PDA

View Full Version : anti-roest snaren



Megalodon
10 november 2002, 15:48
Domme vraag misschien maar toch:

Ik heb gauw last van roestige snaren vanwege transpiratie (denk ik) en ja, ik veeg ze na het spelen af met een doek; helpt niet genoeg.

Nu heb ik vernomen dat er snaren zijn die sowieso niet gewikkeld zijn en daarbij ook nog een beschermend laagje hebben tegen roest e.d.

Hoe heet zoiets?

sebass
10 november 2002, 15:57
Elixer heeft over de snaren nog een kunstof laagje dus dat zal niet zo snel roesten. Ik gebruik fast fret om de snaren schoon te maken en ze lekker te laten spelen.

hoofd
10 november 2002, 15:58
Bedoel je Elixir snaren? Die schijnen dat te hebben, en de meningen daarover zijn hier volgens mij verdeeld. Ikzelf heb ze nog niet geprobeerd.

skanky
10 november 2002, 16:17
Ik gebruik nu elixer maar ik vind ze niet echt lekker spelen, geef mij maar gewone standaardsnaren.
Ik heb trouwens nooit last van roestende snaren enzo, en ik maak ze zelfs nooit schoon.
Ach tzal wel weer aan mij liggen :wink:

master G
11 november 2002, 19:36
ik heb ze ook en ik vind ze wel lekker spelen. ze klinken ook goed!

guitarmusicman
11 november 2002, 19:56
Je hebt ook d'addario coated, komt op hetzelfde neer als elixir. Zit een super fijn laagje om de snaren die reactie met lucht en vocht voorkomt...volgens mij
mzzl

Ic3gl0vE
11 november 2002, 22:12
ik gebruik gewoon de goedkoopste snaren (Del Salvo, €5,67 per pakje) en af en toe behandel ik ze met formula 65 dan spelen ze weer als nieuw

Kjiratsiekoedel
11 november 2002, 23:49
Ik heb elixirs. Ze spelen wel fijn en het geluid blijft veel langer mooi. De coating slijt wel (maar alleen daar waar je plectrum komt en bij de laagste fretten). De snaren beginnen daar dus te roesten, maar dit is maar klein gebied, de snaar blijft dus mooi(er) dan gewone snaren. Ze kostten wel 20 à 25€.

michielv
12 november 2002, 12:42
Ligt ook aan de omstandigheden waarin je snaren moeten toeven: een kennis van me woonde een tijd in een zeer vochtig huis en de snaren roestten onder zijn kont weg. Later is hij verhuisd en toen gingen zijn snaren veel langer mee.

Ik zweet zelf als een idioot maar op een of andere manier roesten mijn snaren niet. Ik gebruik "gewone" d'addario's en ernie balls, nix coating of wat dan ook. Ik droog mijn gitaar zelfs niet af ... :smile:

De snaren worden uiteindelijk wel vuil maar een keertje uitkoken helpt ook veel, gaan ze weer een tijdje mee :smile:

StoneCourt
12 november 2002, 17:29
Op 2002-11-11 22:12, schreef Ic3gl0vE:
... af en toe behandel ik ze met formula 65 dan spelen ze weer als nieuw


Wilde ik net zeggen. Af en toe Dunlop Formula 65 werkt prima

Megalodon
13 november 2002, 16:56
Op 2002-11-12 17:29, schreef StoneCourt:


Op 2002-11-11 22:12, schreef Ic3gl0vE:
... af en toe behandel ik ze met formula 65 dan spelen ze weer als nieuw


Wilde ik net zeggen. Af en toe Dunlop Formula 65 werkt prima


Hmmm...en wat kost dat goedje?

Megalodon
13 november 2002, 16:56
Op 2002-11-11 19:56, schreef guitarmusicman:
Je hebt ook d'addario coated, komt op hetzelfde neer als elixir. Zit een super fijn laagje om de snaren die reactie met lucht en vocht voorkomt...volgens mij
mzzl



En die zijn net zo duur als die van Elixer?

Ic3gl0vE
13 november 2002, 17:10
formula 65 kost €3,50 en er staat niet op het flesje hoeveel erin zit (1 fluid oz. ?) maar het gaat echt lang mee

sweet
13 november 2002, 19:58
Maar Megalodon, wat bedoel je met 'snel' roesten? Ik dacht eerst ook dat het bij mij ongelooflijk snel ging, maar dat komt omdat ik mijn akoestische gitaar was gewend. De snaren van een akoestische gitaar gaan veel langer mee. Ik denk dat iedereen hier wel na ongeveer een maandje of twee zijn snaren verwisselt (lees: moet verwisselen)

panorama de mar
28 november 2002, 13:40
Op 2002-11-13 19:58, schreef sweet:
Maar Megalodon, wat bedoel je met 'snel' roesten? Ik dacht eerst ook dat het bij mij ongelooflijk snel ging, maar dat komt omdat ik mijn akoestische gitaar was gewend. De snaren van een akoestische gitaar gaan veel langer mee. Ik denk dat iedereen hier wel na ongeveer een maandje of twee zijn snaren verwisselt (lees: moet verwisselen)

-> dit is onzin, want snaren van een akoustische/klassieke gitaar gaan niet per definitie langer mee. Hangt nl van allerlei omstandigheden af (meeste zijn al genoemd). Wel zijn er nog meer tips die wél werken (ik gebruik ze ook allemaal, herken het probleem 'zweetvingers', dat ook negatieve invloed kan hebben op gebied van muzikale prestaties):
-idd de snaren met doekje afnemen
-altijd handen wassen voor het spelen
-raam openzetten om de vochtigheid en temperatuur op goed peil te brengen (helpt trouwens ook altijd als je merkt dat je deo is uitgewerkt :grin:)
-dit is mijn beste tip: als je gaat optreden of wat dan ook, en last van zweetvingers heb - neem een handdoekje mee! = simpele oplossing voor een vervelend probleem! gewoon tussendoor steeds even je handen afdrogen, en hiermee zorg je ook dat je snaren droogblijven....

Suc6 ermee, Panorama

gertdm
28 november 2002, 13:48
misschien nog een aanvullende tip:
silkwood snaren gebruiken.
De omwonden snaren zullen niet zo snel 'roesten'.

Een giarist(akoesties) die ik ken en ook nogal last van zweet heeft, heeft altijd een potje vaseline bij zich. Na t spelen met een klein beetje vaseline over de dunne snaren gaan en uitwrijven.

Hopelijk heb je er iets aan.

Ic3gl0vE
29 november 2002, 18:03
omwonden snaren roesten zowiezo niet snel..