PDA

View Full Version : Welke toonladders voor soleren in Jazz?



scholier
9 mei 2006, 20:55
Nou de titel lijkt me duidelijk, welke toonladders klinken het beste in Jazz, graag zou ik willen dat iemand een simpel antwoord gaf met een tab en de naam van de toonladder, bijvoorbeeld:
Pentatonische toonlader in A

E----5-----8------------------------------------------|
A---------------5--7----------------------------------|
D-----------------------5---7-------------------------|
G------------------------------5--7-------------------|
B--------------------------------------5---8----------|
e---------------------------------------------5--8----|

Ook vroeg ik me af of mensen nog jazz artiesten weten waar veel gitaar in zit. Beetje noob vraag maar ik ben nogal nieuw in de Jazz. Alvast bedankt.

Roy K.
9 mei 2006, 21:25
Allerhande ladders komen voor in Jazz.

Om te luisteren:
John Scofield
Allan Holdsworth
Mike Stern

Oude garde:
Wes Montgomery
Charlie Christian
Jim Hall

Digitech
9 mei 2006, 23:38
....Je wil een simpel antwoord op de vraag: welke toonladders klinken het beste in de Jazz...

komt ie: ALLE TOONLADDERS (mits op de juiste plek natuurlijk.)
Das nou het mooie van Jazz :rockon:

Tristan
9 mei 2006, 23:40
Ach, je kan beginnen met Melodisch Mineur...

G.G.
10 mei 2006, 00:48
Het probleem is vaak dat er veel modulaties zijn. Ik probeer altijd alleen naar de accoorden te kijken (en de toevoegingen) de tonen buiten deze accoorden probeer ik op gehoor. Zit je er een keertje naast, geen probleem en los het op door door te stappen naar de juiste tonen. Waanneer je alleen in patronen denkt kom je geheid vast te zitten.

sambora
10 mei 2006, 15:40
Die pentatonische ladder in je openingspost staat trouwens 'ondersteboven'. Verder zou je wellicht een kortere lijst krijgen als je zou vragen welke toonladders niet in jazz gespeeld worden.

Tot zover mijn nuttige bijdrage :cheerup:

hendrix2
10 mei 2006, 21:53