PDA

View Full Version : tremelo perikelen



renevanveen
11 mei 2006, 20:39
Op mijn Bandmaster was de tremelo buitenwerking gesteld en deed de
intensity-knop dienst als een Middentonenregelaar.
De intensityregelaar was doorverbonden met de basregelaar en de twee
condensatortjes op de Speedregelaar en de basregelaar waren op de 'aarde'
losgeknipt.
Ik wilde echter weer de tremelo gebruiken ( nooit op deze versterker gehoord) en ben de boel weer volgens origineel schema terug gaan solderen en heb de doorgeknipte pootjes van de condensatortjes weer aan elkaar vast gesoldeerd.
Die mid-regelaar mis ik absoluut niet maar het tremelogeluid laat te wensen over.
Met de intensityknop (50k) op tien is het effect maar marginaal aanwezig en met de speedknop op 1 gaat het al erg snel.
Bestaat de kans dat ik iets verkeerd gedaan heb of is de tremelo gewoon stuk?

nicoverduin
11 mei 2006, 21:24
Kan je een paar foto's maken van het tremolo circuit en de regelaars? Zo is het moeilijk te beoordelen.

Al
12 mei 2006, 00:10
Op mijn Bandmaster was de tremelo buitenwerking gesteld en deed de
intensity-knop dienst als een Middentonenregelaar.
De intensityregelaar was doorverbonden met de basregelaar en de twee
condensatortjes op de Speedregelaar en de basregelaar waren op de 'aarde'
losgeknipt.
Ik wilde echter weer de tremelo gebruiken ( nooit op deze versterker gehoord) en ben de boel weer volgens origineel schema terug gaan solderen en heb de doorgeknipte pootjes van de condensatortjes weer aan elkaar vast gesoldeerd.
Die mid-regelaar mis ik absoluut niet maar het tremelogeluid laat te wensen over.
Met de intensityknop (50k) op tien is het effect maar marginaal aanwezig en met de speedknop op 1 gaat het al erg snel.
Bestaat de kans dat ik iets verkeerd gedaan heb of is de tremelo gewoon stuk?

Het zijn weerstanden, geen condenstoren. Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar wat je moet doen is de 6,8K aan de baspot weer aan aarde verbinden. Ik begrijp dat de 100K aan de speed ook los is geweest, die dus ook aan aarde. Dan de losliggende gele draad aan de buitenste niet aan aarde liggende pen vd intensity en that's it.

Zwakke vibrato ligt meestal aan de optocoupler. Die moet dan vervangen worden. Ook kunnen de caps in dat circuit niet meer helemaal gezond zijn, het is het rijtje .02, .01, .01. Hier kan je winst halen wb snelheid en diepte.

Al

MatthijsBlom
1 juni 2006, 17:09
Zwakke vibrato ligt meestal aan de optocoupler. Die moet dan vervangen worden. Ook kunnen de caps in dat circuit niet meer helemaal gezond zijn, het is het rijtje .02, .01, .01. Hier kan je winst halen wb snelheid en diepte. Al

Mijn Bandmaster vibrato/tremelo werkt ook niet meer merkte ik laatst...
Ik ga binnenkort de optocoupler en condensators vervangen.
Moet je nog ergens op letten bij het aanschaffen van nieuwe onderdelen?
Moeten ze van een bepaald materiaal gemaakt zijn of maakt dat niet zo veel uit in dit gedeelte van het circuit?