PDA

View Full Version : Buffer nodig bij true-bypass pedalen?



ruezzz
9 mei 2006, 22:29
Ben een pedalenreeks aan het samenstellen en kom op een stuk of 6 pedalen die nagenoeg allemaal true-bypass zijn. Met uitzondering van een Phase 90.

Is het dan raadzaam om de Phase 90 ook true-bypass te maken?

En heb je een buffer nodig bij een reeks van 6 true-bypass pedalen?

(Pedalen zullen ongeveer zijn: RMC-1 Wah / Maxon OD-9 / T-Rex Tremster / MXR-Phase 90 / Diamond Memory Lane / Zvex SuperDuper)

DREAMMACHINE
9 mei 2006, 22:39
...ik zit zelf ook een beetje met hetzelfde probleem, erg veel true-bypass pedalen, maar geen echte buffer er voor. Ik had eerst een boss tuner vooraan in de keten, maar is inmiddels vervangen door een strobostomp ( die ik tevens op tb stand heb staan).

Een losse buffer van masotti of skrydrstrup is een optie lijkt me, maar wel weer prijzig.

http://www.skrydstrup.com/BF1.htm

Jeroenvanhulsteijn
9 mei 2006, 22:45
er staat hier ergens op gitaarnet een schema van zo'n SHO boost. Kun je denk ik ook prima als buffer gebruiken. Ben je voor een paar euro klaar.

nielsduursma
9 mei 2006, 22:47
ik heb ook alleen maar TB pedalen, maar toch heb ik een buffer (in de vorm van eq) die altijd achterin m'n pedalen plankje ligt. want ontoud wel dat je signaal door een behoorlijk aantal kabels loopt. al helemaal waneer je een effect loop gebruikt. en verder vind ik het wat lekkerder klinken zo'n hoog signaal, en met de eq is het ook nog wat bij te kleuren.

dreadhead
9 mei 2006, 23:20
sorrie hoor, kben nog vrij nooberig, maar wat bedoelen jullie met een buffer voor die truebypass pedalen ?:D

Speeddemon
9 mei 2006, 23:28
Een buffer is een pedaal dat een hoog-ohmig signaal (van je gitaar) omzet in een laag-ohmig signaal, zodat je signaal behouden blijft over langere kabelafstanden.
Aangezien true bypass pedalen GEEN buffer hebben, als ze uitstaan, kan je verlies van hoog in je geluid hebben.

Goeie dure optie: Zvex SHO
goeie betaalbare optie: MXR Micro Amp
goedkope optie: zelf een GGG buffer-circuitje in elkaar solderen.

Baby Evil
9 mei 2006, 23:31
Ik gebruik een Catalinbread Super Chili Picoso (€135) als buffer, en het is echt wel nodig, zelfs al gebruik je vooral true bypass fx en goeie kabel.

Jan

Johnny Ramone
9 mei 2006, 23:36
Ik heb een Dual Loop van Lehle, deze is true bypass én heeft ook nog een buffer op elke loop. Wel duur, maar het geld absoluut waard.

vinni
9 mei 2006, 23:56
...ik zit zelf ook een beetje met hetzelfde probleem, erg veel true-bypass pedalen, maar geen echte buffer er voor. Ik had eerst een boss tuner vooraan in de keten, maar is inmiddels vervangen door een strobostomp ( die ik tevens op tb stand heb staan).

Een losse buffer van masotti of skrydrstrup is een optie lijkt me, maar wel weer prijzig.

http://www.skrydstrup.com/BF1.htm


De meest gebruikte en geprezen buffer is de BS2 van Axess Electronics.

Nieuw is-ie $ 135. Komt natuurlijk wel verzending en douna bij.

Groet,
Vinni

fullorder
10 mei 2006, 00:25
Ik gebruik de HWA Clean Sanchez als buffer. Zeer betaalbare en prima oplossing. Ga er misschien zelf nog eens eentje maken, want waarvoor zou een bufferpedaal een footswitch nodig hebben als je 'm altijd aan laat? ;)

El Capitain
10 mei 2006, 01:08
Is dat dan eigenlijk hetzelfde als wat een DI doet, of doet die juist weer hele andere dingen?

ruezzz
10 mei 2006, 07:12
De ZVex Superduper heb ik al, daar zit dus al een buffer in?
En de tuner was ik nog vergeten, mijn TU-2 heeft ook een buffer dus.

