PDA

View Full Version : tonepot condensatoren



Orpheo
12 mei 2006, 16:16
met je tonepot kan je vaak hoog wegdraaien, maar welke condensatorwaarde moet je hebben als je juist meer LAAG weg wilt draaien? meer laag en mids dus?

bert k
12 mei 2006, 16:53
Gaat niet zomaar. Een condensator stuurt het hoog naar massa, maar als die condensator in serie staat gaat ie juist laag tegenhouden.


De echte deskundologen van toonregelschakelingen zitten in de Werkbank. Wil je dat ik dit topic daar heen verplaats?

Orpheo
13 mei 2006, 03:41
Gaat niet zomaar. Een condensator stuurt het hoog naar massa, maar als die condensator in serie staat gaat ie juist laag tegenhouden.


De echte deskundologen van toonregelschakelingen zitten in de Werkbank. Wil je dat ik dit topic daar heen verplaats?

ja is goed. sorry dat ik nu pas reageer. kom nl van werk.

voor de duidelijkheid; t gaat dus om een GITAAR tonepot, NIET van de amp....

bert k
13 mei 2006, 13:12
ok, ik verplaats hem naar de werkbank, kijken of iemand er meer van weet.

nicoverduin
13 mei 2006, 16:56
Het was al aangegeven. Een condensator kan je zien als een soort weerstand afhankelijk van de frequentie. Hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand.
De formule die toegepast wordt, is Z = 1 / (2 * PI * f * C).

Dus als C wordt verkleind, wordt de weerstand (Z eigenlijk impedantie genoemd) hoger bij een konstante frequentie.

Wat je nodig hebt is een hoogdoorlaat filter. Dwz. Het laag moet verminderd worden. Dit bereik je door een kondensator in serie te zetten in het signaalpad.

Begin maar eens met een 22nF (ook wel als 0.022 uF aangeduid). Is er nog teveel, dan richtin 10nF gaan etc.

Orpheo
13 mei 2006, 17:07
okay dus als ik t zo ziet...

condensatorpootjes aan de meest linker en rechter lug doen van de pot, en de middelste lug gewoon doorlussen zoals normaal. right? of kan iemand t even in paint tekenen en posten? ik heb geen paint nl...

bert k
14 mei 2006, 16:16
Hm, ik kreeg gisteren van Frits nog een zinnige opmerking: Met die condensator in serie krijg je fors signaalverlies. (Sowieso met alle passieve toonregelcircuits) Misschien toch eens kijken voor aktieve toonregeling?

Negative K3 fan
14 mei 2006, 16:23
okay dus als ik t zo ziet...

condensatorpootjes aan de meest linker en rechter lug doen van de pot, en de middelste lug gewoon doorlussen zoals normaal. right? of kan iemand t even in paint tekenen en posten? ik heb geen paint nl...

nee, dan krijg je een soort van gewone toon pot.

wat ik zou doen, is kijken hoe goed het resultaat is met de condesator over pootjes 1 en 2 (dus als bright cap).

nicoverduin
14 mei 2006, 20:58
Hm, ik kreeg gisteren van Frits nog een zinnige opmerking: Met die condensator in serie krijg je fors signaalverlies. (Sowieso met alle passieve toonregelcircuits) Misschien toch eens kijken voor aktieve toonregeling?klopt!! Je filtert bas (dus signaal) weg

Orpheo
14 mei 2006, 22:57
klopt!! Je filtert bas (dus signaal) weg

ik heb besloten dat t teveel werk is voor hoogstwaarschijnlijk te weinig resultaat. die tonepot hangt nu dus weer los.

DarknessAwaits
15 mei 2006, 11:09
Als je bereidt bent om een batterijtje te plaatsen krijg je meer mogelijkheden:

http://www.emginc.com/displayproducts.asp?section=Accessories&categoryid=32&catalogid=132

Een soort automatische EQ-pot. Hoe verder je 'm opendraait des te meer hoog en des te minder laag er door komt. Lijkt me wel wat voor jouw bedoelingen.

