PDA

View Full Version : Vocal "ondersteunende" apparatuur?



Theije
12 mei 2006, 12:14
ff een vraagje voor de vocalisten onder ons. Wat is er allemaal op de markt wat betreft vocal "ondersteunende" apparatuur? m.a.w. apparatuur waarmee het allemaal nét ff beter klinkt dan het in werkelijkheid is ;) Ik heb al veel gehoord over Harmonizers, maar wat doet dit bijvoorbeeld precies voor je? en is het enkel in de studio te gebruiken of ook live? etc. etc.
Alvast bedankt!

guhlenn
12 mei 2006, 12:39
autotune. de verschrikking voor een ieder die van muziek houdt :)

harmonizer kan natuurlijk ook. of meerdere lagen inzingen, maar gezien je "live" vraag... het begint natuurlijk bij jezelf. heb je zangles gehad?

Theije
13 mei 2006, 20:15
hehehe volgens mij moet ik mezelf een beetje toelichten :)

Ik heb idd zangles en ook al zo'n 2 jaar, ik verwacht dan ook geen wonderen van dergelijke apparatuur, maar goed iedere zanger/zangeres zit er wel eens een klein tikkie naast (om wat voor reden dan ook) zo ook ik, dus ik zoek gewoon iets wat zulke 'slippertjes' een beetje kan opvangen/corrigeren om het geheel gewoon netter, strakker en professioneler te laten klinken.
Kortom alle apparatuur die de vocals ten goede komen mogen wat mij betreft gepost worden dus ook gewoon effecten e.d.

En dan met name de dingen die live te gebruiken zijn, studioopnames zijn het probleem niet.

Jimi Hendrix
13 mei 2006, 20:18
Compressor. (hee meer dan 10 tekens)

bert k
14 mei 2006, 16:24
Als je er een tikkie naast zit qua toonhoogte kan je dat soms wel repareren met Autotune in de nabewerking. Verwacht er live helemaal niets van! Dan moet je het zelf doen.

Compressor kan wel mooi zijn om de verschillen tussen hard en zacht wat te verkleinen. Nuttig bij opnames en ook live, maar je hebt dan wel een technikus nodig die er mee om kan gaan.

guhlenn
15 mei 2006, 11:31
dan zou ik je eerder een goed monitor systeem adviseren...

Tijnoow
15 mei 2006, 20:50
Dit is ook wel interessant, zit ook een pitch-correctie in wat me aardig handig lijkt.. http://www.feedback.nl/?id=55&b=TCVOICLVE .Heb er volgensmij ook een keer een stukje over gelezen in de Gitarist ofzo..

guhlenn
16 mei 2006, 10:21
er staat nu een hardware autotune unit op het net , even xzoeken op antares, maar nogmaals, je stem dikker laten klinken is iets heel anders dan pitch correctie.

Ic3gl0vE
16 mei 2006, 23:49
dikkere klank?
compressor-->reverb-->stereodelay. Harmonizer kan wel, maar dan moet je wel subtiel zijn anders is het niet mooi meer. Ik gebruik liever een delay!