PDA

View Full Version : istie echt??



Squier4ever
9 mei 2006, 15:56
klik!!! (http://cgi.ebay.com/FENDER-ESQUIRE-TELECASTER-1957-NO-RESERVE_W0QQitemZ7412018505QQcategoryZ118989QQrdZ1 QQcmdZViewItem)

wat denken jullie, istie echt of niet?
er is in ieder geval aan geknutseld maar istie daadwerkelijk van '57?

Luke-wannabe
9 mei 2006, 16:00
Ik denk het wel. Ik snap alleen niet waarom er Esquire op staat. In de advertentie titel staat Telecaster Esquire.. Of ben ik nou dom?

FruscianteFan
9 mei 2006, 16:01
Denk het niet.
Nieuwe brug, nieuwe slagplaat (hij zegt dat ze worden meegeleverd maar hij laat er geen foto's van zien) en vooral: hij accepteert geen paypal. Dat vind ik vreemd.

Squier4ever
9 mei 2006, 16:02
misschien wel,

ik vond m er een beetje nep uitzien vooral de headstock:

http://i19.ebayimg.com/05/i/07/02/43/33_1.JPG

die decal lijkt er achteraf te zijn opgeplakt

Chroxy
9 mei 2006, 16:03
hadden de oude fenders dat sowieso nie dat het leek alsof het erop was geplakt?

Franc
9 mei 2006, 16:04
Dat van die decal komt wellicht omdat het hout daaronder niet verkleurt en verslijt en de rest van de kop wel?

Het is een Esquire omdat er geen halselement inzit.
Tenminste, er zou onder de slagplaat wel ruimte kunnen zitten en dan wordt het weer dubieus geloof ik,

FruscianteFan
9 mei 2006, 16:04
Dan is de eigenaar gewoon dom bezig geweest. Oude logo's slijten er af, maar dan plak je er toch geen decal op? :S

Luke-wannabe
9 mei 2006, 16:07
misschien wel,

ik vond m er een beetje nep uitzien vooral de headstock:

http://i19.ebayimg.com/05/i/07/02/43/33_1.JPG

die decal lijkt er achteraf te zijn opgeplakt
Ja dat zie je wel vaker bij oude fenders

DarknessAwaits
9 mei 2006, 16:09
logo=decal

renier
9 mei 2006, 16:11
Dan is de eigenaar gewoon dom bezig geweest. Oude logo's slijten er af, maar dan plak je er toch geen decal op? :S

heeftie ook niet gedaan. dit is juist eerder een teken van echtheid dan het tegenovergestelde. het hout onder de decal verweerd veel minder, en dus krijg je deze look.

RUIS
9 mei 2006, 18:06
Het is een Esquire omdat er geen halselement inzit.
Tenminste, er zou onder de slagplaat wel ruimte kunnen zitten en dan wordt het weer dubieus geloof ik,

Nee, Esquire's hadden gewone telebodies, met ruimte voor hals PU.

Fumi SG
9 mei 2006, 18:19
Denk het niet.
Nieuwe brug, nieuwe slagplaat (hij zegt dat ze worden meegeleverd maar hij laat er geen foto's van zien) en vooral: hij accepteert geen paypal. Dat vind ik vreemd.

Man kijk dan!! Hij zegt dat de oude brug meegeleverd wordt en die staat wél op de foto. Dat de slagplaat meegeleverd wordt zegt ie nergens...

Agent_Smith
9 mei 2006, 18:21
Nee, Esquire's hadden gewone telebodies, met ruimte voor hals PU.

