PDA

View Full Version : Mark Bailey is een genie



Van Dattum
10 mei 2006, 22:40
Hey mensen!

Ik wil jullie graag voorstellen aan mijn nieuwste aanwinst: Een bij Mark Bailey door mijzelf gebouwde superstrat. Mark heeft zijn bedrijfje in Schotland vlakbij Ayr. Hij ziet er een beetje uit als Neil uit de Young Ones, maar het is een fantastische vent, een zeer goede en gedreven gitaarbouwer en enorm goed in het begeleiden van mensen die nog nooit ook maar iets aan houtbewerking hebben gedaan (zoals ik).
Ziehier het resultaat:
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/3.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/2.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/1.jpg

Body Braziliaans mahonie met birds-eye maple drop-top
Hals birds-eye maple met ebben toets en Sperzels
VS 100 Wilkinson trem
EMG Steve Lukather elementen

Hij klinkt exact zoals ik het had verwacht: Mooie strakke vervorming met de humbucker en kristalhelder met de SC's. En ik heb hem voor 99% zelf gebouwd, zonder halffabrikaten of wat dan ook!
Zijn er nog meer mensen op dit forum die een instrument bij Mark hebben gemaakt (van Marcel weet ik dat hij een te gekke gitaar en bas heeft gebouwd; hij is ook de aanstichter geweest van mijn trip naar Schotland)? Ben benieuwd!!

Edwin

AART
10 mei 2006, 23:40
damn, sjiek ding, heeft wel iets weg van een suhr zo....

complimenten!

DarknessAwaits
10 mei 2006, 23:45
Heel mooi zeg! De hals is ook helemaal zelf gemaakt zie ik? Dat lijkt me echt het lastigste nog.

Van Dattum
10 mei 2006, 23:54
Klopt, in de hals gaat heel wat tijd zitten. Vooral in de toets: Fretslots zagen, radius opbrengen, dots, fretten, frets levellen en afwerken.... De vorm van de hals is eigenlijk niet zo moeilijk. Met een grove houtrasp facetten in de lengte raspen en daarna met schuurpapier afwerken; was met een goed uur klaar...(en een paar blaren....)
Het probleem is dat ik nu helemaal besmet ben met het zelfbouw-virus. Ik heb het hout voor mijn Telecaster al klaar liggen!

Groet

Edwin

Dridon
11 mei 2006, 00:02
Wow! Heel erg netjes! Ben benieuwd naar je volgende gitaar...

Van Dattum
11 mei 2006, 00:04
Een paar fotootjes van de hals in wording
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/4.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/5.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/7.jpg

no 1 hops
11 mei 2006, 06:20
heel mooi die gitaar, maar ik zit toch met een vraag over die zak onder de hals tijdens het slaan van de frets.
heb in een boek van erlewine gelezen over een zak buck shot.
wat zat er in die zak daar op de foto?

fred dons
11 mei 2006, 07:41
wow !! heel erg mooi
heb je de body geolied?

Van Dattum
11 mei 2006, 08:22
In die zak zitten.... droge bonen! Is ongeveer wat Erlewine bedoelt met een zak buckshot. Je voorkomt hiermee dat je te hard op de hals mept.

De body en hals zijn idd met olie afgewerkt (behalve de voorkant van de kop, die is met satijnglans PU-lak gespoten vanwege tekst en logootje). Geeft een spectaculair effect..... m.i. mooier dan met lak. Het voelt ook prettiger aan, alsof je op een gitaar van 30 jaar oud speelt (maar dan zonder krassen en butsen).

Bedankt voor jullie complimenten, dit beestje is de beste gitaar waar ik ooit op gespeeld heb (incl mijn '89 Strat Plus, die ook ontzettend niet verkeerd speelt).

Mattia
11 mei 2006, 10:49
Ziet er strak uit, complimenten!

