PDA

View Full Version : Waarom "speakerkabels"



Put
11 mei 2006, 12:20
Hey, ik heb een vraag .
Waarom zou je speciale "speakerkabels" moeten gebruiken tussen bv je top en kast en niet gewone kabels..

ik gebruik nu zelf gewone kabels ne het gaat hardstikke goed ( denk ik ;) )

Kim Wilson
11 mei 2006, 12:24
Omdat instrumentkabel bedoeld is voor een laag signaal, en derhalve dunner kan zijn. Speakerkabel is dikker, omdat dar meer signaal door moet.

Echt verschil zal het niet maken, maar met te dunne kabels ga je op hogere volumes toch signaal verliezen. De weerstand van de kabel wordt dan te hoog.

Orpheo
11 mei 2006, 12:25
Hey, ik heb een vraag .
Waarom zou je speciale "speakerkabels" moeten gebruiken tussen bv je top en kast en niet gewone kabels..

ik gebruik nu zelf gewone kabels ne het gaat hardstikke goed ( denk ik ;) )

ze zijn dikker, en hebben shielding (of juist niet.... ik weet t niet meer). maar een gitaarkabel is dunner, omdat ie minder stroom moet 'vervoeren'. over een speakerkabel staat veel ampere, en als je amp ff flink aan staat, lekker hard te blazen, kan je kabel doorsmelten.

Kim Wilson
11 mei 2006, 12:28
Instrumentkabel is idd afgeschermd. Gitaarsignaal is zo laag, dat storingen van buitenaf erg opvallen. Daarom is het afgeschermd, om storingen via de kabel tegen te gaan.

Door een speakerkabel gaat zo veel signaal, dat een beetje storing geen invloed meer heeft.

skabouter
11 mei 2006, 12:30
thuis gebruik ik uit nood nog wel eens een normaal kabeltje als speaker cable (kheb 3 tops, maar maar 1 speakerkabel eigelijk, moet nog steeds bijkopen). maar dat kan nog wel, want thuis is nie zo hard

dit is echt niet aan te raden bij optredens, waar je amp toch wel hard staat en er een heleboel power doorheen stroomt, een normale kabel zou doorbranden, waarbij je ook je amp lelijk kan beschadigen! NOOIT DOEN DUS!

Put
11 mei 2006, 12:39
Oke,

hoeveel kabels heb je nodig tussne je top en kast ( 5150 -> 1960 A )

en wat mag zoon kabeltje ( 2 ? ) dan gemiddeld kosten ?

fhensen
11 mei 2006, 12:56
1 kabel tussen top en kast. Bij een gitaarkabel heb je een ader die geshield wordt door een andere getwiste kabel. De twist gebruik je om te aarden en de center sluit je aan op je tip van de jack.

Echter heeft een speakerkabel twee afzonderlijke aders die iets dikker zijn en dus ook iet meer stroom kunnen verdragen. Wel opletten dat je aders op de twee jacks exact hetzelfde soldeert.

Prijsverschil is verwaarloosbaar aangezien je kabel tussen de top en kast max. 2 meter is (en dat is al veel). Hoe korter, hoe beter....

Kim Wilson
11 mei 2006, 13:01
Echter heeft een speakerkabel twee afzonderlijke aders die iets dikker zijn en dus ook iet meer stroom kunnen verdragen. Wel opletten dat je aders op de twee jacks exact hetzelfde soldeert.....
Met één kabel maakt dat niet zoveel uit. Pas als je met stereo kasten gaat werken, is dit van belang.

Kosten hoeven niet zo hoog te liggen. Ik heb zo'n kabel zelf in elkaar gesoldeerd. Een stukje (minimaal) 2 x 2,5 mm2 en twee Neutrik jackpluggen. Volgens mij ben je dan binnen een tientje klaar.

Geronimo
11 mei 2006, 13:06
Idd bijvoorbeeld een stukkie tweelingsnoer van de ijzerboer werkt best. Het gaat om de dikte van de kabels, omdat er meer stroom doorheen loopt.

