PDA

View Full Version : Fretwear



Wimvdb
11 mei 2006, 17:54
Kheb het nog nooit van dichtbij gezien. Iemand een duidelijke foto? ( googelen helpt niet , of ik gebruik de verkeerde term )

Op welke leeftijd is een gitaar aan een herfretting toe als hij toch dagelijks bespeeld wordt?

no 1 hops
11 mei 2006, 21:32
leeftijd van gitaar doet er niet toe, heeft alles te maken met hardheid van het fret materiaal, mate van spelen en alle andere factoren die frets laten slijten.
komt zelfs voor dat de frets op zich nog goed zijn, maar dat de toets een soort van gleufjes krijgt omdat het hout slijt.
heb twee keer zo' n gitaar gehad.
frets eraf, toets vlakken en nieuwe frets erop.

fretware is meestal bij de bovenste drie frets.
als je een fret als staafje bekijkt, dan zitten er overdwars inkepingjes in daar waar de snaar de fret raakt tijdens het spelen, meestal weer de hogere snaren.
soms kun je de frets behandelen zonder een refret, maar zoals gezegt als het hout ook zijn portie heeft gehad, dan heb je weinig keus.
hoop dat je er wat aan hebt.

vulvasonic
11 mei 2006, 21:46
Ik heb één keer de frets van een gitaar van me laten vervangen. Dure grap. Jaren later kocht ik een gitaar met dezelfde mate van fretwear als die eerste (2de hands, maar dat zal duidelijk zijn :D ) en die heb ik laten vlakken. Veel goedkoper. En ik speel er alweer 10 jaar mee, zonder overdreven sporen van fretwear.

M.a.w.; kijk eens goed naar je frets. Zitten er deukjes in die het spelen lastiger maakt, kijk dan of er genoeg over is om de frets te laten vlakken voor je aan nieuwe frets denkt.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen aan de hand van jouw vraag in hoeverre er sprake is van fretwear. Maar het kan ook nog zijn dat een aantal van je frets kleine scherpe snedes bevat (kan in de koffer gebeurd zijn, verkeerd neergelegd, of in een busje heen en weer geslingerd, flinke klap en de snaren snijden letterlijk in de fret.....), in dat geval kan polijsten van de frets ook al afdoende zijn. NOG goedkoper!

Succes!



Na je openingpost nog eens te hebben gelezen begrijp ik dat je helemaal niet om dit antwoord verlegen zat. Om dan tóch maar ontopic te blijven:
Ligt aan de sterkte van je fretdraad, manier van spelen, aantal uren, bijhouden........, allemaal dingen die onze fijne collega hierboven ook al wist te melden..... :stop:

FruscianteFan
11 mei 2006, 21:58
de 2e fret van mijn strat, die ik ruim 3 jaar heb, is nu zodanig ingesleten dat als ik de G-snaar daar indruk, deze snaar tegen de 3e fret klettert. Damn..

no 1 hops
12 mei 2006, 08:26
de 2e fret van mijn strat, die ik ruim 3 jaar heb, is nu zodanig ingesleten dat als ik de G-snaar daar indruk, deze snaar tegen de 3e fret klettert. Damn..en omdat je dan harder gaat drukken slijt het hout er uiteindelijk weg, wardoor je nog harder moet werken.
maar als die frets niet van die lage zijn dan is voorzichtig vlakken en crownen (weer rond maken) de uitkomst.