PDA

View Full Version : Raar geluid bij aanraking snaren?



rhcp_schipper
10 mei 2006, 16:51
Hallo,

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen. Anders merk ik wel als het verplaats word.

Als ik mijn gitaar ingeplugd heb in mijn versterker, en als ik dan mijn snaren aanraak(of iets anders van ijzer aan de gitaar.), hoor je zeg maar een klein knalletje/plopje(weet niet echt goed hoe ik het moet omschrijven, het lijkt een beetje op "pats" zeg maar.). weet iemand wat dit is, en wat ik eraan kan doen?

BlackSun
10 mei 2006, 17:13
Dit komt omdat je versterker niet in een geaard stopcontact zit. Gebruik dus een geaarde en het is weg.

rhcp_schipper
10 mei 2006, 17:35
Dit komt omdat je versterker niet in een geaard stopcontact zit. Gebruik dus een geaarde en het is weg.

Hij zit in een geaarde stekker doos, en die zit weer in een andere stekker doos(allebei geaard dus), en dit gaat in een wandcontactdoos(ook geaard). Komt het misschien door al die contactdozen?

GunMetalBlue
10 mei 2006, 18:08
dat vraag je niet aan het forum, dat probeer je gewoon 'ns

BlackSun
10 mei 2006, 18:42
Weet je zeker dat je contactdozen ook daadwerkelijk op de aarde zijn aangesloten?
De meeste contactdozen hebben wel een aansluiting voor aarde, maar dit hoeft niet daadwerkelijk aangesloten zijn!

ANders zou het nog aan de aarding van je gitaar kunnen liggen...deze even controelrne kan geen kwaad. Maar check eerst of je contactdozen daadwerkelijk geaard zijn (betekend openhalen).

E-J
10 mei 2006, 18:54
Hey Schippertje,
Volgens mij is dit normaal hoor :)

De Beer
10 mei 2006, 19:07
Potentiaal verschill tussen jouw en je gitaar.
kan van alles zijn, aarde of het ontbreken er van in de stroom, in je gitaar in je amp, in je kabels, statische electriciteit.
niks ernstig, waarschijnlijk, bromt hij ook iets meer als je je gitaar niet aanraakt op iets metaals?

nielsduursma
10 mei 2006, 19:28
Hey Schippertje,
Volgens mij is dit normaal hoor :)

hey EJ NL, da's niet normaal.

Metoshade
10 mei 2006, 22:05
Ik ken het ook bij ongeaarde amps, maar ik ben het ook al vaker tegengekomen bij gitaren met single-coils. Het zit m dan vaak in de afscherming. Wat eventueel ook nog zou kunnen is dat het probleem in de snoeren/kabels zit. Slecht afgeschermde instrument snoeren willen nog wel eens gek gaan doen.

Als je er van af wilt zijn:
Gitaarversterker direct in een geaard contact, goede snoeren gebruiken (planet waves en beter) en er voor zorgen dat je gitaar vanbinnen goed is afgeschermd. Daarnaast met single coil gitaren niet in de buurt komen van PC schermen, lichtdimmers, TL buizen of andere hoogfrequente stralers...

rhcp_schipper
10 mei 2006, 23:31
Potentiaal verschill tussen jouw en je gitaar.
kan van alles zijn, aarde of het ontbreken er van in de stroom, in je gitaar in je amp, in je kabels, statische electriciteit.
niks ernstig, waarschijnlijk, bromt hij ook iets meer als je je gitaar niet aanraakt op iets metaals?


Als ik mijn gitaar NIET aanraak bromt hij ook iest meer dan als ik hem wel aanraak(ijzezeren delen dus). Dus dat klopt

Swan
11 mei 2006, 09:57
IMHO kan je ditsoort dingen t beste oplossen door gewoon zelf uit te proberen en dingen uit te sluiten;
-proberen zonder al die stekkerdozen ertussen.
-andere kamer
-andere gitaar
etc.

Geronimo
11 mei 2006, 13:14
Hallo,

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen. Anders merk ik wel als het verplaats word.

Als ik mijn gitaar ingeplugd heb in mijn versterker, en als ik dan mijn snaren aanraak(of iets anders van ijzer aan de gitaar.), hoor je zeg maar een klein knalletje/plopje(weet niet echt goed hoe ik het moet omschrijven, het lijkt een beetje op "pats" zeg maar.). weet iemand wat dit is, en wat ik eraan kan doen?

Valt het je nu pas op en is het echt iets nieuws dan? Misschien was het er altijd al maar is het je nu pas opgevallen.
Als je een multimeter met doorpiepfunctie hebt zou je kunnen kijken of er ergens een aardeverbinding loszit. Anders is het idd een kwestie van proberen (andere gitaar, andere snoeren, andere versterker etc. Een voor een omwisselen en kijken wanneer het weg is, en dan weet je iig waar het probleem zit)

The Chief
11 mei 2006, 13:18
bij mijn esp krijg ik (lichte) elektriciteit als ik mijn snaren aanraak, en ondertussen die van onze andere gitarist of bassist ook...

Geronimo
11 mei 2006, 13:47
bij mijn esp krijg ik (lichte) elektriciteit als ik mijn snaren aanraak, en ondertussen die van onze andere gitarist of bassist ook...

Hmm in je oefenruimte? Dan heb je daar vast geen geaarde stopcontacten.

rhcp_schipper
15 mei 2006, 23:07
Zal dit rare geluid ook kunnen komen, omdat ik heel erg last heb van zweet handen? Het klinkt misschien raar, maar misschien kan het wel waar zijn?

DarknessAwaits
15 mei 2006, 23:12
Zal dit rare geluid ook kunnen komen, omdat ik heel erg last heb van zweet handen? Het klinkt misschien raar, maar misschien kan het wel waar zijn?

Als je handen nat zijn geleiden ze een stuk beter. Dus het zou er wel erger door kunnen worden, maar het is niet de oorzaak.

rhcp_schipper
16 mei 2006, 14:13
Ik zat me nog wat te bedenken. Ik heb vaak last van dat de kabel helmaal gedraaid zit. Kan daar door niet een stukje van de shieliding van de kabel kapot zijn gegaan in de loop der tijd? Dat ik daardoor in 1 keer meer ruis ontvang zeg maar?

Reigor
16 mei 2006, 15:58
Ik zat me nog wat te bedenken. Ik heb vaak last van dat de kabel helmaal gedraaid zit. Kan daar door niet een stukje van de shieliding van de kabel kapot zijn gegaan in de loop der tijd? Dat ik daardoor in 1 keer meer ruis ontvang zeg maar?
Het kan aan de kabel liggen, dus zou is een andere proberen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je toch geen geaard stopcontact hebt, want dat heb ik namelijk ook gehad.

Swan
16 mei 2006, 16:38
als je nou es doet wat al 25 mensen in dit topic hebben voorgesteld dan heb je de oorzaak waarschijnlijk zo te pakken.