PDA

View Full Version : Ibanez rg 620 tremelo vraagje



Davidian
9 mei 2006, 11:10
Hey mensen

Ik zat gister een 2e hands rg 620 in de winkel te testen omdat ie wel een heeeeel leuk prijsje had. Maar toen ik de trem aan het testen(divebombs) was kwam ik er achter dat ie wel een tikkeltje onstemt raakte terwijl ik hoorde dat die japanse rg's enorm goede Floyds hebben.

Heeft iemand tips zodat ik hem ff goed kan testen?(ik heb namelijk weinig evaring met Floyds rose systemen)

Ik zit er aan te denken om mijn sz320 er voor in te ruilen namelijk.

Mauser
9 mei 2006, 11:29
Ik heb er geen ervaring mee, maar je hebt kans dat de tremolo op die gitaar gewoon niet goed is afgesteld

Anders Destium
9 mei 2006, 11:43
Een RG620 hoort niet te ontstemmen, dus óf hij is niet goed afgesteld óf er is iets mis aan de brug. Ik gok op het eerste. Je kunt in een winkel best vragen hoe lang een gitaar er al staat, is het trouwens een nieuwe of een 2ehands?

Een niet goed afgestelde floyd heb je weinig aan, helaas is het afstellen van gitaren niet echt de hobby van winkels. Ik begrijp niet waarom, dat is namelijk dé manier om gitaren te kunnen verkopen zou ik zeggen.

Wormaap
9 mei 2006, 11:45
Een Floyd kan ook enorm gaan ontstemmen als de snaren te oud zijn. Voor mij is meestal het moment dat'ie ontstemt een teken dat m'n snaren écht oud zijn aan het worden :P

Davidian
9 mei 2006, 11:52
het is een occasion. Ik denk dat ie er pas sins febuarie hangt of zo, maar ik heb daar wel eens op een jem gespeelt en die was ook best ontstemt.

Wat vinden jullie moet ik voor deze gaan of door sparen en na de zomer wat kopen?(schoolgeld en boeken gaan mijn bankrekening eerst verkrachten dus daarom zat ik eerst maar aan een goedkopere gitaar te denken)

Wormaap
9 mei 2006, 11:54
Die 620 ga je, als ik de verhalen hier op het forum mag geloven, zeker geen buil aan vallen. Zelf heb ik er nog nooit op gespeeld, maar het schijnen echte topgitaren te zijn.

Nickname
9 mei 2006, 12:50
Een Floyd van dat kaliber hoort normaal gezien niet te ontstemmen.. behalve wanneer de brug verkeerd staat afgesteld, de snaren te oud zijn.. maar ook iets heel simpels wat sommige mensen over het hoofd zien is als de toplock niet goed vast zit :) maar aan een rg620 kan je normaal gezien echt geen buil vallen

Davidian
9 mei 2006, 13:08
Een Floyd van dat kaliber hoort normaal gezien niet te ontstemmen.. behalve wanneer de brug verkeerd staat afgesteld, de snaren te oud zijn.. maar ook iets heel simpels wat sommige mensen over het hoofd zien is als de toplock niet goed vast zit :) maar aan een rg620 kan je normaal gezien echt geen buil vallen

Foute boel dus?:P

Maar hij is maar 450 euro daarom geil ik er zo op maar misschien is ie zo goedkoop voor een reden.

Anders Destium
9 mei 2006, 13:13
Dat is niet heel goedkoop, eerder een gangbare prijs. Als je hem voor 400 meekrijgt dan heb je een goede deal.

Davidian
9 mei 2006, 13:16
Dat is niet heel goedkoop, eerder een gangbare prijs. Als je hem voor 400 meekrijgt dan heb je een goede deal.

Je kan niet onderhandelen met die winkel(het zijn een stel conservatorium kinderen)

Zelfs al koop je een gibson les paul dan moet je de strap er nog bij kopen...

Anders Destium
9 mei 2006, 13:39
Je kunt als je geïnteresseerd bent in die gitaar ten minste eisen dat ze hem goed voor je afstellen. Als ze dat niet willen doen dan vertel je dat ze een gitaar die steeds onstemt hoe dan ook niet zullen gaan verkopen.

Het is best redelijk als je ze naar ze toestapt en zegt "ik wil hem voor 450 euro hebben als jullie hem goed afstellen". Als hij is afgesteld en nog steeds snel ontstemt is hij hoe dan ook niet de moeite waard ;)

Davidian
9 mei 2006, 13:53
Het is best redelijk als je ze naar ze toestapt en zegt "ik wil hem voor 450 euro hebben als jullie hem goed afstellen". Als hij is afgesteld en nog steeds snel ontstemt is hij hoe dan ook niet de moeite waard ;)

Heeft de leeftijd van de gitaar er misschien iets mee te maken?