Jeanken
15 mei 2006, 12:30
ik heb besloten dat t teveel werk is voor hoogstwaarschijnlijk te weinig resultaat. die tonepot hangt nu dus weer los.

Ik wil nu niet moeilijk doen, maar als een condensator in serie met je signaal plaatsen teveel werk is, wat had je dan in gedachten toen je dit topic opende?
Een laag-doorlaat spreuk?
Wat ík wel leuk vind is een soort Varitone, dan neem je een x-standenschakelaar, signaal aan de middelste en x condesatoren aan de pinnen naar de jack, of een condensator minder en daar soldeer je gewoon een eindje draad naar de jack zodat je ook puur signaal hebt.
Kan je echt wel veel kanten mee uit, en in combinatie met een gewone toonpot heb je zowat de veelzijdigste passieve toonregeling, kost geen drol en is simpel zat.
Ik durf dus wel eens 1 toonpot vervangen door deze 'schakeling', maar nouja, die is nog een hóóp meer werk dan slechts één condensatortje in serie met je signaal..

Orpheo
15 mei 2006, 21:59
Ik wil nu niet moeilijk doen, maar als een condensator in serie met je signaal plaatsen teveel werk is, wat had je dan in gedachten toen je dit topic opende?
Een laag-doorlaat spreuk?
Wat ík wel leuk vind is een soort Varitone, dan neem je een x-standenschakelaar, signaal aan de middelste en x condesatoren aan de pinnen naar de jack, of een condensator minder en daar soldeer je gewoon een eindje draad naar de jack zodat je ook puur signaal hebt.
Kan je echt wel veel kanten mee uit, en in combinatie met een gewone toonpot heb je zowat de veelzijdigste passieve toonregeling, kost geen drol en is simpel zat.
Ik durf dus wel eens 1 toonpot vervangen door deze 'schakeling', maar nouja, die is nog een hóóp meer werk dan slechts één condensatortje in serie met je signaal..

ik dacht dat je gewoon een andere cap kon gebruiken voor wat ik wilde. en ik zei al: teveel werk voor te weinig resultaat.

bert k
15 mei 2006, 22:56
Mee eens, want je hebt ook nog de toonregeling van je amp. Zinloos om die na te bouwen en in je gitaar te hangen.

Negative K3 fan
15 mei 2006, 22:57
Mee eens, want je hebt ook nog de toonregeling van je amp. Zinloos om die na te bouwen en in je gitaar te hangen.

absoluut niet, verschillende toonregelingen in verschillende delen van de keten, heel bruikbaar :)

Orpheo
16 mei 2006, 00:25
absoluut niet, verschillende toonregelingen in verschillende delen van de keten, heel bruikbaar :)

das wel waar. maar ik wil t gitaarsignaal zo puur mogelijk hebben. ik zit te denken aan t nemen van een xband eq. VOOR de amp.beetje het mark idee. jammer alelen dat op jcm's de toneregeling niet zo precies is als bij marks.

Jeanken
16 mei 2006, 10:34
ik dacht dat je gewoon een andere cap kon gebruiken voor wat ik wilde. en ik zei al: teveel werk voor te weinig resultaat.
Maar dan nog, een andere cap op je pot of eentje tussen het signaal, ik zie de zwaardere moeite niet.
En het te weinig resultaat zeg jij, die niet wist wat het was, dus ik denk niet dat je het ooit al gehoord hebt.
Het maakt dus degelijk verschil, en het is heel anders dan de eq van je amp, dan hoef je niet te klooien met gewone toonpots of pickups ook, je amp maakt alles wel goed..

Orpheo
16 mei 2006, 12:14
Maar dan nog, een andere cap op je pot of eentje tussen het signaal, ik zie de zwaardere moeite niet.
En het te weinig resultaat zeg jij, die niet wist wat het was, dus ik denk niet dat je het ooit al gehoord hebt.
Het maakt dus degelijk verschil, en het is heel anders dan de eq van je amp, dan hoef je niet te klooien met gewone toonpots of pickups ook, je amp maakt alles wel goed..

alleen een cap tussen bij je output? ik wil t dus met n pot hebben dat ik t laag kan wegdraaien, maar ik heb dus geen idee hoe t precies te solderen, daarom laat ik t maar zitten. ik KEN mijzelf. liever simpel en doeltreffend en bekend, dan uren pielen en dat t NOG niet zit.

