PDA

View Full Version : Topkam vervangen



frekie
12 mei 2006, 12:00
Ik heb 3 RW gitaartjes met plastic topkammen die ik wil vervangen door nieuwe van been. Vraagjes.

-Hoe ze veilig te verwijderen zonder stukken hout mee te nemen?

-Topkam vijlen zijn schreeuwend duur, zijn er goedkope alternatieven van Gamma oid?

-goede links/FAQ/tutorials op dit gebied?

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en wil die RW gitaartjes niet verknallen.

Dridon
12 mei 2006, 13:02
Ik heb laatst mijn brug vervangen, dit gewoon zelf met schuur papier gedaan, en het steeds gladder afwerken.

Voor een topkam gaat het denk ik precies hetzelfde, je hebt je blokje been, die schuur je op maat, met ijzerzaag en of stanley mes heel voorzichtig gleuven maken, en daarna afschuren met het fijnste schuurpapier zodat het mooi glad is. Zou moeten werken denk ik.

Anavrin
12 mei 2006, 13:10
topkamvijltjes zijn idd heel duur, daarom gebruik ik gewoon het slijpschijfje van m'n dremel...

Moet je alleen wel een hele vaste hand voor hebben (ik heb eergisteren toevallig een nieuwe benen topkam besteld, omdat ik de gleuf van de dikke E te dicht bij de A had zitten).

Mattia
12 mei 2006, 13:26
Voor 'cheap' nut slotting tools gebruik(te) ik wat spotgoedkope mini vijltjes voor de dikkere snaren, en metaalzaagjes (type zo'n ding (http://www.ccw-tools.co.uk/catalogue/previews/S0527.jpg)) die ik makkelijk met een dremel slijpcylindertje op dikte breng. Werkt best goed. Echte nut files zijn ideaal, maar erg duur.

Verder, qua verwijderen oude topkammen...tja. Geen idee hoe 'vast' die van Richwood zitten. Bij die aziaten zijn ze meestal goed vasteglijmd (domdomdomdom. Onnodig.). Eerst langs beide kanten met een scherp mesje (scalpel, #11 heeft mijn voorkeur), evt. lijm/finish naad verbreken. Dan een stukkie hout als 'beitel' gebruiken, en met een paar flink tikken de topkam eruit proberen te tikken, van opzij. Als dat niet wil lukken, topkam in de breedte doormidden zagen, en in stukken verwijderen.

Er staat ook vanalles op Frets.com over nut replacement.