PDA

View Full Version : Peavey Classic30 head



shamehair
12 mei 2006, 21:39
Hallo,

Voor al diegenen onder ons die een versterker zoeken die:
- goed te betalen is
- niet te veel weegt
- de 'looks' heeft
- een fantastische clean heeft
- een lekkere oversturing geeft (ala AC/DC on speed)
- niet te luid is, maar toch voldoende power om in kleine clubs te spelen
- en die je bijgevolg lekker kan opensmijten,

denk ik dat ik de geschikte amp gevonden heb!

Ik heb mij namelijk enkele weken geleden een C30 gekocht. Ik wist niet dat die te verkrijgen was als head tot ik hem in de winkel zag staan. Ikke deze dus direct uitgeprobeerd en gekocht. Man, wat een sound dat hier uitkomt, ... precies of de duivel zelve heeft deze amp gemaakt en is er blijven inzitten. Het gevolg hiervan is dat je hem lekker op zijn staart kan trappen zonder dat ie een lap op je smoel kan komen geven.

Een minpunt is wel dat ie enkel en alleen voorzien is voor een 16 Ohm cabinet. Ik heb bijgevolg naar de mensen van Peavey zelf een mailtje gestuurd om te vragen of ik er een 8 Ohm cabinet mag aanhangen, zonder dat ik de amp hier pijn mee doe. Binnen de 3 dagen kreeg ik een mailtje van Peavey waarin zij bevestigen dat dit geen enkel probleem is (dat noem ik nog eens service!). Als brave Belg heb ik toch maar 2 Marshall 1 x 12" speaker cabinets in serie eraan gehangen, zodat ik in totaal 16 Ohm heb en het beestje volledig zijn ding kan doen, en wat voor een ding ...

Je kan deze versterker gerust op volume 9 zetten (ter info: het volumeknopje gaat tot 12) en hang hier een strat of een tele op en je hebt een waanzinnige clean met een randje, zoals ze dat noemen. Kortom, perfect voor de bluesfreaks onder ons.

Het drive kanaal is te regelen met 2 knoppen, zijnde een pre en een post volume. Hiermee kan je dus perfect de gewenste hoeveelheid drive, gain, saus, (whatever!) regelen. De Bas, Mid, Treble en Reverb zijn dezelfde voor het clean als voor het sauskanaal, dus geen gescheiden toonregeling. De versterker heeft heel veel mid in zich, dus voor blues tot zeer vette rock is hij absoluut meer dan geschikt.

Bovendien is er een extra midboost voorzien op de amp (enkel handmatig te bedienen, wat ik spijtig vind) die als je hem bijschakelt een extra lap mid en dus volume geeft, zodat je deze perfect kan gebruiken om een solo te spelen. Ik heb mijzelf de bijgeleverde footswitch (verandering kanaal en reverb op/af), laten ombouwen zodat ik ook de midboost met de footswitch kan bijschakelen. Ik heb de indruk dat de midboost niet fijn te regelen is, maar toch best bruikbaar.

Voor diegenen onder ons die toch nog dat net iets meer willen, kun je nog een pedaaltje voor de amp zetten om echt de demonen uit de hel te spelen. Ik heb vanalles geprobeerd als booster (Fulltone overdrive en distortion, OD3, DS1) en vind dat een gewone Ibanez TS9 hier het beste bij past. Je kan deze zowel op het clean als het sauskanaal bijschakelen, zoals je zelf wil.

Ik ga dus als mijn effecten verkopen, behalve mijn stemkas, TS9 en tremolo, omdat ik de rest gewoon niet meer nodig heb. Deze amp is gewoon zo goed en veelzijdig als maar zijn kan.

Voor mij is het gedaan om te zeulen met zware versterkers die bovendien veel te luid zijn en op een aanvaardbaar volume niet spontaan 'openbreken'.

Ik zweer voortaan bij compacte en lage wattage versterkers. Niets klinkt zo lekker als een klein beestje dat je gewoon lekker hard kan zetten, zodat zij spontaan begint te kreunen ...

De groeten,

Shamehair

Daniël_san
12 mei 2006, 22:08
Klinkt heel erg goed dit! Eerst kon je idd ook niet een C30 als head kopen, alleen de C50. Maar even brutaal zijn. Kost zoiets nou rond de 750 euro?

shamehair
13 mei 2006, 10:57
Nieuwprjis is rond de 650 euro en heb er nog 15% korting afgekregen. Ik heb hem een 550 euro betaald.

Groetjes

AART
13 mei 2006, 10:59
damn, erg goede zet van Peavey, zouden meer merken moeten doen, 20 tot 40 W headjes uitbrengen naast laag wattage combo's.

DarknessAwaits
13 mei 2006, 12:40
Klinkt zeer aantrekkelijk. Geen foto's? :p

shamehair
13 mei 2006, 18:36
Voor foto's moet je gewoon even gaan kijken op de site van Peavey. De amp ziet eruit als een Fender reverb tank.