Ik gok dat ie uit 98/00 komt

Nickname
9 mei 2006, 14:17
Heeft de leeftijd van de gitaar er misschien iets mee te maken?

Ik gok dat ie uit 98/00 komt

Nee.. van die leeftijd horen ze nog gewoon goed te zijn.. waar je zelf naar kan kijken voor de afstelling enzo zijn de volgende punten:

- kijk of de brug horizontaal loopt met de body
- of de snaren niet te hoog/laag liggen
- of de toplock goed vast zitten
- of de brugzadels goed vast zitten
- de snaren of veren in de temolo cavity oud zijn

In het ergste geval is de knife-edge van die tremolo versleten, maar dat kan alleen maar door extreme mishandeling en of langdurig verkeerde afstelling. Maar met een gitaar van die leeftijd lijkt me dit zeeeeeeer onwaarschijnlijk. Maar als het zo is dan zal de brug helaas vervangen moeten worden.

Davidian
9 mei 2006, 14:21
Nee.. van die leeftijd horen ze nog gewoon goed te zijn.. waar je zelf naar kan kijken voor de afstelling enzo zijn de volgende punten:

- kijk of de brug horizontaal loopt met de body
- of de snaren niet te hoog/laag liggen
- of de toplock goed vast zitten
- of de brugzadels goed vast zitten
- de snaren of veren in de temolo cavity oud zijn

In het ergste geval is de knife-edge van die tremolo versleten, maar dat kan alleen maar door extreme mishandeling en of langdurig verkeerde afstelling. Maar met een gitaar van die leeftijd lijkt me dit zeeeeeeer onwaarschijnlijk. Maar als het zo is dan zal de brug helaas vervangen moeten worden.

Ok ik ga er morgen heen bedankt voor de reacties, maar als de brug vervangen moet worden dan mogen ze hem houden.

Nickname
9 mei 2006, 14:23
Ok ik ga er morgen heen bedankt voor de reacties, maar als de brug vervangen moet worden dan mogen ze hem houden.

Zoals ik al eerder zei is dat heel onwaarschijnlijk.. na een afstelbeurt kan je er denk ik nog jaaaaaaaren plezier van hebben :)

Davidian
9 mei 2006, 14:50
hopelijk worden ze niet pissed dat ze me weer zien haha!

Ik kan alleen gewoon niet lekker staand spelen met me sz en tja ik heb nog garantie + hij is nog nieuw en goed onderhouden.

Nickname
9 mei 2006, 15:03
hopelijk worden ze niet pissed dat ze me weer zien haha!

Ik kan alleen gewoon niet lekker staand spelen met me sz en tja ik heb nog garantie + hij is nog nieuw en goed onderhouden.

? niet lekker staand mee spelen? wat is er mis mee dan?

Fvddungen
9 mei 2006, 15:26
Bij mijn weten heeft de RG620 ook een Piezo in de brug. Dus heb je 2 uitgangen in je gitaar zitten.

Davidian
9 mei 2006, 15:59
? niet lekker staand mee spelen? wat is er mis mee dan?

Nou kijk de body is dik, Mijn pokkel is dik, en de hoek is niet afgerond.


Bij mijn weten heeft de RG620 ook een Piezo in de brug. Dus heb je 2 uitgangen in je gitaar zitten.

Niet dat ik heb gezien maar kan wel ff kijken.(ik heb hem nog niet he)

Nickname
9 mei 2006, 20:06
Bij mijn weten heeft de RG620 ook een Piezo in de brug. Dus heb je 2 uitgangen in je gitaar zitten.

Volgens mij niet.. als er een piezo of iets dergelijks in de brug zit dan wordt dat aangeduid met een X... zoals in de RG 1820X

Fvddungen
10 mei 2006, 12:05
Volgens mij niet.. als er een piezo of iets dergelijks in de brug zit dan wordt dat aangeduid met een X... zoals in de RG 1820X
Ah ok, dan zijn er dus meer versies van de 620. Ik weet wel zeker dat er een piezo versie van bestaat, aangezien ik hem destijds wilde hebben, maar het vervolgens een 1620X is geworden, omdat de 620X niet meer leverbaar was. De 1620 was gewoon de opvolger. Zelfde model met alleen de aanduiding Prestige er bij.

