PDA

View Full Version : Tanglewood solidbody accoustic



Satriani
10 mei 2006, 00:57
Dudes,

Na tommy emmanuel / doyle dykes / mathiske ontdekt te hebben ben ik nu heeel erg into het akkoestisch spelen ik speel nu op een ibanez aw-40 en wil dus wat beters. Het is de bedoeling dat ik een nieuwe gitaar + een amp voor thuisgebruik ga kopen liefst onder de 700 euro.

http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_ak_tanglewood_1.html
Ik zat dus te denken aan blueridge tot ik deze tegenkwam. Volledig massieve gitaren van tanglewood tussen de 3 en 400 euro. Iemand ervaring met deze gitaartjes ? en is een volledig massieve gitaar een garantie voor een goed geluid?

En dan nog de amp, liefst 2dehands natuurlijk en het gaat me vooral om de tone en niet het volume. Weet iemand nog aanraders?

kornelius
10 mei 2006, 08:53
heb bij de american guitar store in enschede een paar weken terug uitgebreid op een solidbody tanglewood gespeeld, en ik vond m echt fantastisch. was nog wel 595 - incl. piezo.
Met blueridges is ook niets mis, maar ze zijn wel een beetje een hype vind ik, je gaat door de commotie haast denken dat ze beter zijn dan alle dure gitaren en dat is dan ook weer niet zo.

ik heb zelf een goed gebouwde oude gelamineerde gitaar die een leuk geluid geeft. Andersom, als je mij een goed stuk hout geeft bouw ik er waarschijnlijk nog steeds een bagger gitaar van, solid or not. Ik vind de aandacht voor solids te overdreven, vakmanschap bij het bouwen is ook wat waard.

chris c
10 mei 2006, 10:21
Ik heb onlangs op zo eentje gespeeld, massief hout, cutaway en LR Baggs element+toonregelaars, Grover stemmechanieken, voor iets meer dan 300 euro. Je vraagt je af hoe ze het doen voor die prijs, maar ze klonk heel behoorlijk, en de hals speelde lekker. Geen super gitaar met een uitgesproken karakter, maar ook zeker geen rommel. De afstelling was wel niet ideaal, en de frets waren niet goed gepolijst, dus reken wel op een paar tientallen euro kosten om ze helemaal in orde te krijgen.

Maar als ik 700 euro te besteden had, zou ik toch naar iets beters kijken, een Furch of een tweedehandse Larrivée of Taylor bv., en wachten met die amp als het toch maar voor thuisgebruik is. Akoestisch spelen op een kwaliteitsgitaar geeft toch veel meer voldoening dan op een matige gitaar door een blikkerige versterker.

Satriani
10 mei 2006, 11:42
Mwah 2de hands kan ik toch een voor zo'n roland gaan of miss zelfs aer. En een versterker is echt nodig vooral voor bepaalde t.e achtige dingen die cascading harmonics bijvoorbeeld of meer een poging tot maar het klinkt echt veel beter door een amp.

Maar voor dit soort dingen is een 000 type gitaar beter right? Bijvoorbeeld de TW-170.
en het " b-band versterkings systeem " is dit een beetje redelijk. Kan het me haast niet voorstellen voor die prijs? anders wordt het later zo'n dean markely pick-up erin gooien ofzo..
Help please:)

Ow en btw als ik echt een merkbaar verschil hoor dan ga ik wel voor een duurdere als de prijs het me waard is. Wel klote dat ze bij nl muziek geen blueridge hebben staan. Iemand daar ervaring mee? vergelijking met tanglewood?

chris c
10 mei 2006, 12:02
Ik bedoelde ook B-Band, niet Baggs. Heb die Tanglewood niet versterkt uitgeprobeerd, maar B-Band heeft een goede reputatie en is niet zo goedkoop.
Het was ook zo'n kleiner model. Geeft een goede balans voor fingerpicking. De afwerking was vrij mat, niet hoogglans, waardoor het bovenblad wat vrijer zou moeten trillen.

kornelius
10 mei 2006, 12:19
bband heb ik gehad in een simon&patrick gitaar, prima pickup.
weet niet of ooo modellen beter zijn voor 'dit soort dingen', is toch ook kwestie van smaak.

Ik heb een roland ac-60, bevalt erg goed. AER schijnt het beste op aarde en omstreken te zijn, ken ik verder niet.

ik heb blueridge en tanglewood gespeeld in (verschillende) winkels, en was zelf van de TW meer onder de indruk, voor wat het waard is :)

Satriani
10 mei 2006, 18:34
Sweet maar wat is het addertje onder het gras dan? als dat b-band gebeuren best redelijk is, en de gitaar isvolledig massief, voor die prijs:sssh: Ben zeer benieuwd iig zodra ik bij nl-muziek geweest ben zal ik uitgebreid verslag doen.

chris c
11 mei 2006, 10:13
Het addertje onder het gras is dat die Chinese arbeiders onderbetaald zijn...
Ik vraag me nu ook af of die gitaren wel echt volledig massief zijn. Ik meende een sticker gezien te hebben (op die van 3-400 euro) met "solid top" erop - niet de zij- en achterkan dus. Maakt niet veel uit eigenlijk. De top was overigens ceder.

kornelius
11 mei 2006, 20:28
en die all-solid versie was dus 595.

ACSlater
16 mei 2006, 23:35
Ik heb een Tanglewood TW-1000. Dat is eentje zonder piezo helaas. Ik heb bij een gitaarwinkel in Den Haag alle merken-types, akoestische gitaren uitgeprobeerd, binnen mijn budget. De TW-1000 klonk nou eenmaal het beste en ik kon het dan ook niet over mijn hart krijgen om een ´mindere´ te kopen die wel een piezo had. De TW/1000 heeft dus massieve zijkanten en bovenblad. En klinkt als een klok!

SGS
16 mei 2006, 23:50
TW1000 is idd een supergitaar, heb er zelf ook een.

gertdm
17 mei 2006, 08:00
Mwah 2de hands kan ik toch een voor zo'n roland gaan of miss zelfs aer. En een versterker is echt nodig vooral voor bepaalde t.e achtige dingen die cascading harmonics bijvoorbeeld of meer een poging tot maar het klinkt echt veel beter door een amp.

Ik zag bij de Plug in Amsterdam een Ashdown te koop staan. Het oude type weliswaar maar een erg goeie akoestiese versterker...en 120 W.