PDA

View Full Version : Favoriete bands???



Jay75
9 mei 2006, 22:09
Hey ik vroeg me af wat iedereen's favoriete bandjes zijn?
En of dat van invloed is geweest op de gitaarkeuze.

Mijn favoriete bands zijn

The Living End, Green day
Stray Cats, AC/DC met bon en 60s garage, rocknroll enzo

Living end en Setzer spelen beide op een GRETSCH< i love the sound dus die heb ik een, een blijvertje 4-ever!!

AC/DC, dan moet je natuurlijk een SG ( en gretsch :P ) hebben.

En een Jazzmaster voor de suf en sixties sound.

Ik heb die gitaren niet omdat ik het geluid precies wil kopieren maar meer omdat dat wel echt MIJN GELUID IS, ik heb tenslotte andere vingers en een andere ( RIVERA ) amp.

Maar hun sound beinvloed mij, dus ik vroeg me af, am i the only one, i do not think sooooooooo

Jay75
9 mei 2006, 22:10
suf is SURF natuurlijk hehe!

nielsduursma
9 mei 2006, 22:12
pink floyd natuurlijk, dus m'n eerste electro was een squiertje.

daarna de ibanez artis uit 81 van m'n vader geerfd (en nee dat is geen metalgitaar) en ja daar speel ik vooral op, omdat die kwalitatief heel goed is, en een te gek geluid, en een te gekke bespeelbaarheid.

ik zou nog een hollowbody willen vanwege de klank.

Martin_1983
9 mei 2006, 22:13
Je had het bericht natuurlijk ook ff kunnen veranderen met Edit..??

Mijn favo bands..dat zijn er nogal wat.

Kane, Intwine, Radiohead, Metallica, Godsmack, Linkin Park, Muse, Green Day, Our Lady Peace, Fuel..tja..eigenlijk nog veel meer.. Maar dit luister ik het meest :rockon:

Ik heb voor mijn gitaar gekozen omdat hij clean erg mooi en helder klinkt..maar hij moest ook als een gek kunnen scheuren! Nou, dat doet ie wel ;) In combinatie met mijn Vox Valvetronix 50VT klinkt hij echt super.

Orpheo
9 mei 2006, 22:15
the darkness
led zeppelin
aerosmith

dat is ZO duidelijk te zien in mijn gearkeuze.

nielsduursma
9 mei 2006, 22:18
the darkness

daarom die geile les paul?? :cooler:

Jay75
9 mei 2006, 22:19
ORPHEO,

You got a damn good taste!
Dat is namelijk het vervolg van mijn lijstje, en ik heb geneens een les paul!

SLECHT HE!!

Rick trodat
9 mei 2006, 22:32
U2 (ja, nog steeds)
Metallica
Black Sabbath
Blink 182
Deep purple
Guns 'n Roses (de oude garde)
Velvet revolver
Oasis
Green Day
Pink Floyd
Queen
REM
Cream
Aerosmith

Agent_Smith
9 mei 2006, 22:32
Thin Lizzy
Ufo
Eagles
Ac/dc
Iron Maiden

Rick trodat
9 mei 2006, 22:38
Tja en de gitaren...

Ik begon met een highway strat, daarna heb ik een oude american strat gekocht, toen een gibson les paul standard en een taylor voor acoustisch.

Versterking was eerst een VOX Valvetronix, maar ik wilde toch meer een versterker met een eigen karakter. Toen heb ik een marshall valvestate gekocht. Maar dit was het toch net niet. Nu heb ik een JCM 900 op een marshall 1960 A kast.

Effecten.
Tja..veel ik hou van veel verschillende soorten muziek. Ik heb o.a. een ibanez tubescreamer, cry baby, bosch distortion. Maar ik heb ook een E bow.

Harry
9 mei 2006, 22:42
ik hou van allerlei soorten muziek, en ik heb zelf spullen uitgezocht die ik lekker vind klinken. Is misschien gek, maar ik speel op andere spullen dan mijn voorbeelden, o.a. Jaap Castricum (strat met Vox AC30) en Dany Lademacher (in de Brood-tijd met Les Paul met P90's en een Charlie versterker).

Gewoon mijn eigen oren gebruikt, en niet geprobeerd hun geluiden na te maken. Noem me maar eigenwijs, maakt me niet uit.

