PDA

View Full Version : Machine die in één keer fretsleuven zaagt.



Minda
10 mei 2006, 15:31
Hoi,

als machinebouwer kijk ik altijd naar wegen om productie makkelijker te maken. Nou heb ik een idee om een machine te maken die in één keer een toest van alle sleuven voor de fretten te voorzien. Ook is de machine instelbaar voor verschillende lengtes. Ik denk niet dat ik zelf eindeloos veel toetsen zal gaan produceren, maar is er überhaupt animo voor zo'n fasciliteit? Veel mensen durven de toest niet zelf te zagen, ik zou dat dan voor een kleine vergoeding supersnel kunnen, 'terwijl je wacht'. Overigens heb ik de plannen voor een fretbord-radiusschuurmachine ook al klaar...

Nou, laat maar even weten wat jullie van de ideeën vinden. De machines zouden mij meer tijd dan geld kosten, maar ik bouw ze niet voor alleen mijn eigen projectjes.

Dank voor reacties,

B_2_the_a
10 mei 2006, 15:37
Bestaat al,

er circuleert hier op gitaarnet een filmpje van godin rond.. daar zie je hoe 22 cirkelzaagjes gelijktijdig over de hals gaan om zo godin toets te zagen.

en een aangepaste cnc werkt ook...

Minda
10 mei 2006, 15:41
3x raden hoe ik op het idee kom... Maar even op en neer naar Canada om je toetsje te laten zagen is wat overdreven, voor de meeste Nederlanders is Tiel dichterbij.

Hmmmm, CNC is natuurlijk ook een idee. Wel een heel dun lang freesje nodig..

Keesz
10 mei 2006, 16:51
vroeger heb zo'n sjaak zo'n machine gemaakt van zn vruchtenpers of iets in die richting, dus t kan makkelijk

Snaar'n Bennie
10 mei 2006, 16:52
Sander de Gier heeft zelf zo'n masjientje in elkaar geflanst. Werkt perfect!

B_2_the_a
10 mei 2006, 16:54
Bij voxhumana staat een zelfgemaakte cnc, dat ding doet alles

voor de fretsleuven heeft dat ding een klein cirkelzaagje(zoals je op het godin filmpje ziet) maar die gaat dan gewoon de hals helemaal af, niet in 1x allemaal

nickbongers
10 mei 2006, 16:56
maak gewoon een goede, precieze verstekbak (zo heet zon ding toch?) waarin je de hals vastklemt, en door elk gleufje even een zaag haalt.

Minda
10 mei 2006, 17:07
OK, ik denk dat 'nee' het antwoord is op mijn vraag...

B_2_the_a
10 mei 2006, 17:08
Ik wil wel helpen met ontwikkelen van dat systeem :P


wat dacht je van een grote verstekbak en allemaal zaagjes die met z'n alle vast zitten aan 1 groot handvat :P

rinaldo
10 mei 2006, 18:34
het zou best te maken zijn aleen vraag ik mij af, waar haal je 22 cirkelzaagjes vandaan met een dikte van 0,5 mm de meeste cirkelzagen zijn een stuk dikker. of heb je daar een andere oplossing voor bedacht. ik ben er wel nieuwsgierig naar, ik probeer zelf ook altijd zoveel mogelijk zelf te maken. dat is juist het leuke ervan.wat je zelf maakt hoef je niet te kopen.

Minda
10 mei 2006, 19:35
Die cirkelzaagjes kan je laten maken van bestaande zaagbladen. Hij wordt dan in principe 3 mm breed, maar met een verjongd zaag gedeelde van 4 mm hoog en 0,5 breed. Misschien zelfs kan ik die verjonging nog zelf slijpen. Als as een stevig draadeind waar je de bladen met dunne moeren op vast zet, en hier en daar een lagerblok. Ik heb nog een oude 220V motor van een kolomboormachine, dus dan zou ik in business zijn. Maar zo te lezen doet iedereen het toch zelf, ondanks de berichten over hoe eng de meeste het vinden. Of koopt iedereen kant en klare toetsen?