LordRiffenstein
11 mei 2006, 13:09
Prijsverschil is verwaarloosbaar aangezien je kabel tussen de top en kast max. 2 meter is (en dat is al veel). Hoe korter, hoe beter....

Lengte maakt niet uit, korter is niet beter.

LordRiffenstein
11 mei 2006, 13:13
Idd bijvoorbeeld een stukkie tweelingsnoer van de ijzerboer werkt best. Het gaat om de dikte van de kabels, omdat er meer stroom doorheen loopt.

Mijn speaker kabel is niet dikker dan mijn gitaarkabel, ben ik nu gekloot?? :???:

Nee, het gaat om de dikte van het koper dat er in zit, niet van de kabel maar dat even geheel ter zijde.

Geronimo
11 mei 2006, 13:51
Mijn speaker kabel is niet dikker dan mijn gitaarkabel, ben ik nu gekloot?? :???:

Nee, het gaat om de dikte van het koper dat er in zit, niet van de kabel maar dat even geheel ter zijde.

Doh.. Ik bedoelde ook de "aders"...
Er zijn dan alleen weer figuren die dat weer niet snappen.

LordRiffenstein
11 mei 2006, 14:10
Doh.. Ik bedoelde ook de "aders"...
Er zijn dan alleen weer figuren die dat weer niet snappen.

Daarom ook mijn reactie! :cooler:

Negative K3 fan
11 mei 2006, 17:00
wat ik heb gedaan is naar de mediamarkt gegaan, 70 cm van de duurste/dikste speaker kabel gehaald (heel mooi spul, dikke koper kern)... kostte ongeveer een euro, bij tubetown 2 extra dikke neutrik pluggen besteld en de kabels zelf gesoldeerd. Ongeveer 5 euro voor een ultra degelijke/prima kabel...

skabouter
11 mei 2006, 18:00
Lengte maakt niet uit, korter is niet beter.

maar langer is ook nie slechter toch? dus gewoon lekker kort houden lijkt me, net als vrouwen :D

oja, je kan ook gewoon een stuk normaal 220v snoer kopen (kost niets) en daar 2 pluggen opzetten! net zo prima!

future2future
11 mei 2006, 20:19
Hoor je nou ook echt verschil tussen dikke en dunne speaker snoeren?

DarknessAwaits
11 mei 2006, 23:24
Hoor je nou ook echt verschil tussen dikke en dunne speaker snoeren?

Ja, als je amp rot is nadat je een te dunne speakerkabel gebruikt hebt is het verschil significant.

:confused:

hassent
12 mei 2006, 08:08
Nee, je hoort echt geen verschil tussen dunne en dikke speaker kabel. Of je nu 2x0,75mm2 of 2x2,5mm2 gebruikt hoor je echt niet en beide kunnen genoeg stroom verdragen voor je gitaarversterker. Trap ook niet in gelul over gouden connectoren of 'zuurstof arme' kabel, allemaal bullshit. Zeker voor je speakers. De spanning op je speakers is zo hoog dat je praktisch geen last hebt van eventuele overgangsweerstanden in de connector overgangen.

Ik kan me wel voorstellen dat je op hogere vermogens problemen gaat krijgen als je een gitaarkabel gebruikt van wege de dikte. Maar op lage vermogens (slaapkamerniveau) gaat het nog best.

Kim Wilson
12 mei 2006, 08:20
Waarom zou je die paar duppies willen besparen? Wat kost nou een meter 2 x 2,5 mm2? Of 2 x 4 mm2? Dat scheelt bijna niks met een te dun schemerlampsnoer. Dus als je dan toch bezig bent, maak het dan ook gewoon in één keer goed.

Waarom mag alles bergen geld kosten, tot aan de meest grote onzindingen, maar wordt er bezuinigd op een kabeltje van €4,75 of €5,00? Gekke gitaristen... :chicken:

hassent
12 mei 2006, 08:25
Helemaal eens, ik bedoelde ook niet te zeggen dat het goedkoop moet. Ik gaf alleen aan dat het geen ruk uitmaakt.

En inderdaag, we kopen de meest dure spullen waarvan je moet afvragen of de kostprijs wel in verhouding staat met wat wij er voor betalen. En bij een kabeltje is een tientje al duur!