Eko
9 mei 2006, 22:45
Uiteraard heeft het hebben van idolen je keus beinvloed. Grote gitaristen als Clapton en SRV hebben voor mij de smaak bepaald voor strats.

Orpheo
9 mei 2006, 22:49
daarom die geile les paul?? :cooler:

oh yeah! en de collectie blijft groeien! nu ff geen GIBSONS meer. dat komt later wel. nu ff snel nog 2 erbij (naast de witte custom) een goldtop p90 en een sunburst, en dan is t klaar. mits natuurlijk die witte custom TOP is :rockon:

@ jay75: ik wil nog wel een gretsch 6120 ;) maar die krengen kosten nog teveel helaas. en ikspeel liever LP.

Jerrmain
9 mei 2006, 22:50
Nirvana (niet zomaar zo een smells like teen spirit fan die met die standaard kleren van nirvana loopt)
Alice in chains
Mudhoney
Sonic Youth
Soundgarden
Eric Clapton (past goed in het rijtje, ik weet het)

en schiet soms nog weleens uit met bijv. Offspring, Rage against the machine, Nickelback, Doe maar, Reel big fish

Zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar het bovenstaande luister ik toch wel het meeste naar.


Heb na m'n eerste gitaar een jaguar gekocht, zag em vaak bij nirvana shows, en vond het echt een supermooie gitaar, maar ik heb niet speciaal een jaguar genomen omdat kurt erop speelde (dan had ik wel een jag-stang genomen, die ik erg lelijk vind overigens).
Dus wel een beetje beinvloed door de bands..

Jiboom
9 mei 2006, 23:02
Mijn favorieten:

Dream Theater - ja, ik heb een MusicMan Petrucci
Steve Vai - ja, Ik heb een Ibanez JEM en een Universe
Joe Satriani - ja, Ik heb een Ibanez JS1000 (en een JS90)
Pain of Salvation - nee, ik heb geen Parker Fly
Opeth - ja, ik heb een PRS Custom 24 (maar geen Les Paul)

Dus je zou kunnen zeggen dat mijn favoriete bands invloed hebben op mijn gitaarkeuze, hehe. Ter verdediging kan ik aanvoeren dat ik nog een aantal gitaren heb die niet in dit plaatje passen (alhoewel, Jimi/SRV - strat). Maar meer algemeen ben ik gewoon liefhebber van goede gitaren met humbuckers (maar LP's hebben wat teveel nadelen, vind ik) die geschikt zijn voor rock/metal, en mijn favoriete bands brengen me dan wel eens op een idee qua gitaarkeuze.

En voor tremelo capriolen ala Satriani/Vai (die ik zelf graag toepas) voldoet een gitaar met Floyd Rose nog steeds het beste, dus vandaar dat ik "verplicht" ben een FR gitaar te houden (en zelfs nauwelijks zonder tremelo kan), ondanks de nadelen van een FR.

Helter Skelter
9 mei 2006, 23:05
ik vind heel veel muziek goed: van ABBA tot ZZtop 8-)

Ik heb wel altijd op goed spul gespeeld want zowel mijn vader als mijn broer speelden gitaar en mijn broer had toen hij nog thuis woonde (eind '70 begin 80-er jaren) voor die tijd behoorlijk highend spul (Fender, Gibsons) Gelukkig had ik niet zoals veel anderen zo'n zeikbroer maar mocht ik gewoon alles gebruiken en sterker nog: hij moedigde me zelfs aan om het te gebruiken.

Dus het is altijd Fender en Gibson gebleven, pas de laatste jaren zijn daar 2 EB Musicman Axissen bij gekomen...

crrrN
9 mei 2006, 23:05
The Offspring - Vandaar RG
Avenged Sevenfold
AFI
Sum 41
NOFX
Pennywise
Green Day
Blink182 - alles is vet behalve hun self titled, dies zo slecht :/
1208
The Living End
Bullets and Octane

Oh ik heb een Randall RM100 omdat ik verliefd ben op Randall en omdat ze in deze serie (Modular series) in principe iedere amp die ooit is gemaakt kunnen nabootsen.

Zoiets ongeveer.

Kaïn
9 mei 2006, 23:10
Nightwish - Die mooie oude washburn van Emmpu is nergens meer te vinden, helaas anders zou ik die echt wel willen. ESP waar hij nu op speelt zit ik aan te denken.

