PDA

View Full Version : Met Dremel template frezen?



DarknessAwaits
13 mei 2006, 12:10
Is het mogelijk om met de dremel volgens een template te frezen? Ik heb al gezocht op google maar ik kom niet echt veel verder over de "guide"-mogelijkheden.

De reden hiervoor is dat ik voor mijn zelfbouwproject een halspocket en elementgaten wil uitfrezen en mijn bovenfrees (van Ferm) een zeer onnauwkeurige geleiding heeft.

Daarom zou ik het liefst eerst 'grof' met die Ferm het merendeel weghalen en met de dremel de laatste randjes afwerken.

Ik weet dat er ook speciale templatebits te koop zijn voor bovenfrezen, maar het probleem is dat ze duur zijn ($40-$50) en dan ook alleen in Amerika te bestellen zijn...

Mafkees
13 mei 2006, 13:31
Ik heb hier in nederland gewoon bij een doe het zelf speciaalzaakje een template bit kunnen kopen, voor 32 euro's. Dus ze zijn hier wel te koop8-)

rinaldo
13 mei 2006, 13:34
het zal vast wel mogelijk zijn, maar een dremel is wel erg klein voor zulk werk vind ik zelf. maar ik doe het op devolgende manier, en ik werk ook met een bovenfrees van ferm. ik gebruik een metaalfrees van 8 mm daarvan is de schacht net zo dik als het frees gedeelte, 8mm dus en daarmee kun mooi langs je template gaan met het schahcht gedeelte, en dan volgt je frees de vormen van je template. mischien zijn er ook wel houtfrezen van 8mm maar dat weet ik niet zeker. als je de geleider van je frees gebruikt dan moet je je template altijd een paar mm kleiner maken en dat werkt niet. en inderdaad die speciaale template frezen zijn mij ook veel te duur.

DarknessAwaits
13 mei 2006, 13:43
Bedankt voor de antwoorden!


Ik gebruik een metaalfrees van 8 mm daarvan is de schacht net zo dik als het frees gedeelte, 8mm dus en daarmee kun mooi langs je template gaan met het schahcht gedeelte

Ik heb ook zo'n freesbitje maar deze is dus te lang voor de diepte die ik wil krijgen. Gaat niet helemaal werken dus.


Ik heb hier in nederland gewoon bij een doe het zelf speciaalzaakje een template bit kunnen kopen, voor 32 euro's. Dus ze zijn hier wel te koop

Kun je me vertellen welk merk het is en waar ik het eventueel zou kunnen kopen? Ik zoek liever nog een andere oplossig maar voor 32 euro en geen internationale verzendkosten en dat gedoe is het nog wel te doen.

Mafkees
13 mei 2006, 14:09
Kun je me vertellen welk merk het is en waar ik het eventueel zou kunnen kopen? Ik zoek liever nog een andere oplossig maar voor 32 euro en geen internationale verzendkosten en dat gedoe is het nog wel te doen.

Zie PM................

rinaldo
13 mei 2006, 14:17
als je frees te lang is zorg je toch gewoon dat je template omhoog komt, door er bv stukjes mdf onder te leggen of je moet een dikkere template maken, of meerdere maken en opelkaar leggen. met een beetje creativieit kom je een heel eind.trouwens ik ben ook wel nieuwsgierig waar jij dat freesje gekocht hebt mafkees.

Mattia
13 mei 2006, 15:45
Ik koop m'n bitjes altijd internationaal (de VS), is goedkoper dan hier wat kopen, maargoed, moet je wel een frees hebben die 1/4" en/of 1/2" schachten accepteert.

Verder, een Dremel? Kun je nog net inlay mee doen, maar voor freeswerk? Nee.

G.G.
14 mei 2006, 09:29
Verder, een Dremel? Kun je nog net inlay mee doen, maar voor freeswerk? Nee.

Ik ga het toch proberen volgende week :) Wil een floyd laten verzinken in een stratbody en met een bovenfrees ben ik bang dat de stukken lak me om de oren vliegen.

Mattia
14 mei 2006, 10:12
Ik ga het toch proberen volgende week :) Wil een floyd laten verzinken in een stratbody en met een bovenfrees ben ik bang dat de stukken lak me om de oren vliegen.

Tja, ik zou toch de frees gebruiken. Een scherpe. Reden: hoge snelheid, scherp snijdend vlak = veliger en nauwkeuriger dan een klein, zwak motortje en een mini-bitje. Qua lak zou ik de boel afplakken (afplakband...voor schilderwerk enzo), template erop zetten (als die er is), door de plakband en de lak snijden met een nieuw, scherp scalpel/hobby mesje (gebruik zelf #11 swann-mortons, maarja, geneeskunde student, he?), dan plakband van het binnengedeelte verwijderen. Zo loop je veel minder kans dat je per ongeluk de lak beschadigt. Ik doe zo ongeveer al m'n 'gaten door lak heen' op deze manier, en het lukt aardig.

DarknessAwaits
16 mei 2006, 17:14
Ok, het idee om met de dremel te gaan frezen heb ik zo goed als vergeten. Maar nu ben ik dus heftig op zoek naar een template bit. Mafkees had me al een link gegeven van een winkel in Oosterhout maar dat is wel een eindje rijden enkel voor een freesbitje. En ze hebben m'n mail ook nog niet beantwoord.

Wie kan me wat adressen geven van houtbewerkingswinkels, waar ze zulke dingen wél verkopen, want in de 'doe-het-zelf'-giganten is niets te vinden. Ik zoek winkels in de regio Rotterdam.