Davidian
10 mei 2006, 13:54
Ah ok, dan zijn er dus meer versies van de 620. Ik weet wel zeker dat er een piezo versie van bestaat, aangezien ik hem destijds wilde hebben, maar het vervolgens een 1620X is geworden, omdat de 620X niet meer leverbaar was. De 1620 was gewoon de opvolger. Zelfde model met alleen de aanduiding Prestige er bij.

Dus deze gitaar is van zeer goede kwaliteit?(aangezien het erna een prestige werd)

AART
10 mei 2006, 13:56
jep, japanse RG.

de 620 is wat nu de 2620 is.

zit er ook een mooie quilt top op(een mooi figuur in het hout)?

Davidian
10 mei 2006, 16:58
http://www.ibanezregister.com/images/images-rg/620bm/8.jpg

Ik heb hem gekocht, hij wordt nu voor me afgesteld en dan haal ik hem morgen op.

Maar een pakje snaren erbij kon er niet van af....:s

Nickname
10 mei 2006, 19:19
http://www.ibanezregister.com/images/images-rg/620bm/8.jpg

Ik heb hem gekocht, hij wordt nu voor me afgesteld en dan haal ik hem morgen op.

Maar een pakje snaren erbij kon er niet van af....:s

Niicce... als je hem hebt wel ff vertellen of het probleempje is opgelost he :)

Scali
10 mei 2006, 19:21
Het is een LoPro Edge... wat voor problemen kunnen daar nou mee zijn? :)
Ik heb al een jaar of 10 een RG570CT met LoPro Edge, en hij werkt nog prima. Menig gitaar met vaste brug is nog niet zo stemvast :)

Anders Destium
10 mei 2006, 20:27
Erg mooie gitaar, en felici dat je er een afstelbeurt uit hebt weten te persen ;)

Davidian
10 mei 2006, 21:35
Dank je en ik ga morgen wel als een emo op speed foto's ervan maken!

:)


(en bidden dat de trem het goed doet)

Nickname
10 mei 2006, 22:04
Dank je en ik ga morgen wel als een emo op speed foto's ervan maken!

:)


(en bidden dat de trem het goed doet)

ik wacht met smart :)

AART
11 mei 2006, 17:23
Nice gitaartje, veel plezier ermee!

Wormaap
11 mei 2006, 17:27
Waar blijven die foto's ;)

Davidian
11 mei 2006, 17:38
Waar blijven die foto's ;)

Ze zijn hem nog aan het afstellen of zo:S maarja het is koopavond misschien krijg ik straks nog een telefoontje.

Davidian
11 mei 2006, 20:16
Hij is toch nog af gekomen :D

http://img438.imageshack.us/img438/546/pic004007xt.jpg

Hier en daar is nog wel wat vies zoals op de tuners iemand een idee hoe ik dat schoon kan maken?

http://img438.imageshack.us/img438/1300/pic004016sf.jpg


En heeft iemand nog tips over hoe ik hem kan stemmen? (ben noob met tremelo's weet wel dat het met de fine tuners moet maar dan onstemt de rest toch?

Al met al een geile gitaar de hals voelt enorm geolied maar dat vind ik wel fijn dan kan ik teminste een beetje zweten haha.

http://img438.imageshack.us/img438/7206/pic004037xp.jpg

Nickname
11 mei 2006, 21:06
Om te stemmen:

1) Draai de finetuners van je tremolo rond de middenstand (ronde knopjes onderaan je tremolo)

2) Draai de toplock los en stem dan eerst globaal, dus het hoeft niet precies. Je moet wel zeker een keer of 5 alles opnieuw van boven naar onder stemmen voordat het stabiel blijft.

3) Draai de toplock vast en stem weer in zoveel keer je nodig hebt de gitaar met de finetuners goed

4) klaar (als je het goed doet.. sommige mensen doen het iets anders.. als je maar voor jezelf een goede structuur aanhoudt is het simpel)

Davidian
11 mei 2006, 21:17
Om te stemmen:

1) Draai de finetuners van je tremolo rond de middenstand (ronde knopjes onderaan je tremolo)

2) Draai de toplock los en stem dan eerst globaal, dus het hoeft niet precies. Je moet wel zeker een keer of 5 alles opnieuw van boven naar onder stemmen voordat het stabiel blijft.