B_2_the_a
11 mei 2006, 14:35
Hoelang heb je daar gezeten?

lijkt me ook wel wat

B_2_the_a
11 mei 2006, 14:40
Ik heb gelijk gemailed wat ongeveer de kosten zijn voor een project in aantocht(jazzbas)

Marcel2
11 mei 2006, 14:48
Zijn er nog meer mensen op dit forum die een instrument bij Mark hebben gemaakt (van Marcel weet ik dat hij een te gekke gitaar en bas heeft gebouwd; hij is ook de aanstichter geweest van mijn trip naar Schotland)? Ben benieuwd!!
Edwin
Vorig jaar was ik er samen met nog 2 Nederlanders, Nick en Bert.
Bert heeft volgens mij zijn prachtige Firebird wel eens op het forum laten zien.
Prachtige gitaar die je gemaakt hebt!
Ik ga trouwens over 2 weken weer naar Mark om nog een bas te bouwen.
En om behalve Mark en Carol mijn vriend Big John (die anderhalf jaar geleden zijn veelbelovende carrière als heftruckchauffeur in een plastic zakkenfabriek te Birmingham opgaf om in Schotland bij Mark te gaan werken) weer te ontmoeten.
Ik ben de dagen aan het aftellen.........

no 1 hops
11 mei 2006, 14:55
wat voor olie gebruikten jullie op die gitaar?

ernieman
11 mei 2006, 17:53
Kun je niet wat meer info geven over die man?
Wat het kost, contact info, waar het precies is, website oid...

Ik ga deze zomer naar Schotland op vakantie dus wieweet kom ik wel in de buurt, en dan is het altijd leuk om eens een kijkje te gaan nemen.

EJ

ps. is buckshot niet een type zand/cement?

Mattia
11 mei 2006, 18:46
Buckshot = pellets die in een shotgun shell zitten. Kleine loden balletjes, lekker zwaar.

Javaca
11 mei 2006, 19:17
Oftewel: Hagel...
Je kan er in principe vanalles voor gebruiken. Kersenpitten, bonen, zand, rijst enz...

Mooie gitaar. Fretten is op zich niet zo veel werk (vanmiddag even de hals van m'n schoolgitaar gefret). Het inzagen en afwerken ervan wel...

Marcel2
11 mei 2006, 19:31
Kun je niet wat meer info geven over die man?
Wat het kost, contact info, waar het precies is, website oid...

Ik ga deze zomer naar Schotland op vakantie dus wieweet kom ik wel in de buurt, en dan is het altijd leuk om eens een kijkje te gaan nemen.

EJ

Mark woont en werkt in een cottage in Kirkmichael, vlakbij Maybole en Ayr, aan de westkust van Schotland, een stukje onder Glasgow.
Dit is z'n website: http://www.baileyguitars.co.uk/
De website is niet helemaal up to date, zo zijn de cursusprijzen die er op staan van een paar jaar geleden. Het is inmiddels een stukkie duurder geworden.

voor informatie:carol@baileyguitars.co.uk

Theo
11 mei 2006, 21:00
Geweldig mooie gitaar!! Daar kun je met recht trots op zijn.

Heel veel plezier ermee.

Groetjes, Theo

rinaldo
12 mei 2006, 19:02
prachtig............ ziet er geweldig uit. dit is wat iedereen op dit forum graag wil denk ik. een top gitaartje bouwen met je eigen handen, en er dan de blitz mee maken tegenover al je vrienden. want er is niks mooier dan op een gitaar te spelen die niet iedereen heeft, waar iedereen van denkt. wow. en als je hem dan ook nog zelf gemaakt hebt, helemaal geweldig.
veel plezier er mee.

ernieman
12 mei 2006, 19:40
Vergeet ik je helemaal te feliciteren met het prachtig resultaat. Ziet er puik uit.
Zo'n drop-top, bedoel je daar mee die afschuining? Hoe zit dat precies in elkaar? Wordt dat omgebogen oid?

EJ

Dirk W
12 mei 2006, 23:52
want er is niks mooier dan op een gitaar te spelen die niet iedereen heeft, waar iedereen van denkt. wow.

Tja, ik heb vaak het probleem dat mn vrienden niet zo geinteresseerd zijn in gitaren en het niet kunnen zien of ik hem gebouwd heb of gekocht. Ze vinden alles wel best kwa gitaren.
Leuke gitaar!