LordRiffenstein
12 mei 2006, 08:32
Nee, je hoort echt geen verschil tussen dunne en dikke speaker kabel. Of je nu 2x0,75mm2 of 2x2,5mm2 gebruikt hoor je echt niet en beide kunnen genoeg stroom verdragen voor je gitaarversterker. Trap ook niet in gelul over gouden connectoren of 'zuurstof arme' kabel, allemaal bullshit. Zeker voor je speakers. De spanning op je speakers is zo hoog dat je praktisch geen last hebt van eventuele overgangsweerstanden in de connector overgangen.

Waarom hoor ik en een boel andere mensen dan wel verschil tussen speakerkabels? Het is niet omdat jij het niet hoort, dat het BS en anderen het misschien wel horen. Feit is dat ik al een aantal blinddoek testen gedaan heb en mensen wel degelijk verschil horen.

The Chief
12 mei 2006, 08:49
dat verschil hoor ik inderdaad ook hoor, en niet eens met Evidence kabel....

LordRiffenstein
12 mei 2006, 08:54
dat verschil hoor ik inderdaad ook hoor, en niet eens met Evidence kabel....

Oh maar met Evidence hoor ik nog andere dingen, moet je hem een keertje omdraaien :rockon:

Kim Wilson
12 mei 2006, 08:54
Ik hoor het ook, en daarom zou ik niet 20 cent gaan besparen. Het is in de gitare-business de goedkoopste manier van een goed geluid behouden.

srv-man
12 mei 2006, 08:58
Verschillen tussen kabels zijn duidelijk te horen. Aan de andere kant heeft het ook wat met klankkleur te maken. Ik meen dat Stevie Ray V. juist gewoon electrakabel gebruikte vanwege de klank..

Kim Wilson
12 mei 2006, 09:07
Verschillen tussen kabels zijn duidelijk te horen. Aan de andere kant heeft het ook wat met klankkleur te maken. Ik meen dat Stevie Ray V. juist gewoon electrakabel gebruikte vanwege de klank..
Nou moet je het niet té sterk maken, natuurlijk! :D

The Chief
12 mei 2006, 09:09
Oh maar met Evidence hoor ik nog andere dingen, moet je hem een keertje omdraaien :rockon:

serieus?!
directionaliteit in de speakerkabel? Je maakt me benieuwd..

LordRiffenstein
12 mei 2006, 09:21
serieus?!
directionaliteit in de speakerkabel? Je maakt me benieuwd..

Tja, ik weet dat er altijd veel over gediscussieerd wordt en dat er geen wetenschappelijke verklaring is (of ik heb ze nog niet gezien) maar ik hoor wat ik hoor en ik ben niet alleen dus ZO gek zal ik ook wel niet zijn dan.

LordRiffenstein
12 mei 2006, 09:23
Nou moet je het niet té sterk maken, natuurlijk! :D

Toch is het zo, bv die gekrulde kabels, zoals je Hendrix vaak ziet gebruiken, minderen het hoog waardoor die ouwe Marshalls op 10 vetter klinken. En ik meen inderdaad dat ook SRV zo´n truukje toepast. Heb ooit gelezen dat Santana een speciale gitaarband had met 100m kabel in verwerkt omdat hij dat lekkerder vond klinken.

hassent
12 mei 2006, 09:25
Het is niet omdat jij het niet hoort, dat het BS en.....



Misschien heb ik me wat bot uitgedrukt excuses daarvoor. Ik heb ook wel eens een blindoek test gedaan en hoorde absoluut geen verschil. En met alle respect, maar bij bv een 50W versterker is het theoretisch onmogelijk om verschil te horen tussen 1mm2 en 2,5mm2. Er loop dan namelijk, bij 50W continu, maximaal 2,5A. Da's helemaal niks voor een 1mm2, laat staan voor een 2,5mm2.

Even theoretisch dan. De formule voor het berekenen van de weerstand van een kabel is R=rho x L/A.
Dat betekend dat bij een kabel van 1m en 1mm2 de weerstand 0,0178ohm/meter is. Dat doe je maal 2 (2 aders) dan is de totale weerstand 0,0356 ohm. Je speaker impedantie is 8 Ohm, dus die extra kabel weerstand is te verwaarlozen en niet van invloed op je geluid.