Geronimo
16 mei 2006, 12:20
Ik zou het niet doen. Heb je te veel last van bas dan ofzo? Als het signaal lager wordt reageert je versterker er ook weer zo lafjes op en heb je straks een dun piepgeluid. Misschien is een booster wat voor je? Of een actief element?

JoostBaksteen
16 mei 2006, 12:45
Ik weet niet wat "xband eq" is, en google maakt me niet veel wijzer. Maar is een simpel EQ pedaaltje niet wat voor je?

Jeanken
16 mei 2006, 14:38
x band eq is een gewone eq met x aantal pots.
Ik heb bv een 10 bands MXR, Boss is 6 bands ofzo.

Kheb eens een soort Varitone gekocht, volledig passief, maar die had oa ook een distortion circuit aan boord enzo, was wel geinig, maar uiteindelijk gebruik je toch maar een klank of twee en regel je de rest idd met amp of pedaaltjes.
Maar het is wel handig gewoon onder een knop bereikbaar wat sounds te hebben.

Orpheo
16 mei 2006, 19:22
Ik weet niet wat "xband eq" is, en google maakt me niet veel wijzer. Maar is een simpel EQ pedaaltje niet wat voor je?

x band eq, daarmee bedoelde ik idd wat jeanken zei; op de x kan je zelf de hoeveelheid bande invullen die je kan equalizen zeg maar.

@ geronimo: t was eigenlijk als geintje bedoeld, dat omsolderen tot een bassscoop pot zeg maar, maar ik had niet gedacht dat t zoveel voeten in de aarde zou hebben.

om te gaan werken met actieve dingen in de gitaar zelf, dat vind ik niks. ik ben meer t type van 'simpel is beter'. tone heb ik er nl ook alweer uit gheaald.

nielsduursma
17 mei 2006, 17:36
hey orph, in het electrische gitaren forum staat nu een stukje van eric claptons strat. daar zegt iemand dat de tone knop (tbx knop?) van 0 tot 5 hoog wegfiltert en van 5 tot 10 laag wegfiltert.

dat was toch precies wat jij wilde? (dat laag wegfilteren)

Orpheo
17 mei 2006, 22:40
hey orph, in het electrische gitaren forum staat nu een stukje van eric claptons strat. daar zegt iemand dat de tone knop (tbx knop?) van 0 tot 5 hoog wegfiltert en van 5 tot 10 laag wegfiltert.

dat was toch precies wat jij wilde? (dat laag wegfilteren)

vooral dat laag wegfilteren. maar ik heb eigenlijk al 'besloten' om helemaal geen tone in mn gitaar te zetten (op heel heel misschien varitone na).

edit: en coiltap.... mits de hum dat toelaat (in edwards hoogstwaarschijnlijk wel).

vinni
22 mei 2006, 15:25
Heb zelf net Hovland Musicaps besteld bij RS Guitarworks.
eens kijken of dit inderdaad zo waanzinnig is .

Hebben jullie dit wel eens gezien ?
http://www.stellartone.com/Page.asp?NavID=93

Groet,
Vinni

Jeanken
22 mei 2006, 15:47
Heb zelf net Hovland Musicaps besteld bij RS Guitarworks.
eens kijken of dit inderdaad zo waanzinnig is .

Hebben jullie dit wel eens gezien ?
http://www.stellartone.com/Page.asp?NavID=93

Groet,
Vinni

Als ik de uitleg op die site goed begrijp geef je dus +100Dollar voor een draaischakelaar die een paar verschillende condensatorwaardes schakelt?

bert k
22 mei 2006, 19:28
Precies. En van die hele iele SMD capjes. Ziet er toch niet uit? Kan je zelf maken voor veel minder geld.

JoostBaksteen
22 mei 2006, 19:35
Daarnaast heb ik meer vertrouwen in een mallory dan zo'n SMD cap... maar dat kan aan mij liggen...