PDA

View Full Version : potmeter aanhangsel



dreadhead
10 mei 2006, 17:58
Hallo,

ik ben bezig met een fuzz factory maar ik heb een probleempje met de potmeters. http://img102.imageshack.us/img102/4866/potmeter1xt.th.png (http://img102.imageshack.us/my.php?image=potmeter1xt.png)

zoals je op het plaatje aangegeven ziet zit er een stukje aan, door dat stukje passen de potmeters niet goed in de behuizing: als je ze recht doet passen ze er niet ver genoeg door heen, ze kunnen wel vast als ze schuin zitten, maar het is nou niet mijn bedoeling dat die knoppen allemaal schuin zitten.

Zou dit aanhangsel stukje er ook afgehaalt kunnen worden, of werkt de potmeter dan niet meer goed. Je zou denken dat dat stukje er niet zit zonder reden, maar naar mijn idee heb je ook zat van zulke potmeters zonder zo'n aanhangsel. Maar weet iemand of het eraf kan??

Ik ben nog nie zo heel technisch, maar klopt mijn idee: voor een ledje moet een weerstand van 2,2K maar ik wil graag 2 ledjes, dan kan ik ze paralel schakelen met elk ledje een weerstand ervoor van 1,2K? Of is dit helemaal fout verzonnen?

Bedankt voor de moeite :)

Vonk
10 mei 2006, 18:12
Afknippen, er gebeurt niets mee. Het is eigenlijk bedoeld om in een gaatje in de behuizing te gaan om draaien te voorkomen.

JER00N
10 mei 2006, 18:33
Die dingen zijn echt superirritant. Wat ik altijd doe is een plastic ringetje (te koop bij praxis) om de potmeter-as heen. Die ring is ongeveer even hoog als dat uitsteeksel en daardoor zit de potmeter dus gewoon recht.

JoostBaksteen
10 mei 2006, 18:34
Inderdaad. Zelf knip ik ze alleen niet, maar buig ik ze om met een punt tang, dan breken ze eraf.

dreadhead
10 mei 2006, 18:51
bedankt

kheb ze er net afgeknipt :D

maar weet iemand of dat van die ledjes klopt wat ik dacht? :P

Vonk
10 mei 2006, 19:28
http://metku.net/?sect=view&n=1&path=mods/ledcalc/index_eng

Misschien kun je hier wat mee?

Het is zo'n vraag van: tja het is een simpele vraag, maar hoe zit het eigenlijk...

Negative K3 fan
10 mei 2006, 20:28
die dingen zijn heel broos en supersimpel af te knippen met een nijptang

aad
10 mei 2006, 20:43
Hallo,
Ik ben nog nie zo heel technisch, maar klopt mijn idee: voor een ledje moet een weerstand van 2,2K maar ik wil graag 2 ledjes, dan kan ik ze paralel schakelen met elk ledje een weerstand ervoor van 1,2K? Of is dit helemaal fout verzonnen?

Bedankt voor de moeite :)

Als je voor 2 ledjes gaat zou ik ze in serie zetten en dan zou je idd die 1K2 kunnen gebruiken. In serie gebruiken ze minder stroom dan parallel. Voor batterijvoeding lijkt mij dat wel zo handig :).

Als je ze parallel gaat zetten moeten ze elk een eigen weerstand hebben van (dus in jouw geval) 2K2.

fullorder
11 mei 2006, 01:20
Ik boor altijd netjes een extra gaatje voor die aanhangsels. Hebben jullie zonder aanhangsel geen last dat de potmeter mee gaat draaien?

Swan
11 mei 2006, 09:54
Ik boor altijd netjes een extra gaatje voor die aanhangsels.

doe ik ook altijd netjes ;) als je toch bezig bent met boren is t ook zo gedaan..

hassent
11 mei 2006, 14:43
Ik ben nog nie zo heel technisch, maar klopt mijn idee: voor een ledje moet een weerstand van 2,2K maar ik wil graag 2 ledjes, dan kan ik ze paralel schakelen met elk ledje een weerstand ervoor van 1,2K? Of is dit helemaal fout verzonnen?

Bedankt voor de moeite :)

Ligt er aan hoe je ze gaat voeden. Met 9V zou ik ze in serie zetten. Afhankelijk van hoe fel je ze wilt hebben kun je waardes vanaf zo'n 330 ohm gebruiken. Hoe hoger de weerstand hoe zwakker het ledje.
Van de andere kant, hoe hoger de weerstand hoe lager het stroomverbruik. Bij een adapter speelt dit geen rol, bij een batterij wel.

Als je het zelf uit wil rekenen bij een andere voedingsspanning moet je de volgende regels maar als uitgangspunt nemen.

Een rood ledje brandt op ongeveer 2V en gebruikt ongeveer 20mA. Voor 2 in serie heb je dus 4V nodig.
Bij een voedingsspanning van 9V is de voorschakelweerstand dan 9V-4V=5V.
Dan 5V/20mA = 250 ohm. Je moet daar altijd wat ruim in gaan zitten, dus zou ik zeggen 330ohm is minimaal.

Negative K3 fan
11 mei 2006, 17:05
Ik boor altijd netjes een extra gaatje voor die aanhangsels. Hebben jullie zonder aanhangsel geen last dat de potmeter mee gaat draaien?

als ik een beetje normaal omga en de braampjes niet te veel wegvijl gaat het prima

JoostBaksteen
11 mei 2006, 21:43
Ik boor altijd netjes een extra gaatje voor die aanhangsels. Hebben jullie zonder aanhangsel geen last dat de potmeter mee gaat draaien?

Je moet de potmeter gewoon goed aanberen. Halve slag voordat hij breekt.

aad
11 mei 2006, 22:48
Je moet de potmeter gewoon goed aanberen. Halve slag voordat hij breekt.

:D aandraaien tot-ie afbreekt en dan een kwart slag terug. Zo onthou ik hem.