PDA

View Full Version : Transparante speakers



Bastin
10 mei 2006, 18:09
ik ben het buizen spul zat. veel gesjouw en onderhoud.
ik stap over op digitaal. na wat bandjes alleen op line pods(xt) gehoord te hebben heb ik besloten om het ook zo te gaan doen.

ik heb gekozen voor een pod xt live (479 eu) aan gezien de pro + shortboard het dubbele kost (965 eu) en ik al die digitale uitgangen toch niet nodig heb

als versterking een transparante versterker. uit het forum kwam de velocity 100 goed naar voren. Maar ik wil ook nog kijken naar
de tech 21 powerengine 300 http://www.tech21nyc.com/pe300.html en de crate powerblock http://www.crateamps.com/html/series.cfm?sid=15 (zijn er tech21 dealers in nederland)

maar bij dat alles moet natuurlijk ook een bijpassend speaker setje.
ik wil graag 2x 12 zodat ik nog wat druk in mn rug heb tijdens het spelen. Nu weet ik dat line6 en tech21 speciale kasten heeft voor modelling amps met "transpartante speakers". Heeft iemand ervaring met deze kasten want je kan ze overal bestellen maar nergens proberen. of klinkt een kast met celestion vintage 30 oid net zo goed

TMKXL
10 mei 2006, 18:12
Ik denk dat een gewone speakerkast niet datgene is wat je zoekt. Als je met een modeler gaat spelen, kan je beter Full Range speakers nemen. Als je het gesjouw zat bent, kan je de XT Live gewoon over de P.A laten gaan.
Als je toch met gewone speakers wil werken, moet je wel de cab sims op de XT Live uitzetten.

GunMetalBlue
10 mei 2006, 18:16
heb ik het juist hiermee:


Gitaar => pod xt live => speaker?

Hoe zit dat dan met het shortboard enzo?

Bastin
10 mei 2006, 18:18
de speakers in die line6 en tech21 kasten zouden fullrange moeten zijn. dit kreeg ik van de tech 21 helpdesk

* Thanks for your inquiry. The Power Engine 60 and our 4x12 cabinets both use the Celestion Model Seventy 80 speaker, which have much less of a midrange "bump" than the Vintage 30 or Greenback speaker. In other words, when you think of "normal" Celestions, you're probably thinking of that tone, but the Seventy 80 is much "flatter" and more transparent (though it's going to add some tone). Our 2x12 cabinet uses the Eminence Red Coat Tonker speakers, because they sound very similar to the Seventy 80, but can handle more power (150 watts a piece). And don't forget the closed back cabinets will add some low end "thump".*

het gaat mij erom dat ik wel het "ïk speel zelf gitaar" gevoel krijg en met over de PA spelen heb ik dat niet

Bastin
10 mei 2006, 18:20
heb ik het juist hiermee:


Gitaar => pod xt live => speaker?

Hoe zit dat dan met het shortboard enzo?

pod xt live is toch een pod xt en shortboard samen

gekkie

BlackSun
10 mei 2006, 18:40
heb ik het juist hiermee:


Gitaar => pod xt live => speaker?

Hoe zit dat dan met het shortboard enzo?

Je vergeet de versterker....

Gitaar-> Shortboard->POD XT->Versterker->Speaker

of

Gitaar->POD XT Live->Versterker->Speaker

De Beer
10 mei 2006, 19:02
de speakers in die line6 en tech21 kasten zouden fullrange moeten zijn. dit kreeg ik van de tech 21 helpdesk

* Thanks for your inquiry. The Power Engine 60 and our 4x12 cabinets both use the Celestion Model Seventy 80 speaker, which have much less of a midrange "bump" than the Vintage 30 or Greenback speaker. In other words, when you think of "normal" Celestions, you're probably thinking of that tone, but the Seventy 80 is much "flatter" and more transparent (though it's going to add some tone). Our 2x12 cabinet uses the Eminence Red Coat Tonker speakers, because they sound very similar to the Seventy 80, but can handle more power (150 watts a piece). And don't forget the closed back cabinets will add some low end "thump".*

het gaat mij erom dat ik wel het "ïk speel zelf gitaar" gevoel krijg en met over de PA spelen heb ik dat nietHet idee bij fullrange speakers is dan ook dat het geluid op net zo'n manier door jouw speaker komt als het geluid dat uit het PA komt(ik mag toch hopen dat die tegenwoordig overal fullrange zijn).
Dus als jij het lekker uit je speakertje krijgt, gaat het ook lekker naar het PA....waar de geluidsman het nog flink kan vernaggelen natuurlijk.
Zonder tussenkomst van mic's overspraakt etc.
Met een beetje knap monitor systeem kun je bij gigs je cabs thuis laten....theoretisch.