LordRiffenstein
12 mei 2006, 09:28
Misschien heb ik me wat bot uitgedrukt excuses daarvoor. Ik heb ook wel eens een blindoek test gedaan en hoorde absoluut geen verschil. En met alle respect, maar bij bv een 50W versterker is het theoretisch onmogelijk om verschil te horen tussen 1mm2 en 2,5mm2. Er loop dan namelijk, bij 50W continu, maximaal 2,5A. Da's helemaal niks voor een 1mm2, laat staan voor een 2,5mm2.

Even theoretisch dan. De formule voor het berekenen van de weerstand van een kabel is R=rho x L/A.
Dat betekend dat bij een kabel van 1m en 1mm2 de weerstand 0,0178ohm/meter is. Dat doe je maal 2 (2 aders) dan is de totale weerstand 0,0356 ohm. Je speaker impedantie is 8 Ohm, dus die extra kabel weerstand is te verwaarlozen en niet van invloed op je geluid.

Klopt, een dikke of dunne kabel van hetzelfde merk maken waarschijnlijk weinig of geen verschil maar verschillende types of merken wel. Was meer een reactie op je commentaar op "zuurstofvrije kabels" ed. Er ziet veel marketing BS in die verhalen maar niet alles is pure marketing.

hassent
12 mei 2006, 09:41
Toch vraag ik me serieus af of het voor speakerkabel ook maar iets uitmaakt.
Ik kan het me niet voorstellen en heb het ook nog nooit ervaren.

Voor je gitaarkabel is het een heel ander verhaal omdat je met heel andere signalen werkt en je gitaarkabel in principe een soort coax is met een eigen impedantie. Je gitaar signaal is een maar een paar 100mV, Hooguit bij een stevige aanslag even een piek van een paar volt maar dan heb je het wel gehad.
Dan gaan overgangsweerstand, kabelweerstanden en capaciteiten e.d. wel een rol spelen.
Overigens in mijn ogen ook maar tot op bepaalde hoogte, wat je kunt vergulde pluggen etc gaan gebruiken, maar zolang je versterker nog steeds van die goedkope inputjacks heeft, maakt dat allemaal niets uit.
Zijn er eigen amps die bv Neutrik oid gebruiken? Ik ken ze niet

srv-man
12 mei 2006, 09:53
Het gaat niet alleen over weerstand, capaciteit, etc. Waarom denk je dat high-end hifi liefhebbers een godsvermogen aan goede kabels uitgeven. Zit inderdaad een hoop BS bij, maar geloof me, het maakt wel degelijk verschil.
Het zijn ook wel vaak dingen die je moeten leren horen en het hangt ook samen met de kwaliteit van de rest van je set. Wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen.

Josdevos
12 mei 2006, 09:53
Toch vraag ik me serieus af of het voor speakerkabel ook maar iets uitmaakt.
Ik kan het me niet voorstellen en heb het ook nog nooit ervaren.

Voor je gitaarkabel is het een heel ander verhaal omdat je met heel andere signalen werkt en je gitaarkabel in principe een soort coax is met een eigen impedantie. Je gitaar signaal is een maar een paar 100mV, Hooguit bij een stevige aanslag even een piek van een paar volt maar dan heb je het wel gehad.
Dan gaan overgangsweerstand, kabelweerstanden en capaciteiten e.d. wel een rol spelen.
Overigens in mijn ogen ook maar tot op bepaalde hoogte, wat je kunt vergulde pluggen etc gaan gebruiken, maar zolang je versterker nog steeds van die goedkope inputjacks heeft, maakt dat allemaal niets uit.
Zijn er eigen amps die bv Neutrik oid gebruiken? Ik ken ze niet

Gewoon zelf eens proberen op volume ipv theorien uit te denken, je zal je eigen amp niet meer herkennen... En uiteraard, de keten is zo sterk als de zwakste schakel...