Van Dattum
13 mei 2006, 11:41
Iedereen bedankt voor de toffe reacties!

Ff een paar vragen beantwoorden (ben 2 dagen op en neer naar Engeland geweest, vandaar de vertraging):
De cursus bij Mark en Carol duurt 5 dagen voor een gitaar met geschroefde hals, 8 dagen voor een set neck en 10 dagen voor een doorlopende hals.

De olie die we gebruikt hebben voor de afwerking is Liberon Finishing Oil, een dikke meubel afwerkolie. Werkt heel fijn.

Een drop-top is inderdaad de dunne esdoorn top die met de contouren meegebogen wordt opgelijmd. Is een kwestie van heel voorzichtig met klemmen stukje bij beetje buigen totdat de delen naadloos op elkaar liggen (de top mag ook niet dikker zijn dan +/- 5mm.

Marcel: Wil je Mark en Carol (en alle anderen) de hartelijke groeten doen? Ik ga er zelf zeer zeker ook nog vaker heen (verslaafd heet dat geloof ik....). TIP wist je al dat Transavia tegenwoordig op Prestwick vliegt? Is veel dichterbij dan Glasgow en scheelt aanzienlijk in de Euro's t.o.v. KLM. Veel succes! (en nog bedankt voor je artikel in Gitarist!!)

Edwin

ernieman
13 mei 2006, 12:47
De cursus bij Mark en Carol duurt 5 dagen voor een gitaar met geschroefde hals...

Zo, hallo! Over productiviteit gesproken...
Maar ja, moet in principe kunnen voor een electrische gitaar.

EJ

Mattia
13 mei 2006, 15:43
Zo, hallo! Over productiviteit gesproken...
Maar ja, moet in principe kunnen voor een electrische gitaar.

EJ

En vooral de olie finish. Anders is het echt niet te doen. Maargoed, kwestie van goede voorbereiding, het juiste gereedschap, en even flink doorbouwen! Lijkt me wel wat, zo'n vakantie, al heb ik er wellicht meer aan als ik gewoon minder lui doe en meer bouw...

Dirk W
13 mei 2006, 15:49
al heb ik er wellicht meer aan als ik gewoon minder lui doe en meer bouw...
Ach het bouwen moet leuk blijven he? het moet geen moeten worden

Mattia
13 mei 2006, 16:50
Ach het bouwen moet leuk blijven he? het moet geen moeten worden

Het is momenteel vooral een frustratie; te druk, veel te weinig ruimte (vooral nu ik weet dat ik binnen een paar maanden m'n werkplaats verhuis richting het huis dat m'n ouders net hebben gekocht in Purmerend - lintzaag here I come!), dus...tja. Ik vermoed dat ik meer zal gaan bouwen, zo binnenkort, ondanks het feit dat het alleen maar drukker zal worden (co-schappen). Een werkplaats hebben helpt echt enorm, ookal is deze niet super-groot.

Javaca
13 mei 2006, 23:14
Het is momenteel vooral een frustratie; te druk, veel te weinig ruimte (vooral nu ik weet dat ik binnen een paar maanden m'n werkplaats verhuis richting het huis dat m'n ouders net hebben gekocht in Purmerend - lintzaag here I come!), dus...tja. Ik vermoed dat ik meer zal gaan bouwen, zo binnenkort, ondanks het feit dat het alleen maar drukker zal worden (co-schappen). Een werkplaats hebben helpt echt enorm, ookal is deze niet super-groot.

Ik herken dit heel erg.
Hier thuis in nederland heb ik nergens plaats om te werken. Zwaar frustrerend.
In belgie heb ik een heel klein werkplekje, maar het is wel MIJN werkplaats:cooler:

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/werkbank.jpg

B_2_the_a
13 mei 2006, 23:51
jah jan :P das minder

ik heb een garage van 6 bij 13 tot m'n beschikking

staat alleen nog een boot, een vouwwagen, een shitload antiek en dat soort dingen in :P

G.G.
14 mei 2006, 09:37
(co-schappen).