@ B_2_THE_A: Nee, ik denk meer aan 22 full time kabouters en 2 parttimers, elk met een kabouter-kettingzaag...

rinaldo
10 mei 2006, 21:43
een draadeind lijkt mij geen goed plan, want die is nooit 100% recht .dat gaat dus slingeren als een gek, en je kunt heel moeilijk de juiste fret afstand bepalen op die manier. ik zou het als volgt doen.
een as van de juiste dikte, en aan het einde waar zeg maar de 22ste fret moet komen een busje lassen, zaag om de as schuiven en vervolgens een bus draaien die de lengte heeft van de hart afstand 22ste- 21ste fret min de dikte van je zaagblad. er van uitgaande dat al je zaagjes de zelfde dikte hebben, busje om je as schuiven tegen je zaagblad aan en vervolgens het volgende zaagblad weer tegen het busje aanschuiven daarna de hartafstand 21ste naar 20ste uitrekenen, en busje draaien op dezelfde manier. zo kun je al je zaagbladen op precies de goeie afstand positioneren mits je nauwkeurige busjes draait natuurlijk, en bij het laatste zaagblad kun je dan schroefdraad aanbrengen waarmee je de hele handel vastdraait. en bijkomend voordeel is als er een zaagje breekt oid kun je er zo weer een nieuwe inzetten. oja de busjes wel met een zo nauwkeurig mogelijk passingmaat draaien zodat ze er niet omheen zwabberen maar er lekker srak maar toch soepel omheen passen.

Minda
10 mei 2006, 22:16
Nope, geen goed idee. Zaagbladen zijn geen constate dikte (wordten uit koud gewalst staal gesneden) dus de busjes moet je dan iedere keer dat je een zaagblad wisselt opnieuw draaien. Het draadeind is denk ik wel recht te krijgen en op meerdere punten door een lagerblok in het gareel te houden. Anders misschien spanbussen voor de zaagbladen. Maar tussenbussen (23 verschillden per mensuurlengte, fout door kettingmaten e.d.) lijken mij geen goed idee.

Maar zo komen we wel steeds verder. Shoot, please!

Noid
10 mei 2006, 22:22
... Ik denk niet dat ik zelf eindeloos veel toetsen zal gaan produceren, maar is er überhaupt animo voor zo'n fasciliteit? Veel mensen durven de toest niet zelf te zagen, ik zou dat dan voor een kleine vergoeding supersnel kunnen, 'terwijl je wacht'.

Overigens heb ik de plannen voor een fretbord-radiusschuurmachine ook al klaar...

Nou, laat maar even weten wat jullie van de ideeën vinden. De machines zouden mij meer tijd dan geld kosten, maar ik bouw ze niet voor alleen mijn eigen projectjes.

Dank voor reacties,

Lijken me erg prettige machines. Als je goedkoper bent met je "pre slotted boards" dan andere aanbieders dan heb je wel een afzetmarkt. Bouwen dus, zou ik zeggen. En naast variabele scales adviseer ik je om ook de mogelijkheid van het aantal frets 21,22 of 24 aan te bieden.

Mattia
10 mei 2006, 22:26
Het moeilijkste zal denk ik het helemaal precies afstellen van alle 24 zaagjes+onderlingen afstanden op 0,1-0,2mm nauwkeurig afstellen, gemeten vanaf een punt/positie (beginpunt), en alle zaagjes bij elkaar verzamelen. Ik hou het zelf even op templates+verstekbak, wellicht ooit templates+cirkelzaag, maar daar heb ik de ruimte even niet voor.