En wat betreft die Phase 90, zou het raadzaam zijn die dan ook true-bypass te maken?

(De Diamond Memory Lane zal mijn EHX Memory Man gaan vervangen, dat ding doet het om de haverklap niet en een tapfunctie lijkt me ook handig...)

LordRiffenstein
10 mei 2006, 07:55
Ik gebruik een Catalinbread Super Chili Picoso (€135) als buffer, en het is echt wel nodig, zelfs al gebruik je vooral true bypass fx en goeie kabel.

Jan

Veel gezien misverstand maar net bij het gebruik van veel TB-pedalen heb je een buffer nodig.

fhensen
10 mei 2006, 09:09
Kijk eens bij Jack Orman op de site (ben effe de URL kwijt). Eenvoudig buffertje (Line Driver) gebaseerd op een Mosfet of zelfs op een opamp (TL071). 2 condensatoren en 2 weerstanden en je bent klaar. Staat altijd aan dus hoeft niet via switch.

fhensen
10 mei 2006, 09:20
Heb enige links bij elkaar gezocht:

http://www.muzique.com/lab/superbuff.htm
http://www.generalguitargadgets.com/index.php?%20option=content&task=view&id=156&Itemid=190
http://www.singlecoil.com/tb-strip/tbstrip.html

Mitch
10 mei 2006, 09:58
Ik gebruik een Catalinbread Super Chili Picoso (€135) als buffer, en het is echt wel nodig, zelfs al gebruik je vooral true bypass fx en goeie kabel.


Ik heb hier eens wat tests mee gedaan. Het unieke van de SCP is dat je 'm gewoon aan kan zetten als mosfet boost en 'm zo als bufer gebruiken, maar je kan 'm ook via de andere uitgaing gebruiken. Dan boost-ie niet meer, maar buffert wel.
Mijn testresultaten: mosfet aan werkt goed, maar beïnvloedt wel zoals gewoonlijk het tophoog iets (meer dus) en verandert bijvoorbeeld de dynamiek van fuzzes (in positieve zin meestal) en van overdrives (krijgen iets meer gain).
Puur als buffer: duidelijk ander effect ! Normaal behoud vanhoog en dynamiek, geen verandering van fuzzes en drives. Aanradertje.

Ik testte door zowel een verzameling TB als non-TB pedalen heen.

up-guitarman
10 mei 2006, 11:35
Een buffer is een pedaal dat een hoog-ohmig signaal (van je gitaar) omzet in een laag-ohmig signaal, zodat je signaal behouden blijft over langere kabelafstanden.
Aangezien true bypass pedalen GEEN buffer hebben, als ze uitstaan, kan je verlies van hoog in je geluid hebben.

Goeie dure optie: Zvex SHO
goeie betaalbare optie: MXR Micro Amp
goedkope optie: zelf een GGG buffer-circuitje in elkaar solderen.

SHO is wel zelf te maken lijkt mij, dat zijn maar een paar componenten ...
Ik vraag me al een tijdje af hoe je dit als buffer kan gebruiken. Moet je hem dan helemaal vooraan in je keten zetten (dus gitaar => buffer => FX => amp) of juist achteraan, en moet je deze dan altijd laten aanstaan of hoe zit dat juist ???

fhensen
10 mei 2006, 13:32
Altijd laten aanstaan is het beste. Een buffer wordt gebruikt als line driver om het signaal over een lange keten 'op te peppen'. Dus schakel je hem niet uit, of je moet dat onderscheid in geluid willen gebruiken in je set. Let op: sommige Fuzz stompboxen kunnen er niet tegen als je de buffer voor ze plaatst. Maar dan zet je hem erachter en dan is dat ook weer opgelost.

fullorder
10 mei 2006, 14:29
De ZVex Superduper heb ik al, daar zit dus al een buffer in?
En de tuner was ik nog vergeten, mijn TU-2 heeft ook een buffer dus.

Ik heb ook een superduper gehad. Ik liet daarvan de eerste gain-trap altijd aan staan (als buffer dus) en gebruikte de tweede (met master volume) als overdrive.



En wat betreft die Phase 90, zou het raadzaam zijn die dan ook true-bypass te maken?