3) Draai de toplock vast en stem weer in zoveel keer je nodig hebt de gitaar met de finetuners goed

4) klaar (als je het goed doet.. sommige mensen doen het iets anders.. als je maar voor jezelf een goede structuur aanhoudt is het simpel)

Bedankt ga ik zo maar even proberen(het zijn nieuwe snaren dus hij stemt niet echt vast op het moment :p)

Trocar
11 mei 2006, 22:07
Bedankt ga ik zo maar even proberen(het zijn nieuwe snaren dus hij stemt niet echt vast op het moment :p)

Bij nieuwe snaren: gewoon even rekken, (globaal) stemmen, rekken, enz...
Anders blijf je bezig met je toplock ;)

Davidian
11 mei 2006, 22:31
Bij nieuwe snaren: gewoon even rekken, (globaal) stemmen, rekken, enz...
Anders blijf je bezig met je toplock ;)

Ik heb hem nu wel redelijk in tune alleen het diven en zo vind ie niet zo leuk:p (first time met een tremelo he :p) alleen de g snaar bitched een beetje maar dat komt morgen wel :).

Nickname
11 mei 2006, 22:46
Ik heb hem nu wel redelijk in tune alleen het diven en zo vind ie niet zo leuk:p (first time met een tremelo he :p) alleen de g snaar bitched een beetje maar dat komt morgen wel :).

Zijn het nieuwe snaren? zo ja.. dan willen ze zeker in het begin nog wel eens moeilijk doen, heb je ze wel goed opgerekt voor je ging stemmen? dat was ik namelijk vergeten in mn lijstje :satisfie:

AART
11 mei 2006, 23:12
dat ie een beetje ontstemd ligt aan de nieuwe snaren idd, gewoon even stemmen, half uurtje flink hengelen en dan nog een keer stemmen en hengelen, dan een laatste keer stemmen e dan moet ie wel redelijk stemvast blijven trijdens het vissen.

Anders Destium
11 mei 2006, 23:43
Als hij helemaal niet gestemd blijft en je denkt "wat een kutgitaar" dan kun je me altijd PMen, dan neem ik hem voor hetzelfde geld van je over :)

Nickname
11 mei 2006, 23:50
Als anders dat zegt dan zou ik hem maar lekker houden.. je hebt echt een fijn gitaartje dude :)

AART
11 mei 2006, 23:55
Als hij helemaal niet gestemd blijft en je denkt "wat een kutgitaar" dan kun je me altijd PMen, dan neem ik hem voor hetzelfde geld van je over :)


sneaky bastard :chicken:

die lo pro edge krijg je echt wel gestemd hoor, en ga niet in op anders voorstel, want dan maak je hem heel blij :sssh:

Davidian
12 mei 2006, 11:30
sneaky bastard :chicken:

die lo pro edge krijg je echt wel gestemd hoor, en ga niet in op anders voorstel, want dan maak je hem heel blij :sssh:

Zowiezo win win voor mij zo te zien haha.



Maar ik denk dat het probleem bij de g snaar ligt die "ligt" wat raar waardoor ie wat snel ontstemt denk ik en daardoor de rest mee neemt. Maar het kan ook aan mij liggen aangezien dit mijn eerste trem gitaar is en ik gewoon wat fout doe, ik ga straks nog wel ff wat aan de snaren raggen om de nieuwheid eruit te halen.

Ik gooi de hoogste van de brug pick up ook wel even wat naar beneden die staat wat te hoog heb ik het idee.

De cleans van dit ding is wel enorm lekker, heel warm maar toch heel helder.

Anders Destium
12 mei 2006, 11:35
Hoe bedoel je "ligt wat raar". Niet goed ingeklemd?

Hier kun je antwoorden vinden op mogelijke problemen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm

Davidian
12 mei 2006, 11:38
Hoe bedoel je "ligt wat raar". Niet goed ingeklemd?

Hier kun je antwoorden vinden op mogelijke problemen:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm

Als je er mee zit en je kijkt naar de snaren dan lijkt het of ie net wat hoger ligt.

Ik heb hem trouwens in c gestemd dus de g snaar klinkt zowiezo al wat viezer.
Ik zit nu op school maar ik ga uit school wel even jou links checken :)

ik ben er wel achter gekomen dat iemand met ADHD geen floyed rose moet nemen haha.

Wormaap
12 mei 2006, 12:14
Je weet toch wel dat je'n Floyd-gitaar niet zomaar kan omstemmen he... :P Of heeft de shop 'm voor je in C afgesteld?

Davidian
12 mei 2006, 12:49
Je weet toch wel dat je'n Floyd-gitaar niet zomaar kan omstemmen he... :P Of heeft de shop 'm voor je in C afgesteld?

De shop heeft hem afgesteld.

