PDA

View Full Version : Twintone of Multitone, thats the question.



Mithrandir
10 november 2002, 13:49
Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe versterker en na er gisteren weer een paar geprobeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het een Koch zal worden. Wat een geweldige versterkers zijn dat.

Alleen kan ik nog niet kiezen tussen de twintone of de multitone 50, voordeel van de twintone is vooral dat hij lekker compact is en makkelijk mee te nemen, maar de multitone is wat veelzijdiger met het derde kanaal en het solo/rhytm kanaal waardoor je in feite 6 kanalen hebt. En ik kan gewoon niet kiezen.

Wie kan mij helpen met dit vreselijke dilema, ik slaap er gewoon slecht van :smile:
>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-11-10 13:50 ]</font>

pimmetje
10 november 2002, 14:27
Je geeft zelf de verschillen al aan tussen de twee versterkers.

Overigens zit dat solo/rhythm gedoe ook op de Twintone. Al zit de knop om de verhouding hard/zacht te regelen dan achterop. Uit je verhaaltje kon ik niet helemaal opmaken of je dat ook als verschil tussen Twin en Multi opvoerde. Je moet dat ook niet echt als extra kanalen zien... er is slechts een verschil in volume.

Het gaat er eigenlijk gewoon om of je dat 3e kanaal nodig hebt (of handig vindt). Een crunch-kanaal in de versterker zelf zal eigenlijk altijd beter klinken dan een crunch die je achteraf nog eens met fx moet proberen te maken.

Marshallover
10 november 2002, 14:34
Juist ja, je kunt beter een versterker nemen die op zich zelf al meer mogelijkheden heeft.

3 Kanalen is mooi, als je ze alle drie nodig hebt, de keuze is aan jouw.

Ik gebruik persoonlijk van mijn 3 kanalen alleen de Clean, omdat ik mooiere effecten op de grond heb liggen dan dat de versterker in huis heeft.

poeyerke
10 november 2002, 19:23
Voordeel van de Twintone is ook de ingebouwde powersoak. In princiepe kan je je Overdrive kanaal instellen voor scheur en dan met de volumeknop van je gitaar een crunch creeren.

De multitone is ook zwaaaaaar....

Maar als je het geld hebt voor de multitone en het extra volume nodig hebt, is die erg mooi.

Mithrandir
11 november 2002, 09:22
Ik heb besloten dat het toch de twintone gaat worden, doorslaggevend waren eigenlijk het formaat, de ingebouwde powersoak + het feit dat de twintone ook een rhythm / solo volume switch heeft (die had ik even over het hoofd gezien). Ik kan niet wachten om naar de winkel te gaan om hem aan te schaffen...

:amp: :B


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-11-11 09:28 ]</font>

poeyerke
11 november 2002, 09:45
En van het geld dat je uitspaart kan je evt. een extra 1x12" speakerkast kpoen van Koch :smile: Dat is toch wel erg fijn.

Ben overigens benieuwd naar je ervaringen, hou ons op de hoogte. Ben ook erg geinterreseerd in de twintone.

pimmetje
11 november 2002, 12:55
Ik weet niet of dit volkomen overbodig is, maar ik raak wat in de war van enkele bovenstaande berichten over die volume-opties van Koch.

Beide versterkers hebben een ingebouwde powersoak. Deze kan je op een bepaalde "opname" instellen. Hoe groter de ingestelde opname, des te groter het verschil tussen "rhythm" en "lead" als je die knop intrapt. Het zijn dus in principe exact dezelfde dingen.

Het enige grote verschil tussen Multi en Twin is dus dat 3e kanaal(als je de types van 'tzelfde vermogen vergelijkt). Bij de grotere Multitones is 't ook nog mogelijk om andere eindbuizen dan EL34 te gebruiken. Dat verandert het geluid van de versterker natuurlijk WEL flink.

Mithrandir
11 november 2002, 13:15
Nu snap ik het ook even niet meer, powersoak en solo/rhythm switch worden als aparte features genoemd bij de twintone op de site van Koch. Waarbij de powersoak dus voor minder output zorgt (25 ipv 50) en het solo/rythm via het footpedaal bedient kan worden om echt een verschil in volume te creeeren. Ik kan uit de site niet opmaken of die powersoak functie ook in de multitone zit, volgens mij niet.
De powersoak kan je niet met het voetpedaal bedienen (knop achterop de versterker) volume schakelaar wel.

pimmetje
11 november 2002, 13:23
Ah... wacht ff. Da's 50W/25W is nog een andere functie. Dat is als je de speaker van je combo aansluit op de external speaker uitgang van de amp. De powersoak wordt dan parallel geschakeld en zo gaat de helft van het vermogen wat je gebruikt niet naar de speaker.

Ook als je dat hebt gedaan kan je de powersoak nog verder inschakelen met de knop voor rhythm/lead.

poeyerke
11 november 2002, 15:27
De knop voor rythm/Lead is GEEN powersoak functie. Die knop verhoogt/verlaagd alleen het volume, waardoor je voor solo's dus een harder geluid hebt en beter te horen bent, wat wenselijk is, zeker als je met meerdere gitaristen in een band speelt.

De powersoak verlaagt het vermogen van je eindversterker wardoor je op een lager volume eindbuizen oversturing kan krijgen.

Anders Destium
12 november 2002, 17:38
Ik stond vandaag eigenlijk op het punt even een twintone hier in de buurt te gaan uitproberen, helaas heb ik keelontsteking :smile:

Nu het er toch niet van gekomen is kan ik me misschien gelijk even beter voorbereiden:
Wat vinden jullie een lekkere metalscheur op de multitone, qua instellingen?

pimmetje
13 november 2002, 11:50
Natuurlijk afhankelijk van je gitaar, maar ok...

drive op ongeveer 16 (3uur)
volume op zo hard je wilt
(de bovenstaande 2 knoppen werken samen voor volume/gain)

Presence op 5 (12uur)
Bass op +3 (3uur)
Mid op -3 (9uur)
Treble op +3 (3uur)