PDA

View Full Version : Hoelang je er voor deed



Lambird
11 mei 2006, 21:40
hallo iedereen.
Ik heb een vraag die me al een tijd dwars zit.
hoelang doen normale mensen erover om goed elektrische gitaar te spelen ?

B_2_the_a
11 mei 2006, 21:43
wat is goed spelen
de een vind een basic riffje goed en de andere hebben gigantische virtuoze stukken nodig om goed gevonden te worden

Trocar
11 mei 2006, 22:17
Hun hele leven.
Of zo lang je zelf wilt.
Er is vrijwel altijd nog wel iets dat je niet kunt.
En dat hangt ook maar af van wat je zelf goed vindt en wat je zelf wilt kunnen.
Ik ben bang dat er geen eenduidig antwoord op je vraag is.

hendrix2
11 mei 2006, 22:52
Hun hele leven.
Of zo lang je zelf wilt.
Er is vrijwel altijd nog wel iets dat je niet kunt.
En dat hangt ook maar af van wat je zelf goed vindt en wat je zelf wilt kunnen.
Ik ben bang dat er geen eenduidig antwoord op je vraag is.

amen.

12345

Luca P
11 mei 2006, 23:14
Ik speel nu 28 jaar en het lukt aardig ja.
Tot dat ik mijn buurjongen van 14 hoor spelen.
Rot joch...
:nervous:

Harry
12 mei 2006, 09:55
ik heb een tegenvraag; wat is een normaal mens en wie bepaalt dat? En in hoeverre is de toestand van normaal zijn van invloed op de snelheid waarmee de betreffende persoon leert spelen?

Bouke
12 mei 2006, 10:00
ik heb een tegenvraag; wat is een normaal mens en wie bepaalt dat? En in hoeverre is de toestand van normaal zijn van invloed op de snelheid waarmee de betreffende persoon leert spelen?

oeh... Harry! Nu moeten we nog nadenken ook! :D

Dick Wolkendeck
12 mei 2006, 12:39
1 jaar lijkt me voldoende om in een bandje een leuk stukje - al dan niet simpel - muziek te maken. Dat is voor mij voldoende niveau, daarna leer je je leven lang bij, als je wilt.

Voor de rest deel ik de meningen hier.

kassie
12 mei 2006, 17:37
ben ik het helemaal mee eens dick. daarbij komt dat ik beginnende bandjes van 14 en 15 jarigen liever zie spelen met hun enthousiasme dan van die poe ha figuren die veel met een instrument kunnen alhoewel dat ook mooi kan zijn maar dan moeten ze niet arrogant doen. Muziek maken doe je met elkaar en niet tegen elkaar.

en na 2 jaar driftig oefenen kan ik redelijk spelen. maar goed zal ik mezelf nooit vinden omdat ik een haast ziekelijke drang heb om niet snel tevreden te zijn en steeds weer wat anders proberen. er zijn zoveel gitaar technieken en speelmanieren

ijzerbroot1
12 mei 2006, 17:46
Tis maar wat je verstaat onder goed vinden.......ik ben ook al enkele jaren aan het kloten, en nu pas slaag ik er in om niet alleen alles te spelen zoals het technisch gesproken zou moeten, maar kom ik er ook aan toe om het ook nog eens goed te laten klinken. En nog steeds zijn er dagen bij dat ik mijn gitaar het liefst uit het raam zou flikkeren......

Luca P
12 mei 2006, 23:15
Is het een Gibson?
Dan sta ik wel buiten!
:rockon:

ijzerbroot1
12 mei 2006, 23:49
Nee een Dean dus dat overleef je niet!

kassie
13 mei 2006, 01:54
een flying v model? die komt vast als een boemerang weer net zo hard terug :zz: :D

Hector_Tsolodimos
13 mei 2006, 18:39
Ik speel nu 28 jaar en het lukt aardig ja.
Tot dat ik mijn buurjongen van 14 hoor spelen.
Rot joch...
:nervous:

ik mag hopen dat dit een grap is

Reigor
13 mei 2006, 19:19
Ligt eraan hoeveel je speelt. Als je 22 jaar om de maand je gitaar oppakt, dan ben je waarschijnlijk slechter dan iemand die 2 jaar elke dag 5/6 uur speelt.

vulvasonic
13 mei 2006, 20:09
Verreweg de meeste gitaristen die van zichzelf vinden dat ze behoorlijk of zelfs GOED kunnen spelen, kunnen er geen hout van.