Steve vai
Satch
London After Midnight
Lacrimosa
VNV nation

Oftewel mijn muzieksmaak ligt op veel verschillende plekken. Bands zoals VNV nation komt niet eens gitaar in voor.
Mijn gitaarkeuze is nog het meeste beïnvloed door Vai denk ik. Duikvluchten etc horen nu echt bij mij spel, I neeeed a floyd. Het model JEM, of RG vind ik mooi, maar te saai. Vandaar dus dat mijn keuze viel op een Maverick F-1. Nog steeds, IMHO de mooiste superstrat die er is. :rockon:

Keesz
9 mei 2006, 23:16
qotsa, alleen spelen die gasten op gear van 3000$...:(

AART
9 mei 2006, 23:20
Pennywise
The Offspring
Metallica
Bad Religion
Minor Thread
Black Flag
Green Lizard
Audioslave
Queens of the Stone Age
The Apers
Heideroosjes(Live, damn!)
Guano Apes
Nirvana
By a Thread
Dream Theater
Descendents
Black Sabath


En veel meer.

De RG speel ik vooral door Pennywise en The Offspring, die speelden daar voreger op toen ik net begon, en gelukkig viel ik meteen voor de sound en feel toen ik er de eerste keer een vasthad.
De Mark IV heb ik vooral door Pennywise en Metallica, en een heel klein beetje door The Offspring.
Door Metallica heb ik nog steeds GAS voor een witte ESP met emg 81-60 combinatie.

Bram+
9 mei 2006, 23:20
Favoriete muziek:
At The Drive-In; Beatles, the; Björk; Black Sabbath; Coheed and Cambria; Converge; Dillinger Escape Plan, the; Doors, the; Iron Maiden; Kyuss; Led Zeppelin; Mars Volta, The; Muse; Opeth; Queen; Queens Of The Stone Age; Radiohead; Ramones; Spinal Tap; Stevens, Sufjan; Textures; Tool; Van Halen; Velvet Underground, the; enz.

En met nadruk op The Mars Volta, Led Zeppelin en Opeth. Ik spiegel mijn gear hier verder helemaal niet aan, zou ik ook niet willen verder.

Jiboom
9 mei 2006, 23:36
Het model JEM, of RG vind ik mooi, maar te saai.
Te saai? Ik ken maar weinig gitaren die in zoveel verschillende uitvoeringen (http://www.jemsite.com/gallery.htm) gemaakt zijn... 8-)

Jax
10 mei 2006, 07:11
Luister naar veel bands, veel stijlen muziek, etc. Toch hou ik zelf bij het spelen van strakke riffs á la Alter Bridge, Avenged Sevenfold, Killswitch Engage, Lost Prophets. Vandaar de keuze Charvel model 6. Is naast een metalplank ook een zeer veelzijdige plank, waar ik een heerlijk blues geluid uit kan halen, en een voortreffelijke clean. Zo hou ik het dus heel breed.

Nova
10 mei 2006, 08:11
ok..
Blind Guardian
Manowar
Divinity Destroyed
Nightwish
Kamelot
Ensiferum
Children of Bodom
Sonata Arctica
Avantasia
After Forever
DragonForce
Hammerfall
Rhapsody
Stormwarrior


zoiets.. heb van de meeste geen idee wat ze spelen, Ibanez, Jackson, BC Rich en ESP komt er in ieder geval een aantal keer in voor. Ik heb een Ibanez, maar speel op een Moser en daar zie je sowieso weinig bands mee.

Nickname
10 mei 2006, 09:17
Toen ik als n00b gitaar wou gaan spelen keek ik naar mijn gitaarheld john petrucci en op dat moment speelde ie nog op ibanez. Toen dacht ik.. als ik een ibanez koop kan ik daar vast geen buil aan vallen. Vanaf het moment dat ik die eerste ibanez kocht en begon te leren spelen vond ik andere merken eigenlijk altijd maar minder...

pint
10 mei 2006, 09:51
bands / artiesten

therapy?
ac/dc
metallica
chuck berry
blink 182
system of a down
smashing pumpkins
lit
bush
scorpions

gear

epi korina explorer
epi e335
engl souvereign

de explorer heb ik gekocht omdat james hetfield op explorer modelen speelt
de rest op gehoor aangeschaft

G.G.
10 mei 2006, 10:15
Uiteraard heeft het hebben van idolen je keus beinvloed. Grote gitaristen als Clapton en SRV hebben voor mij de smaak bepaald voor strats.
Zo ontstond mijn voorkeur voor strats ook (o.a. ook door Jeff Beck, Hiram Bullock en Jimi Hendrix (en natuurlijk de twee heren die hierboven staan)).

