PDA

View Full Version : concert Pierre Bensusan gecanselled....pff



gertdm
9 mei 2006, 13:43
Het concert dat Pierre Bensusan zou geven in (naar ik meen) theater pepijn is gecancelled. Te weinig belangstelling.
Hoe is dit toch mogelijk?
Als T E ergens speelt komt men kaarten tekort. Ik snap er werkelijk helemaal niets van. Is akoesties minded Nederland nou zo schaapachtig dat er geen oog en vooral oor is voor (andere) gitaristen die ook iets neerzetten?
Ik heb t in n ander topic ook al eens aangekaart, waarmee ik absoluut TE niet wil bekritiseren (hij is gewoon goed en een fenomeen) , maar juist wel het akoesties minded publiek. Er is echt meer onder de zon.
Ik vind het triest dat er zo weinig ruimte is voor ander talent, mensen die ook fantastiese dingen kunnen op een gitaar en hun sporen hebben verdiend.
Het is tevens een reden dat ik overweeg om een einde te maken aan mijn eigen aktieve carriere.
Lekker met mijn Taylor / Breedlove voor mezelf spelen is minstens zo belangrijk.

arjanb01
9 mei 2006, 13:56
Het concert dat Pierre Bensusan zou geven in (naar ik meen) theater pepijn is gecancelled. Te weinig belangstelling.
Hoe is dit toch mogelijk?
Als T E ergens speelt komt men kaarten tekort. Ik snap er werkelijk helemaal niets van. Is akoesties minded Nederland nou zo schaapachtig dat er geen oog en vooral oor is voor (andere) gitaristen die ook iets neerzetten?
Ik heb t in n ander topic ook al eens aangekaart, waarmee ik absoluut TE niet wil bekrititseren, maar juist wel het akoesties minded publiek. Er is echt meer onder de zon.
Ik vind het triest dat er zo weinig ruimte is voor ander talent, mensen die ook fantastiese dingen kunnen op een gitaar en hun sporen hebben verdiend.
Het is tevens een reden dat ik overweeg om een einde te maken aan mijn eigen aktieve carriere.
Lekker met mijn Taylor / Breedlove voor mezelf spelen is minstens zo belangrijk.

Tsja dit is triest nieuws. Je bent trouwens niet de enige professionele gitarist die zn carriere aan de wilgen wil hangen. Ik zou tegen je willen zeggen: neem een andere baan en ga lekker als hobbyist 10-15 keer per jaar optreden, heb je veel meer plezier van en qua kwaliteit breng je ook vaak meer dan wanneer je 100x per jaar speelt !

Martin D
9 mei 2006, 14:23
Ja, het blijft toch moeilijk om met één gitaar een boeiend en afwisselend programma te brengen, wat gewaardeerd wordt door iets meer mensen, dan enkele met bewondering vervulde amateur-gitaristen. De laatste jaren oogst Saksioni redelijk success, maar niet in het minst in samenspel met anderen.
Vroeger was het wel eens anders, ik heb el eens een solo-optreden van hem meegemaakt, hier in Barendrecht, 15 luisterende zielen, en een uiterst chagerijnige Harry. TE is een verhaal appart.Dus ik denk dat de akoestische
instrumentalisten het meer zouden moeten zoeken in gecombineerde settings, met meerdere instrumenten en vocalisten, omdat dat veel leuker is om naar te luisteren.

chris c
9 mei 2006, 17:36
Inderdaad droevig. Aan Pierre zal het niet liggen, zijn muziek is juist heel gevarieerd. Hij is gewoon te weinig bekend in Nederland. TE speelt eigenlijk vooral instrumentale pop, niets mis mee, maar daar oogst je nu eenmaal meer succes mee. Misschien speelt ook domweg het feit dat Bensusan uit Frankrijk komt, en niet uit een Engelstalig land, mee. Culturele vooroordelen, weet ik veel... Ik weet zeker dat hij hier in België in Wallonië en Brussel gemakkelijk een paar zalen van 200 toeschouwers vult, en in Vlaanderen nauwelijks een cafétje. Zelfde met Jacques Stotzem. In sommige landen (vooral Duitsland, ook Engeland, Frankrijk...) is fingerstyle gitaar veel meer ingeburgerd dan in andere.
Hé Gert, niet opgeven ! The times they are a-changing ... akoestische gitaar is nu populairder dan ooit :)

Harald
9 mei 2006, 18:35
's zonde... maar met opgeven verander je het niet. Blijven doorgaan, Gert. Heb in Raalte met name van je Busted Bycicle genoten. Daar had je zo te zien zelf ook erg veel lol in.