Zeker weten? De esquire's waren er natuurlijk wel eerder dan de tele's. Dan lijkt het mij logischer dat op het moment dat de tele uitkwam men de ruimte voor de halsPU pas ging frezen.
Maar ik weet het niet, heb helaas hier niet zoveel verstand van.

nielsduursma
9 mei 2006, 18:29
maar de esquire was volgens mij ontworpen voor die 2e pickup ofzo, maar dat is op de een of andere manier niet doorgegaan. zoiets dacht ik.

vulvasonic
9 mei 2006, 21:31
Heren, er is geen verschil tussen de body van een esquire of een telecaster. De eerste esquires hadden zelfs twee elementen. Als een vorige eigenaar in de neckpositie heeft zitten hakken om er een element in te zetten, dan zal dat haast wel een humbucker moeten zijn geweest, want de routing zat er gewoon al in.
En voor wat betreft de decal, dat was in die tijd een plakplaatje. De lak ging dus niet over de decal heen, de decal werd over de lak heen geplakt.

Op de foto's is niets te zien dat zou duiden op een fake. Uiteraard is dit lastig vanaf een paar foto's te bepalen. Tegenwoordig zijn er diverse bouwers die een gitaar zo goed kunnen nabootsen (inclusief de 'wear and tear') dat het heel tricky wordt om een gitaar op basis hiervan te kopen. Maar nogmaals, het ziet er authentiek genoeg uit. Op zich is het wel redelijk apart dat de body uit 1 deel lijkt te bestaan. Dat gebeurde welliswaar meer, maar 2 of 3 delen kwam vaker voor. Een body uit 1 deel is redelijk zeldzaam.

Bovendien maakt de man melding van het feit dat de body mogelijk opnieuw is gelakt. Dat weet ik wel zeker, want deze butterscotsch of naturel-achtige kleur werd niet geleverd in die periode.
Het enige vreemde, maar dat kan dommigheid zijn, is de melding dat deze gitaar pre-boss en pre-keith zou zijn. Zowel Keith Richards als Bruce Springsteen spelen op modellen die ouder zijn dan deze.

Wel een geile plank trouwens.

Martin_1983
9 mei 2006, 22:32
Amen :rockon:

Rick trodat
9 mei 2006, 22:48
Ja dat zie je wel vaker bij oude fenders

Moet je es kijken naar de fender timemachine, dus die customs relics. Daar maken ze het ook zo dat het net lijkt of die sticker er later is opgeplakt. Eigenlijk best een goedkope manier van fender om een sticker erop te plakken en de sticker een soort van op laten gaan in het hout. Bij gibson is het toch meer een inlay. Maar toch, fenders blijven cool.

vulvasonic
9 mei 2006, 23:03
Moet je es kijken naar de fender timemachine, dus die customs relics. Daar maken ze het ook zo dat het net lijkt of die sticker er later is opgeplakt. Eigenlijk best een goedkope manier van fender om een sticker erop te plakken en de sticker een soort van op laten gaan in het hout. Bij gibson is het toch meer een inlay. Maar toch, fenders blijven cool.

Dat zijn ook niet voor niets time machines. Alle specificaties zijn tot in de kleinste details gelijk aan het originele model. Dat is de hele gedachte achter de time machine series. :)

harrie-beton
9 mei 2006, 23:57
7000 dollar vraagprijs en NULL bids.

G.G.
10 mei 2006, 00:06
Heb het boek "the fender telecaster" van A.R. Duchossoir in de kast staan, heb het erbij gepakt en ff gekeken. Alles schijnt te kloppen. Den k zelf dat ie origineel is, en anders is er wel heel veel werk van gemaakt.

Berik
10 mei 2006, 00:11
Nja, 7000 dollar... voor een goede oude versleten gitaar... Uuhmm.. Moet je dan niet de hals enz gaan vervangen om hem weer perfect te maken..
Ik zou het er nooit voor betalen in ieder geval:P... Maybe omdat ik niet zoveel kennis heb...

Vind het wel de mooiste vorm van Fender!

Orpheo
10 mei 2006, 00:25
Nja, 7000 dollar... voor een goede oude versleten gitaar... Uuhmm.. Moet je dan niet de hals enz gaan vervangen om hem weer perfect te maken..
Ik zou het er nooit voor betalen in ieder geval:P... Maybe omdat ik niet zoveel kennis heb...

Vind het wel de mooiste vorm van Fender!

waarom hals vervangen? dat zou je dan ook moeten doen met een '57er les paul. als ie goed onderhouden is hoeft dat echt niet hoor. hooguit refret, en dat is onvermijdelijk.