Luca P
13 mei 2006, 22:32
ik mag hopen dat dit een grap is

Kijk als gitarist ben ik me gaan verdiepen in de muziek uit mijn jeugd. Jaren 70, 80 ongeveer.
En alles wat daar voor zit eigenlijk, van Les Paul tot zo'n beetje alles van de Beatles.
Maar de muziek van let's say Vai, Satriani of Metallica doet me weinig.
Maar als ik dan dat jochie die muziek hoor spelen kijk ik wel even uit mijn ogen ja.
Ik ben altijd onder de indruk van een gitarist die een bepaalde muziek stijl onder de knie heeft buiten mijn kunnen om.
Dus ook die snotaapjes die Vai uit hun mouwtjes schudden.

Hector_Tsolodimos
14 mei 2006, 12:24
Vai is gewoon kut, daar speel ik geen gitaar voor!
Let's make blues.

Outrage
14 mei 2006, 15:57
Gitaar wordt/is pas echt leuk als je een een groep(je) gaat spelen. Samenspelen is ook niet altijd zo gemakkelijk.

Blen-D*?
14 mei 2006, 20:18
legt aan een paar dingen:

1.heb je een beetje aanleg (dan gaat het een stuk sneller)
2.hoeveel tijd besteet je eraan
3.met een leraar gaat het iets sneller maar boekjes zijn ook goed (kheb ervaring daarmee)

Rockmo(ther)
14 mei 2006, 21:13
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe lang je erover zou doen, maar heb dat opgegeven. Ik ga gewoon op mij eigen tempo (gecombineerd met dat van mijn leraar) aan de slag en doe mijn uiterste best. Dan zien we het vanzelf wel. Als ik mijzelf wijs ga maken dat ik over een jaar al goed speel, neem ik mijzelf in de maling en motiveer ik mezelf niet voor daarna... 8-)

whitecat
15 mei 2006, 00:20
Je bent goed als je een band met je instrument hebt opgebouwd. Dat jullie beiden als het ware fuseren en liefde bedrijven wat de muziek als resultaat geeft. De instrument je stem is. Wanneer je samen gevoelens deelt...

Zo zie ik het...

Eendracht...

Harm
15 mei 2006, 07:35
Je hele leven!

Neals
15 mei 2006, 09:56
Ik vind dat je pas goed bezig bent op het moment dat je je gitaar pakt, en jezelf in een andere wereld waant. Of je dan goed kan spelen of niet boeit dan niet meer.

up-guitarman
15 mei 2006, 10:37
Hoe lang het duurt voor je goed kan spelen hangt idd af van wat je "goed" noemt en daarbij hoeveel je oefent om dit te bereiken, het is een heel verschil of je 1 uur per week of 1 uur per dag speelt ... (uiteraard ;))

Ik ben ook van mening dat je nooit mag zeggen dat je het allemaal kan. Zo gauw je zegt dat je niet meer beter kan word je ook niet meer beter. Zo lang je echter zegt; Ik kan beter, zal je altijd blijven groeien in je gitaarspel !!!

petpas
15 mei 2006, 14:23
Speel dik 15 jaar en ben nog steeds ontevreden over mijn geluid. En ja veel oefenen is erg goed voor je spel en ik oefen te weinig.

Aron Maiden
15 mei 2006, 20:39
Speel dik 15 jaar en ben nog steeds ontevreden over mijn geluid. En ja veel oefenen is erg goed voor je spel en ik oefen te weinig.

Ik denk dat bijna iedereen wel vind dat hij/zij te weinig oefent. Ik heb ook wel tijden dat ik zo weinig oefen dat ik me bijna "schuldig" voel.
Maar misschien is dit juist wel gezond, want het geeft wel aan dat je wel drang hebt om beter te worden.