Ik was ook al aan het rond neuzen in de tech 21 spec's en verbaasde me er al over dat ze toch in verschillende cabs verschillende speakers gebruikten.

qwertyuiop
10 mei 2006, 19:35
het meest simpele is een podxt-live + powered floormonitor. Je hoort jezelf goed, maakt volledig gebruik van de amp-modeling en speaker-sim mogelijkheden, en kunt vanuit je floormonitor rechtstreeks de PA in met exact hetzelfde geluid als jij hoort door je floormonitor...

weinig sjouwen, goede sound, geen overspraak, blije geluidstechnicus..

Ik speel met een buizen en met bovenstaande set, en de buizen blijven beter klinken (imo) maar het gemak van het kleine pod/floormonitor-setje is ook wel prettig bij tijd en wijle.

een powered floormonitor werkt beter met modeling, omdat het fullrange is. (in tegenstelling tot de tech21 powerengine60 zoals hierboven bleek) Overigens heb ik ook een stuk of wat optredens met de podxt-live -> mesa eindtrap 2x20 -> marshall 4x10 speakerkast gedaan (speakersim uit) en dat klinkt ook wel lekker, maar meer sjouwwerk en en langere opbouwtijd.

zodra ik weer geld heb, ga ik over op podxt-live -> return van een kleine mesa-combo. buizeneindtrap en gewone speaker, maar wel alle voordelen van modeling. bovendien ook weer weinig sjouwen en opbouwen.

ach....zoveel keuzes......je blijft lekker bezig zo....

De Beer
10 mei 2006, 19:45
het meest simpele is een podxt-live + powered floormonitor. Je hoort jezelf goed, maakt volledig gebruik van de amp-modeling en speaker-sim mogelijkheden, en kunt vanuit je floormonitor rechtstreeks de PA in met exact hetzelfde geluid als jij hoort door je floormonitor...

weinig sjouwen, goede sound, geen overspraak, blije geluidstechnicus..
Over monitors 4x10 kasten en blije geluidstechnici gesproken......hoe is de gig in hazerswoude(koninginnendag) verlopen? En dan vooral icm met mijn monitor bijdrage natuurlijk ;) (soundcheck).
[/offtopic]

een powered monitor is idd wel een erg goeie optie zeker als de zaal geen goeie monitoring heeft.
of in mijn geval zou zelfs een passieve monitor nog werken aangezien ik zowiezo over een pa amp(1HE) speel, zit toch al in het rack.

qwertyuiop
10 mei 2006, 21:06
heeee....de geluidstechnicus! het optreden is prima verlopen. Nadat jij de zaak ingeregeld had, hoefde je opvolger er de rest van de avond natuurlijk niks meer aan te doen...;-)
de zaal liep helemaal vol (1100 man geloof ik) en het werd een uitstekende gig!

qwertyuiop
10 mei 2006, 21:08
en weer ff on-topic; je kan ook nog alleen een podxt-live nemen en daar een goed in-ear monitoringsysteem bij kopen, hoef je helemaal niks meer te sjouwen...

Bastin
11 mei 2006, 01:41
ik heb toch liever niets in mn oren. dan mis ik wat er om mij heen gebeurd. heb liever speakers die staan te blazen

kokeleko
11 mei 2006, 07:21
Ik heb een reserve set met POD PRO, Velocity 100, en twee 2x12"s met V-30 speakers, en het klinkt als een klok. Gewoon zorgen dat je backline goed klinkt en dan komt het wel goed.

johantipker
15 mei 2006, 10:35
Maarre powered monitorspeakers klinken imo een beetje klootloos..... niet die typische druk en ballen van een gitaarcab..... of je moet hele dure kopen, en dan ga je toch liever weer voor mooi buizenspul, of ben ik nou gek?
Kunnen jullie wat merken en types noemen van powered monitoren met punch en ballen, waarbij je niet het gevoel hebt dat je over een pa speelt?

Wellicht nog een idee om die voorgenoemde vrij neutrale Celestion seventy 80 speakers te combineren met met een tweeter (en een scheidingsfilter te laten ontwerpen), zodat ie fullrange wordt maar toch de druk en ballen van een gitaarcab heeft. Een vraag voor de techneuten dus!

De Beer
15 mei 2006, 18:36
4x12 kast met coaxiale 2 weg speakers?