Verder heb ik zelf al min of meer besloten om een frees-setup te maken voor m'n toetsen zodat ik ook over kan stappen op compound radius toetsen als ik dat wil. Plaatjes komen nog wel, denk. Doodsimpel, eigenlijk. Voordeel van frezen: minder fijnstof, en je kan in een keer op dikte en radius doen. Enneh, nouja, ik heb geen bandscuurmachine. Ik zou best zo'n setup a la Cthluthiery.com willen, maar da's enorm duur. Hij komt heel misschien met bouwtekeningen, dus we zien wel. Ga binnenkort ook een 'thickness sander' bouwen, denk ik zo :-)

B_2_the_a
11 mei 2006, 09:23
http://www.randyciak.com/guitar/Step%2010%20CNC%20Fret%20Slot.jpg

zo gaat dat met 2 halzen tegelijk


maar misschien is het idee vna meerdere fretzaagjes tegelijk nog niet zo gek, maar maak er eens wat voor 8-)

Minda
11 mei 2006, 17:06
De plannen nemen serieuze vormen aan; ik heb net een leverancier gesproken van zaagbladen van .4, .5 en .6 mm breed. Zijn niet eens duur. Ik denk nu aan 1 blad en een bewegende tafel met geleide-sleufen. Toets op tafel klemmen, tafel door gleuven duwen en voila, toets gezaagd. Denk ik. Hoop ik.

rinaldo
11 mei 2006, 17:24
het zou mooi zijn als je het voormekaar krijgt, maar het moeilijkste van het hele geval is en blijft het positioneren van de zaagjes of tafel op een tiende nauwkeurig. ik denk dat ik zelf maar een verstekbak ga maken op zonbeetje de zelfde manier als wim heinz op het filmpje de stim van de gitaar laat zien. dat lijkt me een stuk makkelijker, maar hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Noid
11 mei 2006, 22:33
het zou mooi zijn als je het voormekaar krijgt, maar het moeilijkste van het hele geval is en blijft het positioneren van de zaagjes of tafel op een tiende nauwkeurig. ik denk dat ik zelf maar een verstekbak ga maken op zonbeetje de zelfde manier als wim heinz op het filmpje de stim van de gitaar laat zien. dat lijkt me een stuk makkelijker, maar hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Ook ik ben benieuwd of het lukt om dit precies genoeg te maken, maar andersom geredeneerd: als het kan met templates, dan moet het ook kunnen zoals Minda het zich voorstelt: de verstelbare tafel heeft hetzelfde principe als zo'n template wat Mattia gebruikt lijkt mij.

Mattia
11 mei 2006, 22:43
Ook ik ben benieuwd of het lukt om dit precies genoeg te maken, maar andersom geredeneerd: als het kan met templates, dan moet het ook kunnen zoals Minda het zich voorstelt: de verstelbare tafel heeft hetzelfde principe als zo'n template wat Mattia gebruikt lijkt mij.

Yep. Template is makkelijker gemaakt (hoeft maar een keer goed), en is flexibel. Een template, en een goed zaagje, kun je makkelijk 2-5 toetsen tegelijk slotten. In principe.

Minda: check je email even...

gw_guitars
11 mei 2006, 22:55
Ik ben eigenlijk heel geintereseerd in de plannen van Mattia.
Ik ben zelf bezig met plannen over het 'vlakken' en 'haaks' maken met een soort van vaste opstelling met de bovenfrees.
Ben er nog niet uit of het het slimste is om je werkstuk of de bovenfrees te bewegen, maar kom er wel uit denk ik.
Een 'radius' frezen vind ik dus echt een uitdaging.
Volgens mij heeft Martin Koch het weleens er over gehad maar kan het niet zo snel vinden.

Groeten Gerard

Gitaarbouwer
11 mei 2006, 22:59
Verder heb ik zelf al min of meer besloten om een frees-setup te maken voor m'n toetsen

Ik meen me te herinneren dat jij al een mooie freesopstelling hebt voor radius frezen van een toets, toch? Zag er best aardig uit dacht ik :)

Mattia
11 mei 2006, 23:05
Ik meen me te herinneren dat jij al een mooie freesopstelling hebt voor radius frezen van een toets, toch? Zag er best aardig uit dacht ik :)

Och, ja, het werkt wel (zie draad over strat+tele), maar ik wil compound radius toetsen maken. En dat kan m'n huidige setup niet aan.