Nickname
22 mei 2006, 16:27
Een gitaar is misschien het makkelijkste instrument om te leren spelen.. maar het moeilijkste om te beheersen.. bij een gitaar kan het altijd mooier of moeilijker of ingewikkelder. Dat vind ik ook zo leuk aan het instrument :)

nielsduursma
22 mei 2006, 16:53
ik speel nu iets meer dan 2 jaar, en kon een paar maanden geleden heel shine on you crazy diamond spelen :cooler:

toen dacht ik, ff pauze niels ga dit maar lekker vaak spelen dit is zo vet.
elke keer dat ik het speel krijg ik rillingen over m'n rug zo mooi (ook zonder mijn spel uiteraard, het is zowieso een prachtig nummer)

en tsja mij volgende stap? ik weet het niet pink floyd nummers kan ik zo'n beetje al, tijd om een nieuwe vette band te vinden om mee mee te spelen? :p
voorlopig verveel ik me nog niet als ik pink floyd speel...

(alleen moet ik nog ff een lapsteel zien te regelen :roll: )

Basseytje
22 mei 2006, 17:39
ik speel nu ruim 2 jaar en ik vind dat ik redelijk op weg ben naar een fantsoelijke basis. ik heb ook les gehad en dat helpt heel erg. maar ik ben nog nooit tevreden over mijn eigen geluid geweest

Bassbitch
22 mei 2006, 18:09
Ik speel nu iets meer dan twee jaar, maar ben nog lang niet op het niveau dat ik zou willen hebben, al kom ik steeds dichterbij..

Wicked Willy
22 mei 2006, 19:43
Ik ben nu bijna 25 en speel vanaf mijn 10e. Ik ken inmiddels mijn beperkingen en mijn kracht. Een technische snelheidsmonster zoals Vai zal ik nooit worden, ik moet het meer hebben van subtiel akkoorden werk en mooie noten wegleggen. Verder ben ik altijd al aan het experimenteren geweest met het maken van weirde gitaarsounds. Inspiratiebronnen hierbij zijn voor mij Tom Morello, Mike Eizinger, en bijvoorbeeld Angelo Bruschini (Massive Attack).

Maar goed in principe ben je nooit uitgeleerd (anders zou het maar saai worden).

GunMetalBlue
23 mei 2006, 09:04
Als je het na een jaar niet kunt, heb je een probleem, geef het dan gewoon op.

Als je in dat jaar geen les hebt gehad, is dat natuurlijk wel normaal...

Oefenen, oefenen, oefenen... en mij het pas laten horen als het goed is.
Anders raak ik geïrriteerd :)

dejohan
23 mei 2006, 19:15
ik heb een tegenvraag; wat is een normaal mens en wie bepaalt dat? En in hoeverre is de toestand van normaal zijn van invloed op de snelheid waarmee de betreffende persoon leert spelen?

A. Ik

B. Ik

C. heel veel

Kim Wilson
24 mei 2006, 08:56
A. Ik

B. Ik

C. heel veel
Ghehe, ik had ook deze uitkomst. :D

Neals
25 mei 2006, 18:17
Ik ben nu bijna 25 en speel vanaf mijn 10e. Ik ken inmiddels mijn beperkingen en mijn kracht. Een technische snelheidsmonster zoals Vai zal ik nooit worden, ik moet het meer hebben van subtiel akkoorden werk en mooie noten wegleggen. Verder ben ik altijd al aan het experimenteren geweest met het maken van weirde gitaarsounds. Inspiratiebronnen hierbij zijn voor mij Tom Morello, Mike Eizinger, en bijvoorbeeld Angelo Bruschini (Massive Attack).

Maar goed in principe ben je nooit uitgeleerd (anders zou het maar saai worden).

Heel herkenbaar, zelf weet ik ook dat ik geen supertechnische gitarist ben, maar weet van mezelf in de tijd dat ik bezig ben dat ik met akkoordenwerk veel beter weg dom dan een matige solo.

Ik heb vooral geleerd dat vooral muzikaal gevoel meespeelt. Ik ken lieden die exact en noot voor noot een riedeltje na kunnen spelen en eigenlijk vreselijk vervelen, en lieden die amper een snaar raken en simpele doch interresante riedeltjes neerzetten.

Moet ook kwijt dat Einziger ook vor mij een redelijk belangrijke inspiratie bron is.