Hoeft niet perse, het is niet zaligmakend om al je pedalen true-bypass te hebben, soms juist liever niet. het is prettig om niet al te veel pedalen in je lijn te hebben die niet TB zijn, maar je kunt het best voor ieder pedaal individueel bepalen of je 'm TB wilt hebben of niet. wat doet jouw phase90 met je signaal als ie uitgeschakeld is? tonesuck? kleuring? heb je dat al eens goed beluisterd?

up-guitarman
10 mei 2006, 18:43
Altijd laten aanstaan is het beste. Een buffer wordt gebruikt als line driver om het signaal over een lange keten 'op te peppen'.
En moet deze vooraan in de keten of achteraan?
En best mee in de loop of beter tussen de gitaar en de amp?

Mitch
10 mei 2006, 19:49
Altijd laten aanstaan is het beste. Een buffer wordt gebruikt als line driver om het signaal over een lange keten 'op te peppen'. Dus schakel je hem niet uit, of je moet dat onderscheid in geluid willen gebruiken in je set. Let op: sommige Fuzz stompboxen kunnen er niet tegen als je de buffer voor ze plaatst. Maar dan zet je hem erachter en dan is dat ook weer opgelost.

Ja, da's half waar. Een matig gebufferd pedaal ervóór werkt vaak niet goed. Een mosfet ervoor zetten (zoals de SHO ook is en waar het nu als laatste ook over ging) kan soms juist prima. Het kan er allemaal zelfs wat lekkerder door klinken.
Ik heb er een clip + kort verhaaltje aan gewijd:
http://www.uncledig.com/content/view/400/52/

ruezzz
10 mei 2006, 19:52
De Phase 90 heb ik nog niet. In mijn rack heb ik een ouwe Smallstone in een GCX-looper. Maar voor deze setup/project wil ik gewoon een bakkie met pedalen (en dat worden er al snel weer teveel...)
Weet dus nog niet wat ie doet...

Ook de Tremster heb ik nog niet (wel een Boss TR-2 in mijn rack).

Ik denk dat ik toch mijn vaste techneut es even naar mijn Memory Man laat kijken, ik vind em toch wel te gek - alleen niet echt betrouwbaar, misschien zit er ergens iets niet lekker in dat ding. 400 euro voor de Diamond Memory Lane is ook niet weinig...

Rectifier
30 mei 2006, 12:22
Over buffers gesproken....

Ik kwam de volgende zeer informatieve link tegen:

http://gtrgear.com/Masotti/BlackBox-FAQ-NL.htm

Negative K3 fan
30 mei 2006, 18:46
een buffer kun je het best zo dicht mogelijk bij de gitaar hebben -->> actieve elementen...

ik vind het een beetje overtrokken om er >100 euro pedaaltjes voor te gebruiken, SRV gebruikte expres krulsnoer enzo voor zijn geluid.

elke buffer kleurt namelijk ook het geluid en als je bijvoorbeeld op een plexi (schelle amp) speelt kan een beetje hoog impedant verlies geen kwaad...

Speeddemon
30 mei 2006, 18:51
een buffer kun je het best zo dicht mogelijk bij de gitaar hebben -->> actieve elementen...

ik vind het een beetje overtrokken om er >100 euro pedaaltjes voor te gebruiken, SRV gebruikte expres krulsnoer enzo voor zijn geluid.

elke buffer kleurt namelijk ook het geluid en als je bijvoorbeeld op een plexi (schelle amp) speelt kan een beetje hoog impedant verlies geen kwaad...
je raakt niet alleen hoog kwijt, maar ook complexiteit/ballen van je sound.

En een losse SHO maak ik voor minder dan 100. :cooler:

maestro_nl
31 mei 2006, 09:00
Zouden Marco Masotti, Steen Skrydstrup en Mario van Axess Electronics hiermee eens zijn? Dagtutniet!

rocker_71
31 mei 2006, 11:46
Kan een goede EQ ook voor een buffer zorgen, bv een MXR 10 bands EQ?

nielsduursma
31 mei 2006, 11:51
Zouden Marco Masotti, Steen Skrydstrup en Mario van Axess Electronics hiermee eens zijn? Dagtutniet!

en wat te denken van ome pete cornish.

Chiel
4 juni 2006, 23:08
Al eens geexperimenteerd met de GCX? Die heeft toch ook een Buffer onboard? Ik meen dat Lord Riff daar al eens mee gestoeid heeft.