Er zijn inderdaad wat landen waar er meer lijkt te gebeuren op dit gebied dan in Nederland. Voor zover ik het kan achterhalen valt of staat dat met mensen die hun nek durven uitsteken en iets gaan organiseren. Laat dat plan voor een gitaarfestival of dag alsjeblieft niet varen. Het moet kunnen. Nederlandse concertcultuur lijkt ook anders dan in andere landen, met name voor kleinere gigs in café's etc. Mensen komen eerder voor bands, en om te drinken en kletsen. Dat gaat niet heel goed samen met instrumentale gitaarmuziek Pas op een open podium in Alkmaar gespeeld, met een klein, maar wel enthousiast publiek. Het kan dus wel nog.

Wat me bij theater Pepijn ook verbaase was dat ze Pierre, en eerder ook Danielle Bazini gelijk twee dagen boekten. Misschien dat één avond iets centraler gelegen wel lukt. Maar, bij Richard Smith en Muriel Anderson, en eerder Stephen Bennet was het ook niet echt druk. Jammer, maar er gebeurt nu toch alweer meer dan zeg 5 jaar geleden heb ik het idee.

Voor gitaristen geldt toch, "it does get better when you pick at it" ;)

Picker
9 mei 2006, 21:46
Nederland is een derde wereldland als het op muziek aankomt. Het enige wat de gemiddelde Nederlander kan waarderen is muziek van 120 dB die 120 keer per minuut BOENK doet.

Kom op Gert, dat kun jij toch ook wel op je Breedlove? :cheerup:

Boom-chick-Franky
9 mei 2006, 22:43
Hé Gert,
Jij laat je toch niet ontmoedigen ?!?!?!?!
Wat is dat nou , jij bent gitarist in hart en nieren , nooit opgeven man !!!!
Als ik zo goed kon spelen als jij (en als Picker), dan sch**t ik morgen nog op de bureau van m`n baas en begon een muziekcarriere!


Ik heb ook verschillende Cd`s van Bensusan , en heb hem altijd bewonderd!
Ik denk dat de reclamemachine van gitaristen zoals Tommy gewoon beter georganiseerd is.
Misschien is Bensusan niet zo bekend ,jammer toch!

In ieder geval géén gitaren in de wilgen hangen , anders zorg ik er persoonlijk voor dat je ze er zelf weer uit gaat halen !!! ;)

Hoe was het ook al weer?....... achter de wolken schijnt de zon !!! :dance:

Groeten Frank

Picker
9 mei 2006, 23:14
Als ik zo goed kon spelen als jij (en als Picker), dan sch**t ik morgen nog op de bureau van m`n baas en begon een muziekcarriere!


Doet me denken aan dat cartoontje... stel je voor:

Een mannetje zittend achter een groot, leeg bureau, met alleen een kistje sigaren erop (= directeur). De deur van zijn kamer staat open.

Vóór zijn bureau staat een ander mannetje, dat met een grote genoegzame grijns een inktpot over het hoofd van de directeur leeggiet.

Secretaresse kijkt met grote ogen toe.

Door de deuropening, in de verte, staat een andere secretaresse met een telefoon in haar hand. Ze roept het drietal toe: "Zijn vrouw belt om te zeggen dat ze vergeten is het lottoformulier in te sturen!"

gertdm
10 mei 2006, 06:59
Hé Gert,
Jij laat je toch niet ontmoedigen ?!?!?!?!
Wat is dat nou , jij bent gitarist in hart en nieren , nooit opgeven man !!!!
Als ik zo goed kon spelen als jij (en als Picker), dan sch**t ik morgen nog op de bureau van m`n baas en begon een muziekcarriere!