Mattia
11 mei 2006, 23:07
Ik ben eigenlijk heel geintereseerd in de plannen van Mattia.
Ik ben zelf bezig met plannen over het 'vlakken' en 'haaks' maken met een soort van vaste opstelling met de bovenfrees.
Ben er nog niet uit of het het slimste is om je werkstuk of de bovenfrees te bewegen, maar kom er wel uit denk ik.
Een 'radius' frezen vind ik dus echt een uitdaging.
Volgens mij heeft Martin Koch het weleens er over gehad maar kan het niet zo snel vinden.

Groeten Gerard

Het is volgens mij makkelijker om je bovenfrees op een rigide platform over je werkstuk te bewegen. Ik doe al iets degrelijks als ik stukken hout snel dunner wil krijgen, een soort 'router thicknesser'. Als 'ie af is post ik wel wat plaatjes, maar je kan ook kijken bij projectguitar.com, staan als plannen voor router thicknessers.

rinaldo
12 mei 2006, 18:34
een opstelling maken om je werk te vlakken is niet zo moeilijk, maar eentje waarmee je een compound radius kan frezen daar ben ik zeer nieuwsgierig naar. ik heb er zelf ook over nagedacht, maar ik kan niet zo gauw iets bedenken wat een mooie gelijkmatige compound radius kan frezen. dus mattia als je fotos hebt zou ik ze graag eens willen zien. je opstelling waarmee je een radius freest heb ik zelf ook geprobeerd en dat werkt redelijk goed mits alles goed opsteld en goed voorbereid.

Mattia
12 mei 2006, 19:07
een opstelling maken om je werk te vlakken is niet zo moeilijk, maar eentje waarmee je een compound radius kan frezen daar ben ik zeer nieuwsgierig naar. ik heb er zelf ook over nagedacht, maar ik kan niet zo gauw iets bedenken wat een mooie gelijkmatige compound radius kan frezen. dus mattia als je fotos hebt zou ik ze graag eens willen zien. je opstelling waarmee je een radius freest heb ik zelf ook geprobeerd en dat werkt redelijk goed mits alles goed opsteld en goed voorbereid.

Nou, Craig Holden heeft een 'tabeltop' versie die er redelijk makkelijk maar toch ingewikkeld uitziet, en daar zit teveel werk in om de boel perfect aan te passen, frees ik; ik wacht op bouwtekeningen (komen er misschien). Deze is wel lekker flexibel, erg snel uit te wisselen van een radius naar een andere, maar zo vaak bouw ik nou ook weer niet:

http://www.cthluthiery.com/

Simpeler, je beweegt je bovenfrees alleen heen en weer, en de toets op een tweetal 'swing arms', is dit design:

http://www.johnhowguitars.com/images/ShopTourPics/ST3.jpg

Die is van John How, maar ook Mario Proulx heeft zoiets gemaakt:

http://www.proulxguitars.com/buildup/build9.htm

En verschillende anderen zijn er ook op gekomen:

http://luthiersforum.com/forum/forum_posts.asp?TID=6047&KW=radius+jig#forumTop

Het is eigenlijk best simpel, maar minder makkelijk om verschillende radii aan te kunnen (niet veel minder, maar toch. Ik ben nog het een en ander aan het plannen...)

Dirk W
12 mei 2006, 23:49
Best mooi gemaakt, en eigenlijk best logisch!
Gaaf dit!

blimb
14 mei 2006, 16:21
ik reageer even zodatik het topic niet "kwijtraak"

zit namelijk ook na te denken over fretboard zaken /radius / mallen etc. etc.