Berik
10 mei 2006, 00:33
waarom hals vervangen? dat zou je dan ook moeten doen met een '57er les paul. als ie goed onderhouden is hoeft dat echt niet hoor. hooguit refret, en dat is onvermijdelijk.

Ja maar is de hals niet ingespeeld door iemand anders.. dus versleten anar zijn hand... Of is dat alleen met de fretjes?

G.G.
10 mei 2006, 00:40
Ja maar is de hals niet ingespeeld door iemand anders.. dus versleten anar zijn hand

In nog geen 300 jaar zal je met je hand een mm hout wegschuiven. Lak zal hooguit een beetje kaal zijn.

Orpheo
10 mei 2006, 00:49
In nog geen 300 jaar zal je met je hand een mm hout wegschuiven. Lak zal hooguit een beetje kaal zijn.

precies. zal toch wat zijn dat echt t esdoorn gaat SLIJTEN!?

vulvasonic
10 mei 2006, 01:22
precies. zal toch wat zijn dat echt t esdoorn gaat SLIJTEN!?

De scherpe randjes gaan er weldegelijk vanaf. En putjes, streepjes, kleine kuiltjes in de 'toets' (heeft geen aparte toets, weet ik ook wel). maar dat hoort er allemaal bij.
Die fretjob zou best eens noodzakelijk kunnen zijn. Het lullige is dan wel dat ook de niet bestaande toets opnieuw moet worden gelakt. Dat zou dan weer zonde zijn. Misschien dat ze daar tegenwoordig andere methoden voor ontwilleld hebben?

Luke-wannabe
10 mei 2006, 06:44
Zeker weten? De esquire's waren er natuurlijk wel eerder dan de tele's. Dan lijkt het mij logischer dat op het moment dat de tele uitkwam men de ruimte voor de halsPU pas ging frezen.
Maar ik weet het niet, heb helaas hier niet zoveel verstand van.
Da's niet zo. De 'broadcaster' (zo heette de tele eerst), of de eerste prototypes daar van, stamt uit 1946. Toen had ie een tijdje geen naam. En toen werd het de telecaster.
De Esquire is simpelweg een budgetversie van de tele.
Om maar even alle misverstanden uiit de wereld te helpen :hippie:.

vulvasonic
10 mei 2006, 08:21
Da's niet zo. De 'broadcaster' (zo heette de tele eerst), of de eerste prototypes daar van, stamt uit 1946. Toen had ie een tijdje geen naam. En toen werd het de telecaster.
De Esquire is simpelweg een budgetversie van de tele.
Om maar even alle misverstanden uiit de wereld te helpen :hippie:.

Nee hoor schat, de esquire was gewoon de tele. Later toen ze de gitaar op schaal gingen produceren kreeg het model de naam broadcaster, maar omdat George Fullerton een onderscheid wilde maken tussen het door zijn gewenste 1 pickup model en het door Leo Fender gewenste 2 pickup model heeft de 1 pick up versie de naam esquire behouden.
Maar zoals ik al zei, er zijn ook esquires met 2 elementen.

In 1946 was er nog niets, alleen in Leo's herinnering (die niet al te betrouwbaar bleek). De intenties waren er al wel, maar nog niets wat op de latere gitaar leek. De eerste prototypes stammen uit 1948, niet eerder.

Squier4ever
10 mei 2006, 10:30
echt of niet, feit blijft dattie keivet is, alleen heb ik geen 7000 $
*edit* deze (http://cgi.ebay.com/FENDER-1954-TELECASTER-THE-REAL-DEAL-WHOA_W0QQitemZ7412868025QQcategoryZ38083QQrdZ1QQcm dZViewItem) is ook mooi, maar daar is misschien nog wel meer aan geknutseld en toch vragen ze er 11.000 voor.... wat zou een volledig originele dan wel niet kosten?