Kim Wilson
12 mei 2006, 10:01
Het gaat niet alleen over weerstand, capaciteit, etc. Waarom denk je dat high-end hifi liefhebbers een godsvermogen aan goede kabels uitgeven. Zit inderdaad een hoop BS bij, maar geloof me, het maakt wel degelijk verschil.
Het zijn ook wel vaak dingen die je moeten leren horen en het hangt ook samen met de kwaliteit van de rest van je set. Wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen.
En op het podium merk je er weer niks van...

Te dunne kabel resulteert in een verlies in hoge tonen. Maar speciale dure kabels ga je niet merken. Het is niet nodig om een meter kabel van €30 te kopen. Daarvan heb je alleen profijt als je een perfecte hifi-set hebt, en ervoor gaat zitten in een luisterstudio.

LordRiffenstein
12 mei 2006, 10:02
Toch vraag ik me serieus af of het voor speakerkabel ook maar iets uitmaakt.
Ik kan het me niet voorstellen en heb het ook nog nooit ervaren.

Voor je gitaarkabel is het een heel ander verhaal omdat je met heel andere signalen werkt en je gitaarkabel in principe een soort coax is met een eigen impedantie. Je gitaar signaal is een maar een paar 100mV, Hooguit bij een stevige aanslag even een piek van een paar volt maar dan heb je het wel gehad.
Dan gaan overgangsweerstand, kabelweerstanden en capaciteiten e.d. wel een rol spelen.
Overigens in mijn ogen ook maar tot op bepaalde hoogte, wat je kunt vergulde pluggen etc gaan gebruiken, maar zolang je versterker nog steeds van die goedkope inputjacks heeft, maakt dat allemaal niets uit.
Zijn er eigen amps die bv Neutrik oid gebruiken? Ik ken ze niet

Ik ben ook altijd ZEER sceptisch over die dingen en tot ik het zelf gehoord of getest heb, geloof ik er ook niets van.

Had laatst een vriend op bezoek om wat spullen te testen. Op een gegeven ogenblik komt mijn Evidence speakerkabel ter sprake en ja klinkt wel lekker enzo. Ik verander even iets aan de achterkant van mijn head/cab en mijn vriend zegt dat het minder lekker klinkt, mid klinkt krakerig en het hoog scherper. Dus ik weer veranderen (zonder dat hij zag wat) en oh ja, lekkere sound was terug en dus ik weer veranderen en mindere sound was het gevolg. Toen vroeg hij wat ik deed, ik zei, dat is de Evidence, en hij weer ja en welke andere, ik zei, gewoon de Evidence in 2 verschillende richtingen. Wou hij niet geloven dus heb ik het nogmaals laten horen terwijl ik echt enkel de kabel omdraaide.

hassent
12 mei 2006, 10:11
Het gaat niet alleen over weerstand, capaciteit, etc. Waarom denk je dat high-end hifi liefhebbers een godsvermogen aan goede kabels uitgeven.

High-end is een heel ander verhaal. Daar loopt het frequentiespectrum veel verder door. Overigens heeft dat alles te maken met capaciteit en weerstand!



Wou hij niet geloven dus heb ik het nogmaals laten horen terwijl ik echt enkel de kabel omdraaide.


Het zal wel aan mij liggen, maar dan zou ik op z'n minst willen weten hoe dat in godsnaam kan. Iemand die me dat uit kan leggen?

BeeJee
12 mei 2006, 11:31
@ Lord Riff: maakt het dan uit in welke kant van de speakerkabels je in de amp en welke in het cabinet steekt :???: Waarom? en kun je dat ook aan de kabel zien, of hoor je het alleen?

BlackSun
12 mei 2006, 11:56
Dat van die omdraaien vand e kabels is echt niet waar hoor. Psychisch factoren spelen een grotere rol (je 'denkt' dat ie slechter / beter klinkt, dus hoor je dat ook).

Een spanning tussen je amp en je speaker is WISSELspanning....stroom loopt heen en terug...en niet 1 richting op.

Overigens zal er best wel te bewijzen zijn dat een kabel 0.00001% hogere weerstand en 0.10^-10 F minder parasitaire capaciteit heeft als je hem zo en zo aansluit. Maar dat verschil is NIET te horen.