Ik heb ook verschillende Cd`s van Bensusan , en heb hem altijd bewonderd!
Ik denk dat de reclamemachine van gitaristen zoals Tommy gewoon beter georganiseerd is.
Misschien is Bensusan niet zo bekend ,jammer toch!

In ieder geval géén gitaren in de wilgen hangen , anders zorg ik er persoonlijk voor dat je ze er zelf weer uit gaat halen !!! ;)

Hoe was het ook al weer?....... achter de wolken schijnt de zon !!! :dance:

Groeten Frank


Nou, mijn gitaar hang ik niet aan de wilgen....bedankt trouwens voor de opstekers :)

Wat Emmanuel betreft denk ik dat het behalve dat hij een fenomeen is, ook wel te maken heeft met herkenbaarheid en performence. En natuurlijk mond - op mond reklame.

Mijn dip had te maken met het feit dat t gewoon jammer is dat de (akoestiese) gitaarcultuur beperkt is in NL. Nog steeds.
En toevallig ken ik de organisator van de concerten van Bazzani en Bensusan en weet hoe hard hij gewerkt heeft t allemaal voor elkaar te krijgen. En dan vind ik t gewoon triest dat die concerten allemaal afgeblazen worden wegens gebrek aan belangstelling. Hetzelfde geldt voor de Acoustic nights met Peter Finger en Morone. Dat zou in december zijn en is ook gecancelled.

Picker
10 mei 2006, 08:22
...en dat is nou precies de reden dat ik, eigenlijk vanaf dag één, Nederland al afgeschreven had en me volledig op de Amerikaanse markt heb gericht. Ik ben helemaal niet zo Amerikanofiel, maar wat muziek betreft kunnen wij Nederlanders nog een hoop van die cowboys leren.

En na het lezen van de berichtjes hier hoef ik me niet meer schuldig te voelen!

kornelius
10 mei 2006, 09:25
guilty as charged, ik hou ook meer van gitaar in combi met iets anders dan een hele avond puur akoestische gitaar.

Maar inderdaad moet je uiteindelijk de markt opzoeken als je je brood ermee wilt verdienen, en voor 'fingerpicking' is de VS een belangrijke. Voor Nederland moet je waarschijnlijk echte country&western muziek gaan maken, en dan de linedance parties afstruinen, want dat is wel populair (eindelijk een dans die niet te moeilijk is voor ons nederlanders :) )

gertdm
10 mei 2006, 13:32
...en dat is nou precies de reden dat ik, eigenlijk vanaf dag één, Nederland al afgeschreven had en me volledig op de Amerikaanse markt heb gericht. Ik ben helemaal niet zo Amerikanofiel, maar wat muziek betreft kunnen wij Nederlanders nog een hoop van die cowboys leren.

En na het lezen van de berichtjes hier hoef ik me niet meer schuldig te voelen!


klopt! Gelukkig heb ik ook in het buitenland gespeeld ( en nog) en is het ook een feit dat in Duitsland en de USA de gitaar natuurlijk veel meer leeft. Er is daar meer cultuur omheen.
In de USA heb je overal coffee houses waar gitaristen en singer songwriters kunnen spelen. In Duitsland heb je meer de kulturhausen.

Punt is dat in Europa bijna altijd gekozen wordt voor de gevestigde internationale orde in combinatie met regionaal talent.

In Frankrijk leeft het ook wel maar is vooral door de erfenis van Dadi de Atkins / Emmanuel picking populair. Dat zou dus wel iets voor jou zijn Picker....
http://www.orionproductions.com/dgpf/

Bij deze mensen ben ik twee jaar geleden te gast geweest en heb toen nog met Tommy E aan het ontbijt zitten jammen.