Rhythm Machine
13 mei 2006, 21:21
Een top met de knoppen achteraan en bovenop vind ik een eigenaardig design. Niet erg praktisch op het podium. Dit geheel los van de andere kwaliteiten natuurlijk. Indien ik niet net een Twintone top had gekocht, dan zou ik die C30 zeker eens van dichterbij willen bekijken.

RM

DarknessAwaits
14 mei 2006, 02:00
Voor foto's moet je gewoon even gaan kijken op de site van Peavey.

Zo werkt dat hier niet!

Patsen met je gear zal je! :)

Squier4ever
15 mei 2006, 12:32
inderdaad post maar es effe lekker een foto van je actuele rig

spanky_franky
15 mei 2006, 13:30
Klinkt cool die sampletjes.. specs ook.. maar ja.. wat moet ik in godesnaam met een buizenstack.. op kamers :(

Sebman
16 mei 2006, 03:36
ahoihoi,

wat is eigenlijk het voordeel van zo'n top? ik bedoel, ik heb een classic 30 in combo vorm (en heel tevreden, mind you), maar ik vroeg me af wat, buiten het formaat, nu eigenlijk het verschil is

krijg je krek hetzelfde effect als die top wanneer je dat combo op een cabinet aansluit?


alleszins, kudos met je aankoop dude!

shamehair
16 mei 2006, 12:38
Ik weet niet of er veel verschil is tussen de top en de combo. Feit is dat ik de speakercabinetjes nog had staan en ik met een top alleen toekwam, vandaar.

Ik heb ook nog van horen lezen (harmony central) dat de originele speaker in de combo niet zo fantastisch goed is: nu, ik heb er zelf nog niet op gespeeld, dus ik kan daar ook niet over oordelen. In ieder geval gaan de C30 en de Marshall cabinetjes perfect samen.

Wat wel de max is, is het feit dat ik de amp kan laten gaan door 2 x 12" en dat is wel supervet!

Sebman
16 mei 2006, 17:38
wel,

hoewel ik heel tevreden over de sound, moet ik wel eerlijk zeggen dat dertig watt soms iets te slapjes uitvalt. Absoluut niet van volume, maar wel van euh, tjah hoe moet ik het zeggen...het geluid klinkt wat oppervlakkig en mja, wat schriel (of te weinig prominent, hoewel het geluid er heel goed doorsnijdt) zelfs, in bandsituatie weliswaar


daarmee dat ik op middelllange termijn toch eens een aanschaf van een wat zwaarder model overweeg (dat wordt weer prostitueren helaas om wat geld bijeen te scharrelen)

meningen hierover?

shamehair
16 mei 2006, 18:23
Een oplossing hiervoor is dat je met 2 amps tegelijkertijd speelt. Eentje die de sound bepaalt (de C30) en eentje voor wat extra body te geven, zoals een 50 Watt amp. Ik gebruik hiervoor de Peavey Classic 50 head en zet die minder luid dan de C30. Het gevolg is dat je sound 'voller' klinkt en beter naar mijn mening.

De sound die je uit een lage wattage amp haalt, vooral dat typische clean met een randje, krijg je niet uit een zwaardere wattage amp: die blijft gewoon te clean

Sebman
16 mei 2006, 18:32
mja mja, der zit wel iets in je stelling....maar om nu nog een extra versterker mee te zeulen telkens?

en toch, wat is het nut van zwaardere versterkers dan, aan het volume zal het niet gelegen hebben. der moet toch een betere klank uit te halen zijn, niet?

en idd, body was het woord dat ik zocht! voorwaar dank, beste man

andoni
17 mei 2006, 10:48
mja mja, der zit wel iets in je stelling....maar om nu nog een extra versterker mee te zeulen telkens?

en toch, wat is het nut van zwaardere versterkers dan, aan het volume zal het niet gelegen hebben. der moet toch een betere klank uit te halen zijn, niet?

en idd, body was het woord dat ik zocht! voorwaar dank, beste man
Voor meer body zou ik een aparte speakerkast gebruiken. Een 2x12 of zelfs een 4x12 met goede speakers.

shamehair
17 mei 2006, 12:06
Ik treed zo ie zo altijd op met een backup versterker, je weet maar nooit. Zwaardere amps zijn ook goed, maar je gaat er nooit de sound uithalen die je uit die kleine bakjes haalt, dan ga je weer beginnen foefelen met pedaaltjes om een deftige sound te krijgen en dan ben je weer voor een paar jaar vertrokken ...

Ik heb vroeger ook een 60 Watt combo gehad (Blues de Ville), ik was daar heel tevreden van, maar hij was te zwaar en bleef altijd clean (zie de pedaaltjes)

De C30 met 2 keer 12" heeft volgens mij wel pap genoeg bij