Ik heb al gezocht via google, de gouden gids maar ik denk dat houtbewerkers weinig van internet moeten hebben, want ik kom alleen maar of op zeer onvolledige websites of op websites bedoeld voor industrie.

http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/0583_1lg.jpg

G.G.
16 mei 2006, 17:35
Ik zoek winkels in de regio Rotterdam.


Op de zwartjanstraat in Rotterdam zit een gereedschapzaak, daar heb ik ze gezien (heet geloof ik De Jong). FF telefoonboek pakken en bellen, dan weet je meer.

Mattia
16 mei 2006, 18:08
Gouden gids kijken, rubriek 'ijzerwaren' oid. De gemmidelde DHZ megawinkel heeft niks in huis, de kleinere meestal wel, en/of kan het bestellen.

DarknessAwaits
16 mei 2006, 18:44
Ik kan via de Goude Gids niets vinden met 'de jong' of überhaupt iets van een dergelijke winkel in de zwartjanstraat.

Ik heb wel enkele bedrijven gevonden met "ijzerwaren"
http://www.goudengids.nl/list.asp?waar=rotterdam&ccode=0&ui=1&seed=7573&ref=1&c_head=738&referer=YP&origin=ResultPage

Voordat ik morgen aan het bellen sla, heeft iemand al een Nederlandse naam voor zo'n bitje? Dat zou wat makkelijker uitleggen zijn. :p

Mattia
16 mei 2006, 18:59
Ik kan via de Goude Gids niets vinden met 'de jong' of überhaupt iets van een dergelijke winkel in de zwartjanstraat.

Ik heb wel enkele bedrijven gevonden met "ijzerwaren"
http://www.goudengids.nl/list.asp?waar=rotterdam&ccode=0&ui=1&seed=7573&ref=1&c_head=738&referer=YP&origin=ResultPage

Voordat ik morgen aan het bellen sla, heeft iemand al een Nederlandse naam voor zo'n bitje? Dat zou wat makkelijker uitleggen zijn. :p

Kopieerfrees oid. Gewoon, frees met kogellager erop.

Mattia

DarknessAwaits
16 mei 2006, 19:13
Super, bedankt.

G.G.
16 mei 2006, 19:41
Ik kan via de Goude Gids niets vinden met 'de jong' of überhaupt iets van een dergelijke winkel in de zwartjanstraat.


Dit is hem: http://www.goudengids.nl/BusinessCard.asp?wat=gereedschap&waar=rotterdam&street=zwartjanstraat&ccode=0&ui=1&seed=2418&P=0&GB=&B=369217&origin=ResultPage&Referer=YP&x=64&l=1&rn=8&CA=

Blijkjbaar gaat de Zwartjanstraat over in de Noordmolenstraat , maar dat wist ik niet.

Dick_1982
16 mei 2006, 20:51
Yep, De Jong in de Noordmolenstraat, Rotterdam die heeft ze hoor. Ik had hier zo'n folder liggen met hun hele assortiment aan freesbitjes met een prijslijst, maar die kan ik even niet vinden. Ik zou voor de zekerheid van te voren even bellen om te vragen of ze er een op voorraad hebben en wat het kost.

Op de Schiedamseweg zit ook nog een De Jong, die heeft ze waarschijnlijk ook, dus je kan nog kiezen.

De term 'template bit' kenden ze toen ik ernaar vroeg niet, ze spreken daar van 'een freesje met een geleider op het asje'.

DarknessAwaits
17 mei 2006, 11:10
Net even gebeld met De Jong in de Noordmolenstraat, hij heeft er diverse liggen. Die andere De Jong neemt niet op, dus dat is makkelijk kiezen.

Bedankt voor alle info allemaal.

G.G.
17 mei 2006, 17:33
Net even gebeld met De Jong in de Noordmolenstraat, hij heeft er diverse liggen. Die andere De Jong neemt niet op, dus dat is makkelijk kiezen.

Bedankt voor alle info allemaal.


Tsja, dat zijn van die zaakjes die niet veel mensen kennen, maar die wel mooi spul hebben,. Nu je het toch over omgeving Rotterdam hebt, voor hout moet je eens kijken in de Hudsonstraat (Rotterdam West) bij Westerhouthandel (ook een leuke verrassing)

oknarb180
18 mei 2006, 13:10
Hallo,

Ik zoek zelf ook zo'n freesbitje of setje.
De nederlandse naam is: (kopieer)frees met bovenlager
Ik heb bij m'n bouwmarkt geïnformeerd en wie kon een heel setje met freesjes (meerdere types) met bovenlager leveren, kost alleen wel rond de 90 euro. Niet echt goedkoop dus!
Maar aan de andere kant, goed gereedschap kost geld en je kan er dan meestal wel lang mee toe. Als je tenminste zuinig op je spullen bent.

Als er iemand een adresje weet, hoor ik 't graag.

groeten,

Branko

DarknessAwaits
18 mei 2006, 14:12
Hallo,

Ik zoek zelf ook zo'n freesbitje of setje.
De nederlandse naam is: (kopieer)frees met bovenlager
Ik heb bij m'n bouwmarkt geïnformeerd en wie kon een heel setje met freesjes (meerdere types) met bovenlager leveren, kost alleen wel rond de 90 euro. Niet echt goedkoop dus!
Maar aan de andere kant, goed gereedschap kost geld en je kan er dan meestal wel lang mee toe. Als je tenminste zuinig op je spullen bent.

Als er iemand een adresje weet, hoor ik 't graag.

groeten,

Branko

Ik heb zojuist een bitje gehaald bij de bovengenoemde zaak. Heel vriendelijk personeel en het kost inderdaad wel wat (€27,50+€4 voor een 6->8mm adapter). Maar zonder die spullen is het gewoon een heel stuk lastiger.