Later wilde ik ook het warme geluid van een humbucker en heb ik bij mijn stratjes alleen het midden element laten zetten en de rest vervangen voor humbuckers (met splitmogelijkheid).

Daarna kwamen de Floyd Rose tremelos (niet zozeer voor het hele ruige werk, maar ze zijn wel erg handig door de fijnstemmers en de lockingnut).

Toen kwam het scalloppen, dat beviel zo goed dat de meest gitaren in mijn collectie dat ook hadden. Wat dat betreft ben ik erg eenzijdig en hou ik maar van 1 ding en dat zijn stratjes met hummies en een floyd.

Krijg volgene week wat spulletjes binnen, en dan zet ik er weer eentje in elkaar:

Elzen stratocasterbody, esdoorn linkshandige hals met esdoorn toets (scalloped) (wordt dus reverse headstock op rechtshandige gitaar), Dimarzio Tone Zone op de brug, Dimarzio PAF op de neck en in het midden een stratocasterelementje. Brug wordt een Ibanez Low Pro Edge tremelo.

Mijn keus voor stratjes is dus ontstaan door bepaalde gitaristen, maar in de loop van 15 jaar heb ik er mijn eigen draai aan gegeven.

THW
10 mei 2006, 10:42
Voor mijn eerste elektrische gitaar had ik geen invloeden, ik wou gewoon gitaarspelen.

Voor mijn 2e gitaar: Mijn Gibson SG heb ik gewoon gekeken wie een cool geluid had. Ik was (toen) fan van Ritchie Blackmore (Rainbow, Deep Purple) dus dat betekende een Strat maar ik hield niet van de nek. Ik vond het geluid wat Adrian Smith haalde met zijn goldtop maar ik was nooit zo gecharmeerd door een Les Paul. Nadat ik Iommi en Angus Young had zien spelen ging ik maar voor de gulden midden weg: De SG. Sindsdien ben ik SG fanaat. :satisfie:

Kris Haex
10 mei 2006, 10:44
Guns 'n Roses
Velvet Revolver
AC/DC
The Smashing Pumpkins
Pearl Jam
Soundgarden
Faith no more
Kreator
Dragonforce
Kamelot
Pantera
Sepultura(het oudere werk)
Metallica(vooral het oudere werk)
Iron Maiden
Black Sabbath
Dream Theatre
Theatre of tragedy
Stratovarius
Greenday
The Offspring
Therapy?
Deep Purple
En ook jaren tachtig popmuziek en af en toe Beethoven en Bach.

Baklap
10 mei 2006, 11:29
JorienR (en andere mensen die Mudhoney hadden:P) jullie zijn zeker ook wel van de partij zaterdag (of zondag). ik ga ze maar is bekijken in de melkweg

Ik vind eigenlijk bijna alles goed qua rock, metal, punk etc.

maar mijn favorieten:

Children of Bodom
In Flames
Dragonforce

casper innosence
10 mei 2006, 13:54
mijn favorieten:

Unearth
Only Crime
Rise Against
Strung Out
With Honor
Comeback Kid
Propagandhi
Children of Bodom
Testament
Maiden
The Lawrence Arms
The Sainte Catherines
Blue Monday
Modern Life is War
Foo Fighters
Faith No More
Hot Water Music

en ik vergeet er vast nog een hoop.

Mijn gear: Esp Viper Standard (2004 met Set thru Neck) met Seymour Duncan Sh 5 en '59 + Mesa Boogie Rectifier + marshall 1960 vintage. Toch kwa geluid redelijk "metal" terwijl ik in een punk/hc band speel.