Ik heb de horror verhalen wel gehoord hoor;)

AART
12 mei 2006, 12:51
als de shop hem in E afgesteld heeft is de intonatie niet goed als je hem naar C stemt he, en de brug kan achterover klappen, maar dat zal het geval wel iet zijn als ie nu normaal staat, dan zal die wel door de wnkel in C afgesteld zijn.

Davidian
12 mei 2006, 17:46
als de shop hem in E afgesteld heeft is de intonatie niet goed als je hem naar C stemt he, en de brug kan achterover klappen, maar dat zal het geval wel iet zijn als ie nu normaal staat, dan zal die wel door de wnkel in C afgesteld zijn.


hebben ze gedaan.

Maar ik denk het probleem al gevonden te hebben, de zadel van de g snaar is een tikje hoger als de rest kan het hier aan liggen dat de g snaar snel ontstemt?

oneass
18 mei 2006, 00:51
heee! Wel wat off topic, maar toch:
dat gitaartje lijkt behoorlijk veel op mijn ibanez, maar het is toch niet helemaal dezelfde; ik heb een 5-weg schakelaar, en zo'n skunkstripe op de hals. Ik weet zelf niet welk model dit precies is, iemand enig idee??

Ik zal eens proberen een fotootje up te loaden...

oneass
18 mei 2006, 00:56
dit zijn foto's van de mijne (zie bericht hiervoor):

http://wannes.gonnissen.net/ibanez/ib.jpg

hier zie je de (bubinga?) skunkstripe:
http://wannes.gonnissen.net/ibanez/ib1.jpg

Als iemand me kan helpen te achterhalen welk model dit juist is, dat zou leuk zijn!

Jiboom
18 mei 2006, 02:00
Als iemand me kan helpen te achterhalen welk model dit juist is, dat zou leuk zijn!
Volgens mij is het gewoon een RG620BM (http://www.ibanezregister.com/Gallery/RG/gal-rg620bm.htm) (Burled Mahogany), net als die andere. Zie mijn link. Daar staat ook een omschrijving van eentje met bubinga "skunk stripe". Als je het zeker wilt weten, zou je in de neckpocket kunnen kijken naar het stempeltje. Ik vraag me alleen af of die 5-standen schakelaar van jou wel standaard is (hoewel Ibanez wel vaker verschillende versies maakt, bijv. verschillende voor Europa, Japan en VS).

oneass
18 mei 2006, 10:56
Bedankt voor de link, Jiboom, maar die had ik al - dat is inderdaad het model dat het dichtst in de buurt komt. Toch denk ik dat de vijfstandenschakelaar er niet achteraf is opgezet ofzo, want ook de tone- en volumeknoppen staan anders (beter eigenlijk, vind ik). En het afdekplaatje vanachter is natuurlijk ook anders gevormd.
En volgens een van de commentaren op die ibanezregister-link van jou, zou de 620BM enkel in Europa gemaakt geweest zijn. Dus als dat klopt, dan is het dus ook niet zo dat de mijne gewoon van ergens anders komt... :dontgeti:

Misschien schroef ik bij de volgende snaarwissel de neck er wel eens af - anderzijds, wat maakt het uit hoe de gitaar heet, ze speelt en klinkt goed, en da's t belangrijkste he... :jam:

Anders Destium
18 mei 2006, 11:00
Mooie gitaar!

De schakeling met 5-weg switch is standaard bij Ibanez. De 620 van Davidian is apart omdat hij de "JPM" schakeling heeft.

oneass
18 mei 2006, 11:47
Mooie gitaar!

De schakeling met 5-weg switch is standaard bij Ibanez. De 620 van Davidian is apart omdat hij de "JPM" schakeling heeft.

De wát-schakeling?? Nog nooit van gehoord! :???:
5-wegs is inderdaad standaard bij de meeste RG's. Maar blijkbaar dus niet bij de 620.

oneass
18 mei 2006, 11:49
De wát-schakeling?? Nog nooit van gehoord! :???:

Ah! gewoon de schakeling van de ibanez jpm bedoel je... toch?

Davidian
18 mei 2006, 16:34
Die van mij is ook een 5 weg's schakelaar.

Alleen onze halzen verschillen. :o

(edit iets verkeerd gekeken het is toch wel een 3 weg's :$)

Trouwens hij blijft nu wel als een beest in tune zeg, Ik mishandel hem soms echt qua divebombs maar niks aan de hand :d

Anders Destium
18 mei 2006, 17:06
Ah! gewoon de schakeling van de ibanez jpm bedoel je... toch?

Inderdaad :)

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Past%20guitars/PICT0009.jpg