PDA

View Full Version : gelijmd/geschroefd



davidof
10 mei 2006, 06:56
Wat zijn de voordelen en nadelen bij een gelijmde ipv een geschroefde hals.

Dick Wolkendeck
10 mei 2006, 08:30
Een gelijmde hals geeft een specifiek geluid, een geschroefde hals ook. Maar dan anders, :nervous: Goede en slechte voorbeelden van beiden zijn er te over. Wel goed zoeken!! Daarnaast heb je ook nog "doorlopende hals", dan loopt de hals helemaal door tot aan het eind van de body en is de body er in twee delen tegenaan gelijmd. Ook weer een ander geluid/ander gevoel/andere sustain. Ook weer vele goede en slechte voorbeelden van te vinden.

Voordeel van een geschroefde hals is dat je hem er af kan schroeven. Voordeel van een gelijmde hals is dat je hem er niet af kan schroeven en je je setup niet verruïneert. Of niet.

Weet je wat? gewoon zelf proberen (bijvoorbeeld in de muziekwinkel), zelf ervaren en prutsen maar, net zoals de rest van alle gitaristen. En er dan in de kroeg bij een flinke pint trappist over doorlullen, uren lang. En nog een trappist, nog een trappist...

Mooie hobby, toch? Antwoord op je vraag krijg je niet, denk ik.

En dan nu de echte onzin:
Goede geschroefde hals: goede Fender, bijvoorbeeld.
Slechte geschroefde hals: mijn 1983 Hondo II met multiplex body.
Goede gelijmde hals: mijn Gibson Les Paul Studio, Bo-El MC7.
Slechte gelijmde hals: eeehhhh..... Anyone? Minder goed gelukte Gibson?
Goede doorlopende hals: mijn Jackson SL2
"Slechte" doorlopende hals: Die Ibanez (€ 2.8000,-) "Customshop moeilijk" met prestige hals. Ziet er super uit, maar om daar nu 2.800 ballen voor te vragen...kweenie... Best wel goede plank... maar echt niet zoveel meer sustain of "tone"... Mijn LP doet het beter...

Zie je wel??? Veel blabla en je wordt er niet wijzer van.

davidof
10 mei 2006, 17:47
Ik ben vanplan om een gibson sg special te kopen. aangezien hij gelijmd is, is het onmogelijk de hals te vervangen bij breuk ofzoiets.:/ of wel ? :p

Keesz
10 mei 2006, 17:49
eruit stomen

GunMetalBlue
10 mei 2006, 17:53
en ik die altijd dacht dat ze bedoelde dat je de hals uit twee stukken maakte, en die aan elkaar schroefte. Vond ik er in mijn gedachte al zo raar uit zien!

Aan de body dus :satisfie:

Kaïn
10 mei 2006, 18:12
Heel veel naaldjes in de naad doen. Terpentine eroverheen gieten vervolgens het russissche volkslied achterstevoren zingen. Pas dan kan je de hals eruit stomen. Zagen kan ook.

Even serieus, nee dat kan niet, of athans dat word heeeel erg moeilijk. Als je dan een gebroken hals hebt is je gitaar hoogst waarschijnlijk total loss.

grayfink
10 mei 2006, 18:59
Even serieus: kan wel. Niet als je leek bent. Is gewoon een heidens karwei, ook voor een luthier. Een gebroken hals is voor een luthier ook wel te reparen. Vooral bij Les Pauls wil de kop er nog wel eens afbreken n.a.v. een val. Een Stagg flikker je dan weg, een Gibson laat je lijmen. Maar je blijft het wel zien.

Kaïn
10 mei 2006, 19:17
Weer wat nieuws geleerd.
Dat een hals te lijmen is wist ik overigens wel, maar de daadwerkelijke hals uit de body halen en er een nieuwe inlijmen kan volgens mij niet of ben ik weer verkeerd geïnformeerd?

Scali
10 mei 2006, 19:28
Kan wel... wordt met wel een fohn/verfstripper gedaan. Door de hitte laat de lijm los, en kun je de hals eruit halen.
Gaat wel ten koste van je lak, dus de gitaar moet daarna opnieuw afgewerkt worden.
Vaak hoeft de hals er niet af, een gebroken hals is vaak gewoon te lijmen. De beroemde Les Paul van Gary Moore (en voorheen Peter Green) is op meerdere plaatsen gebroken geweest. De gitaar lag ooit eens in de kofferbak toen iemand achterop z'n geparkeerde auto reed. Toen zei ie *knak*. Even lijmen en hij deed het weer prima.

Gearjunkie
10 mei 2006, 19:55
Ik ben vanplan om een gibson sg special te kopen. aangezien hij gelijmd is, is het onmogelijk de hals te vervangen bij breuk ofzoiets.:/ of wel ? :p



1 Ja, het kan door een goede gitaarboer gemaakt worden

2 Ik snap niet dat je je hierover druk maakt als je:
a) nog niet zo'n gitaar hebt en
b) dus zeker nog geen gebroken hals hebt.

Trocar
10 mei 2006, 19:59
Je gaat de keus van je gitaar toch niet hier van af laten hangen?
Persoonlijk zou ik er niet van uit gaan dat ik misschien de hals van mijn toekomstige gitaar zo zwaar mol dat ie vervangen moet worden...

davidof
10 mei 2006, 22:05
kweetet maarja ik ben nogal bezorgd

wietse
10 mei 2006, 23:07
Een Stagg flikker je dan weg,

of je lijmt hem zelf :D, laatst een stagg gothic lp kopie gekocht die halsbreuk heeft gehad, was gelijmd met erg weing lijm (of slechte lijm) volgens mij, want toen ik er een nieuw fretje in tikte brak de hals weer langs de oude naad.
een mooie rechte breuk, extra sterke houtlijm gehaald, ingesmeerd, geklemd en een nachtje laten drogen.
zit nu weer als een huis, ik zag namelijk ook geen oude lijmresten, blij toe anders had ik die moeten weg halen.
de achterkant nog even glad maken en spuiten en je ziet en voelt er niks meer van, dat is het voordeel van zulke goedkope planken, ideaal om alles op te leren wat repareren aangaat.

Mauser
11 mei 2006, 11:24
Je gaat de keus van je gitaar toch niet hier van af laten hangen?
Persoonlijk zou ik er niet van uit gaan dat ik misschien de hals van mijn toekomstige gitaar zo zwaar mol dat ie vervangen moet worden...

Helemaal mee eens, ik ga deze zomer waarschijnlijk ook een gitaar met gelijmde hals kopen, en ik dacht er ook heel ff aan van "wat als ie breekt?". Maar uiteindelijk, of het geschroefd is of gelijmd, of wat dan ook, een gebroken hals is altijd kut.