PDA

View Full Version : Welke dikte snaren



tbros2000
12 mei 2006, 16:48
hallo,

ik heb sinds december een Yamaha FG 720 (prima ding), maar nou vroeg ik me af welke dikte snaar ik zou moeten kopen voor die gitaar (er zit nog steeds het oude setje op van inmiddels 5 maanden oud dus). Weet iemand welke dikte ze standaard op yamaha acoustics zetten en welk merk enzo?

gertdm
12 mei 2006, 16:59
Standaard meestal 012 setjes. Veel fabrikanten gebruiken tegenwoordig Elixers of een onbekend merk.

Persoonlijk speel ik altijd op 011 setjes van Martin. Simpele, buigzame snaar met een goede toon. Ik heb al jaren geleden voor 011 gekozen omdat die vooral voor fingerstyle lekker buigzaam zijn en toch voldoende volume houden.
Per merk verschilt wel de buigzaamheid / soepelheid. D'addario's bv zijn wat stugger.
Tomastik vind ik ook een erg goede snaar. Wel iets duurder dan Martin maar een erg goeie toon en blijft iets langer meegaan.

Je zou eens kunnen beginnen met een 011 set en kijken of dat bevalt. Daarna wat experimenteren met merken misschien?

tbros2000
12 mei 2006, 17:30
mmm... misschien kan ik beter verder gaan met de dikte die er al op zat qua snaren... als je dat verandert verandert ook de kromming en aktie enz.

youngster
12 mei 2006, 17:38
mmm... misschien kan ik beter verder gaan met de dikte die er al op zat qua snaren... als je dat verandert verandert ook de kromming en aktie enz.



Wow, geen verstand van snaren maar wel van gitaren :dontgeti: :o :confused:?????

gertdm
12 mei 2006, 18:20
mmm... misschien kan ik beter verder gaan met de dikte die er al op zat qua snaren... als je dat verandert verandert ook de kromming en aktie enz.


Van 012 naar 011 zal dat geen problemen opleveren.
wel van 012 naar 010.

Martin D
13 mei 2006, 08:20
0.12. is een goed gemiddelde denk ik,klank en bespeelbaarheid.. Phospor bronze de samenstelling,
en qua merk moet je er zelf achterkomen. Ik heb nu een paar keer het advies
opgevolgd van een fabrikant, maar kwam toch tot andere conclusies.
De merken om als eerste uit te proberen, zijn denk ik D''Addario en Martin en eventueel Thomastik, als je iets meer wilt uitgeven.

Kiek wel even waar je ze koopt, want de één vraagt €.8,oo voor een setje en de andere voor hetzelfde setje €.5,oo. Ik ververs toch wel iedere 3-4 weken de snaren met "normale" levensduur, x 12 gitaren, loopt dan aardig in de papieren.

tbros2000
13 mei 2006, 12:36
ik heb een mailtje gestuurd naar Yamaha, kijken wat ze terugsturen. Kan nog wel even duren denk ik.

SGS
15 mei 2006, 00:21
Voor mijn klassieke gitaar gebruik ik Knobloch medium tension. Het beste wat ik ooit op mijn klassieke gitaar gehad heb. Zo heb ik ook iets nieuws voor mijn acoustische gitaar getest. Cleartones... 0.12 is ok qua bespeelbaarheid. Vroeger speelde ik Elexir. Geen slechte snaar, maar te dikke coating vind ik... Cleartone is vanaf nu voor mij gewoonweg het beste wat ik ooit gespeeld heb.

Deze snaren zijn vrij nieuw op de markt, maar mijn dealer heeft toch een importeur voor benelux gevonden.

tbros2000
21 mei 2006, 11:56
Ik heb een mailtje terug gehad van Yamaha, ze vertellen me da akoestische yamaha's geleverd worden met Yamaha FB12 snaren. Dat zijn bronzen snaren met dikte 12, kan ik dan zomaar over stappen op bronze-fosfor snaren?

RAW
21 mei 2006, 12:21
Het verschil tussen brons en fosfor/brons zit 'm hoofdzakelijk in het feit dat fosfor/brons wat langer de originele klank behoud. Ze kunnen gewoon uitgewisseld worden, het is een kwestie van smaak.......

GunMetalBlue
23 mei 2006, 12:28
Semi-offtopic ('t is een electrische): Ik heb ook een nieuwe gitaar waar nog steeds de originele snaren op zitten. Een Fender strat mex. Er stond een sticker van Fender Bullets op de achterkant. Daar zijn er verschillende diktes van. Kent iemand heel toevallig niet de standaard dikte bullets die fender op z'n fabrieksverse gitaren zet?

RAW
23 mei 2006, 17:31
Fender® Super Bullets® 3250L, Nickel Plated Steel, (.009 to .042)