PDA

View Full Version : Nieuwe buizen ???



alhambra
10 november 2002, 13:43
Voor mijn roland bolt 60 heb ik waarschijnlijk nieuwe buizen nodig, geluid valt weg of kraakt bij hoog volume. Nou kan ik er niet precies achterkomen welke buizen erin moeten ik weet namelijk niet of de huidige buizen ook de originele zijn. Momenteel zitten er 2 peaveys super 6's buizen in en een andere buis in de préamp (een wazige chinees buisje zonder nummers). ik heb op HC wel in een review kunnen vinden dat er origineel 2 6L6 buizen en een 12AT7 in moeten.
Mijn vragen zijn:
kan dat kloppen dat 6L6 vervangen zijn door super 6's of te wel is dit logisch ???
Welke buizen kan ik erin zetten, ik heb er geen verstand van voor mij is een buis een buis.

En dan nog wat over buizen.
Iemand ervaring met de weber Copper Caps ????

jpb
10 november 2002, 14:59
Elke buis heeft een standaard code. "Super 6" is dat niet dus ik denk dat ze gerelabeld zijn. Relabelen gebeurt vaak met buizen van matige kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de 12AT7. Ik ken de Bolt 60 niet maar goeie kans dat er gewoon 6L6's in zit. Ik denk zeker dat nieuwe buizen wel de investering waard zijn.

Weber Copper-Caps schijnen zeer goed te zijn. Jouw Roland heeft toch geen buizen-gelijkrichter?
Op http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html wordt regelmatig over CC's gepost.
Ik heb ze niet nodig (mijn recto's doen het nog goed) en ik houd zo van lampjes in mijn versterkers. succes

pimmetje
10 november 2002, 15:10
Bij de buizen in de preamp is 't niet zo'n probleem om 't zelf te doen. Maar omdat je ook je power tubes vervangt, is 't sowieso aan te raden om het te laten doen. Bij de power tubes moet de bias namelijk opnieuw worden ingesteld.

FnS is niet ver bij jou vandaan (Renkum). Die hebben goede kwaliteit buizen en 't vervangen zal gegarandeerd vakkundig gebeuren. Ze zullen je ook alle mogelijke adviezen kunnen geven.

jpb
10 november 2002, 15:36
Inderdaad FNS, of Peter v. Weelden (A'doorn). Ik zou zelf nooit buizen + rebias bij een gewone muziek-/gitaarwinkel laten doen.