De Marshall kan er binnenkort wel es uitgaan, en daar voor in de plaats een Koch. Beetje testen van et weekend met de speaker van onze 2e gitarist. :D

Paultje-k
10 mei 2006, 18:02
Black Sabbath (Ozzy en Dio jaren al paste Dio niet echt 100% bij Sabbath)
Judas Priest (Alleen met Halford)
Iron Maiden (alleen met Bruce Dickinson)
Motörhead
Pantera
Black Label Society
Damageplan
Ozzy Osbourne
Velvet Revolver
Alter Bridge
Brand New Sin
KISS
Ace Frehley (Frehley's comet)
Oude Metallica
Pride & Glory
DIO
the Beatles
Paul McCartney
John Lennon


bijna alles wat ouder is dan ik :D

Fox
10 mei 2006, 18:23
The Doobie brothers
The Sweet
The Dire Straits ( ben ik een zeer grote fan van )
Ac/Dc
Van Halen
Whitesnake
...

Ik heb eigenlijk nogal een uiteenlopende muzieksmaak, ik kan genieten van zowel hard-rock als van jazz, blues, ...

Mijn gear is ook helemaal niet beïnvloed door deze groepen. Ik ben begonnen op een ibanez sa160qm . Maar nu speel ik met een Yamaha SG200 en een ibanez versterkerke van 25 w ( ben van plan binnenkort waarschijnlijk een peavey classic 30 te gaan halen).

Mvg,

Tim

drap
10 mei 2006, 20:00
Red Hot Chili Peppers
the Clash
Foo Fighters
Iggy Pop
At the Drive In
Muse
Jimi Hendrix
the Police (ten minste de 1e 2 albums)
Radiohead
en nog vele meer.

M'n voorkeur voor een strat komt rechtstreeks van het ultrageile geluid van Frusciante. M'n Epi les paul custom en m'n Ibanez Artcore AS83 zagen er gewoon mooi uit en ik moest en zou een mahonie gitaar met humbuckers en een semi hollow

Riandro-chan
6 maart 2008, 17:40
Mijn favo's zijn:
- Nightwish
- Rammstein
- Sonata arctica
- Linkin park

Ik luister ook wel eens graag een liedje van Within temptation, of Subway to sally.
Metallica en de rest is ook welkom xD

\n/

SGbanez
11 maart 2008, 20:29
AC/DC
Guns N' Roses (ben ik nou de eerste die GNR zegt?)
Led Zeppelin
Aerosmith
Foo Fighters
Slash's Snakepit
Velvet Revolver
BuckCherry
Motley Crue
The Darkness

Jaren 70/80 rock is sowieso vet. Klik maar op de link in m'n sig =p

drap
11 maart 2008, 20:58
En jawel... Weer een twee jaar oud topic gebumpt... Waar halen ze ze elke keer vandaan.

artnaz
11 maart 2008, 21:25
Maakt niet uit! :D

Heb een hele brede (luister)smaak, maar een top5 (anders wordt het een hele lange lijst) waar ik kippevel van krijg bij een optreden:

Rainbow
Deep Purple
Led Zeppelin
Black Sabbath
Whitesnake

Gitaarsounds-gewijs:

Ritchie Blackmore - Strat + Marshall
Gary Moore - Les Paul + Marshall/Soldano
Doug Aldrich - Strat/Les Paul + Marshall
Yngwie Malmsteen - Strat + Marshall

Ben uiteindelijk bij de Strat gekomen wegens de bespeelbaarheid en de "bite". Marshall is het niet geworden, maar een ENGL. Bruikbaarder, rondere sound (ook op lagere volumes), en toch best Marshallesque.

Blind Owl
16 maart 2008, 15:24
Ik ben tegenwoordig (zoals mijn moeder dat beschijrijft :D) into de paddomuziek, muziek met allerlei verschillende instrumenten die lekker gaan spelen ala jazz/rock/blues/psychedelic/pop:

- Gong
- The Nice
- Hawkwind
- The Residents

Verder natuurlijk bands zoals:

- Rory Gallagher
- John Mayall & The Bluesbreakers
- Creedence Clearwater Revival
- Free
- Joy Division
- Canned Heat

En alles wat je zelf onder de rijtjes kan toevoegen :D

menno182
16 maart 2008, 17:00
favoriete bands:
Fightstar
Bob Dylan
Bruce Springsteen
Metallica
Mcfly
Led Zeppelin
Pink Floyd
Guns 'n Roses
Blink 182
The Who
Muse

En vast nog een heleboel die ik nu vergeet. :)

RoCkInToM
20 maart 2008, 17:24
U2 op 1!
Foo Fighters
Metallica
Rage Against The Machine
Red Hot Chili Peppers
(Sommige nummers van) Dragonforce


Joe Satriani
Steve Vai
Tony McAlpine