Kim Wilson
12 mei 2006, 11:56
@ Lord Riff: maakt het dan uit in welke kant van de speakerkabels je in de amp en welke in het cabinet steekt :???: Waarom? en kun je dat ook aan de kabel zien, of hoor je het alleen?
De richting van het signaal staat op de kabel...

BlackSun
12 mei 2006, 11:58
De richting van het signaal staat op de kabel...

Ik geloof er heilig in dat dat een marketing truuk is.

hassent
12 mei 2006, 12:16
Dat van die omdraaien vand e kabels is echt niet waar hoor. Psychisch factoren spelen een grotere rol (je 'denkt' dat ie slechter / beter klinkt, dus hoor je dat ook).

Een spanning tussen je amp en je speaker is WISSELspanning....stroom loopt heen en terug...en niet 1 richting op.

Overigens zal er best wel te bewijzen zijn dat een kabel 0.00001% hogere weerstand en 0.10^-10 F minder parasitaire capaciteit heeft als je hem zo en zo aansluit. Maar dat verschil is NIET te horen.

Fijn, eindelijk een medestander.
Wat denk je van die El-Cheapo jack sockets die in de meeste cabinets zitten....

Kim Wilson
12 mei 2006, 12:18
Ik geloof er heilig in dat dat een marketing truuk is.
Ik ook hoor. Het mag wat kosten, dus maken we iets "speciaals".

Maar zoals ik al zei, wij hoeven ons daar niet druk over te maken. Een gitaarversterker is van een dusdanige kwaliteit dat een high-end kabel weggegooid geld is.

hassent
12 mei 2006, 12:20
Inderdaad....

LordRiffenstein
12 mei 2006, 12:25
Dat van die omdraaien vand e kabels is echt niet waar hoor. Psychisch factoren spelen een grotere rol (je 'denkt' dat ie slechter / beter klinkt, dus hoor je dat ook).

Lees mijn verhaal nog een keer, mijn vriend wist niet wat ik gedaan had maar hoorde wel een verschil. Hij was er van overtuigd dat hij 2 verschillende kabels hoorde.

Dude
12 mei 2006, 12:29
Serieus.... blowen tijdens het maken van muziek verandert je perceptievermogen !!

Wormaap
12 mei 2006, 12:30
Niet lullig bedoeld ofzo, absoluut niet, maar als ik iemand achter z'n cab/amp zie rommelen en dan vraagt of ik verschil hoor, dan zou ik waarschijnlijk ook ineens verschil horen als het er niet was, puur psychisch.

Heb je toevallig ergens technische specs van die kabel ofzo? Want ik vraag me echt af wat ze zeggen dat het verschil veroorzaakt, aangezien het natuurkundig gezien domweg onmogelijk is dat dit verschil maakt.

BlackSun
12 mei 2006, 12:32
Lees mijn verhaal nog een keer, mijn vriend wist niet wat ik gedaan had maar hoorde wel een verschil. Hij was er van overtuigd dat hij 2 verschillende kabels hoorde.

Heb ik gedaan.

Toch zit hier ook weer een 'psychisch' effect bij. Je vriend luistert, jij veranderd 'iets', en daarna luistert hij weer. Hij wist wel dat er 'iets' veranderd was....

edit: Wormaap was me voor :P

The Chief
12 mei 2006, 12:37
ik denk dat op de veidence speakerkabel geen richting opstaat, maar gewoon dat die in de ene richting wel beter klinkt.

gitaarkabels waar een zogezegde richting op staat is gewoon om ervoor te zorgen dat het uiteinde met de ontkoppelde aarde aan de juiste kant zit...

LordRiffenstein
12 mei 2006, 13:16
Niet lullig bedoeld ofzo, absoluut niet, maar als ik iemand achter z'n cab/amp zie rommelen en dan vraagt of ik verschil hoor, dan zou ik waarschijnlijk ook ineens verschil horen als het er niet was, puur psychisch.

Heb je toevallig ergens technische specs van die kabel ofzo? Want ik vraag me echt af wat ze zeggen dat het verschil veroorzaakt, aangezien het natuurkundig gezien domweg onmogelijk is dat dit verschil maakt.


Heb ik gedaan.

Toch zit hier ook weer een 'psychisch' effect bij. Je vriend luistert, jij veranderd 'iets', en daarna luistert hij weer. Hij wist wel dat er 'iets' veranderd was....

edit: Wormaap was me voor :P

Hij wist niet dat ik iets veranderd had, althans niet de eerste keer want op dat ogenblik was hij niet in de kamer. Net daarom vond ik het experiment wel de moeite. Hij kwam de kamer terug binnen en zei onmiddellijk dat het anders klonk.

Meer info over de Evidence (http://www.evidenceaudio.com/).

hassent
12 mei 2006, 13:24
ik denk dat op de veidence speakerkabel geen richting opstaat, maar gewoon dat die in de ene richting wel beter klinkt.


Is er iemand die spec's over zie zogenaamde richtingsgevoelige kabel naar boven kan toveren. Ik geloof er echt niets van. Alsof die electronen linksom harder lopen dan rechtsom :stop:

Wormaap
12 mei 2006, 14:12
Zo te zien op de site gaat het er inderdaad om dat het shield maar aan 1 kant vastzit. Hier moet ik eerst even wat research naar doen voordat ik een idee kan hebben of dat verder het geluid kan beïnvloeden. Het lijkt me sterk, maar ik ga het eens navragen bij een bevriende electriciën (die toevallig ook veel met de technische kant van audio bezig is :P)


Evidence Audio uses identical conductors for positive and negative signal paths. The shield is only attached at the receiving end and carries what it is supposed to - the noise.

hassent
12 mei 2006, 14:25
Hallo, we praten hier over een speakerkabel!!! Die kun je niet aan 1 kant los laten..:angry:

BlackSun
12 mei 2006, 14:44
huh, wat zeg jij nou? loslaten? het gaat hier om de shielding:)

Kim Wilson
12 mei 2006, 14:46
Nee man! :seriousf:


Het gaat hier om speakerkabel, die is niet afgeschermd.

hassent
12 mei 2006, 14:57
Juist.. En kom nou niet met het verhaal dat je speakerkabel af moet schermen hé... Anders wil ik daar ook nog wel een theorietje op loslaten hoor.

Orpheo
12 mei 2006, 15:01
Juist.. En kom nou niet met het verhaal dat je speakerkabel af moet schermen hé... Anders wil ik daar ook nog wel een theorietje op loslaten hoor.

ga je gang. ik ben benieuwd :)

BlackSun
12 mei 2006, 15:03
Ohja hahaha, ik switchte naadloos over van speakerkabel naar instrumentkabel :)

Kim Wilson
12 mei 2006, 15:08
ga je gang. ik ben benieuwd :)
Storingen zijn voor gitaarsignaal relatief sterk. Als je 100mV signaal uitstuurt, en je hebt een storing van, zeg eens, 50mV, is die storing behoorlijk van invloed op je signaal.
Diezelfde 50mV vind je niet weer in het signaal naar je speaker. Vandaar dus...

hassent
12 mei 2006, 15:44
Je bent me voor, dat wilde ik ook zeggen. De stoorsignalen die je op zou vangen met een speakerkabel staan niet inverhouding met het signaal wat door de kabels heen loopt.

Bij een instrumentkabel liggen de verhoudingen dichter bij elkaar, waarna het hele signaal+storing ook nog eens versterkt worden. Dat geeft dus wel problemen.

The Chief
12 mei 2006, 16:53
ik bedoel gewoon dat echt directionele (interconnect)kabel (met een voor én achterkant) gewoon duidt op waar het shield aangesloten is...
speakerkabel is natuurlijk niet geshield...

Wormaap
12 mei 2006, 17:55
Begin nou niet té hard te gillen gasten...
Ik lepelde ook alleen maar op wat op die site staat, en het shield (nogal logisch dat dat er niet is bij speakerkabels) is het enige wat ik op die site kan vinden dat op watvoor manier dan ook zou kúnnen verklaren waarom die kabel 1 richting uit beter zou werken dan de andere.