PDA

View Full Version : gitaarspelen in de zon



guiman
9 mei 2006, 10:52
Wat is er in deze prachtige tijd van het jaar nu lekkerder dan om fijn buiten de snaren te laten rinkelen. Hoeft niet per se rond een kampvuur met groupies, maar gewoon in de eigen tuin. Maar is dat slecht voor je gitaar, de felle zon er op? ik heb altijd het gevoel dat je bij wijze van spreken de lak hoort kraken...Kunnen gitaren eigenlijk wel tegen dit weer? Of mag je alleen met het bekende kampvuurbrandhout buiten spelen en niet met een duur exemplaar?

Martin D
9 mei 2006, 11:01
Alles mag, maar probeer te grote temperatuur-verschillen te vermijden.
Ik heb vorige jaar mijn ( redelijk dure) Martin D 28 meegenomen naar de camping in Frankrijk. Tussentijds steeds in de koffer opbergen, en bijvoorkeur niet ( te lang) in de zon gaan zitten spelen. Dus mijn advies, wel voorzichtig, maar geniet vooral van je gitaar.

piezo
9 mei 2006, 11:38
Met een gelamineerde gitaar zul je volgens mij niet gauw problemen krijgen. In de tijd dat ik vagebond was is zo eentje van mij afwisselend door koude regen natgeplensd en door volle zon doorbakken geweest. Nooit iets gemankeerd. Het kan ook zijn dat ik gewoon geluk gehad heb, natuurlijk. :)

gertdm
9 mei 2006, 12:39
Een gitaar kan daar echt wel tegen hoor. Het wordt pas een probleem als je hem in de felle zon laat staan / liggen, een paar uur. Of in de auto, dan kan er wel wat mis gaan.

In principe kun je wel op een gitaar spelen in de felle zon. Maar als je klaar bent dan moet je hem in zijn koffer doen en die ( zo mogelijk) in de schaduw wegzetten.

RAW
9 mei 2006, 16:10
M'n ouwe trouwe SADA heeft een rugzaktocht van 1 jaar door Afrika achter de rug.
Van de brandende zon in Egypte en de Nubische woestijn tot de tropische regens in Kenya en Oeganda......al die tijd slechts ingepakt in een gig-bag.
Pas bij terugkeer in Nederland ontstonden twee scheuren in het bovenblad ( zie foto). Aangezien ik geen volleerd gitaarreparateur ben, zijn ze, ook na reparatie nog goed te zien. Hij speelt en klinkt nog altijd perfect......dus die schoonheidsfoutjes neem ik maar op de koop toe.
Gitaren kunnen blijkbaar dus heel wat hebben!

JoostBaksteen
9 mei 2006, 16:40
(te) veel hitte is niet goed voor je gitaar. Als hij te warm wordt, wordt de lijm weer vloeibaar en gaat het fout! Een brug die los komt is geen uitzondering.

Als je je gitaar in de achterbak van je auto legt en die staat in de zon wordt het gauw erg warm, niet goed dus!

Zie ook: http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Heat/Heat/heat1.html

dejohan
9 mei 2006, 17:53
Het is eerder slecht voor je buren :)

Martin_1983
9 mei 2006, 22:35
(te) veel hitte is niet goed voor je gitaar. Als hij te warm wordt, wordt de lijm weer vloeibaar en gaat het fout! Een brug die los komt is geen uitzondering.

Als je je gitaar in de achterbak van je auto legt en die staat in de zon wordt het gauw erg warm, niet goed dus!

Zie ook: http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Heat/Heat/heat1.html

it's a dirty shame!!

Dridon
9 mei 2006, 23:11
Gitaren kunnen blijkbaar dus heel wat hebben!

foto: http://members.home.nl/kodok/RAW0181.JPG

Dat zie je toch ook maar weer in de mtv idents. Ze doen er toch nog best wel lang over om hem klein te krijgen :D.

Ik ben trouwens eerder bang dat er iets mis gaat met mn gitaar als ik bij een kampvuur zit, wat zijn de invloeden hiervan?

kornelius
10 mei 2006, 08:58
dat iemand na driekwart krat bier hahaha je gitaar in het kampvuur fl*kkert misschien? :)

Anyway, ik heb nooit problemen gehad aan het kampvuur. Enige is dat er soms hout op gegooid wordt dat erg 'knettert', en ik heb me wel zorgen gemaakt dat er van die gloeiende rondvliegende stukjes in mijn lak zouden branden. maar dat is dus nooit gebeurd.

harrie-beton
10 mei 2006, 09:31
Ik heb nu 4 "dure" gitaren en 1 goedkope van 65 gulden. Deze laatste gaat mee bij het kampvuur. Kampvuur is slecht voor gitaar hoor, voorkant warm en achterkant koud en klam. Plus de rook en het vonken.

Het reizen in de zomer (warmte regen open lucht) vind ik zonde voor mijn duurdere Seagull, ik neem mijn goedkope "Sanchez" altijd mee.

guiman
10 mei 2006, 20:20
Is dat van de lijm echt waar, of een broodje aap-verhaal? Of geldt dat alleen bij goedkope -en Stagg-gitaren?

Reigor
10 mei 2006, 21:39
Is dat van de lijm echt waar, of een broodje aap-verhaal? Of geldt dat alleen bij goedkope -en Stagg-gitaren?
Ik denk dat het wel waar is. Echter als je een gitaar de hele dag in een auto laat liggen wordt het wel een stukje warmer, dan als je gewoon een beetje in de zon gaat spelen.

JoostBaksteen
10 mei 2006, 21:44
Dat is zeker geen grap. Dat is de eigenschap van die lijn.

Zie je dan niet dat die hele finisch ook naar de k*ote is?

Die man is overigens prof. gitaar bouwer / reperateur, hij praat echt geen poep. Check anders de rest van zijn site maar eens.

tbros2000
13 mei 2006, 13:05
ik neem steeds m'n gitaar de tuin in, hij mag van mij best wat ouder worden, ik hou van die vintage/relic shit

Door die hitte heb ik wel het gevoel dat ie ontstemd enzo (vooral als ik in de zon heb gezeten met dat ding en daarna savonds binnen ofzo), maar da's ook logisch, da's in de winter ook met de koude enzo

RAW
14 mei 2006, 20:43
Dat verhaal van die lijm is zeker waar.......maar dan praat je over extreem hoge temperaturen ('s zomers in een afgesloten auto, in de volle zon bijv.)
Als je gewoon bij een kampvuur speelt zal die gitaar echt niet zo warm worden.....anders hou je het zelf nieteens vol!