PDA

View Full Version : Klassieke gitaar: nylons naren



Perdedor
11 mei 2006, 13:27
Hallo,

Ik heb het hele akoestische forum doorgebladerd, maar ik heb bitter weinig posts gezien over wat nu goeie nylonsnaren zijn. Ik zou er willen die gemakkelijk spelen en een warm geluid hebben. Moet ik dan voor die 'carbon'snaren gaan ?
Het is een kadootje voor iemand, dus het mag best wat kosten. Zeg maar!
Oh ja, het moet wel een beetje een gangbaar merk zijn, want ik moet ze ook nog kunnen vinden voor dit weekend :s

Bedankt!

Dridon
11 mei 2006, 16:44
Ben hier zelf ook naar opzoek.

D'addario EXP klinken drie tot 5 keer langer door, die wil ik binnenkort gaan uitgepropen, dus ben benieuwd.

Perdedor
11 mei 2006, 17:45
ja, daar heb ik ook al van gehoord. Maar zijn dat geen gecoate snaren ? En wat wil dat precies zeggen ? Er zit een coating op (uiteraard), maar wat doet dat met je geluid ? En wat is het verschil met carbonsnaren ?

Dan komen we weer op die cleartones van een paar topics verder, maar dat zijn van die dingen die je nergens vindt.

Groetjes

Dridon
11 mei 2006, 18:52
Ik ken geen carbon snaren. Coated strings zijn idd gecoat :D, zo doe je dus 2 tot 3 maanden met een setje, misschien nog wel langer, maar ik ken ze alleen voor staal snarig, daar heb je elixir, ik vind het een mooi geluid hebben, anderen haten het...

kornelius
11 mei 2006, 20:32
carbon snaren gaan langer mee dan gewone nylon snaren. Dit betreft dus het materiaal van de snaren zelf. Ze zijn zwart in plaats van doorzichtig.
Die met coating hebben dus om de omwonden snaren een beschermlaagje.
Ik heb wel carbon snaren gehad, ik hoor geen verschil, dat gaat dus vooral over hoe lang ze mee gaan.
Die gecoate snaren ken ik niet bij nylons.

Martin D
11 mei 2006, 23:25
Je moet ook op de tension letten.Warm geluid, makkelijk spelen moet je denken aan normal tension. Savarez schijnt goed te zijn, ik heb goede ervaring met D,'Addario en de composite gaan een paar maanden mee. Ik heb zo''n setje op een burguett concert staan, klinken prachtig. Ik heb ook de extended op een gitaar staan, maar nee, niet zo goe. Ik zou gaan voor de EJ 45 C.
Je hebt overigens ook Nylon Folk snaren van o.a. D' Addario. Die heb ik op en Esteve staan. Dikke snaren met ball-end, wel een leuk geluid, althans in ieder geval op deze gitaar. Speelt vrij zwaar, maar vind ik geen bezwaar, te meer omdat ik ook staal 6 en 12 snarig bespeel.

Perdedor
12 mei 2006, 18:53
Nou, Martin, bedankt!
Ik heb ook wel eens op de d'addario website gekeken ondertussen (dom dat ik daar nog niet aan gedacht had :sssh: ). Van die setjes leken mij de folksnaren wel leuk voor de gein, maar eerder die EJ45C die jij aanhaalde. Nu zeg jij, en zie ik, dat daar ball-ends opzitten, maar dat past toch helemaal niet op zo'n klassieke brug ? Dan steken die ball-ends er zo lelijk uit, of niet ?
Ik heb ook een winkel in antwerpen gevonden die heel wat soorten snaren verkoopt, ga ik morgen eens binnenwippen.
Ik zal het resultaat trouw komen melden :)

Groetjes!

Martin D
12 mei 2006, 22:40
Nee, die ball ends zitten aan de FOLK Snaren, de J 32 heb ik.
Die 45 C zijn normaal. Ik zal morgen proberen een foto van de Folksnaren met ball-ends te laten zien op dit forum. maar ik denk dat deze snaren naar jouw smaak te dik en daardoor te zwaar spelen. Die 45C zijn denk ik heel goed voor jou. Er zitten overgens 2 G snaren bij deze set ( je krijgt dus totaal 7 snaren) de extra snaar is een speciaal materiaal, grijs gekleurd, en blijft qua stemming stabiel.het gebeurd nogal eens met nylon dat de G blijft ontstemmen. Sommige vinden Die speciale g snaar niks, ik heb um der wel opstaan. Maar je kunt dus zelf kiezen welke je erop zet.

SGS
15 mei 2006, 00:39
Probeer eens knobloch nylonstrings... Vroeger bestelde ik ze in Parijs, maar momenteel zijn ze ook verkrijgbaar in de Benelux... is het beste wat ik ooit gebruikt heb op mijn klassieke gitaar... Ze kosten vrij veel per set, maar de meerprijs is zeker meer dan de moeite waard... Ik heb hier in België nog maar weinig dealers gezien die deze snaar verkopen, maar als je je er achter vraagt bij je dealer is deze zeker bereid deze snaar voor je te bestellen

Perdedor
16 mei 2006, 14:04
Zo, ik heb dus snaren gekocht, en zoals beloofd kom ik even mijn bevindingen meedelen. Ik heb uiteindelijk - na wat uitleg van een heel kundige verkoper in de Pro Arte in Antwerpen - een pakje d'addario composite gekocht. Ik moet zeggen dat ik er uiterst tevreden over ben! Ik had het eigenlijk niet verwacht, want d'addario klinkt 'gewoontjes' vind ik (omdat ik het altijd al gebruik), maar dit is toch iets speciaals.
Nu gaan er vast mensen lachen, die het altijd al gebruikten, of die het niks abnormaals vinden, maar die bassnaren zijn zilveromwonden in plaats van brons. Dat staat wel stoer :) Ziet er echt luxe uit. De koffiekleurige G-snaar is wel takkestijf :) Na wat wringen lag ze er toch op, net als de rest.
Het spelen gaat veel soepeler, ze lijken me dunner dan het vorige setje en spelen vlot (medium tension). De klank is duidelijk veel helderder, maar dat komt natuurlijk ook omdat de vorige snaren er anderhalf jaar oplagen. En het is echt zo: van alle snaren ontstemt de koffiekleur het minst snel. Misschien ook soort placebo-effect :)
Dus al bij al enorm blij, en nu hopen dat ze lang meegaan!

Bedankt voor de hulp, iedereen!