PDA

View Full Version : DOD FX75C Stereo Flanger - kraak



fweijers
9 mei 2006, 16:56
Hoi,
ik heb deze flanger, en het flange effect bevalt me erg goed.

Ik had altijd 1 nadeel: er was altijd een lelijke 'kraak' te bespeuren in het geluid.
Met een bepaalde frequentie (instelbaar via speed) hoor je het effect zeg maar 'hoger' worden en weer 'lager'. Precies op de punten waar het effect 'hoog' is, was altijd die vervelende distortion kortstondig te horen.

Ik heb wat zitten experimenteren met de volgorde van effecten, en nu lijkt het weg te zijn: mijn gitaar gaat nu eerst de flanger in, en vervolgens naar de andere effecten.
Ik ben nogal verbaasd omdat ik dit distortion-probleem ook had als ik het effect los had aangesloten....

Iemand bekend hiermee, en eventueel een echte oplossing voor me?

Dirk_Hendrik
9 mei 2006, 19:31
Het probleem wat je hebt is moeilijk uit te leggen. Het komt er op neer dat de vertragingslijn in de flanger "te kort" is en samples te weinig heeft. In de praktijk komt dat door een foute interne afstelling. Ik weet niet of het apparaat intern trimpots heeft waarmee dit is in te stellen daar ik het specifieke apparaat nooit op m'n werkbank heb gehad.

fweijers
10 mei 2006, 09:06
Hoi Dirk,
leuk die site van je (heb meteen ff het schema van de RAT gedownload).

Maar over die DOD flanger, ik zal hem eens open maken als het geluid weer terugkomt om te zien of er trimpotjes in zitten.
Ik baal er een beetje van omdat de flanger zelf erg goed is.

Ik heb ff gezocht naar het schema en vond dit:
http://www.elektroda.net/cir/
Daar staat een DOD FX75 FLANGER, bijna dezelfde.
Ben benieuwd of hier wat uit op te maken valt ...


P.S. Offtopic:
http://audible.transient.net/archive/ hier vind je een zip file met daarin schema's van allerlei effecten (jammer dat een en ander in postscriptformaat is, maar daar redt je je wel uit)

Dirk_Hendrik
10 mei 2006, 11:40
Iets in de strekking van die 5k pot helemaal rechts.

De betreffende .ps bestanden file ken ik al en jaar of 10. ;)

fweijers
10 mei 2006, 13:09
Maar die andere link was wel handig?
En anders hebben andere lezers er wat aan ;-)

Okee, ik ga die flanger gaat open van de week.
Maar toch blijf ik het beschreven gedrag vreemd vinden (nu geen kraak meer, terwijl ik het 'los aangesloten' wel had)

fweijers
19 mei 2006, 23:09
minder zeg.
De FX75C ligt nu open voor me en raad eens: geen trimpotjes.
Wat een ellende...