Antoon
10 mei 2006, 14:59
De Esquire is in 1950 inderdaad opnieuw geïntroduceerd met 1 element en een halspen (voorheen 2 elementen en geen halspen).

Hij is overduidelijk nogal amateuristisch refinished. In 1957 was de kleur veel witter en ondoorzichtiger. De achterkant van de hals lijkt ook overgespoten te zijn. Mijn 56er heeft dezelfde soort slijtage op de toets maar een helemaal afgesleten achterkant.

vulvasonic
10 mei 2006, 15:14
Mijn 56er heeft dezelfde soort slijtage op de toets maar een helemaal afgesleten achterkant.

ANTOON!!!!!
VRIEND!!!!!!!! :D

Stitch
10 mei 2006, 17:53
ik zeg maar zo, waarom een gitaar uit '57 kopen als je er 1tje uit 2006 kan kopen voor 1/10 van de prijs :soul:

Squier4ever
11 mei 2006, 10:54
tja dan zeg ik: MOJO

Luke-wannabe
11 mei 2006, 11:02
Nee hoor schat, de esquire was gewoon de tele. Later toen ze de gitaar op schaal gingen produceren kreeg het model de naam broadcaster, maar omdat George Fullerton een onderscheid wilde maken tussen het door zijn gewenste 1 pickup model en het door Leo Fender gewenste 2 pickup model heeft de 1 pick up versie de naam esquire behouden.
Maar zoals ik al zei, er zijn ook esquires met 2 elementen.

In 1946 was er nog niets, alleen in Leo's herinnering (die niet al te betrouwbaar bleek). De intenties waren er al wel, maar nog niets wat op de latere gitaar leek. De eerste prototypes stammen uit 1948, niet eerder.
Broadcaster was al de naam van een Gretsch drumstel ofzo...
En 1948 bedoel ik..
Waar heb jij je info vandaan?

Toaster
11 mei 2006, 11:13
ik zeg maar zo, waarom een gitaar uit '57 kopen als je er 1tje uit 2006 kan kopen voor 1/10 van de prijs :soul:

Heb je weleens gespeeld over zon gitaar???

Moet je eens doen. Enige tegenargument is de erg hoge prijs. Maar de klank is echt donders goed.

Orpheo
11 mei 2006, 11:18
Heb je weleens gespeeld over zon gitaar???

Moet je eens doen. Enige tegenargument is de erg hoge prijs. Maar de klank is echt donders goed.

hoeft echt niet. sommigen zijn inderdaad schandalig goed, maar je hebt ook genoeg slechte exemplaren! maar dat wordt altijd verbloemd onder het mom van 'alles vintage is goed'. tis gewoon een fuckin hype. net als de jcm800. er zijn genoeg andere amps die ook top klinken.

taylor
11 mei 2006, 11:46
ik weet niet hij geeft veder niet echt super veel info geen pictures van de pots en pick-up.

beetje verdacht wel maar dat zijn alle vintage fenders op ebay van deze jaartalen,voor een beetje bouwer met wat originele onderdelen niet echt moeilijk om na te maken..

er is ook een site ergens waar iemand die eerste tele's nabouwt met wat vintage style onderdelen.

eigenlijk moet je ook gek zijn om dit via ebay aan te schaffen zonder het te zien of proberen,dat weten ze maar al te goed..

up-guitarman
11 mei 2006, 12:45
Idd, eBay is fantastisch voor pedalenzooi e.d., maar gitaren als oude Fenders en gibsons zou ik nooit kopen zonder testen en controle of het echt is ...
Orville en Burny LP's en soortgelijken dan mss weer wel ...

Orpheo
11 mei 2006, 12:47
Idd, eBay is fantastisch voor pedalenzooi e.d., maar gitaren als oude Fenders en gibsons zou ik nooit kopen zonder testen en controle of het echt is ...
Orville en Burny LP's en soortgelijken dan mss weer wel ...

ligt eraan. als de verkoper heel veel positieve feedback heeft, en hij verkoopt een PRS Mccarty met rosewood hals voor n spotprijs, laat ik m nie liggen hoor :soul: