PDA

View Full Version : even vraagje(ombouw versterker naar effectpedaal)



B_2_the_a
11 mei 2006, 15:34
hey mensen

ik heb hier ene oude epiphone ep-10 liggen en de distorsion daarvan klinkt wel grappig met m'n bas

nu wil ik dat ding gaan gebruiken als effectpedaal maar ik heb hier paar problemen bij:

als ik de line out op de epiphone pak en die naar m'n harkte stuur werkt het master volume nog en de speaker ook nog eens, die speaker ga ik niet gebruiken dus ik wil die gewoon losmaken... kan dit zomaar?

Is er een manier dat ik het singaal kan levelen zodat dit niet te hoog wordt voor m'n hartke


muchios gracias

Rude Perception
11 mei 2006, 16:58
De line out op mijn versterker (marshall dsl 401, speaker emulated) reageert op het kanaalvolume. Je kan niet zomaar zonder speaker over die versterker spelen geloof ik.

B_2_the_a
11 mei 2006, 21:29
dan maar de eindtrap eruit donderen :(

Rude Perception
11 mei 2006, 21:32
dan maar de eindtrap eruit donderen :(

Wat je misschien wel kan doen, maar NIET uitproberen zonder dat mensen met meer verstand hebben gereageerd ;). Is een weerstand neerzetten ipv je speaker ofzo. Maar dit is iets wat ik terplekker verzin, en absoluut niet zeker weet.

B_2_the_a
11 mei 2006, 21:56
Daar zat ik ook aan te denken

gewoon 8 ohmpje er tussen mieteren lijkt me?

Rude Perception
11 mei 2006, 21:59
Daar zat ik ook aan te denken

gewoon 8 ohmpje er tussen mieteren lijkt me?

ik denk het wel, misschien moet je ervoor zorgen dat hij genoeg watt aankan, maar misschien gaat het sowieso wel. Ik zou even de reacties van wat mensen afwachten die er wat meer vanaf weten.
Zelf denk ik dat je er min. 8 ohm tussen moet gooien.

JER00N
11 mei 2006, 22:20
Weerstandje weet ik zo net nog niet hoor, de meeste 'gewone' weerstandjes kunnen maar 1/4 watt aan!

aad
11 mei 2006, 22:53
Weerstandje van 150watt. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Kun je tijdens een gig een tostie maken (of meerdere) op je versterker.

:D

Serieus nu: Kijk of er een zekering in de voeding van de eindtrap zit. Dat zou het simpelste zijn.
Of gewoon de eindvolumepotmeter aan de signaalaarde leggen. En dan misschien een relatief kleine weerstand aan de uitgang, alleen voor evt. ruststroom.
Of gewoon een distortion bouwen. Dat is ws kleiner.

Enterprice
12 mei 2006, 04:16
Wanneer de line-out Potmeter nog voor de einbuizen zit, kun je gewoon de eindbuizen er uit trekken.

Wanneer je een line-out wilt met gebruik van de eindbuizen kun je ipv de speaker een weerstand van 10 ohm monteren (denk om het Wattage)) met daaraan parallel een potmeter van 1MEG met op de loper een weerstand van 150K.
De andere kant van de weerstand van 150K is dan de hete uitgang, samen met massa.

hassent
12 mei 2006, 08:21
Gewoon eindbuizen eruit halen en line-out gebruiken, probleem opgelost.

B_2_the_a
12 mei 2006, 10:08
eindbuizen in een ep-10 :D:D

dat zou gaaf zijn :P


tis ene 10 watt oefenversterkertje 8-)

hassent
12 mei 2006, 10:14
Sorry, wist ik niet, ik zag in eerdere post de eindbuizen voorbij komen.

Dan is het helemaal simpel. Haal gewoon je speaker los. Klaar.

B_2_the_a
12 mei 2006, 11:27
for sure?

10 tekens

hassent
12 mei 2006, 11:33
Als je een gewone solidstate (transistor) versterker hebt kan dat straffeloos. De eindtrap gaat niet kapot als ie geen belasting ziet.
Kijk maar naar je stereo installatie thuis, of voor mijn part je discman of MP3 speler. Als daar geen speakers aan hangen of koptelefoons in zitten blijft alles gewoon heel als je het aanzet, ook al zet je het volume op 10.
Zorg natuurlijk wel ff dat je de speakerkabels isoleert. Als die namelijk sluiting maken gaat de boel alsnog kapot, maar dat lijkt me logisch.

Je kan aan een transistor versterker vaak ook straffeloos speakers hangen met een hogere impedantie bv 16ohm of 32 ohm (lager kan wel eens overbelasting geven).
Bij buizen gaat het wel mis, daar worden de trafo en de eindbuizen niet vrolijk van als ze geen of verkeerde belasting zien.

B_2_the_a
12 mei 2006, 11:38
nice :)

nu nog een behuizing maken :)


dus het is kwestie van afschermen van de draadjes?

hassent
12 mei 2006, 11:39
Ja afknippen en isoleren.



Mbt het 'levelen van je line-out'. Stel 'm gewoon zo in dat je de ingangstrap van je Hartke niet overstuur, dan is er niets aan de hand. BTW: Gaat je line-out niveau mee met je volume regeling of is het een vast signaal??

Als je technisch genoeg bent kun je simpel weg een potmetertje aan je line-out maken om 'm te begrenzen, maar als je line out mee gaat met je volume regeling doe je dat eigenlijk daar al mee.

Als je nog technischer bent schroef je 'm open en zoek je opamp die 'verantwoordelijk' is voor je line out en verklein je de versterkingsfactor naar het gewenste niveau. Maar dat gaat mischien wat ver.

B_2_the_a
12 mei 2006, 11:46
met de master kan ik het line out volume regelen

hassent
12 mei 2006, 12:21
Dan ben je er in principe. Heb je het al getest?

B_2_the_a
12 mei 2006, 12:51
hij werkt nog zonder speaker

ben nu oplossing aan het verzinnen dat ik de ingang op de achterkant zet(staat mooier op m'n rack)

dit werkt alleen als ik de hele front unit inputs gewoon achter zet, ik kan niet de draadjes losmaken en die op een achteringang gooien dus ik heb nog een lange weg te gaan :(

hassent
12 mei 2006, 13:31
Join the hobby club!

B_2_the_a
12 mei 2006, 13:32
en toen kwam er rook uit

de epiphone is overleden :(


de behuizing heeft al een ander doel gekregen(in m'n rack had ik nog een unit nodig voor wat aansluitingen duszz...

hassent
12 mei 2006, 13:57
Wat heb je gedaan dan? Dat kan niet met de eindtrap te maken hebben!

B_2_the_a
12 mei 2006, 14:29
nee de transformator ging roken

hassent
12 mei 2006, 14:43
Maar wat heb je gedaan dan, dat ie ging roken?

bert k
12 mei 2006, 15:16
Transformators werken op rook. Als de rook ontsnapt, doet ie het niet meer.

B_2_the_a
12 mei 2006, 15:35
Ik weet het niet, oppeens begon dat :P


ach na 16 jaar zwaar gebruikt te zijn is ie nu naar de eeuwige epiphone velden!