PDA

View Full Version : Pijn in mijn linkerpols...



Neals
10 mei 2006, 20:45
Zo nu en dan heb ik last van pijn in mijn linkerpols tijdens het gitaarspelen. Het voelt als een overbelasting aan. Pijn voel ik vooral aan de onderkant van mijn pols, warming up doe ik altijd braaf voor het spelen. Dus misschien verkeerde houding. Is het ook mogelijk dat het door de neck van mijn gitaar komt?

De Beer
10 mei 2006, 21:41
kan allemaal, ik ken een erg ervaren gitarist die na 20+ jaar spelen een Les Paul kocht en spontaan een tennis elleboog kreeg.

hassent
11 mei 2006, 14:32
Huh? Je gaat toch niet tennissen met een Lespaul, da's zonde!:satisfie:

Aron Maiden
15 mei 2006, 20:42
Heb ik ook gehad, moet je gewoon een tijdje niet spelen, of minder.
En er op letten dat je nooit gaat spelen terwijl je vingers koud aanvoelen, dat is ook heel belangrijk.

Reel Big Fish
15 mei 2006, 20:45
Wat Aron zegt, gewoon even minderen. Heb je een keer langer en sneller/harder dan normaal gespeeld? Kan het natuurlijk ook door komen...

Als het aan blijft houden, misschien toch eens naar een dokter gaan ofzo, maar ik denk als je gewoon even rustig aan doet, het binnekort wel verdwenen zal zijn.

Hoe bedoel je trouwens de neck van je gitaar? Is die te zwaar volgens jou of zoiets? :???:

Ratdawg
15 mei 2006, 20:56
Van te dikke halzen zoals '50s gibson-alikes krijg ik kramp in mijn hand. Probeer andere houdingen uit. Dat scheelt soms van gitaar tot gitaar en rustig aan in het begin. Zo'n blessures zijn zwaar kut. Mijn gitaar moet laag voor mijn kruis hangen, anders voelt het niet goed. Maar dat is dan soms weer zeer belastend voor de pols (die ik verstuikt heb voor de zoveelste maal :?). Dus gitaar mss wat hoger?

Neals
15 mei 2006, 23:09
Gitaar heb ik al hoger, al een tijdje effe door drukte niet kunnen spelen, maar pijn is al behoorlijk afgenomen.

Neals
15 mei 2006, 23:12
Wat Aron zegt, gewoon even minderen. Heb je een keer langer en sneller/harder dan normaal gespeeld? Kan het natuurlijk ook door komen...

Als het aan blijft houden, misschien toch eens naar een dokter gaan ofzo, maar ik denk als je gewoon even rustig aan doet, het binnekort wel verdwenen zal zijn.

Hoe bedoel je trouwens de neck van je gitaar? Is die te zwaar volgens jou of zoiets? :???:

Snel speelde ik eigenlijk altijd al, maar speel tegenwoordig in een thrashcoreband, en zou best een oorzaak van dit alles kunnen zijn. Maar zoals ik zij, het zit niet zozeer in mijn aanslag hand, maar in mijn frethand.

Neck denk ik omdat ik momenteel weer veel op mijn ibbie speel, en op mijn tele en sg er nooit echt last van had.

zoon van Piet
16 mei 2006, 09:35
Ik zou je klachten wat ernstiger nemen en geen genoegen nemen met 'een beetje rust' of gitaar hoger/lager hangen'.
Want ik hoop dat het bij jou meevalt, maar google even op carpal tunnel syndrome en je krijgt de griezelverhalen op je scherm.
gitaristenklauw, noem ik het en het doet al twintig jaar pijn intussen. Bij menig gitarist gaat het nooit meer over.

vulvasonic
19 mei 2006, 23:24
Interessant stuk dit. Lees maar:

http://www.angelfire.com/games4/unrealize/Guitarsaftey.html

qwertyuiop
20 mei 2006, 11:29
ik zou ook iets serieuzer met dit soort klachten omgaan als ik jou was; heb zelf ook regelmatig last van het een en ander. op een bepaald moment blijft het terug komen en gaat het nooit meer echt helemaal weg. Dit gebeurt vooral als je het niet serieus neemt en alleen "een beetje rust" neemt. FF een bezoekje aan een fysio kan geen kwaad hoor; die kan je precies vertellen hoe ernstig je klachten zijn en wat je ermee moet doen.

Overigens hebben veel van dit soort klachten te maken met te weinig ontspanning in de spieren tijdens het spelen. Ik heb zelf ooit een gebroken pols gehad toen ik 8 was ofzo. Die pols is "vast" gaan zitten omdat ze vroeger niet aan revalidatie deden na zo'n breuk. Vorig jaar kreeg ik dus zeer veel last van die arm omdat mijn pols al die tijd vastgezeten had en ik dus veel meer kracht/spanning moest zetten op die pols om de juiste houding voor de hals te kunnen aannemen; gevolg is dat ik nu al bijna een jaar pijn heb.

be carefull, dude! en beterschap toegewenst uiteraard!

Keesz
20 mei 2006, 14:08
Heb ik ook gehad, moet je gewoon een tijdje niet spelen, of minder.
En er op letten dat je nooit gaat spelen terwijl je vingers koud aanvoelen, dat is ook heel belangrijk.

hoezo precies?? heb dit erg vaak namelijk

Mitch
20 mei 2006, 17:21
In het subforum Elektrische Gitaren staat een sticky "Tips en links" en daar staat een link naar een topic die dit soort dingen uitgebreid behandelt.

449
21 mei 2006, 21:47
Een goede houding van de pols t.o.v. de hals zal zeker helpen.
Bij wat voor gitaar doet het probleem zich voor?
Hetzelfde probleem heb ik zelf alleen als ik veel kracht moet zetten, b.v. akoestische gitaren. Met elektrische gitaren heb ik zelden problemen met mijn pols. Dit probleem heb ik al jaren, als ik echt last krijg van mijn pols speel ik gewoon minder akoestisch gitaar. Of er echt een oplossing voor is vraag ik mij af.

Neals
22 mei 2006, 16:35
Gitaren waar ik last van heb zijn gitaren met dikke hals, echter is er volgens mijn fysio weinig met mijn pols aan de hand, en gaat het om een overbelasting.

Probleem blijkt dus een onbewuste geforceerde houding, waar ik op mijn telecaster echt last van heb. merk dat als ik er vrijwel geen last van mijn pols krijg. Gaat nu een week goed en zo lang het zo blijft maak ik me niet druk meer, gaat het fout dan wordt het een ritje huisarts!