PDA

View Full Version : Fernandes Strats mid eighties



De Teng
12 mei 2006, 15:06
He luitjes,

Weten jullie iets van deze planken af? Ik kan zowel op het net weinig vinden als hier op het forum vooralsnog en ik ben toch wel benieuwd. Misschien heb ik een kansje om een leuke gitaar erbij te hebben voor niet al teveel geld en zelfs de squiers uit die tijd worden flinke de hemel ingeprezen, dus wie weet iets over de kwaliteit en de te verwachten tweedehands prijzen etc..?

Bedankt alvast.. !

fred dons
12 mei 2006, 15:11
die zijn over het algemeen zeer goed, ik heb er een paar (met stratheadstock en fernandes pseudo strat ) alleen hun eerst eigen floyd versie (single locking) ben ik niet zo blij mee
waarde schommelt tussen de 200 voor een simpele strat tot 400 voor 1 met sustainer tot aan 700 voor een vandenberg (luxe setneck uitvoering)

Tupelo
12 mei 2006, 15:12
Destijds 5 à 6 honderd gulden. Hoe het zit met Lawsuits e.d. weet ik niet maar regelmatig op gespeeld en het zijn goed nagemaakte fenders, no doubt!
Als ik de kans heb om er eentje te scoren voor zeg 300 euro zou ik het wel doen denk ik.

frekie
12 mei 2006, 19:59
Heb er 2 gehad, ooit een zuurstok roze :cheerup: nieuw gekocht in de 80s, in de late 90s nog een 2dehands zwarte gehad die zijn beste tijd gehad had qua frets. Leuke stratjes, ietsje minder dan een Tokai maar bruikbare instrumenten. Even goed misschien wel beter als Fender Mexico.

tmcm
13 mei 2006, 17:00
Fernandes was voor Fender clones, Burny de naam voor Gibson modellen. Begin 80 ook in Nederland te krijgen, Tokai's en Squiers waren rond de 1000 gulden, de Fernandes revival serie -de clones, ze hadden ook eigen modellen, gingen vanaf 750 voor de standard '62' strats tot 1400 gulden voor de rickenbacker en fancy LP's. Gitaren waren net zoals de tokai's en Squier Jv's goed gebouwd en nauwkeurige replica's. Ik vond de strats een beetje ijler klinken dan de JV's maar een verademing na de Fender strats vanaf die vanaf '75 tot '84, op de dungezaaide uitzonderingen na, kloterig zwaar waren en totally Chique 'le freak klonken. dunne funk that is.

halverwege jaren 80 veranderde de strat headstock. Lawsuit ding. Tegenwoordig komen de burnies en strats uit verschillende landen. De pre lawsuit fernandessen zijn highly collectible, zelf in Japan.

Danny Lademacher speelde op zo'n Fernandes thinline tele, was ie weg van.

De Teng
14 mei 2006, 22:43
Ok cool guys, bedankt voor de input.

Pre lawsuit stuff is dus wat je moet hebben. De gitaar die ik hopelijk kan kopen zal wel voor een zacht prijs van de hand gaan (wil't aan een liefhebber doorgeven ipv iemand die hem direct weer op marktplaats plempt) maar zal denk ik niet van die periode zijn. Niettemin is beter dan een Mexicaan altijd de moeite waard om te checken.

Helaas ben ik verwend geweest, want ik heb een G&L Legacy USA jarenlang in mijn bezit gehad. Elementen verwisselen kan ook, maar je komt er snel genoeg achter of het een goed stuk hout is... als ie dan toch eens opgekalefaterd wordt, breng ik hem wel naar Andre vd End. Mijn bas devine.. dan mijn gitaar ook. ;)

Meer input mag altijd uiteraard.. ben zeer benieuwd, as you can imagine.

(Komt trouwens over een tweedehands Koch Twintone of een Trace Elliot Bonneville Combo... twijfel nog... ff klooien dus)

RUIS
14 mei 2006, 22:49
Hey Teng, jij hier? Volgens mij ben jij best in staat te beoordelen uit wat voor hout een gitaar gesneden is. Probeer hem uit met een knappe versterker. Zet die versterker ook aan na een kwartiertje spelen. Altijd eerst unplugged voelen.

De Teng
15 mei 2006, 07:16
Hey Teng, jij hier? Volgens mij ben jij best in staat te beoordelen uit wat voor hout een gitaar gesneden is. Probeer hem uit met een knappe versterker. Zet die versterker ook aan na een kwartiertje spelen. Altijd eerst unplugged voelen.

Jaja, ik weer hier. Zoals je aan het aantal geposte reacties kunt zien, heb ik hier ook al een tijdje gezeten. ;)

Ik kan zeker wel beoordelen of een gitaar goed in elkaar zit en klinkt, maar iemand (van het basgitaarforum trouwens... :P ) vroeg of ik geinteresseerd was in een deal. Daarom vraag ik specifiek naar deze reeks aan Fender kopieen. Zit over de testmethode zelf maar niet in, maar toch bedankt voor de tip nog.

guvnor
15 mei 2006, 14:13
Ik heb zo'n Fernandes '57 Revival Strat uit '83. Kostte me vorig jaar 350 euro en ik vond het een koopje. Is niet helemaal origineel meer (met koper geshield, Fender Japan 11 gats slagplaat, USA pots en Texas Specials erin gezet).
De kleur moest ik effe aan wennen. Volgens de verkoper was het sonic blue, maar het lijkt eigenlijk wat meer op surf green.

Ik ben meer dan tevreden over deze gitaar. Hij heeft een hele dikke '57 maple hals en die is voor mij perfect. Voor een Strat zou ik zeggen dat deze een gemiddeld gewicht heeft. Ooit komt er nog een vintage cream slagplaatje op en dat is ie af.

Voor mij is dit DE Strat. Zou hem nu niet eens voor een dure Fender willen ruilen.

*edit* Dankzij het topic over Relics weet ik nu dat ie Sea Foam Green is... Het maakt um niet mooier, maar ik ben wel blij dat ik de kleur nu goed kan benoemen.

De Teng
16 mei 2006, 13:46
Kijk kijk... dat willen we horen.. :cool: