PDA

View Full Version : hout tekening versterken.



G.G.
11 mei 2006, 00:10
Ik krijg volgende week een elzen startbody binnen. Deze wil ik ontdoen van alle lak en een olie of wax finish geven.

Nou heeft elzen niet zo'n mooie tekening als bijv. essen, dat weet ik gelukkig al uit ervaring.

Is er een methode om dat beetje tekening dat ik hopelijk nog aantref op het hout te versterken en at ook zichtbaar blijft onder een olie of wax finish?

Ik heb bijvoorbeeld een gitaar van iroko. onbewerkt zat daar een hle mooie tekening in het hout. Op het moment dat ik met olie aan de gang ging (pledge) verdween de tekening. (Had vroeger pledge op een essen body gebruikt, en de tekening bleef goed zichtbaar)

Hoe ga ik dus voorkomen dat de elzen body er saai uit komt te zien?

Van Dattum
11 mei 2006, 00:25
Elzen is idd een behoorlijk saaie houtsoort om naturel af te werken, hoewel er soms mooie kleuren (oranje, zelfs blauwig) naar voren kunnen komen. Ik zou het niet met Pledge afwerken, maar met Deense of Tung-olie. Dit brengt de nerf van het hout naar voren. Ik heb zelf Liberon Finishing Oil gebruikt, is een soort dikke meubel olie en werkt perfect.
Ruim opbrengen en uitpoetsen, nacht laten drogen, weer een laag, weer een nacht er overheen laten gaan en daarna met fijn staalwol een laatste laagje olie inwrijven en flink oppoetsen.

Succes!

Edwin

G.G.
11 mei 2006, 00:49
Dus die middeltjes versterken wel de tekening in het hout?

Had ook weleens gehoord dat je een body met sterk verdunde inkt kan "wassen". De nerf zou die inkt gemakkelijker opnemen dan de rest van het hout waardoor de tekening echt uit het hout komt. Klinkt redelijk logisch voor een leek als ik. Maar an moet je denk ik afwerken met blanke lak ipv wax, en ik wil zo graag een "open" body houden, dus is lakken geen optie.

fred dons
11 mei 2006, 07:39
elzen is nogal compact en heeft inderdaad weinig tekening, wat je kan proberen is om met een donkere woodfiller de porieren op te vullen (zijn helaas nogal fijn bij elzen) wat er dan aan tekening inzit wordt dan iets versterkt
een andere techniek is de body eerst heel donker stainen (met bijvoorbeeld clou waterbeits) en deze kleur er vervolgens weer af te schuren net als bij "wassen" zul je iets van de kleur terug zien in de nerf nadat je de body weer in de olie hebt gezet.
Voorwaarde voor beide methodes is wel dat er wel een beetje tekening al in het hout zit