PDA

View Full Version : klank van Quilted maple



lignum drums
9 mei 2006, 09:24
Hallo vrienden.

Ik bouw exclusieve drums uit massief hout en speel met het idee om es een drumset te maken volledig uit Quilted maple.
aangezien er nog nooit iemand een drumset uit dat hout heeft gemaakt leek het mij beter devolgende vraag voor te leggen aan gitaarbouwers en gitaristen ;

hoe is het klankgedrag bij een gitaar uit Quilted maple tov gewone rechtdradige maple ?

benieuwd of iemand daar me bij kan helpen.
Groetjes en bedankt.
Gert
www.lignumdrums.com

Orpheo
9 mei 2006, 09:45
esdoorn is esdoorn. zo eenvoudig. quilted, flamed, birdseye. normaal. tis allemaal hetzelfde. alleen spalted is echt anders. logisch. dat hout is verrot.

fred dons
9 mei 2006, 09:51
niet helemaal, quilted zie het het meest bij big leaf maple en dat heeft een iets andere klank dan michigan flamed maple (het hout waar jou mccarty van gemaakt is)
daarnaast wordt het hout voor de beste quilt tekening anders gezaagd (traditioneel gibson flamed esdoorn is bijvoorbeeld kwartiers gezaagd wat stijver is en quilt is weer plat gezaagt)
verschillen zijn overigens wel miniem maar ze zijn er wel

fred dons
9 mei 2006, 09:58
lijkt me trouwens wel een vervelend karwei, quilt maple is te benden maar het is wat meer onvoorspelbaar als plain maple maar jet lijkt me wel prachtig worden

lignum drums
9 mei 2006, 10:18
leuk dat ik reacties krijg hierop..

benden doe ik niet hoor, mn drums zijn gemaakt uit duigen die onder een hoek in elkaar zijn gebracht.
dat geheel zet ik op de draaibank en draai ik binnen en buiten tot een perfecte cirkel. dus er komt geen spanning op het hout.

als je toch enig klankverschil vaststeld...kan je me dan vertellen hoe de verhouding hoog/mid/laag is tov gewone pacific maple ?

trouwens enig idee waar ik dit hout ergens kan vinden ?

Mafkees
9 mei 2006, 10:25
....

www.af.nl (http://www.af.nl)

....

Mattia
9 mei 2006, 10:34
Je hebt verschillende maple soorten; hard maple (noord-oosten van de VS), wat meestal Sugar Maple is dacht ik, dan een aantal die bijna net zo hard zijn (red, silver maple), en western bigleaf maple/pacific maple, wat in het Noordoosten van de VS groeit, wat zachter, lichter, minder 'schel' van klank is, en de enige maplesoort met de typische quilt. Klankverschil tussen 'clean' bigleaf en quilted is er niet, eigenlijk. Je hebt verder ook europees Esdoorn, of 'Ahorn', wat iets zachter is dan hard maple, harder dan bigleaf maple. Bigleaf is echt best 'anders' qua bewerkbaarheid, gewicht, en deels klank, doordat het zachter/lichter is (maar nog steeds best hard en zwaar...allemaal hartstikke relatief).

Fred: weet je zeker dat PRSii hard maple tops hebben? Veel van de curly tops zien er zeker uit als bigleaf, niet de fiddleback/flame die je meestal bij rock maple ziet...

Verder, spalted kan alles zijn van 'gewoon' normaal maple, ook qua klank, tot zacht/kartonnerig/geen klank/verrot. Het scheelt nogal. Quilt is ookal nogal grillig om te buigen (het is wel dosse gezaagd voor de beste 'figure'), maar als je lamineert met fineer moet het te doen zijn. Ik zou zelf op eBay kijken, direct importeren. Ik heb in Nederland nog nooit bij houthandels quilt maple van redelijke kwaliteit gevonden.

fred dons
9 mei 2006, 11:20
@ Mattia, alleen de mccarthys van PRS hebben hard maple omdat ze geinspireerd zijn op de vintage les paul (tekening is ook minder spectaculair) de overigen hebben wel zacht esdoorn

Orpheo
9 mei 2006, 11:43
@ Mattia, alleen de mccarthys van PRS hebben hard maple omdat ze geinspireerd zijn op de vintage les paul (tekening is ook minder spectaculair) de overigens hebben wel zacht esdoorn

minus S fred ;) overigen. niet overigens... minor detail. zou btw wel een hoop verklaren in tone! de mccarty klinkt zo immens krachtig, transparant en helder, maar toch dik vet en laag als n les paul.

leuk die combi van LP body met rosewood hals :chicken:

fred dons
9 mei 2006, 11:46
ik typ te snel :nervous:

Mattia
9 mei 2006, 12:30
@ Mattia, alleen de mccarthys van PRS hebben hard maple omdat ze geinspireerd zijn op de vintage les paul (tekening is ook minder spectaculair) de overigen hebben wel zacht esdoorn

Aaah, oke. Nee, dan snap ik 'm weer.

LIGNUMdrummerke
29 november 2006, 12:30
Ahoi Gert, leuk je hier ook te zien.


eventje mijn mening, daar ik ervaring heb, zowel met jouw drums (heerlijk by the way, de snare is er nog altijd hoor), als met gitaren... Naar mijn mening is het in deze omstandigheden toch wat moeilijker te bepalen hoe het hout klinkt, daar er hier nog andere factoren meespelen. Om echt te weten, hoe t klinkt, zou je al bijna naar een accoustische gitaar moeten luisteren, en aangezien deze niet massief is.....


kan er natuurlijk ook volledig naast zitten, maar persoonlijk vind ik t nog zo simpel niet....


Anyway, Nog veel succes verder, en hopelijk komt t er ooit eens van dat die rot koppijn van me voorgoed van de baan is, dat ik eindelijk die zo gewilde drum kan laten bouwen door jou.

Enra
29 november 2006, 13:05
Je hebt verschillende maple soorten; hard maple (noord-oosten van de VS), wat meestal Sugar Maple is dacht ik, dan een aantal die bijna net zo hard zijn (red, silver maple), en western bigleaf maple/pacific maple, wat in het Noordoosten van de VS groeit, wat zachter, lichter, minder 'schel' van klank is, en de enige maplesoort met de typische quilt. Klankverschil tussen 'clean' bigleaf en quilted is er niet, eigenlijk. Je hebt verder ook europees Esdoorn, of 'Ahorn', wat iets zachter is dan hard maple, harder dan bigleaf maple. Bigleaf is echt best 'anders' qua bewerkbaarheid, gewicht, en deels klank, doordat het zachter/lichter is (maar nog steeds best hard en zwaar...allemaal hartstikke relatief).

En dan heb je nog Pacific Coast Maple!!! Maar bouw daar maar geen gitaren van. :)