effect afgemaakt, hij deed het ! alleen niet zo goed als ik had gehoopt, met vele brom en gekraak..

EdJ
20 november 2002, 17:33
Hey de easyface!
Sinds lange tijd mijn favoriete pedaal!!
De Skyripper is waaaanzinnig!
Groeten,EdJ