Toch zei de voorzitter van de DGP toen nog tegen me (ja ik spreek goed frans haha) dat hij mijn manier van spelen (open stemmingen, Hedges-gehalte) niet interessant vond omdat volgens hem dit allemaal meer van hetzelfde was....nee dan Marcel Dadi....
En dat geeft ook niet. Smaken mogen verschillen ook in gitaarland.

chris c
10 mei 2006, 14:01
Deze al gehoord ? Zo'n beetje de Franse Gert De Meijer. :B
http://www.michelgentils.com/colere.mpg

gertdm
10 mei 2006, 14:55
Deze al gehoord ? Zo'n beetje de Franse Gert De Meijer. :B
http://www.michelgentils.com/colere.mpg


Krijg em niet geopend....ik heb sinds gisteravond een nieuwe pc dus wellicht zijn de instellingen van mediaplayer nog niet optimaal....

Wel reden (deze link) om meer info te verzamelen..:)...altijd leuk....

Zo heb ik in mei vorig jaar na een optreden in Londen nog laat zitten doorzakken met drie franse cineasten (nou ja zij verzorgden de computeranimaties van de nieuwe harry potter)....dus t waren eigenlijk medewerkers van...maar een had een verhaal over een nederlandse fransman in zuid frankrijk, wiens vader ooit in amsterdam op straat speelde op 12string.
De gitaar was geerfd door de franse buitenechtelijke zoon die er erg trots op was....ter plekke heb ik moeten beloven ooit daarheen te gaan om die gitaar te bespelen......grappig :)
Het is trouwens waar dat ik net zo goed frans spreek als engels. Dat scheelt wel als je in Frankrijk bent cq met fransen moet kletsen...

kornelius
10 mei 2006, 15:28
hangt er wel een beetje vanaf hoe goed je engels is... :D

Picker
10 mei 2006, 15:50
Deze al gehoord ? Zo'n beetje de Franse Gert De Meijer. :B
http://www.michelgentils.com/colere.mpg

Kolere! Ik bedoel... met een c. :confused:

gertdm
10 mei 2006, 19:53
Nou..en t is echt niet zo moeilijk te spelen hoor....hij staat in een c. Loopje over de E en A met duim en wijsvinger...een paar slaps ertussen en een vinger plat op de 12e fret zo nu en dan.....

Zijn gitaar is overigens franse handbouw. Antoine Payen, een franse ragtime gitarist op douze cordes (en n vriend van me) speelt er ook op....erg goed die gitaren :)
Ze zijn van J P Favino:

http://antoine.payen.free.fr/#guitares

dejohan
11 mei 2006, 15:04
cansellen :)

chris c
11 mei 2006, 19:37
Klinkt wel goed, zo'n ragtime op 12-cordes :) Heb meteen mijn oude Eko van onder het stof gehaald, beetje geprobeerd. Die gitaar klinkt als een strijkplank...maar voor ragtime wel bruikbaar eigenlijk, neuzelig, niet veel boventonen. Bedankt voor de Antoine Payen link, leuke mp3s !
Al die Franse gitaristen... en de beste onder hen wordt gecanc/selled...

Vonk
11 mei 2006, 20:09
cansellen :)

Toch echt met 2 c's hoor, of is dat de Belgische variant?

Ik ben een tijd geleden in een Utrechtse Werfkelder gaan luisteren naar Erik ... van flerck ofzoiets, moeilijke namen. Dat was niet alleen akoestisch maar ook met zang en verhalen. Dat was wel leuk om te zien en horen.

gertdm
11 mei 2006, 22:28
Toch echt met 2 c's hoor, of is dat de Belgische variant?

Ik ben een tijd geleden in een Utrechtse Werfkelder gaan luisteren naar Erik ... van flerck ofzoiets, moeilijke namen. Dat was niet alleen akoestisch maar ook met zang en verhalen. Dat was wel leuk om te zien en horen.


Dat was dan Erik Visser...sympathieke man, goede gitarist. Hij heeft een gitaaracademie in Austerlitz met veel jonge tot zeer jonge mensen...wordt daar met veel passie gerund . Ik heb er mogen optreden in december. Ik vond het heel bijzonder die mix van jonge talenten en wat gevestigde orde...

kornelius
11 mei 2006, 22:55
flairck, lekker hoor, daar heb ik nog elpees van (voor de jongere luisteraars - dat zijn een soort grote zwarte cd's)