PDA

View Full Version : Vraag voor Fred Dons over 'airbrush'



mm80
9 mei 2006, 09:14
Hallo Fred,

Ik zou je een vraag willen stellen, ik wil me bezig gaan houden met sunburst finishen. totnogtoe heb ik alleen met Motip spuitbussen gewerkt, dit gaat op zich prima maar ik lees dat jij voor sunbursten een airbrush gebruikt. Ik wil dit nu ook gaan doen maar ik weet hier niets van. Kun jij me in de juiste richting sturen qua merk, model, minimale eisen, wel of geen compressor?? etc? Of heel mischien kun je me voor een redelijk prijsje zo'n ding verkopen?

Wat ik wil gaan leren zijn de klassieke sunbursten 2-tone en 3-tone. Ik heb al wat geexperimenteerd met Clou waterbeits voor de amber kleur en dat gaat redelijk. Ik heb de kleuren eiken, geel, en oranje gebruikt.

Alvast bedankt,

Michell

fred dons
9 mei 2006, 09:47
hoi

ik zit zelf niet in de verkoop van die dingen dus kan je helaas niet aan een exmplaar helpen (ik geef alleen maar les)
maar tis een beetje afhankelijk hoeveel je wilt gaan spuiten, ik heb zelf een Steinbeck en Harder Evolution omdat die zo moeilijk kapot te krijgen zijn en voor heel veel soorten werk geschikt zijn (en indien je de rubberen sluitringetjes verwijdert kan deze alle laksoorten aan (kost wel >eur120,00)

ik denk dat je met een Badger reparatie spuitje ook al een mooie sunburst kan spuiten en die zijn verkrijgbaar vanaf zo'n 30 euri (wel altijd even oefenen op een stuk papier voor de breedte van de straal omdat die dingen best wel tricky af te stellen zijn)

een compressor heb je nodig als je "veel" gaat spuiten (meer dan 5 gitaren)
een beetje compressor (met name de stille varianten) zijn wel > eur 300
een lawaai compressor is al voor minder te krijgen maar je kunt ook spuitbussen met perslucht kopen als het voor een one of klus is
btw de meeste (stille) airbush compressoren hebben te weinig lucht inhoud voor aflakken dus als je ook wil gaan aflakken hou hier dan rekening mee

de kleuren die je gebruikt heb zijn prima, ik gebruik zelf ook nog wat andere merken en voor de two tone (de donkere rand) gebruikt ik smincke acryl op waterbasis (vroeger gebruikte ik magiccolour alleen dat merk gaat uit de handel, dit heeft een fijner pigment dan de zwarte verf van motip)

mm80
9 mei 2006, 11:11
Bedankt voor je reactie Fred, daar kan ik zeker wat mee.

Ik denk dat ik die airbrush alleen zou gebruiken puur voor de burst, de overgang van kleuren zeg maar en niet voor het aflakken. Dan zou dus die Badger reparatie airbrush + een spuitbus met perslucht voldoende moeten zijn?

stomme vraag mischien maar kun je waterbeits ook spuiten ipv 'kwasten'?
zo zou ik de rode band ook translucent krijgen, toch?

Voor het aflakken wil ik gewoon spuitbussen nemen, ik twijfel alleen nog aan Motip acryllak wat ik tot nu toe heb gebruikt. Nadeel van deze lak lijkt dat het niet echt 'keihard' word . De Strat die ik vorige zomer hiermee heb afgelakt loopt wel erg snel deukjes, krasjes etc op, als je een beetje met een plectrum drukt komt er al een deukje.
Ik las hier dat een winkel in Leiden, Nicolaas oid nog Nitrocellulose in spuitbussen verkoopt? Mischien is dat een idee?

Michell

fred dons
9 mei 2006, 11:24
ik spuit zelf de waterbeits met de airbrush dus ja dat kan en anders gebruik ik een sponsje (nooit een kwast want dan krijg je spetters :) )

ik lak nu 90 procent af met de cellulose van Nicolaas, ik kan het je dus wel aanbevelen (aardige mensen ook daar)
de acryl van motip is pas na een jaar of 2 volledig uitgehard en dat zie je omdat dan de grote stukken acryl wegspringen als je er tegen aan stoot :mad:

mm80
11 mei 2006, 08:46
Oei, is dat zo?? Daar zaten we nou precies niet op te wachten. nou ja, reden temeer om over te gaan op Nitrocellulose. Het zuigt alleen een beetje dat ik daarvoor naar Leiden moet maar als het niet anders is dan moet het maar.

Bedankt voor je adviezen,

Michell

fred dons
11 mei 2006, 09:07
wel altijd eerst even bellen met Nicolaas of ze de cellulose op voorraad hebben en ze de spuitbus alvast kunnen vullen (ik neem dan altijd een doosje van 10-12 bussen, tis bij ook niet echt om de hoek) anders loop je de kans dat je uren kunt wachten

je kunt overigens ook wat verfhandels in de buurt bellen of ze 1; cellulose hebben en 2; spuitbussen kunnen vullen. het is wel steeds minder makkelijk te verkrijgen maar je kunt natuurlijk geluk hebben

mm80
14 mei 2006, 08:42
Ok, lijkt me inderdaad wel verstandig om te doen, bedankt!

Vraagje nog, ik kan erg goedkoop aan een beginnersset van het merk Revell komen, ken je deze en zoja is het wat? Of zou het alsnog weggegooid geld zijn?

Michell

fred dons
15 mei 2006, 14:25
revell is wel aardig zeker als je weinig spuit, nadeel is met revell (en met badger ) is dat ze single action zijn dwz, het spuit werk is aan/uit
met een zgn double action kun je de verhouding lucht/verf en hard zacht bedienen waardoor je meer controle hebt over het spuitwerk