PDA

View Full Version : Welke toonladders voor soleren in Jazz?



scholier
9 mei 2006, 20:55
Nou de titel lijkt me duidelijk, welke toonladders klinken het beste in Jazz, graag zou ik willen dat iemand een simpel antwoord gaf met een tab en de naam van de toonladder, bijvoorbeeld:
Pentatonische toonlader in A

E----5-----8------------------------------------------|
A---------------5--7----------------------------------|
D-----------------------5---7-------------------------|
G------------------------------5--7-------------------|
B--------------------------------------5---8----------|
e---------------------------------------------5--8----|

Ook vroeg ik me af of mensen nog jazz artiesten weten waar veel gitaar in zit. Beetje noob vraag maar ik ben nogal nieuw in de Jazz. Alvast bedankt.

Roy K.
9 mei 2006, 21:25
Allerhande ladders komen voor in Jazz.

Om te luisteren:
John Scofield
Allan Holdsworth
Mike Stern

Oude garde:
Wes Montgomery
Charlie Christian
Jim Hall

Digitech
9 mei 2006, 23:38
....Je wil een simpel antwoord op de vraag: welke toonladders klinken het beste in de Jazz...

komt ie: ALLE TOONLADDERS (mits op de juiste plek natuurlijk.)
Das nou het mooie van Jazz :rockon:

Tristan
9 mei 2006, 23:40
Ach, je kan beginnen met Melodisch Mineur...

G.G.
10 mei 2006, 00:48
Het probleem is vaak dat er veel modulaties zijn. Ik probeer altijd alleen naar de accoorden te kijken (en de toevoegingen) de tonen buiten deze accoorden probeer ik op gehoor. Zit je er een keertje naast, geen probleem en los het op door door te stappen naar de juiste tonen. Waanneer je alleen in patronen denkt kom je geheid vast te zitten.

sambora
10 mei 2006, 15:40
Die pentatonische ladder in je openingspost staat trouwens 'ondersteboven'. Verder zou je wellicht een kortere lijst krijgen als je zou vragen welke toonladders niet in jazz gespeeld worden.

Tot zover mijn nuttige bijdrage :cheerup:

hendrix2
10 mei 2006, 21:53
ik zelf gebruik eigenlijk nooit de pentatonische toonladders in Jazz. Dit heeft een te bluesy gevoel naar mijn mening.
maar je kan indd praktisch alles gebruiken voor jazz solo's.

waayer
11 mei 2006, 09:39
Die pentatonische ladder in je openingspost staat trouwens 'ondersteboven'. Verder zou je wellicht een kortere lijst krijgen als je zou vragen welke toonladders niet in jazz gespeeld worden.

Tot zover mijn nuttige bijdrage :cheerup:


Kijk eerst even hoe hij zijn hals heeft getekend, ze staan wel degelijk goed, alleen niet zoals de meeste hem kennen.

Kaïn
16 mei 2006, 21:10
Dorische ladders doen het over het algemeen prima in de jazz. Er word wel eens gezegt dat wat pentatonisch is voor rock, dorisch is voor jazz.

LuukieRayVaughan
16 mei 2006, 21:37
??? Alle kerktoonladders, Harmonisch mineur , Melodisch mineur, Gealtereerd Hectatonisch Octotonisch heletoons chromatisch komen voor in jazz - en nog meer. Er zijn niet bepaalde toonladders die vooral voorkomen het gaat om de akkoorden. Bijv. bij een II-V-I (bijv. Amin - D7#9 - G maj7) speel je vaak een arpeggio Amin over Amin met bijv. wat chromatische dingen of wat noten uit G majeur waar het stuk in staat. Over D7#9 kan je bijv octotonisch spelen of heletoons. En dan over G maj7 speel je G majeur maar je kan ook lydisch spelen af en toe of af en toe chromatisch. Het is belangrijk dat je veel ladders kent en veel regels. Je kan het ook op je gehoor doen maar ik vertel je dat niet veel mensen dat GOED kunnen.

heavy-metal-thunder
22 mei 2006, 12:09
??? Alle kerktoonladders, Harmonisch mineur , Melodisch mineur, Gealtereerd Hectatonisch Octotonisch heletoons chromatisch komen voor in jazz - en nog meer. Er zijn niet bepaalde toonladders die vooral voorkomen het gaat om de akkoorden. Bijv. bij een II-V-I (bijv. Amin - D7#9 - G maj7) speel je vaak een arpeggio Amin over Amin met bijv. wat chromatische dingen of wat noten uit G majeur waar het stuk in staat. Over D7#9 kan je bijv octotonisch spelen of heletoons. En dan over G maj7 speel je G majeur maar je kan ook lydisch spelen af en toe of af en toe chromatisch. Het is belangrijk dat je veel ladders kent en veel regels. Je kan het ook op je gehoor doen maar ik vertel je dat niet veel mensen dat GOED kunnen.

je zou over die IImin-V7-I▲7 progressie gewoon kunnen beginnen met sol groot (G majeur). Wel opletten voor fa# over Amin en D7#9. De verhoogde negen (mi#) is eigenlijk een fa, die kan je gebruiken om naar de sol te gaan.