Da's maar 2 jaartjes, daarna komt het grote geld en kan je bouwen wat je wilt, meneer de docter :)

Mattia
14 mei 2006, 10:17
Da's maar 2 jaartjes, daarna komt het grote geld en kan je bouwen wat je wilt, meneer de docter :)

Nou, dan waarschijnlijk promoveren (Geen groot geld, wel tijd om te bouwen), dan specializeren (iets groter geld, geen tijd om te bouwen), en ergens daarna her en der wat uurtjes vinden. Maargoed, hout heb ik nu al voor de komende, euh, tientallen jaren. Wellicht. Ahem.

G.G.
14 mei 2006, 10:22
Nou, dan waarschijnlijk promoveren (Geen groot geld, wel tijd om te bouwen), dan specializeren (iets groter geld, geen tijd om te bouwen),

ff offtopic: dat is precies het traject dat mijn vrouw nu volgt (dacht ik dat de cash eindelijk binnen zou komen, niet dus...)

Mattia
14 mei 2006, 10:29
ff offtopic: dat is precies het traject dat mijn vrouw nu volgt (dacht ik dat de cash eindelijk binnen zou komen, niet dus...)

Hehe. Tja, dat 'grote geld' is deels mythologisch, vrees ik. Het verdient uiteindelijk wel goed, verder, maar tegen die tijd ben je al in de 30, zeg maar...

Van Dattum
14 mei 2006, 11:16
Ach Mattia, je kunt altijd nog full time gitaren gaan bouwen. Ik heb je website gevonden en daar staan mooie dingen op!

Gitaarbouwer
14 mei 2006, 12:37
maar tegen die tijd ben je al in de 30, zeg maar...

In die fase zit ik inmiddels )-:
En ik ben erachter gekomen dat er meer is in het leven dan alleen werken en geld verdienen. Ik werk daarom inmiddels nog slechts 4 dagen per week. Kostte me wel iets van mijn inkomen, maar daar ben ik geen moment ongelukkiger door geworden. Sterker nog, is het financieel haalbaar dan opteer ik voor 3 d.p.w...

Mattia
14 mei 2006, 12:47
Tja, ik ben ook niet aan het klagen ofzo, hoor. Zo ligt 't gewoon.

Gitaarbouwer
14 mei 2006, 13:33
Tja, ik ben ook niet aan het klagen ofzo, hoor.

Zo vatte ik dat ook niet op hoor.
Die 'cash' en '30' triggerden mij alleen maar om mijn verhaal hier even te delen met de rest van de wereld.

Van Dattum
14 mei 2006, 20:41
Dit zijn mijn plannen voor de toekomst. Eerst een klassieke Tele om te kijken hoe het gaat. Body 2-piece swamp-ash, hals maple, voor een paar tientjes bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Hardware van Wilkinson (redelijk spul voor een goeie prijs).
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/TeleClassic.jpg

Als dit naar tevredenheid is gelukt een Thinline Tele met wat aanpassingen. Body 38mm essen met top 8mm padoek, hals birdseye-maple (dit alles voor 25,- bij een plaatselijke houthandelaar).
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/ThinlineTeleCustom.jpg
Ben benieuwd.......

Van Dattum
17 mei 2006, 18:57
Van de week ff templates gemaakt voor hals en body (nou ja, ff.....). Bouwtekening had ik in Engeland besteld, koste behoorlijk wat, maar een goede tekening scheelt een enorme hoop ellende.
Vanmiddag de hals uitgezaagd en met de template nagefreesd. Maple is knetterhard....
Maar het resultaat is niet gek! En zonder Mark Bailey om mijn hand vast te houden!
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/hals.jpg

De frees heeft 2x gehapt....
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/oeps.jpg
Deze is niet zo erg; moet toch nog een cm van de kop gefreesd worden.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/fuk.jpg
Deze is wel een beetje ?%$%#@!!! Ik vrees dat dit er niet uitgaat met de radius van de toets. Weet iemand hier een oplossing voor?

Morgen winkelen voor een truss-rod en wat hardware!

Dirk W
17 mei 2006, 19:03
Best netjes!
Maar misschien ff een nieuwe thread openen?

Van Dattum
17 mei 2006, 19:29
Goed plan wel, doe ik.