PDA

View Full Version : Nieuwe pickups steken in stagg?



koon
9 mei 2006, 16:21
Ik heb dus een Stagg stratocaster (ja het goedkoopste model :)), en die klinkt dus eigenlijk verschrikkelijk slecht (vooral schel).

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe gitaar te kopen (fender highway 1 telecaster) maar ik ben niet van plan om mijn stagg weg te doen ofzo.

Ik zou hem wel graag houden als 'backup' gitaar enzo, maar ik dacht er dan wel nieuwe pickups in te steken zodat hij ook aanvaardbaar klinkt.
Zou dit gaan, of gaan dit 'parels voor de zwijnen zijn' en ga ik er niks van merken?

Indien dit wel een goed idee is, hints van welke pickups te gebruiken en tot welke prijsklasse het aangeraden is hier nog in te investeren is, zijn altijd welkom! :)

alvast bedankt

Mauser
9 mei 2006, 16:26
at ik persoonlijk zou doen (en dat ga ik ook doen zodra ik EMG's heb voor mijn volgende gitaar). De elementen van je nieuwe gitaar in je Stagg douwen, en voor je nieuwe gitaar goede elementen kopen. Maar dat is wat ik zou doen, begrijp best dat anderen dit NIET zouden doen :)

koon
9 mei 2006, 16:44
Maar ik krijg toch geen telecaster pickups in een stratocaster geduwd?
Ik bedoel, mijn stratocaster heeft 3 single coils, terwijl die telecaster er zo ééntje heeft (+ nog dat zilveren blokje zo waarvan ik niet goed weet hoe dat noemt :d)
Bovendien lijkt het mij toch ook best om voor een stratocaster nieuwe pickups te kopen met een stratocaster-alike sound, niet?

Ja ik ken er voorlopig nog niet veel van, daarom natuurlijk ook dat ik hier raad kom inwinnen he :)

Wimvdb
9 mei 2006, 17:04
Kijk , je stagg heeft waarschijnlijk bagger hout enzo, dus ga je IMO best voor actieve pickup's (EMG) ,want met passieve ga je nog steeds geen echt goed geluid krijgen.

Dus je kan je slagplaat freezen ( dus je slagplaat uitsnijden zodanig er een humbucker in kan ) , alles bedraden , maar dan moet je wel nog een plaatsje voorzien voor je batterij waar je gemakkelijk aan kan.

EMG heeft ook single coils , maar aan een stag moet je durven aanpakken, en een strat met 2 humbuckers ziet er zo hip uit !

Je kan ook HSH van maken !

Jeanken
9 mei 2006, 17:22
Voor de prijs van deftige pickups heb je tweedehands al een gitaartje waar je meer plezier van gaat hebben, wil je upgraden doe dat dan voor die Highway 1, daar gaat het verschil de moeite waard zijn.
En waarom geen Tele pickups in de Strat, op de vorm na zijn ze gelijk, en dan heb je een super Tele en een doenbare Stagg, veel beter krijg je die toch niet waarschijnlijk.

Kaïn
9 mei 2006, 19:50
+1

Een slechte gitaar blijft een slechte gitaar. Mijns inziens zijn die EMG's het zetten niet waard in een Stagg. Dat geld kan je inderdaad veel beter besteden aan een tweedehands gitaar met iets meer kwalitieit. Een gitaar moet ook lekker spelen, en zover ik stagg ken is dat ééécht niet zo. Je bent dat nu gewent, maar als je een kwalitatief betere gitaar hebt zal je merken hoe rot dat ding is!

Wimvdb
9 mei 2006, 19:56
Zooooo erg is stagg nu ook weer niet mits een deftige afstelling hoor. Ik heb al slechtere dingen voorbijgehad ...

Jeanken
9 mei 2006, 19:58
Nee, er zijn inderdaad wel slechtere dingen, maar om pickups in een gitaar te gooien die meer kosten dan de gitaar zelf is het wel wat zonde.
En EMG's dan nog, hij heeft een Stagg Strat en koopt een Highway 1 Tele, lijkt me er nou niet de kerel naar die EMG's wil. (Can't blame him..)

Noid
9 mei 2006, 20:01
Tuurlijk is dat het waard als je dat ding als back-up wilt houden met een beter geluid dan het nu is. Ik zou gewoon voor een setje GFS pickups gaan: eerst jezelf afvragen wat je wil: hoge output, of juist dat vintage geluid. Niet duur en vast een hele verbetering.

koon
10 mei 2006, 10:31
Kijk , je stagg heeft waarschijnlijk bagger hout enzo, dus ga je IMO best voor actieve pickup's (EMG) ,want met passieve ga je nog steeds geen echt goed geluid krijgen.

Dus je kan je slagplaat freezen ( dus je slagplaat uitsnijden zodanig er een humbucker in kan ) , alles bedraden , maar dan moet je wel nog een plaatsje voorzien voor je batterij waar je gemakkelijk aan kan.



Hou? Ik weet niet eens of hij wel hout heeft :D
Mijn band schoot eens los, en het enige wat van men gitaar afsprong toen hij op de grond viel was een groot stuk plastiek :s :)

Over dat slagplaat frezen enzo,
ik ken dus echt wel niks, maar da ook niks van gitaar techniek en elektronica enzo, dus neem maar aan dat ik niets ga frezen of solderen :)
Ik zou het gewoon in de winkel laten doen, en ik betwijfel dat ze daar frezen.

En wat zijn actieve en passieve pickups? (wat een onwetendheid:))

koon
10 mei 2006, 10:39
Heeft die highway 1 telecaster misschien vrij slechte pickups ofzo?
Aangezien er mij wordt aangeraden die te upgraden in plaats van mijn stagg?

Nickname
10 mei 2006, 12:00
En wat zijn actieve en passieve pickups? (wat een onwetendheid:))

Actieve pickups (vooral EMG's) genereren een magnetisch veld door een stroom van een batterij. Passieve pickups niet :p

BLOK182
10 mei 2006, 12:12
EMG's zijn dure elementen, ook tweedehands. Je zou op de bekende tweedehandssites eens kunnen gaan speuren naar iemand die zijn/haar strat heeft geupgrade,en de originele elementen te koop heeft staan. Zo kan je vaak voor een schappelijk prijsje een complete set singlecoils van een USA, Mex of Japanse strat overnemen. Als je je Stagg ok vindt spelen, is dat zeker een optie! Heb een tijdlang een Stagg gehad met een goede humbucker in de brug, natuurlijk geen topgitaar, maar heeft me destijds wel eens uit hachelijke situaties gered!

Nickname
10 mei 2006, 19:26
Ik ken iemand met een stagg strat en die elementen zijn indd waar-de-loos. Maar het gitaartje zelf speelt nog fijn ook! Dus nieuwe elementen erin en houden die handel :)

no 1 hops
10 mei 2006, 19:32
goede elementen zijn altijd van waarde.
houd gewoon die oude als je de stagg alsnog weg wilt doen