PDA

View Full Version : Karakterloze pickups



AlterEgo
8 mei 2006, 23:25
Yo,

Mijn Epiphone G400 Deluxe heeft nu nog zijn standaard pickups erin zitten, maar ik zoek eigenlijk iets "karakterloos". Ik wil graag pickups die niet teveel mijn geluid kleuren en ervoor zorgen dat ik meer mijn geluid kan varieren. Ik speel namelijk veel verschillende stijlen door elkaar (van keiharde metal tot ska, punk tot mooie clean zooi) en zou liever mijn geluid bepalen door een equalizer, pedalen, etc. Ik zoek dus iets in de trant van Lace Sensors, maar dan 2 humbuckers (vanzelfsprekend nek en brug). Iemand een suggestie?

Dank :)

DarknessAwaits
8 mei 2006, 23:39
EMG's, dat lijkt me duidelijk. :)

Ratdawg
8 mei 2006, 23:41
EMG's, dat lijkt me duidelijk. :)

*rolt over de grond van het lachen*

grayfink
8 mei 2006, 23:42
Jij bent de eerste gitarist ooit die "karakterloze elementen" wil volgens mij.
Maar goed. Volgens mij is actieve EMG wel een optie, maar wel een behoorlijke verbouwing lijkt mij. Beter nog: ga naar een winkel en zoek een "karakterloze" gitaar?

DarknessAwaits
8 mei 2006, 23:48
Maar zonder gekheid, ik heb echt totaal niets tegen EMG's. Ik heb ze zelf ook in een gitaar zitten en het klinkt gewoon super. Bijzonder strak, stil en uitermate bruikbaar.

Maar het is wel echt supertransparant, en geeft weinig eigen karakter aan het geluid. Dat is iets wat je als voordeel en nadeel kunt zien, en de topicstarter ziet dit dus als voordeel. Niets mis mee, lijkt me zo.

AlterEgo
8 mei 2006, 23:50
Zijn alle EMG's geschikt of kan ik bijv. passieve EMG's nemen? En bestaan er toevallig ook lace sensor humbuckers?

Jeroenvanhulsteijn
8 mei 2006, 23:53
Je zou ook de Shadow EQ5 kunnen proberen. Zit een 5 bands eq in ingebouwd. Is apart schakelbaar.
Dus met 2 van die elementen heb je 2 passieve humbucker met 2 actieve eq's. De coils van de hb kun je ook serie/parallel schakelen.

Ratdawg
8 mei 2006, 23:54
Maar zonder gekheid, ik heb echt totaal niets tegen EMG's. Ik heb ze zelf ook in een gitaar zitten en het klinkt gewoon super. Bijzonder strak, stil en uitermate bruikbaar.

Maar het is wel echt supertransparant, en geeft weinig eigen karakter aan het geluid. Dat is iets wat je als voordeel en nadeel kunt zien, en de topicstarter ziet dit dus als voordeel. Niets mis mee, lijkt me zo.

Met lace sensors is ook niks mis.

In de vorige versie van de Jef Beck strat zat er een lace humbucker, maar dat waren effectief 2 lace sensors in tegen fase naast elkaar, dacht ik.

AlterEgo
9 mei 2006, 00:00
Op de Lace Sensor site staan ook Dually Lace Series, zoals deze: http://www.lacemusic.com/electric_pickups/dually_series/dually_specs.php. Iemand ervaring met deze dingen? Voordeel is ook dat je ze kan splitten.

bram123
9 mei 2006, 02:06
gooi der gewoon pafjes in met een beschaafde output.

Lord Abortion
9 mei 2006, 07:50
Ok, als je iets erg neutraal wil, check dan Bill Lawrence Ultrasonics. Kwalitatief extreem goede pickups, maar zo neutraal als wat.

no 1 hops
9 mei 2006, 11:58
Ok, als je iets erg neutraal wil, check dan Bill Lawrence Ultrasonics. Kwalitatief extreem goede pickups, maar zo neutraal als wat.wat is neutraal.
ultrasonics zijn wat dat betreft goed, goedkoop ( er zijn adresjes) in humbucker formaat en single coil formaat maar toch humbucker en vooral stil.
hier staat in de lijst nog een ref 5.
hoe hoger dat nummer hoe meer output.
http://www.backandforth.nl/pickupsboston.html

hetzelfde geldt voor de BL zelf die hij nu maakt.
tone, zonder dat die dominant word, je moet kleuren met amps en effect.
en gewoon stil.

Orpheo
9 mei 2006, 12:08
gooi der gewoon pafjes in met een beschaafde output.

die zijn echt totaal niet neutraal kerel.

no 1 hops
9 mei 2006, 12:12
die zijn echt totaal niet neutraal kerel.heb kunnen vergelijken.
ultrasonics en die uit een olp mm1.
de olps hebben een growel, noem ik maar.
maar die ultra's hebben een echte strakke oversturing.
dus zal dat met de paf ook op gaan denk ik

Orpheo
9 mei 2006, 12:19
heb kunnen vergelijken.
ultrasonics en die uit een olp mm1.
de olps hebben een growel, noem ik maar.
maar die ultra's hebben een echte strakke oversturing.
dus zal dat met de paf ook op gaan denk ik

daar gaat t nu niet om. pafs zijn niet neutraal qua voicing. ze hebben gewoon een heel eigen karakter. emg's, lace sensors, en die ultrasonics denk ik ook, hebben een heel transparant karakter.neutraal dus.

taylor
9 mei 2006, 12:23
maar wat is neutraal?elke pickup kleurt het geluid toch?ook emg vind ik.


als bv een setje emg's in een strat stopt kun je nou niet zeggen dat je een typische strat sound over houd of wel?dus totaal niet neutraal lijkt mij.

Orpheo
9 mei 2006, 12:37
maar wat is neutraal?elke pickup kleurt het geluid toch?ook emg vind ik.


als bv een setje emg's in een strat stopt kun je nou niet zeggen dat je een typische strat sound over houd of wel?dus totaal niet neutraal lijkt mij.

die typische stratsound komt door de singlecoils icm met t hout en de bouwwijze. emg's zijn zo neutraal dat ze alleen maar de noot weergeven, en zich 'niks aantrekken' van bouwwijze en hout. dat is wel heel overdreven gezegd, maar is grotendeels wel waar. daarom zeggen ze ook, stop een EMG in een bezemsteel, en dan klinkt t nog top.

een EMG SA in een strat klinkt echt wel als een strat btw hoor. geef mij maar EMG singles dan normale singles. veel meer power, ballen, en attack dan een normale single, en toch t echte singlekarakter.

de emg 81/85/89/60 vind ik niet echt lekker. die hums. die halen ECHT alle tone eruit. wel lekker voor pennywise shit btw.

taylor
9 mei 2006, 13:23
ja ok,maar wat is neutraal?als dat al bestaat...

no 1 hops
9 mei 2006, 20:13
wel dynamiek, geen extreme kleuring zou ik zeggen.
met strat sound praat je al over een definitie van een klank.
een neutrale pickup zou je dus via effect of amp naar een sound moeten kleuren.
daarvoor output zegt dus dan ook weinig, respons op de trilling van de snaar is dan belangrijker.
( maar ja zo kijk ik ernaar)

Bigfoot414
10 mei 2006, 21:45
Waarom heb je die ouwe niet laten zitten? Die heb ik juist uit mijn G400 gehaald omdat ik ze te karakterloos vond.